2022
Har du frågor? Här är 5 sanningar att komma ihåg
Oktober 2022


Endast digitalt: Unga vuxna

Har du frågor? Här är 5 sanningar att komma ihåg

Jag hade massor av frågor när jag blev medlem i kyrkan, men jag har lärt mig hur jag ska göra för att få svar.

Bild
kvinna som ber

Under min uppväxt i Japan lärde jag mig saker som inte var begripliga för mig. Så innan jag blev medlem i kyrkan hade jag frågor om universum och livets mening.

När jag började få lektioner av missionärerna kände jag mig överväldigad av frågor. Jag förklarade att jag hade sökt svar från så många olika källor men aldrig känt mig nöjd med det jag hittade. De lärde mig att jag alltid kunde lita på att Herren leder mig till sanningen.

Sedan dess har jag alltid kunnat söka svar från honom och följa Anden för att fortsätta fördjupa mitt vittnesbörd.

Här är fem sanningar jag har lärt mig längs vägen om att ha frågor:

1. Det är okej att ha frågor

Frågor kan kännas oroväckande, men vår himmelske Fader vill att vi ska ställa frågor i tro så att vi kan stärka vår tro på Jesus Kristus. Vi kan se på exempel på profeter som ställde rättfärdiga frågor, såsom Nephi (se 1 Nephi 17–18), Jareds bror (se Ether 2–3), och särskilt Joseph Smith, vars enkla fråga ledde till evangeliets återställelse (se Joseph Smith – Historien 1:5–13).

2. Gud vet allt

När jag läste 2 Nephi första gången insåg jag att även Nephi hade frågor. Men han litade till Herren i stället för till ”köttslig arm” (2 Nephi 4:34). Så när jag hade frågor litade jag också på Herren. Jag bad uppriktigt, utforskade skrifterna och studerade profeternas ord för att närma mig honom och lita på hans tidsplan framför allt annat.

Världens svar kan verka lätta att hitta, men Gud är den verkliga källan till kunskap och sanning. Och vi har ständig tillgång till hans vägledning till sanningen – vilken fantastisk välsignelse det är!

Som president Russell M. Nelson har sagt ”kan vi be till vår himmelske Fader och få vägledning, bli varnade för faror och distraktioner, och få hjälp att åstadkomma saker vi helt enkelt inte skulle kunna göra på egen hand”.1

3. Vi behöver dagliga upplevelser med Herren

Ibland har jag frestats att avlägsna mig från min himmelske Fader när jag har lyssnat på världens röster, särskilt de på sociala medier. Motståndaren gör allt han kan för att leda oss bort från sanningen. Och ofta förser han oss med halvsanningar och tankar som verkar harmlösa och lockande.

Men president Nelson har också sagt: ”Motgiftet mot Satans ränker är således uppenbart: Vi behöver dagligen dyrka Herren och studera hans evangelium. … Ge honom en god del av din tid. När du gör det, lägg då märke till vad som händer med ditt positiva andliga momentum.”2

När vi tar oss tid för honom varje dag kan vi lättare skilja mellan motståndarens röst och Herrens röst.

4. Vi inbjuder Guds kraft genom att hålla våra förbund

Det kan vara frestande att tillåta våra frågor att överskugga vår tro och vårt hopp i Jesus Kristus. Världen kan till och med få tanken på att bryta förbund att verka tilltalande. Men jag vittnar om att jag genom att följa profeternas ord och hålla mina förbund har kunnat få ett evigt perspektiv som har hjälpt mig att känna mer frid och glädje än någonsin, även utan alla svar. Jag vet, som president Nelson har sagt, att ”förrättningar och förbund ger oss åtkomst till gudomlig kraft”3 och jag har upplevt den här kraften att finna och tro på sanning genom mina förbund.

le5. Vi kan välja att tro

När du ställs inför obesvarade frågor, tänk då på vad du faktiskt vet. Kom ihåg att din himmelske Fader är med dig även om du inte kan hitta svar med en gång.

Jag vet hur det känns att ha obesvarade frågor och att möta frestelser från världen. Men vi har den Helige Andens betydelsefulla och uppmuntrande gåva. Att följa Anden innebär inte alltid att vi får svar omedelbart, men det betyder att vi alltid kan vägledas till sanning. När jag söker min himmelske Fader och Jesus Kristus känner jag glädje och styrka från Anden varje dag att fortsätta framåt med tro. Jag minns att vi trots våra svårigheter alltid har kraft att ”välja att tro”4.

Jag är så tacksam för min kunskap om evangeliet och för frågor som gör att jag kan vårda och stärka mitt vittnesbörd om Jesus Kristus.