2017
Försvara tron
September 2017


Försvara tron

Herren behöver ett folk som är villigt och har förmågan att ödmjukt, men ändå bestämt, försvara Kristus och Guds rike.

Bild
men talking with speech bubbles

Illustrationer från Getty Images

I föruttillvaron hade vi handlingsfrihet, förmågan att dra slutsatser och intelligens. Där ”kallades och förbereddes [vi] … enligt Guds förutkännedom” och hade ursprungligen ”samma ställning” som våra bröder och systrar (Alma 13:3, 5). Vi hade många möjligheter att växa och lära.

Men den gemensamma tillgången till lärdomarna i ett kärleksfullt himmelskt hem innebar inte att vi alla – vår himmelske Faders andebarn – hade samma önskan att lyssna, lära och lyda. På grund av vår handlingsfrihet, som vi har än i dag, lyssnade vi med varierande intresse och uppmärksamhet. Vissa av oss var ivriga att lära och lyda. Striden i himlen låg framför oss och vi förberedde oss för att lämna vårt förjordiska hem. Sanning undervisades och ifrågasattes, vittnesbörd bars och hånades, och varje förjordisk ande valde att antingen försvara eller avvisa Faderns plan.

Ingen neutral mark

Att obeslutsamt dra sig tillbaka till neutral mark var i slutändan inte ett alternativ i den här konflikten. Det är det inte heller i dag. De av oss som var beväpnade med tro på Jesu Kristi framtida försoning, de som var stärkta av vittnesbördet om hans gudomliga roll, de som hade andlig kunskap och modet att använda den för att försvara hans heliga namn stred vid frontlinjen i den här ordstriden. Johannes lärde att de modiga andarna, och andra, har besegrat Lucifer ”genom Lammets blod och genom sitt vittnesbörds ord” (Upp. 12:11; kursivering tillagd).

Ja, löftet om en Frälsare och om ett blodbefläckat Getsemane och Golgata vann den förjordiska striden. Men vårt förjordiska mod och vittnesbörd, vår villighet att förklara för, resonera med och övertala andra andar hjälpte också till att hindra flodvågen av osanningar från att spridas obehindrat!

När vi framgångsrikt hade avslutat vår förjordiska plikt i hans försvar blev vi vittnen om hans heliga namn. Ja, efter att ha prövat oss i strid och således blivit försäkrad om våra hjärtan och vårt mod, sa Herren senare om oss – medlemmar av Israels hus: ”Ni är mina vittnen” (Jes. 43:10). Låt oss fråga oss själva: Gäller den beskrivningen av oss fortfarande?

Vår nuvarande strid

Det rasar fortfarande en strid om vår Faders barns sinnen, hjärtan och själar i väntan på Jesu Kristi andra ankomst. Fastän många i världen är uppriktigt nyfikna på kyrkans lära, bildas det en allt djupare klyfta mellan de orättfärdiga och de rättfärdiga som splittrar världen i ett moraliskt förfall, bort från evangeliets återställda sanningar. När ofullkomliga medlemmar som ändå strävar framåt i sökandet efter ljus beskylls för att följa mörker, när sötman i deras avsikt och arbete anses vara bitter (se Jes. 5:20), är det då konstigt att världen hånfullt pekar finger åt Herrens återställda kyrka och hans trofasta tjänare? (Se 1 Ne. 8:27.)

President Thomas S. Monson har sagt: ”Vi lever i en tid då vi är omgivna av mycket som är ägnat att locka oss in på vägar som kan leda till vårt fördärv. Det krävs beslutsamhet och mod för att hålla sig borta från sådana vägar.”

