2023
Lys, sannhet, og vår vandring med Jesus Kristus
Juni 2023


Bare digitalt

Lys, sannhet, og vår vandring med Jesus Kristus

Overvei tre strategier som vil hjelpe deg å vandre i lyset og skjelne sannhet uten å bli bedratt.

Bilde
Kristus som vandrer sammen med disiplene

Søk lys

Den inspirerte teksten til den vakre sangen “Vandrer jeg med Jesus” er en oppfordring til dyp ettertanke:

Jesus søkte sannhet, fulgte visdoms ord.

Kjærlig Gud han tjente og enhver på jord.

Han vil meg veilede, ja, han viser vei.

Vennlig byder: “Gå med meg,” til deg og meg.

Jeg kan også vokse. Lydig, uten hast,

lover vandre på Hans sti, og holde fast.

Trygt jeg hos min Frelser være kan, jeg vet.

Steg for steg ham følger, sprer hans kjærlighet.

Jeg har tro på Jesus, lytter til hans røst.

Trår jeg feil så er han der og gir meg trøst.

Jesus gir meg styrke, med sin kjærlighet

løfter meg til liv og vekst i evighet.

Vandrer jeg med Jesus helt til Him’lens hjem,

han meg rikelig velsigner, Ånden leder frem.

Hjertet mitt forvandles, tyd’lig blir min vei.

Vandrer jeg med Jesus, så vandrer han med meg.1

Det finnes i sannhet ingen større, mer spennende og mer foredlende utfordring enn å lære å vandre med Herren og samtidig motta den storartede velsignelsen det er å få ham til å vandre med oss.

Tenk på profeten Enok. Etter hvert som han vokste i tro og forståelse, ble Enok undervist i alle Guds veier. Så stor var hans tro og så mektig var hans språk at han hjalp hver innbygger i nærområdet å omvende seg og selv få oppleve det lys og den sannhet som kommer av å adlyde budene. Deres forvandling og omvendelse var så stor at de vandret med Herren og senere ble tatt opp til himmelen. Enok søkte lys og sannhet i sitt liv, og han ble oppfordret til å vandre med Jesus (se Moses 6–7).

La oss overveie hvordan vår søken etter lys og sannhet i vårt daglige liv kan hjelpe oss å vandre med Jesus. Ifølge Skriftene er lys “guddommelig energi, kraft og innflytelse som utgår fra Gud gjennom Kristus og gir liv og lys til alle ting … Det hjelper også [Guds barn] til å forstå evangeliets sannheter og lede dem inn på den evangeliets sti som fører til frelse.”2 I Mormons bok forkynte Abinadi: “Han er verdens lys og liv, ja, et lys som er uendelig som aldri kan fordunkles” (Mosiah 16:9). Frelseren har sagt: “Jeg er verdens lys! Den som følger meg, skal ikke vandre i mørket, men ha livets lys” (Johannes 8:12).

Når vi derfor søker etter lys i livet, søker vi etter Kristus. Når vi søker Kristus og tar imot hans lys, blir vi hans barn – “lysets barn” (1 Tessaloniker 5:5). Lysets barn lar sitt lys skinne slik at andre kan se deres gode gjerninger og prise vår Fader i himmelen (se Matteus 5:16). Denne søken leder oss til å gjøre godt i livet og gir oss løftet om at vi “ikke skal vandre i mørke, men ha livets lys”. Når vi fortsetter på denne veien med vandring i Jesu hellige lys, lærer vi, vokser og får enda mer lys.3 Det finnes et mønster for å få lys når vi vandrer med Jesus, og i sin tur går Jesus sammen med hver enkelt av oss individuelt ved å velsigne oss “så hans Ånd alltid kan være hos [oss]” (Lære og pakter 20:77). Dette er nøyaktig det løfte Herren ga Enok: “Og du skal bli i meg og jeg i deg, vandre derfor med meg” (Moses 6:34).

