2019
Hva juleevangeliet lærer oss om omsorgstjeneste
Desember 2019


Prinsipper for omsorgstjeneste

Hva juleevangeliet lærer oss om omsorgstjeneste

“Dette er høytiden alle har kjær. Syng en sang, nok en gang! Julen er her. Om Jesu fødsel forteller vi nå, om denne natt da i stallen han lå” (“Jesu fødsel”, Barnas sangbok, 32).

Bilde
angel appearing to shepherds

Jeg forkynner dere en stor glede (Engelen viser seg for hyrdene), av Walter Rane

Julen er en herlig tid da sauer, hyrder, krybber og stjerner plutselig får ny mening. De blir viktige aktører i gjenfortellingen av en av de viktigste begivenhetene i menneskehetens historie: Jesu Kristi fødsel. Mange familier har en julekrybbe i hjemmet sitt. Andre legger vekt på å lese historien om hans fødsel eller å delta på et festspill. Som alle historiene om Kristus, er historien om hans fødsel full av lærdommer om hvordan vi kan utføre omsorgstjeneste for andre, om å dele hans lys for å lyse opp verden. “Juleevangeliet er en historie om kjærlighet,” sa president Henry B. Eyring, annenrådgiver i Det første presidentskap.

“I historiene om Kristi fødsel kan vi se og føle hvem han var og hvem han er. Dette letter vår byrde på veien. Og det vil få oss til å glemme oss selv og lette andres byrder.”1

“Det [var ikke] rom for dem i herberget” (Lukas 2:7)

Vertshusholderen gjorde ikke plass til Frelseren, men vi behøver ikke å gjøre den samme feilen! Vi kan gjøre plass til Frelseren i vårt hjerte ved å gjøre plass til våre brødre og søstre ved våre bord, i våre hjem og i våre tradisjoner. Mange familietradisjoner gjøres finere og enda mer uforglemmelige ved å inkludere andre mennesker. Daiana og familien hennes har tradisjon for å invitere noen til å tilbringe julen sammen med dem. I desember hvert år snakker de sammen og finner ut hvem de ønsker å invitere.2 Kanskje din familie kan starte en lignende tradisjon. Kanskje en du utfører omsorgstjeneste for, har lyst til å bli med familien din og synge favorittjulesanger sammen. Du kan også gjøre plass ved julemiddagen til en som ikke har familie i området.

Hvilken bedre måte å feire Frelseren på enn å følge hans eksempel på å inkludere andre? Husk at han innbyr “alle til å komme til ham og ta del i hans godhet. Og han viser ingen bort som kommer til ham, hverken sort eller hvit, trell eller fri, mann eller kvinne. Og han husker hedningene, og alle er like for Gud, både jøde og hedning” (2 Nephi 26:33). Gjør plass, og inkluder andre.

“Det var noen hyrder der på stedet som var ute på marken og holdt nattevakt over sin hjord” (Lukas 2:8)

Det virker passende at hyrder skulle være blant de første til å ønske den nyfødte Frelseren velkommen. Oldtidens profeter omtalte Jesus Kristus som “Israels hyrde” (Salmene 80:2) og “hyrde over hele jorden” (1 Nephi 13:41). Og Kristus selv sa: “Jeg er den gode hyrde. Jeg kjenner mine [får]” (Johannes 10:14). Å kjenne våre får og holde nattevakt er en viktig del av det å være hyrde og utføre omsorgstjeneste på Frelserens måte.

Med de funklende lysene og flotte dekorasjonene er det mye å se på i julen. Men kanskje det aller vakreste med denne tiden er å finne når vi husker å vende vårt fokus til dem vi utfører omsorgstjeneste for og holder vakt over våre egne flokker. Å holde vakt kan være å legge merke til en annens favorittgodbit eller å spørre om en annens planer i julen. Vi holder vakt når vi ser og dekker andres behov – både de tydelige og de ikke fullt så tydelige.

Da Cheryl plutselig mistet sin mann Mick, ble hun helt knust. Da hennes første jul uten ham nærmet seg, ble hun stadig mer ensom. Heldigvis var hennes omsorgssøster Shauna der. Shauna og hennes mann Jim inviterte Cheryl med på flere juleutflukter. De la merke til Cheryls slitte jakke, og bestemte seg for å gjøre noe med det. Noen dager før jul ga Shauna og Jim Cheryl en julegave, en nydelig ny jakke. De var oppmerksom på Cheryls fysiske behov for en varm jakke, men også på hennes følelsesmessige behov for trøst og selskap. De dekket disse behovene så godt de kunne og satte et vakkert eksempel på hvordan vi også kan våke over våre flokker.3

“Da sa hyrdene til hverandre: La oss nå gå rett til Betlehem” (Lukas 2:15)

“La oss nå gå” er en entusiastisk oppfordring! Hyrdene antok ikke at vennene ville være for slitne til å gjennomføre turen. De dro ikke alene til Betlehem i stillhet. De vendte seg frydefullt til hverandre og sa: “La oss nå gå!”