Ett passivt, lättvindigt medlemskap räcker inte i de sista dagarnas konflikt! President Monson fortsatte: ”Det är nästan oundvikligt att vår tro prövas i vårt dagliga liv. … Har vi då det moraliska modet att stå för det vi tror på, trots att vi kanske måste stå ensamma?”1

Är vi fast beslutna att vandra trofast längs den minst trafikerade vägen2 trots det ständiga bakgrundsljudet från den stora och rymliga byggnaden? (Se 1 Ne. 8:26–27.) Är vi villiga och har vi förmågan att föra sansade samtal med dem som har ärliga frågor? Kan vi och är vi villiga att klargöra och försvara lärosatserna i Jesu Kristi återställda kyrka utan att börja tvista?

Äldste Dallin H. Oaks i de tolv apostlarnas kvorum har rått oss att framföra våra egna åsikter utan att vara otrevliga. Han sa: ”I vår strävan att vara ödmjuka … får vi inte göra avkall på eller minska troheten mot de sanningar vi känner till.”3

Bli modig

Låt oss noga begrunda president Monsons uppmaning: ”När vi väl har ett vittnesbörd åligger det oss att bära det vittnesbördet för andra. … Må vi alltid vara modiga och redo att stå för det vi tror på, och om det betyder att vi måste stå ensamma, må vi göra det modigt, stärkta av vetskapen att vi egentligen aldrig är ensamma när vi står tillsammans med vår Fader i himlen.”4

Att man är medlem i kyrkan innebär inte automatiskt att man är ett modigt vittne om Kristus och hans återställda kyrka. Herren lärde oss att låta vårt ljus lysa genom att leva efter evangeliet, men några medlemmar håller sitt medlemskap hemligt genom att sätta sitt ljus under skäppan. Några besvarar enstaka frågor om evangeliet men tvekar att vittna och inbjuda. Ytterligare andra söker efter möjligheter att sprida evangeliet och gör det villigt. Hur många av oss är aktiva, modiga försvarare av tron?

Bild
speaking with love vs speaking with a megaphone

För att vinna och återta mark i dagens ordkrig behöver Herren ett folk som både är villigt och har förmågan att ödmjukt men ändå bestämt försvara Kristus, hans levande orakel profeten Joseph Smith, Mormons bok och kyrkans normer. Han behöver människor som alltid är beredda att svara var och en som begär att de förklarar det hopp de äger. (1 Petr. 3:15) Han behöver en stor skara sista dagars heliga som är villiga, i en anda av ödmjukhet och kärlek, att vittna om sanningen när någon aspekt av det återställda evangeliet ifrågasätts!

Befälhavare Moronis exempel

Om du känner dig otillräcklig som en modig försvarare av sanning i vår tid så är du inte ensam. De flesta av oss känner så i någon mån. Men det finns enkla saker vi kan göra för att både bli bättre och stärka självtilliten.

I Mormons bok lär vi oss att befälhavare Moroni ”beredde folkets sinnen till att vara trofasta mot Herren sin Gud” (se Alma 48:7). Han insåg att det bästa försvaret var ett liv byggt på en grund av lydnad. Vidare uppförde han små befästningsverk och kastade upp jordvallar, och likaså byggde murar av sten runt omkring (se v. 8). Han vidtog inte bara en del uppenbara försvarsåtgärder utan stärkte också strategiskt ”de svagaste befästningarna” (v. 9). Hans förebyggande strategier var så lyckade att hans fiender var ”mycket förundrade” (Alma 49:5) och inte kunde genomföra sina ondskefulla planer.

Du kanske undrar: ”Kan någon som är så svag som jag modigt försvara Kristus och hans återställda evangelium?” Den svaghet du menar att du har kan göras stark när du accepterar att allt Herren egentligen kräver är ”hjärtat och ett villigt sinne” (L&F 64:34). Begåvade med en modig ande är de ”små och enkla” i världen hans favoritrekryter. Tänk på att han gläds åt att med mycket ”små ting bringa … de visa på skam” (se Alma 37:6, 7). Om du är villig att sprida och försvara det återställda evangeliet och dess ledare och lära kan du begrunda följande förslag.

