2023
Handl i tro, mens I håber på ægteskab – 8 forslag til voksne, der er enlige
Juni 2023


»Handl i tro, mens I håber på ægteskab – 8 forslag til voksne, der er enlige«, Liahona, juni 2023.

Handl i tro, mens I håber på ægteskab – 8 forslag til voksne, der er enlige

Hvordan kan vi bevare håbet om et fremtidigt ægteskab og børn og stadig sørge over, at disse velsignelser endnu ikke er kommet?

Billede
en kvinde, der hænger en tom ramme på en væg

For voksne medlemmer af Kirken, der er enlige, giver løftet om celestialt ægteskab – enten nu eller i evighederne – stort håb og trøst. Men det løfte forhindrer ikke nødvendigvis også smerte, bekymring eller forvirring.

Mange profeter har talt om, at personer, der er enlige, men som forbliver værdige til ægteskabspagten, er lovet den velsignelse.1 Præsident Russell M. Nelson har for eksempel lært os: »Uden de selv er skyld i det, må de håndtere livets prøvelser alene. Lad os huske på, at Herren på sin egen måde og til sin egen tid ikke vil holde nogen velsignelse tilbage fra hans trofaste hellige.«2

Præsident M. Russell Ballard, præsident for De Tolv Apostles Kvorum, har også mindet os om, at selvom velsignelsen ved celestialt ægteskab er sikret for de trofaste, »er den præcise tid og måden, hvorpå ophøjelsens velsignelser skænkes, ikke blevet åbenbaret«.3 Således kan der stadig være et vedvarende spørgsmål for dem, der er enlige: Vil løftet om ægteskab komme i jordelivet eller ej? Og med det spørgsmål kan nogle opleve en følelse af usikkerhed, smerte og tilmed en følelse af uhåndgribeligt tab – tabet af at blive ægtefælle eller forælder på det tidspunkt, som de havde håbet.

Ved tro på og velsignelser fra vor himmelske Fader og Jesus Kristus kan de, der er enlige, fortsat finde håb, styrke og glæde, mens de venter på Herren for de lovede velsignelser ved celestialt ægteskab.

Gå fremad midt i et uhåndgribeligt tab

I jordelivet lider vi alle mange former for tab og skuffelser. Alligevel bringer tabet af håb og forventninger, der måske eller måske ikke stadig kommer ind i vores liv, en usikkerhed, som adskiller sig fra tydeligere tab. For eksempel er kæres dødsfald tydeligere, hvor udfordrende de end kan være. Det hjælper os til at sørge og efterhånden hele over tid. Men andre tab er mindre tydelige, synlige eller tidsbundne. Det kan for eksempel ske for dem, som oplever barnløshed, eller hvordan et familiemedlems demens skrider frem. Dette kan også ske for voksne personer, der for tiden er enlige, men håbede eller forventede at blive gift. Især dem, der af en eller anden grund aldrig har giftet sig eller aldrig har fået børn. Psykologer henviser til denne form for uhåndgribelig tab som tvetydige tab på grund af dets uklare natur.4

Som en, der ikke blev gift før sidst i 30’erne, og som terapeut, der har behandlet mange mennesker, der er enlige (herunder medlemmer af Kirken), er jeg bekendt med, hvor svær denne form for usikkerhed og tab kan være. Især i en kirke, der retmæssigt fremhæver den gengivne lære om evige ægteskaber og familier.

Mange klienter fortæller mig, at de ville ønske, at de vidste, om de nogensinde kom til at gifte sig i dette liv – selv hvis de fandt ud af, at de ikke kom til at gifte sig her på jorden, ville de i det mindste kunne se det i øjnene og komme videre, mens de venter på disse velsignelser i fremtiden. Det er usikkerheden ved dette tab, der gør det ukendt om, hvorvidt det er bedre at holde fast eller komme videre.5 Almindelige reaktioner på denne form for tab omfatter følelser af ambivalens, forvirring, usikkerhed, tristhed, depression, angst, smerte, ensomhed, skam, bitterhed, vrede, frustration og sorg.

