2023
Lys, sandhed og vores gang med Jesus Kristus
Juni 2023


Kun digitalt

Lys, sandhed og vores gang med Jesus Kristus

Overvej tre strategier, der kan hjælpe jer med at vandre i lyset og skelne sandhed fra bedrag.

Billede
Kristus følges med disciplene

Søg lys

Den inspirerende tekst i den smukke sang »Jeg vil gå med Jesus« er en invitation til grundig eftertanke:

Jesus gik med visdom frem på sandheds vej.

Viste kærlighed og tro, ung som du og jeg.

Jesus vil mig lede, viser altid vej,

kalder mig på vejen til at gå med ham.

Jeg går frem med Jesus, prøver dag for dag.

Lover følge i hans spor, kæmpe for hans sag.

Står ved Herrens side, sikker i hans favn,

efter bedste evne viser omsorg, gavn.

Jeg vil trofast vandre, lytte til hans kald.

Han mig ej forlader, selv ved modgang, fald.

Jesus gi’r mig styrke, han opmuntrer mig,

kalder mig at vandre evigt på hans vej.

Når jeg går med Jesus mod mit himmelhjem,

han med kærlighed mig leder til tro at vandre frem.

Gi’r mig Ånd og styrke til evigt mål at nå.

Jeg vil gå med Jesus, og han vil med mig gå.1

Der er i sandhed ingen større, mere spændende og mere sjæleforædlende udfordring end at lære at gå med Herren og samtidig modtage den storslåede velsignelse, at han også går med os.

Tænk på profeten Enok. Efterhånden som hans tro og forståelse voksede, blev Enok undervist i alle Herrens veje. Så stærk var hans tro og så mægtigt var hans sprog, at han hjalp hvert enkelt medlem af sin menighed med at omvende sig og selv opleve det lys og den sandhed, der kommer af at adlyde buddene. Deres transformation og omvendelse var så mægtig, at de gik med Herren og senere blev taget til himmels. Enok søgte lys og sandhed i sit liv, og han blev inviteret til at gå med Jesus (se Moses 6-7).

Lad os tænke over, hvordan vores søgen efter lys og sandhed i dagligdagen kan hjælpe os med at gå med Jesus. Ifølge de hellige skrifter er lyset »guddommelig energi, kraft eller indflydelse, der kommer fra Gud gennem Kristus og giver liv og lys til alle ting … Det hjælper også [Guds børn] med at forstå evangeliets sandheder og hjælper med at anbringe dem på den evangeliske vej, der fører til frelse«.2 Profeten Abinadi fra Mormons Bog forklarede, at Jesus Kristus »er verdens lys og liv, ja, et lys, som er uendeligt, som aldrig kan formørkes« (Mosi 16:9). Frelseren erklærede: »Jeg er verdens lys. Den, der følger mig, skal aldrig vandre i mørket, men have livets lys« (Joh 8:12).

Det er derfor, at vor søgen efter lys i vores liv er en søgen efter Kristus. Når vi søger Kristus og tager hans lys til os, så bliver vi hans børn – »lysets børn« (1 Thess 5:5). Lysets børn lader deres lys skinne, så andre kan se deres gode gerninger og herliggøre vor Fader i himlen (se Matt 5:16). Den stræben får os til at gøre godt i livet og giver os et løfte om, at vi »aldrig [skal] vandre i mørket, men have livets lys«. Når vi fortsætter ad denne vej i Jesu hellige lys, så lærer, vokser og opnår vi endnu mere lys.3 Der dannes et mønster med at tilegne os lys i takt med, at vi går med Jesus, og til gengæld går Jesus med os hver især ved at velsigne os, så vi »altid [har] hans Ånd hos [os]« (L&P 20:77). Det er det præcise løfte, Herren gav Enok: »Og du skal forblive i mig og jeg i dig, vandr derfor med mig« (Moses 6:34).

Søg sandhed

Lad os nu vende vores opmærksomhed mod sandhed. Herren åbenbarede for Joseph Smith, at »sandhed er kundskab om alt, som det er, og som det var, og som det skal blive« (L&P 93:24). Profeten Joseph Smith sagde på et tidspunkt: »Kundskab er nødvendigt for liv og gudfrygtighed … Kundskab er åbenbaring. Hør, alle I brødre, dette er nøglen: Kundskab er Guds kraft til frelse.«4 Herren sagde:

»Sandhedens Ånd er af Gud. Jeg er sandhedens Ånd, og Johannes aflagde vidnesbyrd om mig, da han sagde: Han modtog en fylde af sandhed, ja, af al sandhed;

og ingen modtager en fylde, medmindre han holder hans befalinger« (L&P 93:26-27).

