2019
Fire gaver fra Frelseren
Desember 2019


Fire gaver fra Frelseren

Fra Det første presidentskaps juleandakt 2018.

Bilde
Jesus teaching

Illustrasjon: Kathleen Peterson

Mine kjære brødre og søstre, hvilken vidunderlig tid på året dette er! La oss sammen overveie de velsignelser vi får når vi fokuserer på Herren Jesu Kristi liv, misjon, lære og forsoning.

I denne høytiden innbyr jeg deg til å overveie dine egne ønsker. Ønsker du virkelig å bli stadig mer lik Jesus Kristus? Ønsker du virkelig å bo sammen med vår himmelske Fader og din familie for evig og leve slik som han lever? Hvis du gjør det, vil du ønske å ta imot mange gaver som Herren tilbyr for å hjelpe deg i din jordiske prøvestand. La oss fokusere på fire av de gaver Jesus Kristus ga til alle som er villige til å ta imot dem (se Lære og pakter 88:33).

For det første ga han deg og meg en ubegrenset evne til å elske. Dette innbefatter evnen til å være glad i dem det er vanskelig å være glad i, og dem som ikke bare ikke er glad i deg, men som for tiden forfølger og ondskapsfullt utnytter deg (se Matteus 5:44–45).

Med Frelserens hjelp kan vi lære å elske slik han elsket. Det kan kreve en forandring i hjertet – nesten helt sikkert en oppmykning av hjertet – når vi blir undervist av Frelseren om hvordan vi virkelig skal ta vare på hverandre. Mine kjære brødre og søstre, vi kan i sannhet yte tjeneste på Herrens måte når vi tar imot gaven kjærlighet.

En annen gave Frelseren tilbyr deg, er evnen til å tilgi. Gjennom hans uendelige forsoning kan du tilgi dem som har såret deg og som kanskje aldri innrømmer skyld for sine grusomheter mot deg. Frelseren vil gi deg evnen til å tilgi alle som har mishandlet deg på noen måte.

En tredje gave fra Frelseren er omvendelse. Herren innbyr oss til å forandre vårt sinn, vår kunnskap, vår ånd, til og med vårt åndedrett. Når vi omvender oss for eksempel, ånder vi med takknemlighet til Gud, som gir oss ånde fra dag til dag (se Mosiah 2:21). Og vi ønsker å bruke dette åndedrettet til å tjene ham og hans barn. Omvendelse er en strålende gave. Det er en prosess vi aldri skulle frykte. Det er en gave vi kan motta med glede og bruke – til og med omfavne – daglig mens vi søker å bli mer lik vår Frelser.

En fjerde gave fra Frelseren er faktisk et løfte – et løfte om evig liv. Alle vil få oppstandelse og oppleve udødelighet. Men evig liv er så mye mer enn en betegnelse på tid. Evig liv er den slags liv som vår himmelske Fader og hans elskede Sønn lever. Når Faderen tilbyr oss evig liv, sier han ganske enkelt: “Hvis du velger å følge min Sønn – hvis ditt ønske virkelig er å bli mer lik ham – da kan du til slutt leve slik vi lever og presidere over verdener og kongeriker slik vi gjør.”

Disse fire enestående gavene vil gi oss stadig større glede når vi tar imot dem. De ble gjort mulige fordi Jehova velvillig steg ned fra sin himmelske trone for å komme til jorden som Jesusbarnet. Han ble født av en udødelig Far og en dødelig mor. Han ble født i Betlehem under de enkleste omstendigheter. Jesus Kristus er Guds uforlignelige gave – Faderens gave til alle sine barn (se Johannes 3:16).

Med våre tanker og følelser så fokusert på verdens Frelser, hva må vi da gjøre for å ta imot disse gavene som Jesus Kristus så villig gir oss? Hva er nøkkelen til å elske slik han elsket, tilgi slik han tilga, omvende oss for å bli mer lik ham og til slutt bo med ham og vår himmelske Fader?

Nøkkelen er å inngå og holde hellige pakter. Vi velger å etterleve pakter, ha fremgang og holde oss på Herrens pakts sti. Det er ingen vanskelig sti. Det er den stien som fører til sann lykke i dette liv og evig liv i den kommende verden.

Mine kjære brødre og søstre, mine dypeste ønsker for alle vår himmelske Faders barn er at de skal få mulighet til å høre Jesu Kristi evangelium og gi akt på hans læresetninger. Og jeg ønsker at vi må ha tro på og ta imot den kjærlighet Frelseren har til hver enkelt av oss. Hans uendelige og fullkomne kjærlighet fikk ham til å sone for dere og meg. Denne gaven – hans forsoning – gjør det slik at alle hans andre gaver kan bli våre.