2022
Min farfars dröm
Oktober 2022


”Min farfars dröm”, Liahona, okt. 2022.

Kom och följ mig

Daniel 1–6

Min farfars dröm

Det min farfar såg hjälpte honom förstå evangeliets kraft och sanning.

Bild
man som slår hö

Illustrationer: Sija Hong

När Moroni visade sig för profeten Joseph Smith citerade han viktiga skriftställen och lärdomar från Malaki och Jesaja. Intressant nog citerade han också följande profetia i andra kapitlet i Joel:

”Och det ska ske därefter att jag utgjuter min Ande över allt kött. Era söner och era döttrar ska profetera, era gamla ska ha drömmar och era unga ska se syner” (Joel 2:28; se även Joseph Smith – Historien 1:41).

Drömmar är ett av Herrens sätt att uppenbara sanning för sina barn. De kan vara en del av en gudomlig process som han använder för att fördjupa andlig insikt.

I Job läser vi:

”Gud talar både en och två gånger, utan att man bryr sig om det.

I drömmen, i en syn om natten, när sömnen fallit tung över människorna och de slumrar i sin bädd,

då öppnar han människornas öron och bekräftar deras tuktan” (Job 33:14–16).

Ett släktarv

I en sådan dröm öppnades min farfars öron och instruktioner gavs, eller bekräftades, som skulle förändra vår familj för evigt.

Brígido Becerra växte upp i Puebla i Mexiko. Sorgligt nog växte han upp utan sin far, och vid elva års ålder dog Brígidos mor i hans armar. Han lämnades ensam att leva sitt liv så gott han kunde. På den tiden fanns det ingen social omsorg eller möjligheter att hjälpa en föräldralös pojke som Brígido. Utan någon vägledning eller någon som kunde ta hand om honom blev Brígido beroende av alkohol. Det missbruket påverkade nästan alla aspekter av hans liv negativt.

Vid ett tillfälle blev hans beroende så allvarligt att han kände att han var på väg att förlora sin fru och sina barn. I sin desperation bestämde han sig för att be. Han hade inte vuxit upp med någon religion och uppsände därför en bön på sitt eget sätt. Han vädjade om hjälp att övervinna sitt beroende och försökte uppriktigt finna en utväg från sina problem.

Ett bönesvar

En tid efter att han hade uppsänt den uppriktiga bönen besökte systermissionärerna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga hans hem. De hade träffat hans fru Julia och hade berättat för barnen om Primär i den lokala församlingen. De bad nu om Brígidos tillstånd så att barnen kunde komma dit.

Systrarna började undervisa Brígido och hans familj om återställelsen av Jesu Kristi evangelium. På den tiden använde missionärerna flanellografer för att visa bilder medan de undervisade. Under den här lektionen visade de en bild av profeten Joseph Smith. Brígido kände genast igen mannen på bilden. Han berättade för systermissionärerna att han kände den här mannen. Brígidos ord förbryllade dem. Han var från Mexiko och Joseph Smith hade levt och dött i USA många år innan Brígido ens föddes. Det fanns inte en chans att Brígido kände Joseph Smith.

Bild
man fångad av en stor orm

Drömmen

Min farfar berättade sedan om sin dröm för missionärerna. Han berättade för dem att han drömde att han arbetade på sin lilla gård med att skära alfalfa med sin machete och samla in annan mat till sina kycklingar och grisar. Mitt i arbetet blev han anfallen av en stor orm. Min farfar kämpade mot ormen så gott han kunde, men den slingrade sig runt honom, öppnade sin mun och skulle precis svälja honom hel.

Mitt i denna svåra stund högg en man, klädd i vitt och med ett svärd i handen, av ormens huvud. När den föll ner död vid Brígidos fötter tittade han upp för att se vem som hade räddat hans liv. Han kände inte igen mannen men lade märke till att han var vitklädd. Sedan förklarade han att mannen på bilden som systrarna visade var mannen i hans dröm. Brígido såg omedelbart att detta var mannen i hans dröm, mannen som räddade honom. Nu visste han att mannen hette Joseph Smith.

