2023
Mine honningpenger
Juni 2023


“Mine honningpenger”, Liahona, juni 2023.

Sagt av siste dagers hellige

Mine honningpenger

Forventet virkelig Herren at jeg skulle betale tiende av de småpengene jeg tjente ved å selge honning?

Bilde
mann med bier

Foto gjengitt med tillatelse fra artikkelforfatteren

Som hobby begynte jeg som birøkter. Snart begynte folk å spørre om de kunne kjøpe litt av honningen min.

Etter å ha solgt litt honning, tenkte jeg på å betale tiende av min “innkomst” (Lære og pakter 119:4). Jeg tenkte imidlertid egentlig ikke på pengene jeg tjente som en inntekt. Jeg brukte mye mer på birøkterutstyr enn jeg tjente på å selge honning.

Men jeg husket at tiende er hellig for Herren. Som medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, hedrer vi ham ved å betale tidende. Å betale tiende er et uttrykk for tro på Gud og hans løfter.

Jeg husket at de som betaler tiende har dette løftet fra Herren: “Prøv meg på denne måten, sier Herren, hærskarenes Gud, om jeg ikke vil åpne himmelens luker for dere og øse ut velsignelser over dere i rikelig mål” (Malaki 3:10).

Jeg tok imot Herrens utfordring og betalte tiende av honningsalget. På tiendesedlene skrev jeg: “Av honningpenger.”

Kort tid senere kom en venn hjem til meg og sa at han kjente noen hvis birøkter-ektemann hadde gått bort. Enken ønsket å kvitte seg med alt av mannens birøkterutstyr, og vurderte å kaste det. I stedet tok vennen min meg med for å hente utstyret.

Alt birøkterutstyr som jeg noensinne hadde ønsket meg – og mer – var der, også all slags honningproduksjonsutstyr.

Ingen gir bort birøkterutstyr. Men innen en uke etter at jeg hadde valgt å betale tiende, åpnet vår himmelske Fader himmelens luker og belønnet meg. Jeg tror ikke det var tilfeldig. Jeg har et vitnesbyrd om at vår himmelske Fader kjenner meg og mine ønsker. Mitt vitnesbyrd om hvor viktig det er å betale tiende har visselig vokst.