2016
Tien redenen waarom ik van het Boek van Mormon houd
August 2016


Bespiegelingen

Tien redenen waarom ik van het Boek van Mormon houd

De auteur woont in Utah (VS).

Als tweede getuige van Jezus Christus onderwijst dit opmerkelijke boek in ideeën en leringen die nergens anders te vinden zijn.

Afbeelding
Christ appearing to the Nephites

Detail, Jezus Christus verschijnt in Amerika, John Scott

Ik houd van het Boek van Mormon. Ik houd ervan omdat de lezer door het boek ‘dichter bij God komt door zich aan de leringen daarin te houden, dan door welk ander boek ook.’ Misschien is dat de reden waarom de profeet Joseph Smith het ‘de sluitsteen van onze godsdienst’ en ‘het nauwkeurigste boek op aarde’ genoemd heeft.1

Maar ik houd ook om specifieke redenen van het boek. Ik geef er u tien:

Het Boek van Mormon …

  1. Is in een bepaalde tijd geschreven, maar was bedoeld voor lezers in een andere tijd — de onze. Zie Mormon 8:16, 34–35.

  2. Beschrijft duidelijk hoe Lucifer in de laatste dagen opschudding veroorzaakt. Zie 2 Nephi 28:3–29.

  3. Onderwijst dat onze menselijke zwakheden sterk kunnen worden als we nederig tot Christus komen. Zie Ether 12:27.

  4. Beschrijft naastenliefde als de reine liefde van Christus, en als een goddelijke gave die we kunnen verkrijgen door bepaalde stappen te ondernemen. Zie Moroni 7:43–48.

  5. Verduidelijkt dat er tegenstelling in alle dingen moet zijn. Zie 2 Nephi 2:11–13.

  6. Schetst duidelijk onder welke voorwaarden barmhartigheid de eisen van de gerechtigheid kan bevredigen. Zie Alma 34:11–30.

  7. Noemt twee groepen die de specifieke instructie hebben gekregen om de woorden van Jesaja te bestuderen. Wij zijn er één van. Zie 2 Nephi 25:4–8; Mormon 8:23.

  8. Getuigt samen met de Bijbel van Gods verwantschap met de mens, zoals in een oudtestamentische profetie voorspeld is. Zie Ezechiël 37:15–20; 2 Nephi 28:29; 29:3–8.

  9. Bevat de belofte dat de Heer ons, als we het lezen en er met een oprecht hart en geloof in Christus over bidden, zal openbaren dat het zijn woord is. Zie Moroni 10:4–5.

  10. Onderwijst dat de Heiland door zijn lijden onze beproevingen volmaakt kan aanvoelen en ons in ons lijden kan steunen. Zie Alma 7:11–13.

Ik houd vooral van het Boek van Mormon omdat het duidelijk getuigt dat Jezus de Christus is. Ik houd ervan omdat het belooft dat de Heer uiteindelijk het hele huis van Israël zal verlossen als ze heilige verbonden met Hem sluiten en die nakomen. Het Boek van Mormon is een hedendaags wonder — een geschenk dat God uit liefde aan ons gegeven heeft.

Notitie

  1. Joseph Smith, in de inleiding tot het Boek van Mormon.