2015
Jesus Kristus – vores Fredsfyrste
Juli 2015


Jesus Kristus – vores Fredsfyrste

Fra julebudskabet i 2013.

Alle de, der oprigtigt søger Fredsfyrsten, kan få fred.

Billede
Christ standing on a seashore. He is beckoning to two men who stand near Him. The two men are holding a fishing net over a small fire. Fishing boats and fishermen are visible in the background. The painting depicts Christ calling some of His Apostles or disciples.

Kristus kalder to disciple, af Gary E. Smith

Fokus på Herren og evigt liv kan hjælpe os i alle livets udfordringer. Ufuldkomne mennesker bor på denne planet i fællesskab med andre ufuldkomne mennesker. Det er en falden verden, der er skæmmet af voldsom gæld, krige, naturkatastrofer, sygdom og død.

Der kommer personlige udfordringer. Uanset hvad der foruroliger os, så længes vi alle efter at finde indre fred.

Mit budskab vedrører den eneste kilde til ægte og varig fred, Jesus Kristus – vor Fredsfyrste.1

Jesus sagde: »Lad de små børn være; I må ikke hindre dem i at komme til mig, for Himmeriget er deres.«2

Han kan give fred til dem, hvis liv er blevet hærget af krig. Familier, der er blevet forstyrret af krigsminder, for mit vedkommende satte Koreakrigen sig spor.

I dag er krig mere sofistikeret, men det er stadig ødelæggende for familier. De, der lider, kan vende sig til Herren. Hans trøstende budskab handler om fred på jord og Guds velbehag til mennesker.3

Fred kan komme til dem, der ikke har det godt. Nogle har fået legemlige skader. Andre lider åndeligt, fordi de savner deres hjertenskære eller af andre følelsesmæssige sår. Brødre og søstre, jeres sjæl kan få fred, når I opbygger tro på Fredsfyrsten.

»Har I nogen blandt jer, som er syge? Bring dem herhen. Har I nogen, der er lamme eller blinde eller halte eller vanføre … eller som er plaget på anden måde? Bring dem herhen, og jeg vil helbrede dem.«4

»Jeg ser, at jeres tro er tilstrækkelig til, at jeg kan helbrede jer.«5

Billede
A woman is kneeling next to Christ. She is holding on to His clothes. He is looking down at her. Others are behind Christ.

Fred kan komme til dem, der lider og sørger. Uanset om sorgen beror på en fejltagelse eller en synd, så ønsker Herren blot oprigtig omvendelse. Skrifterne tilskynder os til at »sky de ungdommelige tilbøjeligheder [og påkalde] Herren af et rent hjerte«.6 Så kan hans lindrende »balsam i Gilead« også helbrede en sjæl, der er syg af synd.7

Tænk på den forandring, der overgik John Newton, der blev født i London i 1725. Han omvendte sig fra et syndigt liv som slavehandler og blev præst i Church of England. Grundet den store ændring i sit hjerte skrev John teksten til salmen »Amazing Grace« (på dansk »Enestående nåde«).

Enestående nåde! Hvor søde ord!

For en synder, som blev frelst!

Jeg var fortabt, men blev fundet.

Var blind, men kan nu se.8

»Sådan bliver der større glæde i himlen over én synder, der omvender sig.«9

Fred kan komme til den, hvis byrder er tunge:

»Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile.

Tag mit åg på jer, og lær af mig, for jeg er sagtmodig og ydmyg af hjertet, så skal I finde hvile for jeres sjæle.

For mit åg er godt, og min byrde er let.«10

Fred kan komme til dem, der sørger. Herren har sagt: »Salige er de, som sørger, for de skal trøstes.«11 Når vi mister en af vore kære, kan vi blive fyldt med Herrens fred gennem Åndens hvisken.

»Og det skal ske, at de, der dør i mig, ikke skal smage døden, for den skal være sød for dem.«12

»Fred efterlader jeg jer, min fred giver jeg jer; jeg giver jer ikke, som verden giver. Jeres hjerte må ikke forfærdes og ikke være modløst!«13

»Jeg er opstandelsen og livet; den, der tror på mig, skal leve, om han end dør.

Og enhver, som lever og tror på mig, skal aldrig i evighed dø.«14

Fred kan komme til alle dem, der oprigtigt søger Fredsfyrsten. Det er hans frydefulde og frelsende budskab, som vore missionærer tager med sig ud i verden. De forkynder Jesu Kristi evangelium, som blev gengivet ved profeten Joseph Smith. Missionærer forkynder Herrens livsændrende ord: »Elsker I mig, så hold mine bud.«15

Fred kan komme til alle dem, der vælger at vandre, som Mesteren gjorde. Hans invitation blev udtrykt med disse kærlige ord: »Kom … følg mig!«16

Vi synger alle tak og pris til vor store Prins,17 for han vil komme igen. Da skal »Herrens herlighed … åbenbares, og alle mennesker skal se den.«18 Som tusindårsrigets Messias skal han regere som Kongernes Konge og Herrernes Herre.19

Når vi følger Jesus Kristus, vil han lede os, så vi kan leve med ham og vor himmelske Fader sammen med vores familie. Hvis vi holder ud til enden gennem livets mange udfordringer, hvis vi forbliver trofaste overfor de pagter, vi har indgået, vil vi kunne opnå den største af alle Guds gaver, evigt liv.20 I hans hellige nærhed kan vores familie være sammen for evigt.

Må Gud velsigne jer, mine kære brødre og søstre. Og må I og jeres kære for altid nyde alle Herrens, vor Fredsfyrstes, velsignelser.