2019
Jesus Kristus: Kilden til varig glede
Desember 2019


Jesus Kristus: Kilden til varig glede

Fra en tale holdt under en andakt: “That They Might Have Joy”, ved Brigham Young University 4. desember 2018.

Ethvert medlem av Herrens gjenopprettede kirke som gjør sitt beste for å huske og overholde hellige pakter og holde budene, kan motta gaven varig glede.

Bilde
Nativity scene

Kristi fødsel, av Michael Malm

Jeg var nylig på et vitnesbyrdsmøte hvor Ånden var sterkt tilstede, og lyttet oppmerksomt da en trofast søster erklærte: “Jeg føler stor glede på grunn av Faderens frelsesplan.”

Det ble umiddelbart klart for meg at denne kvinnen ikke bare uttalte kjente ord. Lyset som skinte i øynene hennes, den åndelig verdige tonen i stemmen hennes og det klare og fredelige ansiktet – alt ved henne bekreftet sannheten av det hun sa. Hun var fylt av glede. Hun utstrålte glede. Hun var virkelig i ferd med å bli mer lik Frelseren og motta hans bilde i sitt ansikt (se Alma 5:14), og en del av det var å bli fylt av glede.

Hennes uttrykk for tro minnet meg om teksten til flere kjente salmer:

[Han] har ingen makt når vi står fast

og føler himlens fred.1

Kom, hellige, gå frem og frykt nå ei,

gå med mot, fremad dra …

Det bedre er å jage vekk

unyttig kummer, kval og skrekk;

og frydes vil da hver en sjel:

Alt er vel! Alt er vel!”2

I glede synges disse ord:

“Han lever, min Forløser stor!”3

Og i julen vil vi synge:

“Godt budskap om stor glede

til deg og alle mennesker.”4

Og

La oss forene her vår sang

med englenes hos Gud …

Med takk på samme vis,

Med takk på samme vis,

med takk, med takk på samme vis.5

Siden han ble president for Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, har president Russell M. Nelson ofte oppfordret verdens innbyggere med et løfte om glede: “Vårt budskap til verden er enkelt og oppriktig: Vi oppfordrer alle Guds barn på begge sider av sløret til å komme til sin Frelser, motta det hellige tempels velsignelser, nyte varig glede og kvalifisere seg til evig liv.”6

Bilde
Christ reaching out

Han helbredet dem alle, av Michael Malm

Nøyaktig hva dreier denne gleden seg om, som vi synger og underviser om, og som vi har plikt til å tilby alle mennesker? Og hvordan oppnås den? La oss nå sammen overveie svar på disse to viktige spørsmålene.

Hva er glede?

En vanlig ordbokdefinisjon av glede er “en følelse av stor tilfredsstillelse [eller] lykke”.7 Til sammenligning beskriver Veiledning til Skriftene glede som “en tilstand av stor lykke som er et resultat av rettferdig livsførsel”.8 Interessant nok hjelper vårt evangelieperspektiv oss å forstå at glede er mer enn en flyktig følelse. Det er snarere en åndelig gave og en tilstand og utviklingsretning. Det var derfor jeg beskrev søsteren som bar sitt vitnesbyrd, som at hun var fylt med og utstrålte glede.

Som en klok og kjærlig far lærte Lehi sønnene sine at selve hensikten med jordelivet er at alle mennesker skal ha glede:

“Men se, alle ting er blitt gjort i henhold til den visdom han har som kjenner alle ting.

Adam falt for at mennesket kunne bli til, og mennesket er til for å kunne ha glede” (2 Nephi 2:24–25).

Adam og Eva oppsummerte de viktige lærdommene de fikk av den evige Fader og av sin egen erfaring. Adam erklærte: “Velsignet være Guds navn, for på grunn av min overtredelse er mine øyne blitt åpnet, og i dette liv skal jeg ha glede, og i kjødet skal jeg igjen se Gud” (Moses 5:10; uthevelse tilføyd).

Og Eva sa: “Var det ikke for vår overtredelse, ville vi aldri ha fått avkom, og ville aldri ha kjent godt og ondt og gleden ved vår forløsning og det evige liv som Gud gir til alle lydige” (Moses 5:11; uthevelse tilføyd).

