2022
Omvändelsens glädje och gåva – nyliga budskap från profeter och apostlar
Oktober 2022


Endast digitalt

Omvändelsens glädje och gåva – nyliga budskap från profeter och apostlar

Se vad levande profeter nyligen har undervisat om på sociala medier angående omvändelse.

Bild
Jesus tar kvinnan som greps för äktenskapsbrott i handen

Under generalkonferensen i april 2022 gav president Russell M. Nelson oss uppmaningen: ”Upptäck glädjen i daglig omvändelse.”1 Han tillade:

”Omvändelse är nyckeln till utveckling. Ren tro för oss stadigt framåt på förbundsstigen.

Var inte rädd för och skjut inte upp din omvändelse. … Satan gläds över dina kval. Gör slut på dem. Kasta ut hans inflytande ur ditt liv! Börja i dag med att uppleva glädjen i att lägga av den naturliga människan. Frälsaren älskar oss alltid, men särskilt när vi omvänder oss.”2

Medlemmar i första presidentskapet och de tolv apostlarnas kvorum har under generalkonferensen talat om omvändelsens glädje. De har också delat budskap om de här ämnena på sociala medier, bland annat följande:

Omvändelse och tröst genom Kristus

”Gud saknar inte känslor. Han tar hand om oss med en kärleksfull förälders ömma känslor. Jag föreställer mig glädjen han kände när han visste att [hans älskade Son] så småningom skulle vinna en härlig seger över synd och död genom att öppna porten på vid gavel till himmelska möjligheter så att du och jag en dag kan leva tillsammans med våra nära och kära igen.

Men jag tror också att hans glädje dämpades av den fullständiga vetskapen om vad som väntade hans älskade Son. … Denne Son skulle lida så som ingen någonsin hade kunnat eller någonsin kommer att kunna lida.

Men eftersom vår himmelske Fader älskar oss så mycket lät han dessa glädjefyllda och smärtsamma händelser äga rum som de skulle. Eftersom världen behövde frälsas, och eftersom du och jag behöver frälsning, sände han oss en Frälsare. …

Låt oss ta emot Guds fullkomliga och dyrbara gåva. Låt oss lägga våra bördor och synder vid Frälsarens fötter och uppleva den glädje som kommer av omvändelse och förändring. Låt oss följa Jesus Kristus och efterlikna honom i livet.”

President Russell M. Nelson, Facebook, 24 dec. 2021, facebook.com/russell.m.nelson.

Hur Gud känner sig när vi gör misstag

”En ung person frågade mig en gång: ’President Ballard, hur känner Gud för mig när jag gör misstag?’ Kanske har du också undrat det här.

Gud älskar alla sina barn, och han förstår att livet är en upplevelse för oss alla. Vi är inte fullkomliga. Vi gör misstag. Han har gett oss sin Son Jesus Kristus för att hjälpa oss förändras och leda oss genom jordelivet.

I slutändan bör vi lära oss leva så som han vill att vi ska leva, men oavsett hur snabbt vi förändras och utvecklas är hans kärlek till oss oföränderlig eftersom vi är hans barn.

Herren Jesus Kristus kan hjälpa oss att laga allt det som behövs lagas i våra liv genom sitt försoningsoffer.”

President M. Russell Ballard, Facebook, 16 sep. 2021, facebook.com/mrussell.ballard.

Omvändelsens och förlåtelsens underverk

”Vi bör försöka dra nytta av perspektivet på det som har varit. Jag vädjar till er att komma ihåg att vi ska lära av det förflutna men inte leva i det. Vi ser tillbaka för att göra anspråk på glöden från brinnande upplevelser, inte på askan.

Och när vi har lärt oss det vi behöver lära oss och har tagit med oss det bästa av det vi upplevt, ska vi se framåt och tänka på att tro alltid pekar mot framtiden. Tro är alltid kopplad till välsignelser, sanningar och händelser som ännu kommer att inverka på vårt liv.

Några av er undrar kanske – särskilt i det att vi till vardags genomlever världens tumult omkring oss – ’Finns det någon framtid för mig?’ Vad bär det nya året med sig för mig? Kommer jag att vara trygg? Kommer livet att vara stabilt? Kan jag lita på Herren och på framtiden?

Kom ihåg detta: Tron litar på att Gud har stora ting i beredskap åt oss var och en och att Kristus verkligen är ’överstepräst för det goda som skulle komma’ (Hebreerbrevet 9:11).