Selv om vi kanskje ikke er i stand til å invitere våre venner til å komme og se den nyfødte Frelseren, kan vi invitere dem til å føle julens ånd (eller Kristi ånd) ved å utføre tjeneste sammen med oss. “Vi kan styrke julens ånd ved å strekke oss ut med gavmild hånd til menneskene rundt oss og gi av oss selv,” sa Bonnie L. Oscarson, tidligere Unge kvinners generalpresident.4 Tenk deg at du holder et stearinlys. Andre kan helt klart se og ha nytte av lyset fra stearinlyset ditt, men forestill deg varmen de kan føle hvis du bruker stearinlyset til å tenne deres stearinlys og lar dem holde det selv.

Kristus selv sa at de som følger ham, vil ha livets lys (se Johannes 8:12). Å utføre tjeneste slik han gjorde, er én måte å følge ham på og nyte det lovede lyset. Så del lyset ved å invitere andre til å utføre tjeneste sammen med deg! Hvordan kan du og de du utfører tjeneste for, utføre tjeneste sammen? Sammen kan dere tilberede favorittmaten deres eller overraske noen med en liten gave eller et brev. Sammen kan dere begge føle det lys som kommer av å følge Kristi eksempel på tjeneste.

Bilde
Nativity scene

Se, Guds Lam, av Walter Rane

“[De fortalte] om det ord som var talt til dem om dette barn” (Lukas 2:17)

Det er lett å forestille seg hyrdenes glede og begeistring da de delte den fantastiske nyheten om Kristi fødsel med så mange de kunne. Som kunngjort av engler, hadde Messias kommet som profetert! Han var her! Å dele den gode nyheten om Frelseren er faktisk et stort tema i juleevangeliet. Englene sang. Stjernen viste veien. Og hyrdene fortalte om det.

Vi kan føye vår røst til juleevangeliet ved å dele den gode nyheten og bære vitnesbyrd om Frelseren. “Når du har privilegiet å representere Frelseren i din omsorgstjeneste, spør deg selv: ‘Hvordan kan jeg dele evangeliets lys med denne enkeltpersonen eller familien?’” sa søster Jean B. Bingham, Hjelpeforeningens generalpresident. “Hva inspirerer Ånden meg til å gjøre?”5

Her er noen forslag å overveie når du prøver å finne ut hvordan du kan bære vitnesbyrd om Frelseren og hans evangelium:

  • Finn et skriftsted som fanger dine følelser for Frelseren eller uttrykker hvorfor du er takknemlig til ham. Del det med dem du utfører omsorgstjeneste for.

  • Send en SMS eller melding på sosiale medier med en julevideo. Det er noen fantastiske videoer på ChurchofJesusChrist.org!

  • Fortell en venn om et spesielt minne eller en tradisjon som minner deg om Kristus.

Ha tro på at Den hellige ånd vil bære vitnesbyrd om sannheten av ditt vitnesbyrd, akkurat slik han bar vitnesbyrd for Simeon og Anna om at Jesusbarnet var Frelseren (se Lukas 2:26, 38).

“For virkelig å hedre [Jesu Kristi] komme til verden, må vi gjøre som han gjorde og strekke oss ut i medlidenhet og barmhjertighet til våre medmennesker,” sa eldste Dieter F. Uchtdorf i De tolv apostlers quorum. “Dette kan vi gjøre daglig, ved ord og gjerning. La dette bli vår juletradisjon, uansett hvor vi er – å være litt snillere, mer tilgivende og mindre dømmende, mer takknemlige og mer rundhåndede med hensyn til å gi av vår overflod til de trengende.”6

Noter

  1. Henry B. Eyring, “Julehistorier” (Det første presidentskaps juleandakt, 6. des. 2009), broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.

  2. Se Daiana Melina Albornoz Díaz, “Innby en annen til din julefeiring”, Liahona, des. 2007, 17.

  3. Se Cheryl Boyle, “He Would Have Bought It for You”, Ensign, des. 2001, 57.

  4. Bonnie L. Oscarson, “Jul er Kristus-lignende kjærlighet” (Det første presidentskaps juleandakt, 7. des. 2014), broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.

  5. Jean B. Bingham, “Omsorgstjeneste på Frelserens måte”, Liahona, mai 2018, 104.

  6. Dieter F. Uchtdorf, “Spre dine smuler” (Det første presidentskaps juleandakt, 3. des. 2017), broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.