Selv de mest robuste mennesker, som er enlige, kan kæmpe med usikkerheden ved et håb om ægteskab og familie i jordelivet. Da præsident Gordon B. Hinckley (1910-2008) talte til medlemmer af Kirken, der var enlige, sagde han: »Jeg forsikrer jer om, at vi er opmærksomme på den ensomhed, som mange af jer føler. Ensomhed er en bitter og smertefuld ting … Men der er også det, der kommer fra ham, som sagde: ›Det er mig, der trøster jer‹ (Es 51:12).«6 Kristus er vores kilde til trøst og håb midt i usikkerhed.

At »vente på Herren«, lærte præsident Ballard os, »[medfører] fortsat lydighed og åndelig udvikling mod ham. At vente på Herren antyder ikke at se tiden an. I bør aldrig føle, at I befinder jer i et venteværelse. At vente på Herren forudsætter handling.«7

Så hvordan kan enlige handle, så det hjælper dem til at komme videre med tro på Kristus midt i smerterne ved at vente på et ægteskab, der måske eller måske ikke sker i jordelivet? Følgende otte strategier kan være med til at styrke jeres robusthed til ikke blot at overleve at være enlig, men også trives og leve et tilfredsstillende liv.

Billede
forskellige personer, der sidder og står, med både tomme og fyldte rammer på væggen

1. Erkend, at I oplever et tvetydigt tab

Det er nyttigt at indse, at I oplever en slags tvetydigt tab, og at I sandsynligvis har svært ved at afhjælpe den forvirring, det medfører. Bevidstheden om dette kan hjælpe jer til at normalisere det, I gennemgår. Uanset om det så er en ambivalent følelse ved at være enlig, et vedvarende håb om ægteskab, et ønske om at opgive jeres søgen efter nogen at gifte sig med, fortrydelse over ikke at have giftet sig med nogen eller at spekulere på, om der er noget galt med jer eller potentielle partnere. En forståelse af, at man oplever et tvetydigt tab, kan være en lettelse.

2. Anerkend flere perspektiver som gyldige

Det er vigtigt at indse muligheden for, at flere perspektiver på jeres oplevelse er sande på samme tid. For eksempel:

  • »Jeg kan både holde fast i håbet om at blive gift og komme videre med at leve mit liv på meningsfulde og fornøjelige måder.«

  • »Jeg kan både sørge over ikke at have en ægtefælle lige nu og have et håb om, at jeg får en i fremtiden.«

  • »Jeg kan både værdsætte de relationer, jeg har til venner og familie, og ønske mig en relation til en ægtefælle.«

  • »Jeg kan både gøre en indsats for at møde min kommende ægtefælle og tro på, at det kan afhænge af Herrens timing og andres handlefrihed.«

3. Fokusér på det, I kan kontrollere

Vær opmærksom på, hvad I kan og ikke kan styre. I kan for eksempel styre at holde jer tæt på vor himmelske Fader og Jesus Kristus og få styrke gennem dem. I kan forberede jer til og leve værdigt til et tempelægteskab, og I kan søge efter den type person, I ønsker at gifte jer med. I kan ikke styre, om I finder den person eller får den person til at vælge at gifte sig med jer. Når I forstår, hvad I kan styre, og I accepterer det, I ikke kan, så kan I mindske følelsesmæssig lidelse og øge jeres evne til at tolerere lidelser. Smerte er uundgåelig, men elendighed og lidelse kommer ofte, når vi forsøger at styre ting, som vi ikke har kontrol over, i stedet for at stole på Guds planer.8