Faderens plan for lykke gjør det mulig for hans barn å få et fysisk legeme og skaffe seg erfaring i jordelivet, å velge rettferdighet midt blant ondskap og fristelser, og å hjelpe vår himmelske Fader med hans store plan ved ekteskap og foreldreansvar holdt i ære.9 Så endelig, ved oppstandelsen, skal “ånden og legemet … gjenforenes for aldri mer å skilles ad, så de [kan] motta en fylde av glede” (Lære og pakter 138:17; uthevelse tilføyd).

Hvordan oppnås glede?

Jeg tror kontrasten mellom rettferdig glede og verdslig moro kan være lærerik og hjelper oss å forstå bedre hva sann glede er. Glede kommer ved å utøve tro på Herren Jesus Kristus, verdig motta og trofast overholde hellige ordinanser og pakter, og å strebe etter å bli virkelig omvendt til Frelseren og hans hensikter. Moro er resultatet av “fornøyelse”, “leken [og] ofte løsslupne handlinger og ord”, eller lystbetont avledning.10 En dag i Disneyland er moro. Verdig forberedelse til og deltagelse i nadverdens ordinans er gledesfylt.

Glede er først og fremst åndelig, mens moro stort sett er timelig. Glede er hovedsakelig varig, mens moro stort sett er midlertidig. Glede er hovedsakelig dyp og innholdsrik, mens moro stort sett er overfladisk. Glede er hovedsakelig hel og fullstendig, mens moro stort sett er ufullstendig. Glede forbindes hovedsakelig med jordelivet og evigheten, mens moro bare angår jordelivet.

Hvor viktig det er at vi aldri forveksler eller bytter ut den varige og dype gleden som kommer ved hengivent disippelskap, med midlertidig og overfladisk moro.

Forløseren er den ypperste og eneste kilden til varig og evig glede. Profeten Jakob vitnet og sa: “Men se, de rettferdige, de hellige som tilhører Israels Hellige, de som har trodd på Israels Hellige, de som har båret verdens mange kors og har foraktet dens skam, de skal arve Guds rike, som var beredt for dem fra verdens grunnvoll ble lagt, og deres glede skal for evig være fullkommen” (2 Nephi 9:18; uthevelse tilføyd).

Den sanne kilden til glede

På grunn av vår himmelske Faders plan og Frelserens forsoning oppfordrer oppriktig omvendelse oss til å vende oss til og stole på Jesus Kristus, den sanne kilden til glede. Tenk nøye gjennom hvordan kong Benjamins folk reagerte på hans læresetninger om Frelserens forsoning:

“Og nå skjedde det at da kong Benjamin hadde talt de ord som Herrens engel hadde gitt til ham, så han seg omkring i folkemengden, og se, de hadde falt til jorden, for Herrens frykt hadde kommet over dem.

Og de hadde sett seg selv i sin egen kjødelige tilstand ‒ ja, mindre enn støvet på jorden, og de ropte alle høyt i kor og sa: Ha barmhjertighet med oss og anvend Kristi sonende blod, så vi kan få tilgivelse for våre synder og våre hjerter kan bli renset, for vi tror på Jesus Kristus, Guds Sønn, som skapte himmel og jord og alle ting, og som skal komme ned blant menneskenes barn.

Og det skjedde at etter at de hadde talt disse ord, kom Herrens Ånd over dem, og de ble fylt med glede, for de hadde fått forlatelse for sine synder og hadde fred i samvittigheten på grunn av den sterke tro de hadde på Jesus Kristus, som skulle komme” (Mosiah 4:1–3; uthevelse tilføyd).

På grunn av vår himmelske Faders plan og Frelserens forsoning oppfordrer lydighet oss til å følge Jesus Kristus, den sanne kilden til glede. Frelseren erklærte til sine disipler:

“Hvis dere holder mine bud, da blir dere i min kjærlighet, likesom jeg har holdt min Fars bud og blir i hans kjærlighet.

Dette har jeg talt til dere for at min glede kan være i dere, og deres glede bli fullkommen” (Johannes 15:10–11; uthevelse tilføyd).

“Og intet menneske mottar en fylde uten at det holder hans bud.

Den som holder hans bud, mottar sannhet og lys inntil han blir forherliget i sannhet og kjenner alle ting” (Lære og pakter 93:27–28).