Fäst blicken på dina drömmar, hur avlägsna och långt borta de än är. Lev så att du får se mirakel av omvändelse och förlåtelse, av tillit och gudomlig kärlek som kan förvandla ditt liv i dag, i morgon och för evigt. Det är ett nyårslöfte som jag ber er hålla.”

Äldste Jeffrey R. Holland, Facebook, 9 jan. 2022, facebook.com/jeffreyr.holland.

En renande gåva

”Frälsarens obegränsade försoning förändrar fullständigt vårt sätt att se på våra överträdelser och ofullkomligheter. I stället för att älta dem och känna oss oförbätterliga eller hopplösa kan vi lära oss av dem och känna oss hoppfulla. Genom omvändelsens renande gåva kan vi lämna våra synder bakom oss och komma fram som en ny skapelse.”

Äldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 5 juni 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

En hjärtats förvandling

”Våra hjärtan förändras av de sanningar vi lär oss i templet om Gud och Jesus Kristus – och av de löften vi avger att visa kärlek och tjäna. Vi fokuserar mindre på det vi vill ha och mer på att anpassa vår vilja till Guds. … Det främsta syftet med Herrens hus är att vi ska förvandlas och bli nya skapelser i Kristus.

I världen försöker man ofta förändra sig utifrån och in. Många tror att förändringar av en persons omständigheter är det bästa sättet att förändra personen.

Men Gud verkar vanligtvis inifrån och ut. Om vi tillåter honom kan Gud förändra våra hjärtan – och då välsignas vi med förmåga och styrka att förändra våra omständigheter.

I de heliga templen förändras vi inifrån och ut genom det vi lär oss och lovar att göra, vilket gör att vi kan bli mer hängivna lärjungar till Jesus Kristus.”

Äldste David A. Bednar, Facebook, 19 apr. 2022, facebook.com/davida.bednar.

Att lära känna Frälsaren

”Några av er tror kanske att Jesus Kristus är Guds Son och att han frambar ett oändligt och evigt försoningsoffer. Men ni kanske också tror att hans försoning fungerar för alla andra – men inte för dig. Du utövar tro på Frälsaren men tror kanske inte att alla hans utlovade välsignelser är tillgängliga för dig eller kan verka i ditt liv. Jag uppmanar dig att inte bara ha kunskap om Herren utan att också lära känna honom.

Frälsaren har uppmanat oss att bli så som han är. Vi lär känna Herren när vi genom kraften i hans försoning försöker bli som han. Vi lär känna Herren genom att tjäna honom och arbeta i hans rike. Vi lär känna Herren mer fullständigt när vi inte bara tror på honom utan även litar på honom och det han förvissar oss om.

Att lita på honom – att hålla hans kraft och löften för sanna – inbjuder till perspektiv, frid och glädje i våra liv. Hans försoning är för individen – den är personlig. Och den är till för var och en av oss.”

Äldste David A. Bednar, Facebook, 14 mars 2021, facebook.com/davida.bednar.

Personligt ansvar

”I det att Frälsaren tog på sig straffet för våra synder befriade han oss inte från vårt personliga ansvar för hur vi lever våra liv. Värdet av arbete, flit, ansträngningar, förbättring av våra gåvor och familjeförsörjning har allmänt förkunnats i skrifterna från begynnelsen.

Min uppmaning till dig är att granska dina mål och avgöra vilka som gör det möjligt för dig att fullgöra familjeplikter, hålla dig kvar på din förbundsstig och få den glädje som Herren vill att du ska ha. Kom ihåg att du genom att ha ett mål kan spara tid och ansträngningar genom att planera i förväg och inte missa viktiga förutsättningar och slutdatum.

Du behöver inte vara rädd trots de faror och utmaningar du får möta. Du blir välsignad och beskyddad när du strävar mot rättfärdiga, meningsfulla mål, planerar och arbetar med mod och beslutsamhet. och litar på och fokuserar på tro, omvändelse, frälsande förrättningar och Frälsarens försoningsoffer alltmedan du håller ut intill änden. När du fokuserar på templet får du hjälp att uppnå de här målen.

Jag vittnar högtidligt om Jesu Kristi gudomlighet. Tack vare honom behöver vi inte vara rädda, för i honom är vår glädje fullkomlig.”