Brødre og søstre, i denne sammenhæng vedrører sandheden lys, kundskab og åbenbaringer fra himlen og er i overensstemmelse med Guds sind, vilje, karakter, herlighed og væsen.5 Der er en kraft i sandhed, idet »sandheden skal gøre jer frie« (Joh 8:32). Derfor giver sandheden os mulighed for at se klart, gennemskue og undgå vildledelse, og den leder os gennem vor tids usikkerhed. Faktisk bør vi altid søge efter sandhed i vores liv på den ene eller anden måde. Det andet og fjerde vers i salmen, »O sig, hvad er sandhed?« er meget lærerigt med henblik på at formulere betydningen af vores søgen efter sandhed:

Ja sig, hvad er sandhed? Den skønneste dyd,

hvilken engle og folk kunne nå.

Den findes i havet, på bjerg og i by,

den stråler fra stjernernes hære i sky,

enhver den, som bytte kan få …

Så sig, hvad er sandhed? Fra først og til sidst

er den summen af alt, som består.

Skønt himlen og jorden omdannes for vist,

skal sandheden stande og ej lide brist,

den sejrer og aldrig forgår.6

Vi lever i vidunderlige tider, hvor verden er fyldt med mere information end nogensinde før. Alligevel har det aldrig været sværere at skimte sandheden. Vi lever i en verden med forskellige synspunkter, højrøstede og divergerende meninger og underspillede livsfilosofier, der ofte stammer fra selverklærede eksperter og influencere – hvoraf mange sikkert råber fra internettets mørkeste kroge. Online er der et tilsyneladende uendeligt angreb rettet mod sandheden.

Den amerikanske præsident Abraham Lincoln kunne godt lide at charmere sit publikum og anvendte ofte gåder og humor, når han talte. En historie går ud på, at han spurgte et publikum, hvor mange ben en hund ville have, hvis man talte halen med som et ben. Da de sagde fem, svarede han, at svaret var fire, fordi det blot at kalde halen et ben ikke betød, at den var det.

Der findes faktisk noget, der hedder sandhed. Uanset hvor mange mennesker, der kan lide og deler deres »sandhed« eller hvor mange sociale influencere, der bekræfter den, så er sandheden den, at en hale ikke er og ikke kan være et ben. Betydningen af Lincolns gåde er forskellen på »min sandhed« og den absolutte sandhed. Satan er mester i af at trække betydningen ud af ord, ændre definitioner og forvrænge virkeligheden. Mange mennesker på nettet synes at slippe af sted med meget ved at ændre på definitionen af noget, men vilkårligt ændrede definitioner ændrer ikke virkeligheden eller hvad der faktisk er sandt.

I en vis forstand er verdens standard for sandheden blevet relativ til det, der føles godt. Hvis der stilles spørgsmålstegn ved deres »egen sandhed«, defineret af dem selv, anses det for at være kontroversielt og et personligt angreb. Information uden en standard og uden lys og sandhed skaber en alternativ virkelighed. Tænk for eksempel på de mange sidespor, I er blevet ført ned ad, efterhånden som internettets algoritmer viser mere og mere indhold og information baseret på jeres klik og likes. Jo mere I klikker på noget, desto mere viser internettets algoritmer lignende indhold – ikke i en stræben efter sandhed, men for at forbedre reklamer og indtægter. Hvis I for eksempel klikker på hundevideoer, så bliver I måske hurtigt overbevist om, at alle elsker hunde og har en hund, og at internettet faktisk blev skabt af en hund for hundeelskere. Internettet viser jer et stadigt stigende antal af disse billeder og reklamer, indtil I når et punkt, hvor I begynder at tro, at I virkelig har brug for en hund.

Som verden er i dag, kan I måske gå rundt med utrolig potent teknologi i lommen eller i rygsækken, men I kan ikke bare bede teknologi om lys eller sandhed. At gå med teknologi, til trods for dens fantastiske muligheder, bør aldrig forveksles med at gå med Jesus. Hvis vi på vor vandring sætter vores lid til verdslige stemmer og jordiske kilder, kan det gøre os sårbare over for falske livsfilosofier og usandheder. Disse ting kan måske virke tiltalende på os, men de repræsenterer ikke sandheden.