Bild
pointing out someone elses words

1. Var medveten om vem och vad du ska försvara. En hållbar försvarsstrategi är grunden till en hållbar offensiv. Du kan inte effektivt försvara det som du vet mycket lite eller inget om, men du kommer inte heller att försvara det om du inte bryr dig så mycket om det. Precis som den lejde herden – som får betalt för att ta hand om fåren – drar sig tillbaka eller flyr vid första tecken på problem, kommer inte du att stanna kvar vid försvarslinjen särskilt länge om du inte har en andlig övertygelse om att din kamp är rätt och sann. För att kunna vittna om och försvara Kristus och hans kyrka måste du veta att han lever och att det här är hans återställda kyrka!

De som har kunskap om och lever efter evangeliet är fyllda med både insikt och en brinnande övertygelse som kommer av värdighet och personlig erfarenhet. De är bättre förberedda för att vittna om sanningen än de som bara har ägnat uppmärksamhet åt att lära sig hur man besvarar frågor.

2. Utvärdera dina befästningar. Följ befälhavare Moronis exempel. Utvärdera ärligt det starka och det svaga i din kunskap om evangeliet. Är du ett gott exempel genom att leva ett kristuslikt liv? Får du svar på frågor genom att söka i skrifterna? Känner du dig bekväm med att bära ditt vittnesbörd? Kan du besvara frågor om kyrkans lära, även sådana som är lite svårare att förklara, genom att använda skrifterna? Är du redo att säga ”jag vet inte men jag ska ta reda på det”, eller hänvisa andra till platser där de kan få svar? Kan det vara så att flitiga studier kan hjälpa dig att få den självtillit och det mod du söker?5

3. Stärk dina befästningar. Med din utvärdering av dina doktrinära ”befästningar” framför dig kan du påbörja fokuserade, varaktiga studier med inriktning på att göra så att det svaga blir starkt för dig (se Eth. 12:27). Handla efter Moses vädjan: ”Om ändå allt Herrens folk blev profeter genom att Herren lät sin Ande komma över dem!” (4 Mos. 11:29.) Vädja alltid till Herren om att han för varje sked med daglig ansträngning ska kasta mängder av jord på dina försvarsmurar.

Läs skrifterna under bön, om och om igen. Småät inte bara från de bekanta berättelserna. Mätta dig med dem. Du kan göra studieanteckningar regelbundet. För varje ämne kan du leta upp och memorera några skriftställen i logisk ordning som stödjer dina tankar och din undervisning. Som äldste Richard G. Scott (1928–2015) i de tolv apostlarnas kvorum sa: ”När skriftställen används på det sätt som Herren har låtit dem upptecknas, har de en inre kraft som inte överförs när de sägs med andra ord.”6

Du kan lära dig några citat av profeter och apostlar utantill. Den Helige Anden kan vanligtvis bara påminna dig om sådant som du redan har lagt på minnet (se Joh. 14:26). Sann doktrinär kunskap som är inriktad på Kristus tillsammans med hans ”Andes svärd” (L&F 27:18) är det bästa stärkande och offensiva vapnet du har.

4. Öva! Kyrkans heltidsmissionärer uppmanas att göra rollspel för att förbereda sig för situationer de kan ställas inför. Eftersom du kan bli ombedd att försvara kyrkan eller förklara dess lära vid de mest oväntade tidpunkter och platser kan du följa missionärernas exempel genom att förbereda dig andligt innan du har ett naturligt samtal (se Mose 3:5, 7). Rollspela innan du hamnar i situationer där du undervisar eller försvarar evangeliets normer. Vare sig det är med familj eller vänner kan du lägga fram hypotetiska frågor och sedan besvara dem! När du blir mer förberedd växer du dig starkare och starkare i ditt självförtroende som vittne om Kristus (se Hel. 3:35). Börja med korta och enkla svar. De räcker i de flesta situationer. Men du kan också stärka dina befästningar ännu mer genom att studera relaterade skriftställen och koppla samman olika lärosatser.