Den här drömmen gav min farfar en mäktig insikt. Han kände att den var ett direkt svar på hans böner och vädjanden. Han sa att han kände att ormen var en sinnebild för hans alkoholmissbruk. Och han förstod genom profeten Joseph Smiths mäktiga undervisning och läran i Jesu Kristi återställda evangelium att han skulle kunna övervinna sitt beroende. Han visste att han skulle bli befriad och kunna ta emot alla välsignelserna av Jesu Kristi försoning.

Bild
man och hustru

Äldste Becerras farfar, Brígido Becerra och hans fru, fotograferade under sitt enda besök i USA.

Foto med tillstånd av författaren

En välsignelse för generationer

Kort efter att min farfar Brígido Becerra hade berättat om den här upplevelsen för systermissionärerna döptes han och blev medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Han älskade Kristi evangelium. Han hade en särskild kärlek till Mormons bok och alla profeter, särskilt Joseph Smith.

Min farfars dröm ledde honom till Kristi sanna evangelium och räddade honom inte bara från ett liv av beroende och sorg utan välsignade också generationer av trofasta medlemmar i kyrkan. När min farfar gick bort vid 98 års ålder hade han omkring 120 efterkommande – barn, barnbarn, barnbarnsbarn och barnbarns barnbarn. Var och en har påverkats av hans dröm och av hans arv av vittnesbörd och trofasthet mot kyrkan och Frälsaren Jesus Kristus.

Liksom Daniel i Gamla testamentet förstod min farfar att ”det finns en Gud i himlen som kan uppenbara hemligheter” (Daniel 2:28).

Varför får vi drömmar?

Det finns kanske de som undrar varför vissa av oss ibland har drömmar med ett andligt syfte. Under generalkonferensen berättade äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum om en upplevelse som hade att göra med drömmar. Han talade om en inspirerad prästadömsledare som kände sig manad att lära sig namnen på alla ungdomar i sin stav. Kort efter att ledaren hade lärt sig alla deras namn uppenbarade Herren sanning genom en dröm.

”En natt drömde prästadömsledaren om en av de unga männen som han endast kände igen tack vare minneskorten”, sa äldste Bednar. ”I drömmen såg han den unge mannen klädd i vit skjorta och med en missionärs namnbricka. Med en kamrat bredvid sig undervisade den unge mannen en familj. Den unge mannen höll en Mormons bok i handen och han såg ut som om han vittnade om att boken var sann. Så vaknade prästadömsledaren från sin dröm.

Vid ett påföljande prästadömsmöte gick han fram till den unge mannen som han sett i sin dröm och bad att få tala med honom en liten stund. Efter att ha presenterat sig nämnde han den unge mannen vid namn och sa: ’Jag brukar inte drömma sanndrömmar. Jag har aldrig drömt om en enda medlem i den här staven, utom om dig. Jag ska berätta för dig om min dröm, och sedan vill jag att du berättar för mig vad den betyder.’

Prästadömsledaren berättade om drömmen och frågade den unge mannen vad den betydde. Halvt kvävd av rörelse svarade den unge mannen enkelt: ’Den betyder att Gud vet vem jag är.’”1

Kanske var det därför min farfar fick sitt vittnesbörd i en dröm. Det var en bekräftelse på att Gud visste vem han var och visste vilket arv han kunde lämna efter sig. Hans dröm var ett vittne om att Jesu Kristi evangelium är sant, och den skulle komma att ha en mäktig inverkan på många av hans efterkommande för evigt.

Herren uppenbarar verkligen sina hemligheter för oss. De medel genom vilka vi får personlig uppenbarelse varierar eftersom vi alla är olika och eftersom han är en Gud som talar till oss personligen. Vare sig i en syn, en tanke, en röst i vårt sinne, en känsla eller en dröm, så talar han verkligen till dig och till mig.

Slutnot

  1. David A. Bednar, ”Herrens innerliga barmhärtighet”, Liahona, maj 2005, s. 100; betoning tillagd.