Vores kære profet Russell M. Nelson har engang sagt: »Sandhed er sandhed. Visse ting er simpelthen sande. Sandhedens dommer er Gud – ikke jeres foretrukne nyhedsfeed på de sociale medier.«7

Og før ham, for mange år siden, sagde præsident Spencer W. Kimball (1895-1985), der var profet i mine universitetsdage, endvidere om den absolutte sandhed, at den ikke kan »ændres af menneskets meninger«.8 Brødre og søstre: »Absolut sandhed eksisterer i en verden, der i stigende grad ringeagter og afviser, absolutter.«9

Gå med Jesus Kristus

Vores opgave her i livet er at søge efter lys og sandhed og at gå med vores Frelser og at modtage den prægtige velsignelse, at han går med os, på trods af det mørke der eksisterer i verden i dag. Præsident Nelson har givet dette råd: »Hør mig, når jeg siger: Lad jer ikke lede på afveje af dem, hvis tvivl tilføres næring fra ting, I ikke kan se i deres liv.«10 Han opfordrede os også til at bringe lys og sandhed ind i vores vidnesbyrd:

»Jeg bønfalder jer om at tage vare på jeres vidnesbyrd. Arbejd for det. Tag ejerskab på det. Pas på det. Plej det, så det vil vokse. Nær det med sandhed. Foruren det ikke med falske filosofier fra ikke-troende mænd og kvinder, mens I undrer jer over, hvorfor jeres vidnesbyrd svinder hen.«11

Disse råd er faktisk en invitation til at gå med Jesus, så Jesus kan gå med os.

Hvordan kan vi gå i lyset og se sandheden uden at lade os bedrage af relative sandheder, hvis talsmænd er personer, som er upåvirket af guddommelig og absolut sandhed? Må jeg tilbyde nogle strategier baseret på det, jeg har lært af vores profeters inspirerede lærdomme og gennem min egen livserfaring?

Læs regelmæssigt i Mormons Bog

Bed som det første Gud om inspiration til, hvordan I kan finde balancen jeres travle hverdag, så I kan bruge tid på at læse Mormons Bog regelmæssigt. Jesu Kristi evangeliums sandheder er klarest og stærkest gengivet i Mormons Bog. Denne hellige optegnelse af skrifter var en grundlæggende milepæl i Jesus Kristus evangeliums gengivelse i denne uddeling, efter Gud Faderen og hans Søn, Jesus Kristus, gav sig til syne for Joseph Smith. Mormons Bog vidner om Guds sande og fuldkomne kærlighed til sine børn, Jesu Kristi uselviske og guddommelige sonoffer og Frelserens afrundende tjenestegerning blandt nefitterne kort tid efter sin opstandelse (se 3 Ne 11).

Mormons Bog indeholder svar på livets mest tungtvejende spørgsmål. Den forkynder Kristi lære. Som vores kære profet præsident Nelson har sagt, så har sandhederne i denne bog »kraft til at hele, opmuntre, genopbygge, hjælpe, styrke, trøste og glæde vores sjæl«.12 Overvej profetens løfter til dem, der tager sig tid til at læse disse vidunderlige skrifter:

»Når I bønsomt studerer Mormons Bog hver dag, vil I træffe bedre valg – hver dag … Efterhånden som I tænker nøje over det, I studerer, vil himlens sluser åbne sig, og I vil modtage svar på jeres spørgsmål og vejledning i jeres liv. Når I dagligt fordyber jer i Mormons Bog, så kan I blive immune overfor tidens onder.«13

At bruge tid på Mormons Bog vil lede jer til Jesus Kristus og fylde jer med inspiration og åbenbaring for jeres liv. Den fylder jeres sjæl med lys og hjælper jer med at se sandhed.

Jeg læste Mormons Bog fra ende til anden for første gang, da jeg var ung seminarelev. Jeg husker stadig den varme følelse, der voksede i min sjæl, fyldte mit hjerte, oplyste min forståelse og blev mere og mere vidunderlig, som Alma beskrev det, da han forkyndte Guds ord for sit folk (se Alma 32). Den følelse og større grad af lys og sandhed, som Herren valgte at velsigne mig med blev til kundskab, der rodfæstede sig i mit hjerte og blev grundlaget for mit vidnesbyrd. Mormons Bog er den hjørnesten, der opretholder min tro på Herren og mit vidnesbyrd om Jesu Kristi lære. Det er en af de hjørnesten, der styrker mit vidnesbyrd om sandheden om Kristi guddommelige sonoffer. Det er mit skjold mod modstanderens forsøg på at svække min tro og indgyde vantro og mørke i mit sind. Det giver mig mod til frygtløst at forkynde mit vidnesbyrd om verdens Frelsers lys og sandhed. Jeg lover jer, at når I bønsomt og konsekvent læser Mormons Bog, så vil I finde lys og sandhed i jeres liv, og I vil komme tættere på Frelseren Jesus Kristus og lære at gå med ham.