Søk sannhet

La oss nå vende vår oppmerksomhet mot sannheten. Herren åpenbarte til Joseph Smith at “sannhet er kunnskap om ting som de er og som de var og som de skal bli” (Lære og pakter 93:24). Profeten Joseph Smith underviste: “Kunnskap er nødvendig for liv og gudfryktighet … Kunnskap er åpenbaring. Hør, alle brødre, denne store nøkkelen: Kunnskap er Guds kraft til frelse.”4 Herren sa:

“Sannhetens Ånd er av Gud. Jeg er Sannhetens Ånd, og Johannes vitnet om meg og sa: Han mottok en fylde av sannhet, ja, av all sannhet,

og intet menneske mottar en fylde uten at det holder hans bud” (Lære og pakter 93:26–27).

Brødre og søstre, i denne sammenhengen angår sannhet lys, kunnskap og åpenbaringer fra himmelen, og er i tråd med Guds sinn, vilje, karakter, herlighet og vesen.5 Det finnes kraft i sannhet fordi “sannheten skal frigjøre oss” (Johannes 8:32). Derfor gjør sannheten oss i stand til å se klart, skjelne og unngå bedrag og sette en kurs gjennom usikkerheten i vår tid. Vi skulle faktisk alltid søke etter sannhet i vårt liv på en eller annen måte. Andre og fjerde vers av salmen “Å, si hva er sannhet” er svært lærerike for å sette betydningen av vår søken etter sannhet i sin rette ramme:

Ja, si hva er sannhet? Den skjønneste dyd,

hvilken guder og folk kan oppnå.

Den finnes i havet, på berg og i by,

den stråler fra stjernenes hærer i sky.

Enhver den som gave kan få …

Så si hva er sannhet? Fra først og til sist

er den summen av alt som består.

Om himlen og jorden omdannes, for visst

skal sannheten leve og ei lide brist.

Den seirer og aldri forgår.6

Vi lever i vidunderlige tider da verden er fylt med mer informasjon enn noen gang før. Likevel har det aldri vært vanskeligere å skjelne sannheten. Vi lever i en verden med forskjellige synspunkter, høylytte og splittende meninger og spissfindige filosofier som ofte kommer fra selverklærte eksperter og påvirkere – hvorav mange roper fra mørke kroker på Internett. På nettet er det tilsynelatende et uendelig angrep rettet mot sannheten.

Den amerikanske presidenten Abraham Lincoln likte å skapte kontakt med publikum, og brukte ofte gåter og humor når han snakket. Én historie forteller at han spurte en målgruppe hvor mange ben en hund ville ha hvis halen ble regnet som et ben. Da de sa fem, svarte han at svaret var fire, for å kalle halen et ben gjorde den ikke til et ben.

Det finnes virkelig noe slikt som sannhet. Uansett hvor mange mennesker som liker og deler sin “sannhet”, eller hvor mange sosiale påvirkere som bekrefter den, er sannheten at en hale ikke er, og ikke kan være, et ben. Lincolns gåte betyr forskjellen på “min sannhet” og den absolutte sannhet. Satan er herre over å tappe ordene for mening, endre definisjoner og forvrenge virkeligheten. Mange på Internett synes å slippe unna med mye ved å endre definisjonen av noe, men vilkårlig endrede definisjoner vil ikke forandre virkeligheten eller det som faktisk er sant.

På en måte har sannhetens banner for verden blitt utledet av det som føles godt. Enhver tvil om ens “egen sannhet”, som definert av og for dem selv, blir tatt som kontroversiell og et personlig angrep. Informasjon uten et banner, og med fravær av lys og sannhet, skaper en alternativ virkelighet. Tenk for eksempel på de mange kaninhullene du har gått ned i etterhvert som algoritmene på Internett har vist mer og mer innhold og informasjon basert på dine klikk og liker. Jo mer du klikker på noe, desto mer viser algoritmene på Internett lignende innhold – ikke i jakten på sannhet, men for å forbedre annonsering og inntekter. Hvis du for eksempel klikker på hundevideoer, tror du kanskje snart at alle elsker hunder og har en hund, og at Internett faktisk ble laget av en hund for hundeelskere. Internett vil vise deg et stadig økende antall av disse bildene og reklamene til det punkt der du kanskje begynner å tro at du virkelig trenger en hund.