Øv jer i at stole på Gud. Især angående de ting, I ikke kan kontrollere (se Ordsp 3:5-7). Overvej, hvordan det at være enlig, mens man længes efter at blive gift, kan give muligheder for at vokse. Ældste Bruce C. Hafen, generalautoritet emeritus fra De Halvfjerds, sagde engang: »Livets problemer synes aldrig at høre op. Men hvis I prøver hårdt på at håndtere problemerne på en eller anden måde, så graver I dybt nok til at lære ting, I aldrig ville forstå uden at grave. Et lykkeligt liv handler ikke om at få det, man ønsker. Det handler om den indstilling, I udvikler til det, der end måtte ske med jer. En indstilling, der lader jer udvikle jer.«9

4. Nær det guddommelige ønske om ægteskab

Ønsket om at blive gift kan være en stærk kilde til håb, inspiration og motivation. Vælg at nære det guddommelige ønske om ægteskab, selvom det kan være udfordrende og smertefuldt at længes efter ægteskab, hvis man er enlig. I kan blive fristet til at undertrykke ønsket om ægteskab for at lette de følelsesmæssige udfordringer, det medfører. Det kan omfatte at tænke negativt om ægteskab og andre (personer, man har gået ud med, det modsatte køn osv.) eller at affinde sig med at forblive ugift.

Bevidst udøvelse af jeres gudgivne handlefrihed for at nære dette guddommelige ønske om ægteskab – selv om det kan være en stor kilde til hjertesorg, mens I er enlige – kan være styrkende. Nogle eksempler på, hvordan I kan gøre dette, er:

  • Tænk i retningen af: »Fordi ægteskab er et retfærdigt ønske, som jeg sætter pris på, vælger jeg at holde ud i håb om, at jeg bliver gift i jordelivet. Også selvom det er et valg om at fortsætte med at føle skuffelsen og hjertesorgen ved at være enlig.«

  • Vælg at gøre, hvad I kan for at blive gift. Det kan være at møde mennesker og date, selvom det betyder, at I til tider føler jer afviste, modløse og udmattede.

At ære ønsket om at blive gift, på trods af at I for tiden ikke er i stand til at ære befalingen om at blive gift, er en meningsfuld måde at vise sin dedikation til at følge Frelseren på pagtens sti.

Billede
en kvinde, der holder et indrammet billede af Frelseren

5. Forbliv aktivt engagerede i jeres evige udvikling

Hvis I er ugifte, kan I nemt komme til at blive alt for fokuserede på den rolle, ægteskabet spiller i vores evige udvikling. Alligevel kan I stadig vokse og udvikle jer på mange måder. Vores primære formål i livet er at blive mere som vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

I Tro mod sandheden kan vi læse, at dem, der er enlige og ønsker at blive gift, ikke bør opgive håbet. »Men samtidig bør du ikke tillade, at du bliver for stærkt optaget af dit mål. Engager dig i stedet i værdifulde aktiviteter. Se efter måder, hvorpå du kan tjene din øvrige familie og tjene i samfundet. Accepter kaldelser i Kirken og ær dem. Hold dig ren både fysisk og åndeligt. Fortsæt med at lære og med at udvikle dig i dit personlige liv.«10 Udvikl kristelige egenskaber. Indgå og hold de hellige pagter, I er i stand til, mens I ikke er gift. Udnyt det, jeres nuværende omstændigheder har at tilbyde jer. Find glæde på jeres rejse. »Ved små og enkle ting bliver der udrettet store ting« (Alma 37:6).

6. Styrk jeres relationer

Meningsfulde relationer er en central del af jordelivet og evighederne. Plej jeres relation til Gud og andre.11 Øv jer i at have meningsfulde samtaler. Fortæl om jeres oplevelser. Lyt til andre. Håndter konflikt. Deltag i opløftende aktiviteter. Anerkend, at jeres relationer er en stærk kilde til glæde og skaber måder at blive mere som Jesus Kristus på.