Brug mere tid i Herrens templer

Den anden strategi er at tilbringe mere tid med Herren i hans templer. Siden præsident Nelsons første tale til hele Kirken [som præsident] i januar 2018, har han fokuseret mange af sine lærdomme på den vigtige rolle, som templet og de hellige ordinancer og pagter deri spiller i vores liv. Her er, hvad han sagde ved den lejlighed:

»Målet, som vi alle stræber efter, er at blive begavet med kraft i Herrens hus, beseglet som familie, trofaste over for pagter indgået i templet, der gør os værdige til Guds største gave, nemlig evigt liv … Jeres tilbedelse i templet og jeres tjeneste der for jeres forfædre vil velsigne jer med øget personlig åbenbaring og fred og vil styrke jeres forpligtelse om at blive på pagtens sti.«14

Så hvad betyder det for os? Her er præsident Nelsons svar på dette spørgsmål:

»Behovet for at være i templet regelmæssigt har aldrig været større. Jeg beder jer indtrængende om bønsomt at se på, hvordan I tilbringer jeres tid. Invester tid i jeres og jeres families fremtid. Hvis I har rimelig adgang til et templet, henstiller jeg til, at I finder en vej til regelmæssigt at lave en aftale med Herren om at være i hans hellige hus, og at I derefter holder den aftale til punkt og prikke og med glæde. Jeg lover jer, at Herren vil frembringe de mirakler, han ved, I har brug for, når I yder ofre for at tjene og tilbede i hans templer.«15

Brødre og søstre, dette svar er en invitation til at stille skarpere på vores prioriteter i vores liv og inkludere templet som en af dem. Templet er bogstavelig talt Herrens hus. Og når vi er der, og fokuserer på at tilbede ham og søge hans lys og sandhed, så kan vi få et klart indtryk af, at vi har lagt jorden bag os, og den ensomme og dystre verden er fjernt fra vores sind. Vi føler os helt immune over for verdens dårlige indflydelse. Templer er steder, hvor vi kan finde åbenbaring, vejledning og tilflugt fra det åndelige stormvejr, vi befinder os i.

Jeg opfordrer jer til at overveje, hvordan I kan afsætte tid til Herren i hans templer. Kom og læg jeres byrder foran ham i hans hellige hus, og jeg lover jer, at I vil fyldes med en ny ånd og tiltro til fremtiden. Herren holder om jer, vugger jer og fører jer trinvist ad vejen til at gå med ham. I templet lærer vi sandhederne om evigheden og modtager mere lys, idet vi nærmer os Jesus og lærer at gå med ham.

Følg vores levende profeters ord

Den tredje strategi, jeg foreslår jer, er at følge vores levende profeters ord. Mine venner, vi er så velsignede, at de profeter, der leder os, er inspirerede mænd, der er kaldet til at tale for Herren. Det er deres kald at bekendtgøre Guds vilje og hans sande væsen gennem deres lærdomme. Vi kan altid stole på de levende profeter. Deres lærdomme afspejler Herrens vilje; han som erklærede: »Og advarselsrøsten skal lyde til alle folk ved mine disciples mund, hvem jeg har udvalgt i disse sidste dage« (L&P 1:4; se også L&P 1:38) I 2 Krønikebog i Det Gamle Testamente læser vi: »Hold fast ved Herren jeres Gud, så vil han holde fast ved jer; hold fast ved hans profeter, så vil I have lykken med jer« (2 Krøn 20:20).

Det, at vi i dag har levende profeter, er et tegn på Guds kærlighed til sine børn. Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolvs Kvorum rørte mit hjerte på helt særlig vis på et tidspunkt, hvor jeg havde desperat behov for trøst. Efter jeg havde modtaget dette overvældende kald til at blive apostel for Herren Jesus Kristus, var ældste Holland den første person, der ringede til mig. Jeg genkendte straks hans specielle, kraftige røst i den anden ende af røret og følte både hans og Guds kærlighed til mig. Jeg genkendte ældste Hollands røst som en af Frelserens tjeneres røst, og den gav mig stor trøst og tiltro til mig selv i et overvældende øjeblik.

