2022
3 principer som hjälpte mig att återvända till Kristus
Oktober 2022


Endast digitalt: Unga vuxna

3 principer som hjälpte mig att återvända till Kristus

Tjänande, kärlek och tålamod är nycklarna till många hjärtan och själar som verkar vara utom räckhåll för oss.

Bild
en far lägger handen på sin sons axel när de ser mot fjärran

När jag var 15 år hände något i kyrkan som gjorde att jag kände mig sårad. Jag ville aldrig gå tillbaka efter den dagen. Min tidiga tro och mitt hopp vittrade sönder under det att jag sakta tappade fokuset på min gudomliga identitet. Jag tvivlade mycket och kunde inte hitta några svar.

Så jag försökte finna mening utanför evangeliet. Jag irrade mig längre bort allt medan mina nära och kära bekymrat såg på. Mina föräldrar försökte hjälpa mig på alla sätt. Många vänner inkluderade mig i aktiviteter. Men jag hade inte upplevt ”en mäktig förändring … i [mitt] hjärta” (Alma 5:12). Men med tiden, i och med att personer i mitt liv visade kristuslik kärlek och goda exempel, lärde jag mig innebörden av Guds plan för mig.

Om du har en närstående som kämpar med sin tro undrar du kanske hur du kan hjälpa honom eller henne. I mitt fall agerade de som stod mig närmast som Herrens tjänare. Det var deras kärlek och hängivenhet som förde mig tillbaka till evangeliet.

Och du kan göra detsamma för någon du älskar.

Här är tre principer som mina nära och kära tillämpade som hjälpte mig att känna min himmelske Faders kärlek till mig:

1. Tjänande

”För jag kommer ihåg det Guds ord som säger att av deras gärningar ska ni känna dem. För om deras gärningar är goda då är även de goda” (Moroni 7:5).

Min biskop, en god vän och ett stort föredöme för mig, uppmanade mig ständigt att tjäna med honom även när jag inte längre gick i kyrkan. Han var en så viktig person för mig att jag inte kunde tacka nej när han bad mig följa med. Vi fick oräkneliga underbara upplevelser när vi tjänade dem vi besökte, och han erbjöd sig alltid att dela insikter i evangeliet för dem så att jag inte skulle känna mig obekväm.

Han tjänade mig samtidigt som han uppmanade mig att tjäna andra, och det bidrog verkligen till att jag kom tillbaka till Kristus.

2. Kärlek

”Kärleken är tålig och god och avundas inte och är inte uppblåst, söker inte sitt och blir inte lätt förargad … ”[kärleken] fördrar allting, tror allting, hoppas allting och uthärdar allting” (Moroni 7:45).

Min far är ett stort föredöme för mig när det gäller kärlek. Han har alltid visat mig kärlek, oavsett vad jag har trott på eller valt. Under en mycket mörk tid i mitt liv pratade jag med min far, och han bemötte mig med ”Kristi rena kärlek” (Moroni 7:47). Han lyssnade på mina bekymmer utan att döma och gav mig enkla och ovärderliga råd.

Något av det mest kraftfulla du kan göra för dina nära och kära är att visa dem kristuslik kärlek, oavsett vilka val de gör.

3. Tålamod

”Och låt uthålligheten leda till fulländad gärning, så att ni är fullkomliga och hela, utan brist på något sätt” (Jakobs brev 1:4).

Jag återvände till kyrkan efter att inte ha varit aktiv på tio år, och min mor visade kristuslikt tålamod långt utöver förväntan. Hon satte aldrig press på mig eller blev frustrerad på mig. Hon älskade mig, kom ihåg mitt värde och visste att Anden och min himmelske Fader påverkade mig.

Vi kan inte skynda på Herrens verk eller tvinga oss på någon annans handlingsfrihet. I stället kan vi hålla oss nära Anden för att veta när det är dags att bjuda in eller tjäna dem vi älskar.

När andra valde att tjäna mig, visa mig kärlek och ha tålamod med mig välsignades jag med möjligheter och relationer som inte skulle ha varit möjliga utan deras hjälp. Det är Frälsarens ljus, särskilt när det kommer till uttryck i våra handlingar, som leder andra tillbaka till glädjen i hans evangelium. Mitt ödmjuka vittnesbörd är att Gud älskar oss alla oavsett var vi befinner oss i livet eller vad vi har gjort, men han kan välsigna oss ännu mer när vi kommer till honom. Jag är så tacksam för evangeliet, och jag vittnar om att det verkligen var genom att personer i mitt liv visade kristuslika exempel som jag kunde komma tillbaka.