2019
Frelserens eksempel på å få nye venner
Desember 2019


Unge voksne

Frelserens eksempel på å få nye venner

Vi opplever alle perioder med ensomhet, men Frelserens eksempel lærer oss noe om å få nye venner.

Bilde
friends walking

Fotografi: Getty Images

Som unge voksne opplever vi alle perioder med ensomhet ‒ når vi flytter for å studere, kommer hjem fra misjon, et kjæresteforhold som avsluttes, er det eneste medlemmet av Kirken i området, er ny i en menighet, er enslig, er gift med en som er mye borte, er nybakt mor eller far, og mye mer. Noen stadier av livet gjør det slett ikke enkelt å få nye venner.

Men det betyr ikke at det er umulig. Som med alt annet ligger svaret i å følge Frelseren. Eldste Ronald A. Rasband i De tolv apostlers quorum sa: “I vennskap, som i ethvert annet prinsipp i evangeliet, er Jesus Kristus vårt eksempel.”1 Her er noe av det vi kan lære av Frelserens eksempel om å få nye venner.

Oppsøk dem

Jesus verdsatte vennskap. Han trengte hjelp og støtte fra andre (slik vi alle gjør!) for å utføre sin jordiske tjenestegjerning, men istedenfor å vente til de rette personene dukket opp på døren hans, gikk han ut og fant dem! Han dro til steder han kanskje vanligvis ikke ville dratt til (se Lukas 5:3‒10), han vandret rundt (se Markus 1:16; Johannes 1:36), og han inviterte folk til å komme og se hvor han bodde. (se Johannes 1:39).

Vi trenger kanskje ikke venner av samme grunn som Frelseren gjorde, men det er likevel viktig for oss å omgi oss med gode mennesker. Hvis du er i en ny fase i livet hvor du føler at du trenger venner, oppsøk dem. Delta i kirken og andre aktiviteter, presenter deg, prøv nye ting, inviter til en sammenkomst, utfør oppriktig omsorgstjeneste (de du utfører omsorgstjeneste for, trenger sannsynligvis også en venn!), og du vil i stadig større grad være omgitt av potensielle venner.

Fremhev det gode i andre

Jeg elsker da Jesus møtte Natanael og sa: “Se, det er en ekte israelitt, en som det ikke er svik i.” Johannes 1:48). Når jeg tenker på dette verset, minner det meg om at jeg bør se etter og kommentere det gode jeg ser i andre.

“Mister” Fred Rogers, som var litt av en ekspert på å få nye venner, forklarte også at det å se etter det beste i andre er en Kristus-lignende egenskap. “Jeg tror at takknemlighet er noe hellig,” sa han. “At når vi ser etter det beste i vedkommende vi måtte være sammen med i øyeblikket, gjør vi det Gud gjør. Så når vi elsker og verdsetter våre medmennesker, deltar vi i noe virkelig hellig.”2

Be for venner

Noen av de mest minneverdige jordiske erfaringene med Frelseren må ha vært da han ba for andre. Nephittene skrev at “ingen [kunne] forestille seg hvilken glede som fylte [deres] sjeler da [de] hørte ham be til Faderen for [dem]” (3 Nephi 17:17). Våre bønner er kanskje ikke like gripende som hans, men vi kan likevel ta oss tid til å be for dem vi bryr oss om.

I tillegg til å be for vennene dine, kan du også be om å få nye venner. Når du “[søker] råd hos Herren i alt du foretar deg” (Alma 37:37) – herunder dine bekymringer om å være ensom og trenge venner – vil han ikke bare “lede deg til det gode”, han vil også lede deg til gode mennesker som kan bli gode venner.

Se hen til Frelseren

Jesus vet hva vi føler når vi er ensomme, for han var også “vel kjent med sorg” og ensomhet (Mosiah 14:3). Så selv om vi er fantastiske til å være en venn, vil vi trolig likevel ha perioder eller stunder med ensomhet. Men ensomhet kan også være en påminnelse for oss om den guddommelige befalingen om å elske hverandre (se Johannes 13:34).

Hvis du strever gjennom en periode med ensomhet akkurat nå, se hen til Frelserens eksempel. Fremfor noen må du gjøre ham til din venn. Han – og vår himmelske Fader – vil aldri overlate deg til deg selv.

Noter

  1. Ronald A. Rasband, “True Friendship”, New Era, okt. 2016, 5.

  2. Fred Rogers, avslutningstale ved Marquette University, 2001, marquette.edu/universityhonors/speakers-rogers.shtml.