Bild
speaking puzzle pieces

5. Sök möjligheter. När du så har förberett dig kan du be om möjligheter att ödmjukt men bestämt kunna sprida och, om nödvändigt, försvara evangeliet. Kom ihåg att ”missmod är inte avsaknad av förmåga utan avsaknad av mod”.7 Be om att kunna älska vår himmelske Faders barn i och utanför kyrkan tillräckligt mycket för att sprida och försvara evangeliets normer. Be om att du aldrig ska bli likgiltig eller resignerad när det gäller lärosatser som du är förvirrad över, utan att du med tro på Kristus ska arbeta på att förstå dem.

Kom ihåg att också ett barn kan försvara Kristus på lekplatsen genom att bära ett enkelt vittnesbörd, att du inte behöver vara en expert på evangeliet för att vittna om sanningen, att du inte måste ha alla svar, att det är okej att ibland säga ”jag vet inte” eller ”dessa hemligheter [har] ännu inte helt tillkännagivits för mig, och därför avstår jag från att säga mer” (Alma 37:11). Att inte skämmas för Kristi evangelium (se Rom. 1:16) är mer än att bara ignorera eller uthärda halvsanningar och lögner. Det är att ha kunskap om och försvara lärosatserna! Om vi därför är tysta, låt det då inte vara av rädsla utan för att vi följer en maning (se till exempel Alma 30:29).

Stå som ett aktivt vittne

När du fortsätter att försvara Jesu Kristi evangelium, gör det med ”tro, hopp, kärlek och barmhärtighet, med blicken endast fäst på Guds ära, [vilket] dugliggör [dig] till detta verk” (L&F 4:5). Låt oss här komma ihåg att Kristus var ödmjuk men aldrig svag, att han inbjöd men också tillrättavisade, och att han också sa: ”Den som har en stridslysten ande är inte av mig” (3 Ne. 11:29).

Allteftersom en ogudaktig värld fortsätter att överträda Guds moraliska och doktrinära normer litar Kristus på att också de minsta av de heliga är levande vittnen om hans namn.

President Gordon B. Hinckley (1910–2008) påminde oss: ”Det räcker inte att bara vara en bra person. Du måste vara bra på att handla. Du måste bidra med sådant som är bra för världen. Världen måste vara en bättre plats för att du är här. … I den här världen som är så fylld av problem, så ständigt hotad av mörka och onda utmaningar, kan och måste du höja dig över medelmåttighet och likgiltighet. Du kan engagera dig och tala med stark röst för det som är rätt.”8

Om du vill vara ett vittne om det återställda evangeliet, anslut dig då till armén av sista dagars heliga vittnen genom att låta ditt ljus lysa! När du efterlever evangeliet och försvarar det, må det vara en återspegling av djupet i din omvändelse till Jesus Kristus.

Slutnoter

  1. Thomas S. Monson, ”Våga stå ensam”, Liahona, nov. 2011, s. 60.

  2. Se ”The Road Not Taken”, The Poetry of Robert Frost, red. Edward Connery Lathem (1969), s. 105.

  3. Dallin H. Oaks, ”Att älska andra och leva med olikheter”, Liahona, nov. 2014, s. 26.

  4. Thomas S. Monson, ”Våga stå ensam”, s. 67.

  5. Uppsatserna om evangelieämnen på topics.lds.org är till särskilt stor hjälp när man ska besvara frågor om kyrkans historia och lära.

  6. Richard G. Scott, ”Han lever”, Liahona, jan. 2000, s. 106.

  7. Neal A. Maxwell, ”Notwithstanding My Weakness”, Ensign, nov. 1976, s. 14.

  8. Gordon B. Hinckley, ”Stand Up for Truth” (andakt vid Brigham Young University, 17 sep. 1996), s. 2; kursivering tillagd.