2022
Vad blev Jesus smord till att göra?
Oktober 2022


”Vad blev Jesus smord till att göra?”, Liahona, okt. 2022.

Kom och följ mig

Jesaja 58–66

Vad blev Jesus smord till att göra?

Tidigt under sin jordiska verksamhet besökte Jesus Kristus en synagoga i Nasaret. Han läste ur Jesajas bok, verser som vi nu känner som Jesaja 61:1–2. Sedan förkunnade han: ”I dag har det här stället i Skriften gått i uppfyllelse inför er som lyssnar” (Lukas 4:21).

De tre första verserna i Jesaja 61 beskriver Frälsarens mission och verksamhet. Fundera över hur han uppfyllde och uppfyller dessa:

Bild
Jesus undervisar en grupp människor

”Förkunna glädjens budskap för de ödmjuka” (v. 1). Ordet evangelium betyder ”goda nyheter” eller ”glädjens budskap”.

Illustrationer: Denis Freitas

Bild
Jesus Kristus hjälper någon

”Förbinda dem som har förkrossade hjärtan” (v. 1). Ett exempel är att ”han frambär sig själv som ett offer för synd … för alla dem som har ett förkrossat hjärta och en botfärdig ande” (2 Nephi 2:7).

Bild
Jesus Kristus undervisar i andevärlden

”Utropa frihet för de fångna och befrielse för de bundna” (v. 1). Det här kan syfta på det gammaltestamentliga bruket att befria alla slavar vart femtionde år under jubelåret (se 3 Moseboken 25) men kan också syfta på att evangeliet predikas i andevärlden för att befria dem som är i andefängelset (se Läran och förbunden 138).

Bild
Jesus Kristus tröstar en kvinna

”Trösta alla sörjande” (v. 2). Herren kan trösta oss genom sin Ande, och vi kan också ”trösta dem som står i behov av tröst” (Mosiah 18:9).

Bild
den uppståndne Frälsaren utanför graven

”Ge de sörjande i Sion huvudprydnad i stället för aska” (v. 3). ”Var och en får smaka livets bittra aska, från synd och underlåtenhet till sorg och besvikelse. Men Kristi försoning kan lyfta upp oss från askan till skönhet, på vingarna av ett fast löfte om odödlighet och evigt liv.”1

Slutnot

  1. Bruce C. Hafen, ”Huvudprydnad i stället för aska: Jesu Kristi försoning”, Nordstjärnan, april 1997, s. 48.