I dagens samfunn kan du kanskje gå med utrolig sterk teknologi i lommen eller ryggsekken, men du kan ikke bare be teknologien om lys og sannhet. Å vandre med teknologi, selv med sine fantastiske evner, skulle aldri forveksles med å vandre med Jesus. Å stole på vår vandring med verdslige røster og jordiske kilder kan gjøre oss sårbare for falske filosofier og usannheter. Disse tingene kan virke tiltalende på oss, men de representerer ikke sannheten.

Vår kjære profet, president Russell M. Nelson, sa en gang: “Sannhet er sannhet. Enkelte ting er ganske enkelt sanne. Sannhetens dommer er Gud – ikke din favoritt-nyhetssending på sosiale medier.”7

Og før ham, for mange år siden, underviste president Spencer W. Kimball (1895–1985), som var profeten i mine dager som universitetsstudent, også at absolutt sannhet ikke kan “forandres av menneskenes meninger”.8 Brødre og søstre, “det finnes absolutte sannheter i en verden som i stadig større grad ringeakter og avviser absolutter.”9

Vandre med Jesus Kristus

Vår oppgave i livet er å søke lys og sannhet og vandre med vår Frelser, og motta den storartede velsignelsen det er å få ham til å vandre med oss, til tross for mørket som finnes i verden i dag. President Nelson ga dette rådet: “Hør nå på meg når jeg sier: Bli ikke villedet av dem hvis tvil kan bli påvirket av ting du ikke kan se i deres liv.”10 Han oppfordret oss også til å bringe lys og sannhet inn i vårt vitnesbyrd:

“Jeg ber deg inntrengende om å ta ansvar for ditt vitnesbyrd. Arbeid for det. Ei det. Ta vare på det. Gi det næring slik at det vil vokse. Gi det sannhet. Ikke forurens det med ikke-troende menn og kvinners falske filosofier, og deretter undre deg over hvorfor vitnesbyrdet ditt svekkes.11

Disse rådene er virkelig en oppfordring til å vandre med Jesus slik at Jesus kan vandre med oss.

Hvordan kan vi vandre i lyset og skjelne sannheten uten å bli bedratt av relative sannheter som blir forfektet av mennesker som er utilfreds med guddommelig og absolutt sannhet? Får jeg tilby noen strategier basert på det jeg har lært av våre profeters inspirerte læresetninger og gjennom min egen livserfaring?

Studer Mormons bok regelmessig

For det første: Be Gud om inspirasjon om hvordan du kan balansere din travle timeplan slik at du kan bruke tid på å studere Mormons bok regelmessig. Sannhetene i Jesu Kristi evangelium undervises tydeligst og mest kraftfullt i Mormons bok. Denne opptegnelsen med hellig skrift var en grunnleggende milepæl i gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium i denne evangelieutdeling, etter at Gud Faderen og hans Sønn Jesus Kristus besøkte Joseph Smith. Mormons bok vitner om Guds sanne og fullkomne kjærlighet til sine barn, Jesu Kristi uselviske og guddommelige sonoffer og Frelserens største tjenestegjerning blant nephittene kort tid etter hans oppstandelse (se 3 Nephi 11).

Mormons bok inneholder svarene på livets mest avgjørende spørsmål, og den underviser Kristi lære. Som vår kjære profet, president Nelson, har undervist, har sannhetene i denne boken “kraft til å helbrede, trøste, restituere, hjelpe, styrke, trøste og oppmuntre vår sjel”.12 Overvei profetens løfter til dem som tar seg tid til å studere denne fantastiske boken med hellig skrift:

“Når dere med bønn studerer Mormons bok hver dag, vil dere ta bedre avgjørelser – hver dag … Når dere grunner på det dere studerer, vil himmelens sluser åpnes, og dere vil motta svar på deres egne spørsmål og veiledning for deres eget liv … Når dere daglig fordyper dere i Mormons bok, kan dere bli immune mot vår tids onder.”13

Å tilbringe tid i Mormons bok vil veilede deg til Jesus Kristus og fylle deg med inspirasjon og åpenbaring for ditt liv. Den vil fylle din sjel med lys og hjelpe deg å skjelne sannhet.

