2023
Ekteskap forbereder oss for evigheten – hvordan kan vi gjøre det mens vi er enslige?
Juni 2023


Bare digitalt: Unge voksne

Ekteskap forbereder oss for evigheten – hvordan kan vi gjøre det mens vi er enslige?

Læren om ekteskap kan hjelpe oss alle å ha fremgang på paktens sti mot opphøyelse, uansett sivilstand.

Bilde
kvinne som ser opp på et glassmaleri i et tempel

Foto: Makena Easton

I Jesu Kristi evangelium hører vi ofte budskap som dreier seg om hvor viktig ekteskap er. Vi vet at “ekteskap mellom en mann og en kvinne er innstiftet av Gud”1 , og at vi ved våre pakter kan være sammen med våre kjære for evig. Dette er en grunnleggende del av Herrens lære.

For noen kan det være vanskelig å høre om dette så ofte – spesielt hvis du ønsker en evig ledsager, men ikke har funnet en, ikke vet om den personen du går på stevnemøter med er den du skal gifte deg med, eller ikke er sikker på om du engang ønsker å gifte deg.

Men hvorfor blir ekteskapet vektlagt så sterkt? Hvordan kan du finne mening i læren om ekteskap som en enkeltperson? Noen ganger snakker folk om ting du bare kan lære av ekteskapet, men Gud begrenser ikke din personlige utvikling basert på sivilstand, og ekteskapelig status er ikke en indikator på din åndelige fremgang eller kapasitet. Her er bare noen få måter du kan anvende Herrens læresetninger om ekteskap på din reise mot opphøyelse – uavhengig av din nåværende sivilstand.

Skap meningsfylte forhold

Mennesker higer etter tilknytning, og trenger både å elske og bli elsket. Som et gjensidig, forpliktende forhold som er godkjent av Gud, og med både mann og hustru som gjør sitt beste for å elske og ha omsorg for hverandre, er ekteskapet den relasjonen som best dekker disse behovene på samme tid. I ekteskapet kan du få kontakt med din ektefelle på måter som ikke er tilgjengelig i noen annen form for relasjon – du deler ditt liv, dine drømmer, dine barn og dine feiltrinn.

Hvordan gjelder dette deg hvis du er enslig eller ennå ikke er klar til å gifte deg? Vi vet at relasjoner er viktige fordi vi er befalt å “elske hverandre” (Johannes 15:12), å “styrk[e våre] brødre” (Lukas 22:32) og å “bære hverandres byrder” (Mosiah 18:8) – og det gjelder alle deres forhold.

For det første kan du arbeide for å skape nære og støttende relasjoner med andre du stoler på og liker å være sammen med. Øv på å være ekte i disse relasjonene, åpne deg for andre og oppriktig formidle dine følelser, behov og bekymringer. Styrk ditt forhold til din Frelser og vår himmelske Fader, og lær hvordan de formidler sin kjærlighet og støtte spesielt til deg.

Å bygge nære, Kristus-lignende relasjoner med venner, familiemedlemmer og Gud kan fylle ditt liv med mening og glede. Hvis du søker hans hjelp, vil Gud hjelpe deg å skape meningsfylte relasjoner som kan gi den åndelige, følelsesmessige og sosiale støtten du trenger når du vandrer på paktens sti.

Bli mer lik Kristus

En av våre hensikter her på jorden er å vokse og utvikle oss. Og sunne ekteskap skaper et best mulig vekstmiljø. 2

Forhold kan være vanskelige. Mennesker er forskjellige og ufullkomne, og ingen trer inn i ekteskapet som en fullkomment Kristus-lignende ektefelle. Heldigvis presser sunne relasjoner oss til å bli bedre utgaver av oss selv ved å kreve tålmodighet, kjærlighet, uselviskhet og andre Kristus-lignende egenskaper utover det vi nå er i stand til.

Vi kan alle ha nytte av aktivt å arbeide for å bli en bedre partner i vårt forhold til venner, familiemedlemmer og andre. Vi kan øve på å vise empati, lytte medfølende og utøve tålmodighet og tilgivelse med dem vi er glad i. Som søster Neill F. Marriott, tidligere annenrådgiver i Unge kvinners generalpresidentskap, sa: “Forstår vi at Kristus har kraft til å bringe oss inn i kjærlig fellesskap med Faderen og med hverandre? Han kan, ved Den hellige Ånds kraft, gi oss nødvendig innsikt i relasjoner.”3

Vi blir mer lik Frelseren – og dermed blir vi bedre enkeltpersoner og (fremtidige) ektefeller – når vi streber etter å bli ham lik i alle våre relasjoner.

Lev opphøyet ved å inngå og holde pakter

Vi er guddommelige vesener med celestialt DNA. “Vår teologi begynner med himmelske foreldre. Vårt høyeste ønske er å bli lik dem,”4 så vi har potensial til å bli som våre himmelske foreldre og skape verdener og etterkommere for all evighet. Tempelordinanser gjør det mulig for oss å utvikle oss på veien tilbake til Guds nærhet, og deres tilhørende pakter hjelper oss å bli den personen vi trenger å være for å kvalifisere oss til evig liv og bo i Guds nærhet.

Opphøyelse omfatter både å leve sammen med Gud og leve som Gud. Beseglingsordinansen er den kronende ordinans ved at den gir oss alle rettigheter, privilegier og velsignelser som er nødvendige for å leve som Gud.5

Selv om det å inngå beseglingspakten med en kjærlig ektefelle er nødvendig for til slutt å bli som våre himmelske foreldre, er personer som ennå ikke har blitt beseglet til en ektefelle, på ingen måte utelukket fra å praktisere å leve et opphøyet liv i dag. Du kan leve på en måte som hedrer beseglingspakten, selv om du ikke har inngått denne pakten ennå. Du kan gå i tempelet og holde alle paktene du har inngått. Å overholde dine pakter kan hjelpe deg å finne fred og utvikle et nærere forhold til Gud, samtidig som du kommer nærmere din evige fremtid.

Som søster Jean B. Bingham, tidligere Generalpresident for Hjelpeforeningen, sa: “Ingenting er viktigere for vår evige fremgang enn å holde våre pakter med Gud.”6

Du har en plass i frelsesplanen

President Russell M. Nelson vitnet nylig om at “vår himmelske Fader og hans Sønn, Jesus Kristus, elsker dere. De er inderlig klar over deres omstendigheter, deres godhet, deres behov og deres bønner om hjelp.”7 De kjenner din frustrasjon med stevnemøter, din frykt og dine bekymringer rundt ekteskapet, din smerte ved å gjøre alt du skal, men likevel ikke ha en evig ledsager, eller alt annet du måtte føle om ekteskap.

Evig ekteskap er helt avgjørende i Guds plan. Du er helt avgjørende i Guds plan. Du hører hjemme i Jesu Kristi evangelium, og enten det føles som det eller ikke, har ikke sivilstand noen betydning for denne objektive sannheten. Du kan vokse og utvikle deg og bidra til Guds verk. Vår himmelske Fader og Frelseren vil hjelpe deg i dine personlige erfaringer og relasjoner når du strever fremover langs paktens sti på din celestiale reise.

Gud ønsker at du skal føle deg elsket og håpefull, ikke stresset over troen om å finne en evig ledsager. Husk at når vi streber etter å bli mer lik Kristus i all vår omgang med andre og holde våre pakter, vil vi være forberedt til å vende tilbake til vår himmelske Fader og motta “alt som [Faderen] har” (Lære og pakter 84:38).