På grunn av vår himmelske Faders plan og Frelserens forsoning, oppfordrer tjeneste oss til å utvikle Jesu Kristi karakter, den sanne kilden til glede. Jeg leste nylig en uttalelse av Kevin J. Worthen, rektor ved Brigham Young University, om dyp glede. Han sa: “Jeg har innsett at ett mål på vår evige fremgang er hvor stor glede vi får av tjeneste.”11

Alma den yngre sa dette til sin sønn Helaman: “[Jeg har] arbeidet uten opphør så jeg kunne bringe sjeler til omvendelse, så jeg kunne la dem få smake denne overmåte store glede som jeg smakte, så de også kunne bli født av Gud og bli fylt med Den Hellige Ånd” (Alma 36:24; uthevelse tilføyd).

Husk Ammons glede da han fortalte om sitt misjonærarbeid blant lamanittene:

“Se, min glede er fullkommen, ja, mitt hjerte er fylt av glede, og jeg vil fryde meg i min Gud…

Se, hvor mange tusen av våre brødre har han ikke løst fra helvetes pinsler, og de kan synge om den forløsende kjærlighet, og dette er på grunn av hans ords kraft som er i oss. Har vi så ikke stor grunn til å fryde oss? …

er dette min glede og min store takksigelse, ja, og jeg vil gi takk til min Gud for evig” (Alma 26:11, 13, 37; uthevelse tilføyd).

Bilde
Portrait of Christ

Ingenting galt kan skje når min talsmann er nær, av Michael Malm

På grunn av vår himmelske Faders plan og Frelserens forsoning oppfordrer utfordringer og trengsler oss til å løfte vårt blikk (se Jesaja 40:26; Salmene 123:1‒2) til Jesus Kristus, den sanne kilden til glede. Det dyrebare perspektivet som det gjengitte evangelium gir oss, gjør det mulig for oss å lære ting som forbereder oss til evigheten ved hjelp av jordelivets motganger. Våre lidelser og viderverdigheter kan bli “oppslukt i gleden over Kristus” (Alma 31:38) og helliget til vårt beste (se 2 Nephi 2:2), “så [vår] gjerning kan bli til gavn for [vår] sjel” (2 Nephi 32:9). Dermed består gleden i tider og gjennom erfaringer som er både gode og dårlige, på grunn av vår kunnskap om Faderens plan og Frelserens forsoning.

Tro på Herren Jesus Kristus, omvendelse, lydighet, tjeneste og et evangelieperspektiv på prøvelsene vi opplever i jordelivet: alt sammen oppfordrer oss til å komme til kilden til varig glede – Jesus Kristus. Jeg oppfordrer deg til å finne, studere og med bønn overveie andre prinsipper som gjør oss i stand til å motta denne viktige, åndelige gaven som glede er.

Et gledesfylt løfte

Varig glede er ikke en velsignelse som er forbeholdt noen få utvalgte. Men ethvert medlem av Herrens gjenopprettede kirke som gjør sitt beste for å huske og overholde hellige pakter og holde budene, kan motta denne gaven i henhold til Guds vilje og timeplan. Måtte hver enkelt av oss gjøre vårt beste nå denne julehøytiden for å forstå den himmelske gaven glede mer fullstendig. Når vi gjør det, måtte vi begynne å se med nye øyne og høre med nye ører når “de stemmer i en gledessang”, når vi uttrykker “takk på samme vis”, og når vi gir “ham all takk og pris”.12

Jeg bærer med glede mitt sikre vitnesbyrd om at Herren Jesus Kristus virkelig lever og om hans guddommelighet.

Noter

  1. “Som Sions ungdom står vi frem”, Liahona, april 2000, 24.

  2. “Kom hellige”, Salmer, nr. 26.

  3. “Han lever, min Forløser stor”, Salmer, nr. 66.

  4. “While Shepherds Watched Their Flocks”, Hymns, nr. 211.

  5. “La oss forene her vår sang”, Salmer, nr. 124.

  6. Russell M. Nelson, “La oss stevne frem”, Liahona, mai 2018, 118–19; uthevelse tilføyd.

  7. English Oxford Living Dictionaries, “joy”, en.oxforddictionaries.com; uthevelse tilføyd.

  8. Veiledning til Skriftene, “Glede”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org; uthevelse tilføyd.

  9. Se “Familien – en erklæring til verden”, Liahona, mai 2017, 145.

  10. Merriam Webster’s Collegiate Dictionary, 11. utg. (2003), “fun”, merriam-webster.com.

  11. Kevin J Worthen, “Enter to Learn; Go Forth to Serve” (avslutningstale ved Brigham Young University, 16. aug 2018), 3, speeches.byu.edu.

  12. “La oss forene her vår sang”.