2023
Ægteskab forbereder os på evigheden – hvordan kan man gøre det, hvis man er single?
Juni 2023


Kun digitalt: Unge Voksne

Ægteskab forbereder os på evigheden – hvordan kan man gøre det, hvis man er single?

Læresætningen om ægteskab kan hjælpe os alle med at gå frem ad pagtens sti mod ophøjelse, uanset hvad vores ægteskabelige status er.

Billede
kvinde kigger op på et tempels mosaikvindue

Foto: Makena Easton

I Jesu Kristi evangelium hører vi ofte budskaber om vigtigheden af ægteskab. Vi ved, at »ægteskab mellem en mand og en kvinde er bestemt af Gud«,1 og at vi gennem vores pagter kan være sammen med vores kære for evigt. Dette er en fundamental del af Herrens lære.

For nogle kan det være svært at høre om dette så ofte – især hvis man ønsker sig en evig ledsager, men endnu ikke har fundet en, ikke ved om den person, man i øjeblikket ser, er den, man vil giftes med eller man ikke sikker på, om man overhovedet ønsker at blive gift.

Men hvorfor fremhæves ægteskabet i den grad? Hvordan kan man finde mening i læresætningen om ægteskabet, som ugift person? Nogle gange taler folk om ting, man kun kan lære gennem ægteskabet, men Gud lader ikke ens personlige udvikling begrænse alt efter om man i et parforhold eller ej, og ægteskabelig status er ikke en indikator for ens åndelige udvikling eller kapacitet. Her er blot nogle af de måder, hvorpå man kan anvende Herrens lærdomme om ægteskabet på sin rejse mod ophøjelse – uanset hvad end nuværende ægteskabelige status er.

Skab meningsfulde forhold

Mennesker har brug for tilknytning, for både at elske og blive elsket. Som et gensidigt, seriøst forhold, der er billiget af Gud, hvor både mand og kone gør deres bedste for at elske og tage sig af hinanden, så er ægteskabet den form for forhold, der er bedst i stand til samtidig at opfylde disse behov. I ægteskabet kan man føle tilknytning til sin ægtefælle på måder, der ikke er tilgængelige i nogen anden form for forhold–man deler sit liv, sine drømme, sine børn og sine nederlag.

Hvordan gør dette sig gældende for jer, hvis I ikke er gifte eller endnu ikke er klar til at blive gift? Vi ved, at forhold er vigtige, idet vi er pålagt at »elske hinanden« (Joh 15:12), at »styrk[e vores] brødre« (Luk 22:32) og at »bære hinandens byrder« (Mosi 18:8) – og det gælder for alle jeres relationer.

For det første kan I arbejde på at skabe tætte, støttende forhold til andre mennesker, som I stoler på og nyder at være sammen med. Øv jer i at være autentiske i disse forhold, at åbne jer op for andre mennesker og oprigtigt kommunikere jeres følelser, behov og bekymringer. Gør jeres forhold til Frelseren og vor himmelske Fader dybere og lær, hvordan de formidler deres kærlighed og støtte til jer specifikt.

Opbyg tætte forhold til venner og familiemedlemmer, der minder om Kristi forhold, og så kan Gud fylde jeres liv med mening og glæde. Hvis I søger Guds hjælp, vil han hjælpe jer med at skabe meningsfyldte forhold, der kan give den åndelige, følelsesmæssige og sociale støtte, I har brug for på pagtens sti.

Bliv mere kristuslignende

Et af formålene med, at vi er her på jorden, er, at vi vokser og udvikler os. Og sunde ægteskaber danner et optimalt miljø for udvikling.2

Forhold kan være svære. Folk er forskellige og ufuldkomne, og ingen indgår i et ægteskab som en fuldkomment kristuslignende ægtefælle. Heldigvis presser sunde forhold os til at blive bedre udgaver af os selv, fordi de kræver tålmodighed, kærlighed, uselviskhed og andre kristuslignende egenskaber ud over det, vi i øjeblikket er i stand til.