Jeg leste Mormons bok fra perm til perm for første gang da jeg var ung Seminar-elev. Jeg husker fortsatt den varme følelsen som svulmet i min sjel, fylte mitt hjerte, opplyste min forståelse og ble stadig mer herlig, slik Alma beskrev da han forkynte Guds ord til sitt folk (se Alma 32). Denne følelsen, og ytterligere lys og sannhet som Herren så passende velsignet meg med, ble til slutt til kunnskap som slo rot i mitt hjerte og ble grunnlaget for mitt vitnesbyrd. Mormons bok er sluttstenen som støtter opp under min tro på Herren og mitt vitnesbyrd om Jesu Kristi lære. Den er en av hjørnestenene som styrker mitt vitnesbyrd om sannheten av Kristi guddommelige sonoffer. Den er mitt skjold mot motstanderens forsøk på å svekke min tro og innpode vantro og mørke i mitt sinn. Den gir meg mot til frimodig å erklære mitt vitnesbyrd om Frelserens lys og sannhet til verden. Jeg lover deg at når dere ydmykt og konsekvent studerer Mormons bok, vil du finne lys og sannhet i ditt liv, og du vil komme nærmere vår Frelser Jesus Kristus og lære å vandre med ham.

Tilbring mer tid i Herrens templer

Den andre strategien er å tilbringe mer tid sammen med Herren i hans templer. Siden president Nelsons første tale til hele Kirken i januar 2018, har han fokusert mange av sine læresetninger på den viktige rollen tempelet og dets hellige ordinanser og pakter spiller i vårt liv. Her er det han underviste ved den anledningen:

“Målet vi alle strever etter, er å bli begavet med kraft i et Herrens hus, bli beseglet som familie og trofast holde paktene inngått i et tempel, som kvalifiserer oss til Guds største gave, evig liv … Din tilbedelse i tempelet og din tjeneste der for dine forfedre, vil velsigne deg med økt personlig åpenbaring og fred, og vil forsterke din forpliktelse til å holde deg på paktens vei.”14

Hva betyr dette for oss? Her er president Nelsons svar på dette spørsmålet:

“Vårt behov for å være i tempelet regelmessig og ofte har aldri vært større. Jeg ber deg innstendig om å med bønnens hjelp se på hvordan du bruker din tid. Invester din tid i din og din families fremtid. Hvis du har et tempel i rimelig avstand fra der du bor, oppfordrer jeg deg til å finne en måte å regelmessig gjøre en avtale med Herren på – å være i hans hellige hus – deretter overholde denne avtalen med nøyaktighet og glede. Jeg lover deg at Herren vil frembringe de mirakler som han vet at du trenger når du ofrer for å tjene og tilbe i hans templer.”15

Brødre og søstre, dette svaret er en invitasjon til å på nytt å refokusere våre prioriteringer og ha tempelet med som en av dem. Templer er i bokstavelig forstand Herrens hus. Og når vi er der, med fokuset rettet mot å tilbe ham og søke hans lys og sannhet, kan vi føle en tydelig tilskyndelse om at vi har lagt jorden bak oss, og den ensomme og dystre verden er langt borte fra vårt sinn. Vi føler oss fullstendig immune mot enhver ond innflytelse fra verden. Templer er steder der åpenbaring, undervisning og tilflukt fra de åndelige stormene vi opplever i vår tid, finner sted.

Jeg oppfordrer dere til å overveie hvordan dere kan sette av tid til Herren i hans templer. Kom og legg deres byrder foran ham i hans hellige hus, og jeg lover dere at dere vil bli fylt med en ny ånd og tillit til fremtiden. Herren vil holde deg, vugge deg og lede deg trinn for trinn langs stien for å gå med ham. I tempelet lærer vi evighetens sannheter og mottar mer lys når vi kommer nærmere Jesus og lærer å vandre med ham.

