2017
Med hjälp har jag omvänt mig från upprepade synder. Men jag är rädd att jag ska falla tillbaka. Hur kan jag motstå frestelser och vara lycklig?
September 2017


Med hjälp har jag omvänt mig från upprepade synder. Men jag är rädd att jag ska få återfall. Hur kan jag motstå frestelser och vara lycklig?

Ersätt din rädsla med tro på Jesus Kristus och hans försoning, på hans makt att lyfta och förändra dig och på hans kärlek och nåd. Tänk på din himmelske Fader och Jesus Kristus och på deras godhet mot dig. Var ödmjuk, be, studera skrifterna och var trofast. (Se Mosiah 4:11–12.) Då får du uppleva glädje, vilket är ”gåvan som kommer av att medvetet försöka leva ett rättfärdigt liv, enligt Jesu Kristi undervisning”.1

Det kan vara en utmaning att omvända sig fullständigt. Det tar ofta tid, särskilt om du har upprepat synden. Undvik situationer där du blir frestad. Du kan behöva ändra på dina dagliga rutiner och din omgivning, och byta vänner. Om du faller, kom då ihåg att du fortfarande kan omvända och förändra dig. Fortsätt att försöka. Din himmelske Fader och din Frälsare ger inte upp hoppet om dig. ”Försoningen … kan tvätta bort alla fläckar hur svåra de än är, hur varaktiga de än är eller hur många gånger de än upprepats.”2

Slutnoter

  1. Russell M. Nelson, ”Glädje och andlig överlevnad”, Liahona, nov. 2016, s. 84.

  2. Se Boyd K. Packer, ”Lycksalighetsplanen”, Liahona, maj 2015, s. 28.