2015
Forberedelse til at indtræde i Herrens hus
Juli 2015


Forberedelse til at indtræde i Herrens hus

Smil, når I tænker på templet. Det er et sted fyldt med kraft og velsignelse.

Billede
The Washington D.C. Temple at sunset and evening shots. Also shots with fog.

Ved et tempel åbent hus bemærkede jeg nogle piger, som gik bag deres forældre gennem templet. De smilede, da de så sig selv i spejlet i brudeværelset. »Husk,« hviskede deres bedstemor, »hvor specielle I er, og hvor meget vor himmelske Fader elsker jer.« Alle pigerne forestillede sig, hvordan de ville vende tilbage til templet som en troende kvinde, med modnende skønhed og evner og klar til at opfylde sin mission her på jorden. Drengene, som deltog i det åbne hus, fik også et glimt af de velsignelser og ansvar, der ventede dem i fremtiden.

Det, disse børn oplevede i templet, var rigtigt. Vor himmelske Fader ønsker at velsigne jer. Hans største velsignelser kommer, når I indtræder i templet for at modtage hellige ordinancer og indgå og holde hellige pagter. I er ansvarlige for at forberede jer og blive klar.

Templet er vigtigt i jeres liv, især når I er unge: »Den unge mand har endnu mere brug for et sted i templet end hans far og bedstefar, som er blevet styrket af livets erfaring; og den unge kvinde, som har livet for sig, har brug for den ånd, indflydelse og vejledning, der kommer af at deltage i templets ordinancer.«1 Begynd at forberede jeres hjerte og sind til at være helt klar til at modtage og forstå de velsignelser (se Matt 13:23; Mark 4:20).

Modtag evangeliets fylde

Hvis I forbereder jer til at indtræde i templet, vil I blive »rede til at modtage [Herrens] evangeliums fylde« i templet (L&P 35:12; fremhævelse tilføjet). Templet er et sted fyldt med kraft og velsignelse. Herren gav profeten Joseph Smith og de første hellige besked om at samle sig i Kirtland i Ohio i USA, hvor de med tiden skulle bygge et tempel. »Dér skal I blive begavet med kraft fra det høje« (L&P 38:32; fremhævelse tilføjet).

Ved et tempel åbent hus for nylig samlede en apostel sin familie rundt om alteret i beseglingsværelset. Han underviste dem om, at alt vi gør i Kirken – klasser, aktiviteter, programmer og møder – er en forberedelse til at komme til templets alter og indgå beseglende ordinancer. Templet repræsenterer selve essensen i vor himmelske Faders plan for jeres evige lykke og fremgang.

Forbered jer til at indgå pagter med Gud

Jeres forberedelse til at indtræde i templet og indgå pagter sker ikke på en studs. Det begyndte med, at I blev døbt og bekræftet med Helligåndsgaven og derefter udvikler jer gennem bøn, studium af skriften, lydighed og tjeneste. Det indbyder til renhed, når vi hver uge deltager i nadveren. Det sker, når I søger tilgivelse gennem omvendelse, når I holder standarderne, og I er værdige til en tempelanbefaling med begrænset anvendelse. Programmerne for de unge kan hjælpe jer, men jeres forberedelse er personlig; I udvikler og uddyber jeres værdighed, jeres vidnesbyrd, jeres omvendelse. Frelserens forsoning angår jer personligt.

Efterhånden som I modnes åndeligt, vil I ønske at forberede jer til og indtræde i templet. Der vil I modtage ordinancer og indgå pagter, som er nødvendige skridt for at komme vor himmelske Fader nærmere. Tempelordinancerne er »de mest ophøjede ordinancer, der er blevet åbenbaret til menneskeheden.«2

Når I modtager tempelordinancerne, indgår I højtidelige pagter med vor Fader den ene gang for jer selv, og derefter stræber I efter at leve op til dem livet igennem. Hver gang I indtræder i templet, kan I føle hans Ånd og modtage yderligere åbenbaring og forståelse, når I udfører de nødvendige ordinancer for andre. I vil forstå og modtage vished om jeres evige eksistens og den endeløse kraft i jeres pagter. Hvis vi ikke var evige væsener, ville templet ikke have nogen betydning. I indtræder i templet og indgår pagter, fordi I vil leve for evigt og ønsker at være sammen med vor himmelske Fader og jeres familie i »aldrig ophørende lykke« (Mosi 2:41). Den vished vil vokse i jeres sjæl og blive bekræftet af Helligånden.