Følg våre levende profeters ord

Den tredje strategien jeg tilbyr deg, er å følge våre levende profeters ord. Mine venner, vi er velsignet med å bli ledet av profeter, som er inspirerte menn som er kalt til å tale for Herren. De er kalt til å gjøre Guds vilje og hans sanne karakter kjent gjennom sine læresetninger. Vi kan alltid stole på de levende profeter. Deres læresetninger gjenspeiler Herrens vilje, som erklærte: “Og advarselsrøsten skal lyde til alle mennesker ved mine disiplers munn, disipler som jeg har utvalgt i disse siste dager” (Lære og pakter 1:4, se også Lære og pakter 1:38). I 2 Krøniker i Det gamle testamente leser vi: “Tro på Herren deres Gud, så skal dere holde stand. Tro på hans profeter, så skal dere ha lykken med dere!” (2 Krøniker 20:20).

Å ha levende profeter i vår tid er et tegn på Guds kjærlighet til sine barn. Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum rørte ved mitt hjerte på en svært spesiell måte på en tid da jeg hadde et desperat behov for trøst. Etter at jeg mottok dette overveldende kallet om å bli en Herren Jesu Kristi apostel, var eldste Holland den første som ringte meg. Jeg gjenkjente umiddelbart hans tydelige, mektige røst i den andre enden av linjen, og følte hans og Guds kjærlighet til meg. Jeg gjenkjente eldste Hollands røst som stemmen til en av Frelserens tjenere, og det ga meg stor trøst og tillit i et overveldende øyeblikk.

Det er det profeter og apostler gjør. Du trenger ikke å bli ringt opp personlig av en av Herrens profeter for å føle Guds kjærlighet til deg. Du kan føle Guds kjærlighet ved ganske enkelt å følge deres læresetninger. Jeg oppfordrer dere, mine unge venner, til å gjenkjenne og kjenne deres røst og følge deres inspirerte råd, som vil lede dere til lys og sannhet. De er ordinert til å åpenbare Herrens sinn og hjerte. Vår største sikkerhet ligger i å følge Herrens ord som gis gjennom hans profeter, spesielt Kirkens nåværende president. Jeg lover at når dere vandrer med og lytter til profeter og apostler i de siste dager, vil dere oppdage at dere vandrer mer sammen med Jesus.

En virkelig strålende hendelse i menneskehetens historie som fant sted i Betlehem i Judea, var vår Frelser Jesu Kristi fødsel. Hans fødsel, liv og sonoffer bragte bokstavelig talt lys og sannhet til verden. Han selv erklærte:

“Se, jeg er Jesus Kristus som profetene vitnet om skulle komme til verden.

Og se, jeg er verdens lys og liv” (3 Nephi 11:10–11).

Jeg liker rådene apostelen Paulus ga de hellige i Tessaloniki: “Dere er alle lysets barn og dagens barn. Vi hører ikke natten eller mørket til” (1 Tessaloniker 5:5). Som medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er dere lysets barn! Dere har Kristi lys, så vel som det veiledende lys som kommer gjennom Den hellige ånds gave. Vandre alltid, alltid i dette lyset, noe som vil lede deg til sannhet og gjøre deg i stand til å vandre med Jesus Kristus.

Når vi tar imot Frelserens lys og sannhet, vil vi kunne følge hans fotspor og lytte etter lyden av hans sandalskodde føtter og lære å vandre med ham. Jeg ber om at hver enkelt av oss må være i stand til å erklære med stor glede: “Vandrer jeg med Jesus” og deretter frimodig si: “så vandrer han med meg.”16 Å vandre sammen med ham er den veien som er best.

Jeg vitner om at Jesus Kristus lever og at hans fullkomne kjærlighet gis til alle som kommer til ham. Han er alltid nær, og venter tålmodig på oss når vi er trette på veien og alltid vandrer med oss hvor vi enn måtte være.

Fra en tale holdt under en andakt ved Brigham Young University 12. desember 2022.