Det er det, profeter og apostle gør. I behøver ikke modtage en personlig telefonopringning fra en af Herrens profeter for at føle hans kærlighed til jer. I kan føle Guds kærlighed blot ved at følge deres lærdomme. Jeg opfordrer jer, mine unge venner, til at genkende og kende deres stemmer og følge deres inspirerede råd, der fører jer til lys og sandhed. De er ordineret til at åbenbare Herrens sind og hjerte. Vores største sikkerhed beror på, at vi følger Herrens ord gennem hans profeter, især Kirkens præsident i dag. Jeg lover, at når I går med de sidste dages profeter og apostle og lytter til dem, så vil I se, at I går mere med Jesus.

En virkelig herlig begivenhed i menneskets historie fandt sted i Betlehem i Judæa; da Frelseren Jesus Kristus blev født. Hans fødsel, liv og sonoffer bragte bogstavelig talt lys og sandhed til verden. Han erklærede selv:

»Se, jeg er Jesus Kristus, som profeterne bevidnede skulle komme til verden.

Og se, jeg er verdens lys og liv« (3 Ne 11:10-11).

Jeg kan godt lide det råd, Paulus gav de thessaloniske hellige: »I er jo alle lysets børn og dagens børn. Vi tilhører ikke natten, og heller ikke mørket« (1 Thess 5:5). Som medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, er I lysets børn! I har Kristi lys såvel som det ledende lys, der kommer gennem Helligåndsgaven. Gå altid i det lys, som vil føre jer til sandhed og gøre det muligt at gå med Jesus Kristus.

Når vi hengiver os til Frelserens lys og sandhed, så vil vi kunne følge i hans fodspor og kende lyden af hans sandalklædte fødder og lære at gå med ham. Jeg beder til, at vi hver især med glæde kan forkynde: »Jeg går med Jesus«, og med overbevisning sige: »Han går med mig.«16 At gå med ham er den bedste vej at gå.

Jeg vidner om, at Jesus Kristus lever, og at hans fuldkomne kærlighed rækker ud til alle, der kommer til ham. Han er altid nær, han venter tålmodigt på os, når vejen er lang, og han går med os for evigt, hvor end vi måtte være.

Fra et foredrag afholdt på Brigham Young University den 12. dec. 2022.

Noter

  1. »Jeg vil gå med Jesus«, ord og musik af Stefanus P. Schank, i Lille Liahona, feb. 2020, s. LL3.

  2. Guide til skrifterne »Lys, Kristi lys«, scriptures.ChurchofJesusChrist.org; se L&P 88:6-13. Se også Joh 3:19-21; 12:46; Alma 26:15; 32:35; L&P 93:28-29, 31-32, 40,42.

  3. »Kristus er lyset, evangeliet er lyset, frelsesplanen er lyset; ›alt hvad der er af Gud er lys, og den som modtager lyset og bliver i Gud modtager mere lys. Og det lyser vokser sig klarere og klarere, indtil den fuldkomne dag‹« (Bruce R. McConkie, Den dødelige Messias: Fra Betlehem til Golgata, 4. bd. [Salt Lake City: Deseret Book, 1979-1981], 2:153; citat af L&P 50:24).

  4. Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith (2007), 262; se også Martha Jane Knowlton Coray, notesbog, Kirken Historiske Bibliotek, Salt Lake City.

  5. Se Guide til Skrifterne, »Sandhed«, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.

  6. »O sig, hvad er sandhed?«, Salmer og sange, nr. 180.

  7. Russell M. Nelson, »The Love and Laws of God« (foredrag på Brigham Young University, 17. sep. 2019) 1, speeches.byu.edu; fremhævelse findes i originalen.

  8. Spencer W. Kimball »Absolute Truth« (foredrag på Brigham Young University, 6. sep. 1977), speeches.byu.edu.

  9. David A. Bednar, »Kom og se«, Liahona, nov. 2014, s. 110.

  10. Russell M. Nelson, »Choices for Eternity« (verdensomspændende foredrag for unge voksne, 15. maj 2022), broadcasts.ChurchofJesusChrist.org; fremhævelse i originalen.

  11. Russell M. Nelson »Choices for Eternity«.

  12. Russell M. Nelson, »Mormons Bog: Hvad ville jeres liv være uden?«, Liahona, nov. 2017, s. 62-63; fremhævelse i originalen.

  13. Russell M. Nelson »Mormons Bog: Hvad ville jeres liv være uden?«, s. 62-63; fremhævelse i originalen.

  14. Russell M. Nelson, »Når vi går fremad sammen«, Liahona, apr. 2018, s. 7.

  15. Se Russell M. Nelson, »Bliv forbilledlige sidste dages hellige«, Liahona, nov. 2018, s. 114.

  16. »Jeg går med Jesus,« s. 27.