7. Forstå jeres sande identitet

At være enlig kan virke som det mest definerende aspekt af jeres liv, men det er ikke jeres identitet. Det er blot en del af jeres nuværende situation. Fokusér på jeres sande identitet som Guds barn. Præsident Nelson har sagt: »I er bogstaveligt talt Guds åndelige børn … Jeg frygter, at I har hørt denne sandhed så ofte, at den lyder mere som et motto end en guddommelig sandhed. Og alligevel påvirker, hvad I tænker om, hvem I virkelig er, næsten alle de beslutninger, I nogensinde vil træffe.«12 Bevar jeres guddommelige identitet som kernen i måden I definerer jer selv på.

8. Hold fast i håbet

Håb findes i Jesus Kristus og hans forsoning (se Matt 11:28-30; Mosi 24:13-15).13 Det er en handling i tro at forblive håbefuld trods usikkerhed. Præsident Ballard har lært os, at håb i Kristus »er nødvendigt for at overvinde modgang, fremme åndelig ukuelighed og styrke og at lære at vide, at vi er elsket af vor himmelske Fader, og at vi er hans børn, der tilhører hans familie.«14

Bevar et evigt perspektiv, der bliver ved med at være ét enkelt i perspektiv. Præsident Dallin H. Oaks, førsterådgiver i Det Første Præsidentskab, har lært os: »At være enlig eller udsat for barnløshed, dødsfald og skilsmisse kuldkaster idealer og udsætter opfyldelsen af de lovede velsignelser … Men disse frustrationer er kun midlertidige. Herren har lovet, at i evighederne vil ingen velsignelser blive nægtet hans sønner og døtre, som holder befalingerne, lever op til deres pagter og ønsker at gøre det rette.«15

Ligesom tro på de gengivne læresætninger i frelsesplanen kan øge udfordringerne ved at være enlig, kan I finde forvisning og håb ved også at tro på Guds plan, på jeres guddommelige natur og på evigt ægteskab for alle, der lever værdigt til denne store velsignelse.

Noter

  1. Se Howard W. Hunter, »Kirken er for alle«, Stjernen, august 1990, s. 40; Neil L. Andersen, »Børn«, Liahona, nov. 2011, s. 30. Se også »Those Who Do Not Marry«, Eternal Marriage Student Manual, 2003, s. 168.

  2. Russell M. Nelson, »Celestialt ægteskab«, Liahona, nov. 2008, s. 94.

  3. Se M. Russell Ballard, »Håb i Kristus«, Liahona, maj 2021, s. 55; oprindelig fremhævelse fjernet.

  4. Se Pauline Boss, Ambiguous Loss: Learning to Live with Unresolved Grief, 1999.

  5. Se Vinita Mehta, »4 Reasons Why Being Single Hurts So Much«, Psychology Today, 29. mar. 2018, psychologytoday.com.

  6. Gordon B. Hinckley, »To Single Adults«, Ensign, juni 1989, s. 72, 74.

  7. M. Russell Ballard, »Håb i Kristus«, s. 55; oprindelig fremhævelse fjernet.

  8. Se Russell M. Nelson, »Lad Gud råde«, Liahona, nov. 2020, s. 21-22.

  9. Bruce C. Hafen, Covenant Hearts: Why Marriage Matters and How to Make It Last, 2013, s. 77.

  10. Tro mod sandheden: Et evangelisk opslagsværk, 2005, s. 176.

  11. Se Dieter F. Uchtdorf, »Det, der betyder mest«, Liahona, nov. 2010, s. 92.

  12. Russell M. Nelson, »Evighedens valg«, digital artikel, UV-ugentligt, maj 2022, ChurchofJesusChrist.org.

  13. Se Russell M. Nelson, »Glæde og åndelig overlevelse«, Liahona, nov. 2016, s. 81-84.

  14. M. Russell Ballard, »Håb i Kristus«, s. 54.

  15. Dallin H. Oaks, »Saliggørelsens store plan«, Stjernen, jan. 1994, s. 75.