Äldste Quentin L. Cook, Facebook, 8 dec. 2021, facebook.com/quentin.lcook.

Ärliga, uppriktiga personliga böner

”Jag har i mitt eget liv märkt att när en närstående eller en vän föreslår saker som jag behöver förändra, även när det stämmer, dyker den naturliga människan inom mig ibland upp och säger: ’Du ser det inte ur min synvinkel”, eller ”Vem är du att döma?” Eller så kanske jag faktiskt tänker: ’Du kanske borde arbeta på dig själv.’ Men när jag knäböjer ödmjukt inför min himmelske Fader och uppriktigt frågar: ’Fader, vad behöver jag förändra? Hur behöver jag omvända mig? Vad är det jag saknar?’ så kommer en lugn känsla över mig, och vid rätt tidpunkt hör jag honom. Och hans sanning, hans eviga sanning, tränger in i mitt hjärta.

Ärlig, uppriktig personlig bön i dessa tysta stunder öppnar porten till uppenbarelse från vår himmelske Fader. Vi hör honom. Han talar till oss. När jag försöker lyssna på Andens stilla intryck och lova min himmelske Fader att jag ska vara mer uppmärksam på sådant som jag kan förbättra, verkar det som om jag får större förmåga att höra honom.

Verklig förändring sker sällan på en dag. Jag vet att det inte är så för mig. Men med tiden blir vi mer och mer än den vi var. När vi hör honom och agerar på den andliga vägledning vi får från honom, överöser han sin ande och sitt godkännande över oss. Det finns inget bättre än detta – att känna hans gillande, känna hans Ande. Den Helige Anden bekräftar vår himmelske Faders kärlek till oss. Och jag vet i mitt fall att han försäkrar mig om att även de här små stegen i min utveckling hjälper mig att komma närmare honom.”

Äldste Neil L. Andersen, ”Hur jag hör honom”, 27 dec. 2021, facebook.com/neill.andersen.

Med ärligt uppsåt

”Nyligen frågade en missionär mig: ’Är vi hycklare om vi inte själva håller alla bud som vi undervisar människor om?’ Det här är en jättebra fråga! Jag tänkte dela med mig av mitt svar här. Jag vet att jag inte behöver vara fullkomlig för att vara kallad till medlem i de tolv apostlarnas kvorum. Jag vet bättre än någon annan att jag inte är fullkomlig. Så måste vi vara fullkomliga för att tjäna Herren? Naturligtvis inte. Det handlar inte om det.

Det är stor skillnad mellan upproriskhet och svaghet. Så det är hyckleri att undervisa om ett bud som man själv inte avser hålla. Det skulle vare skenheligt. Men att undervisa om buden och sedan snava och omvända sig – det är inte hyckleri, för din avsikt är att hålla budet. När vi gör saker med ärligt uppsåt betyder det att vi har för avsikt att hålla buden. Så det är inte alls hyckleri att undervisa om förbundsstigen eller om att undervisa om Guds bud när man faktiskt har för avsikt att lyda dem alla. Ni vet och kan vittna om att vi genom att hålla dessa bud blir välsignade.

I Mormons bok står det i Moroni 6:8: ’Men så ofta de omvände sig och med ärligt uppsåt sökte få förlåtelse blev de förlåtna.’ Hycklar gör vi om vi gör ett misstag och inte omvänder oss och inte tänker omvända oss. Redbarhet är att våra handlingar och vår tro är i fullständig harmoni – det handlar om hur vi försöker leva vårt liv. Men är det hyckleri om vi inte alltid kan göra det? Nej, det är ju hela poängen med omvändelse, eller hur? Vi kan omvända oss från det som vi trots våra goda ansträngningar misslyckas med. Tack vare Jesu Kristi försoning är förlåtelse en verklighet.”

Äldste Dale G. Renlund, Facebook, 15 feb. 2022, facebook.com/DaleGRenlund.

Guds vänlighet och ojämförliga kraft

”Mina kära vänner, jag vittnar för er att när vi uppriktigt omvänder oss från våra synder så låter vi Kristi försoningsoffer få fullständig verkan i vårt liv. Omvändelsens gåva är ett uttryck för Guds godhet mot sina barn och visar på hans ojämförliga kraft att hjälpa oss att övervinna de synder vi begår.”

Äldste Ulisses Soares, Facebook, 2 juni 2021, facebook.com/soares.u.