Vær værdig

Billede
Young woman meeting with her bishop. Shot in the Philippines.

Helligåndens kraft er virkelig. Han underviser jer, renser jer og udgyder Faderens kærlighed (se Rom 5:5). Forjættelsens hellige Ånd er Helligåndens beseglende kraft, som validerer hver pagt for evigt.

For at modtage Ånden må I træde rene ind i templet, fri for enhver uafklaret overtrædelse. Hvis der er nogen måde, som den onde ønsker at bekæmpe jer på, er det ved at holde jer væk fra templet eller lokke jer til at indtræde uværdigt.

Af denne årsag bliver I inviteret til et personligt interview med jeres biskop eller grenspræsident for at afgøre jeres værdighed og om I er parate til at modtage en tempelanbefaling. Vær ærlige og stol på, at han ønsker at hjælpe jer. I virkeligheden er det jer selv, der afgør jeres ry og anseelse hos Herren (se L&P 109:24). I skriver selv under på tempelanbefalingen først. I vidner om jeres værdighed over for Herren.3

At være værdig betyder ikke, at man allerede er fuldkommen. Det betyder, at man har hjertet på rette sted, at man efterlever buddene og har et ønske om at blive bedre dag for dag.

Indlæring ved hjælp af symboler

I templet, som i skrifterne, underviser Herren os ved brug af symboler. I kan finde mange symboler i skrifterne, det kan være klippen, frøet, frugten, livets træ og nadverbrød og -vand (se fx 1 Ne 11; Alma 32; Hel 5:12). Dåb ved nedsænkning symboliserer nyt liv, genfødsel og renhed (se Rom 6:3-5). I templet bærer vi alle hvidt tøj, der symboliserer renhed, hellighed, lys og lighed.

Visse symboler i templet er både fysiske og åndelige. Tempelklædningen er for eksempel en fysisk, daglig påmindelse om tempelpagterne og de lovede velsignelser. Dersom den respekteres og æres, beskytter den os fra fristelser og uretfærdig indflydelse.

Enhver af templets ordinancer er symbolsk. »I en hellig ordinance kan en person blive vasket og salvet,«4 det er en reminiscens fra det gamle Israel, hvor kongerne og præsterne blev gjort klar til at indtage deres positioner på den måde (se 1 Sam 10:1; 16:13). Vejledningen og pagterne i tempelbegavelsen er et tegn på at blive påklædt eller indhyllet med yderligere kraft og løfter fra Gud (se Luk 24:49). Beseglingsordinancen er måske det smukkeste symbol, når et par bliver forenet med et ubrydeligt bånd, der kan vare gennem al evighed.

Løfterne i templet er dybe og ædle. De er »store begunstigelser« og »store velsignelser« (3 Ne 10:18), som vor Fader har beredt til jer personligt. Så smil, når I tænker på templet.

Uanset jeres alder, så gør det nødvendige for at blive klar til at modtage de største velsignelser, som vor himmelske Fader har at byde jer. Stol på, hvordan det føltes, da I som børn sang: »Jeg elsker Herrens tempel, der skal jeg hen en dag … Jeg gør mig parat, mens jeg er barn. Det er min hellige pligt.«5 Det kan blive sandt for jer.

Noter

  1. John A. Widtsoe, »Temple Worship«, Utah Genealogical and Historical Magazine, apr. 1921, s. 91-92.

  2. Se Forberedelse til at indtræde i det hellige tempel, hæfte, 2002, s. 1.

  3. Se Jos 24:22, 26-27: »›I er vidner imod jer selv på, at det er Herren, I har valgt at dyrke.‹ De svarede ja … Så tog [Josva] en stor sten og rejste den under den eg, som står i Herrens helligdom, og sagde til hele folket: ›Se, denne sten [ligesom vores tempelanbefaling] skal være vidne imod os, for den har hørt hvert ord.‹«

  4. Se Forberedelse til at indtræde i det hellige tempel, s. 1.

  5. »Jeg elsker Herrens tempel«, Børnenes sangbog, s. 99.

Foto af templet i Rexburg i Idaho

Glasmalerivindue, templet i Laie i Hawaii