2015
Återställelsens pussel
December 2015


Återställelsepusslet

Författaren bor i Utah, USA.

Vad menas med ordet återställelse?

”Ty jag har förlänat dig nycklarna och prästadömets makt, varigenom jag återställer allt och tillkännager allt för dig i rätt tid” (L&F 132:45).

Bild
Product Shot from December 2015 Liahona

På väg hem från kyrkan kom Anna ihåg den lilla lappen som hennes lärare hade gett henne. ”Mamma, vet du vad? Jag ska hålla tal i Primär nästa söndag.”

”Vad bra”, sa mamma. ”Om vad då?”

”Jag ska tala om återställelsen. Men jag är inte säker på vad det är.”

Återställelse betyder att Gud förde tillbaka eller återställde allt det som han vill att hans kyrka ska ha”, sa mamma. ”Genom profeten Joseph Smith förde han tillbaka tempel, prästadömet, dopet och den Helige Andens gåva. Utan återställelsen skulle vi inte ha kyrkan!”

Anna nickade. ”Jag antar att det stämmer. Men jag tror inte att jag kan förklara det så som du gjorde.”

”Du, jag har en idé”, sa mamma när de kom hem. ”Följ med mig.”

Anna följde efter mamma till vardagsrummet. De hade börjat lägga ett pussel i går kväll och bitarna var fortfarande utspridda på ett litet bord.

”Tänk på evangeliet som ett färdigt pussel.” Mamma plockade upp en bit. ”Många bitar av bilden fanns på jorden vid olika tider. Men när Jesus och apostlarna dog, var det många evangeliesanningar som försvann eller ändrades. De bitarna av sanning behövde föras tillbaka.”

”Så vad hände då?” Anna föste runt några av de lösa bitarna.

”Många år senare kallade Gud en ung bondpojke till att föra samman alla bitarna och sätta ihop dem så som när Jesus var på jorden. Vem tror du att det var?”

”Joseph Smith!” sa Anna leende. ”Jag tror att jag börjar förstå.” Hon och mamma pratade vidare om Joseph Smith och om de olika delarna av evangeliet som Gud återförde genom honom.

Resten av veckan skrev och övade Anna på sitt tal. Hon bad till vår himmelske Fader att hon skulle vara modig nog att framföra sitt budskap i Primär.

På söndagen, när det var dags för Annas tal, ställde hon sig upp, tog ett djupt andetag och höll upp ett pussel på ett bräde så att alla kunde se. Alla bitarna satt ihop i pusslet.

”För länge sedan fanns många av evangeliets viktiga bitar på jorden. När Jesus Kristus och hans apostlar dog, försvann några bitar.” Anna tog ut några bitar ur pusslet och la ner dem. ”Vår himmelske Fader och Jesus kallade då Joseph Smith som profet för att föra tillbaka bitarna som fattades i evangeliet. Det kallas för återställelsen.” Hon plockade upp en pusselbit och visade Primär. På baksidan stod orden ”prästadömets kraft”.

Sedan visade Anna resten av bitarna. Hon läste baksidan på varje bit innan hon satte tillbaka den på dess plats i pusslet. ”En levande profet … tolv apostlar … tempeltjänst för eviga familjer … nedsänkningsdop … handpåläggning för den Helige Andens gåva.”

Anna höll upp det färdiga pusslet. ”Nu har vi alla bitarna av evangeliet. Det betyder att vi kan se helhetsbilden av hur vi kan bli lyckliga och leva med vår himmelske Fader igen en dag. Jag är tacksam för Återställelsen. I Jesu Kristi namn, amen.”