Vi kan alle drage fordel af en aktiv indsats for at blive en bedre partner i vores forhold til venner, familiemedlemmer og andre. Vi kan øve os i at udvise empati, lytte med barmhjertighed og øve os i at være tålmodige og tilgivende over for dem, vi holder af. Som søster Neill F. Marriott, tidligere andenrådgiver i Unge Kvinders hovedpræsidentskab, har sagt: »Forstår vi, at Kristus har kraften til at bringe os ind i et kærligt fællesskab med Faderen og med hinanden? Han kan, ved Helligåndens kraft, give os den nødvendige indsigt i forhold.«3

Vi bliver mere som Frelseren – og vi bliver således bedre individer og (fremtidige) ægtefæller – når vi stræber efter at være som ham i alle vores forhold.

Lev renere liv ved at indgå og overholde pagter

Vi er guddommelige væsener med himmelsk DNA. »Vores teologi begynder med himmelske Forældre. Vores højeste ambition er at blive som dem«,4 så vi har potentialet til at blive som vor himmelske Forældre og skabe verdener og efterslægt i al evighed. Tempelordinancer giver os mulighed for at komme videre ad pagtsstien tilbage til Guds nærvær, og de tilhørende pagter hjælper os med at blive den person, vi må blive for at kvalificere os til evigt liv og at leve i Guds nærvær.

Ophøjelse omfatter både at leve med Gud og at leve som Gud. Beseglingsordinancen er den kronende ordinance, idet den skænker os alle de rettigheder, privilegier og velsignelser, der er nødvendige for at kunne leve som Gud.5

Til trods for at indgåelse af beseglingspagten med en kærlig ægtefælle er nødvendig for med tiden at blive som vore himmelske Forældre, så er individer, der endnu ikke er blevet beseglet til en ægtefælle, på ingen måde udelukket fra at øve sig i at leve et mere ophøjet liv i dag. I kan leve på en måde, der ærer beseglingspagten, også selv om I endnu ikke har indgået den pagt. I kan komme i templet og overholde alle de pagter, I har indgået. At ære jeres pagter kan hjælpe jer med at finde fred og udvikle et tættere forhold til Gud, alt imens det fører jer nærmere på at opfylde jeres evige skæbne.

Som søster Jean B. Bingham, tidligere hovedpræsident for Hjælpeforeningen har sagt: »Intet er vigtigere for vores evige udvikling end at overholde vores pagter med Gud.«6

I har en plads i frelsesplanen

Russell M. Nelson vidnede for nylig om, at »vor himmelske Fader og hans elskede søn, Jesus Kristus elsker jer. De kender nøje jeres omstændigheder, jeres godhed, jeres behov og jeres bønner om hjælp«.7 De kender jeres frustration over dating, jeres frygt og bekymringer omkring ægteskab, smerten ved at gøre alt, hvad I bør gøre og alligevel endnu ikke at have fundet en evig ledsager, eller hvad end I ellers måtte føle om ægteskab.

Evigt ægteskab er afgørende for Guds plan. I er afgørende for Guds plan. I hører til i Jesu Kristi evangelium, og uanset om det føles sådan eller ej, så har civilstatus ikke nogen betydning for denne objektive sandhed. I kan vokse og udvikle jer og bidrage til Guds værk. Vor himmelske Fader og Frelseren vil hjælpe jer i jeres personlige erfaringer og forhold, når I fortsætter ufortrødent ad pagtens sti på jeres celestiale rejse.

Gud ønsker, at I føler jer elsket og håbefulde, ikke at I er umenneskeligt stressede over at skulle finde en evig ledsager. Husk, at når vi stræber efter at blive mere som Kristus i alle vores interaktioner og overholder vores pagter, så vil vi være parate til at vende tilbage til vor himmelske Fader og modtage alt, som Faderen har (se L&P 84:38).