Liahona
Mormonin kirja uskon tukena
Tammikuu 2024


Mormonin kirja uskon tukena

”Kehotamme kaikkia ihmisiä kaikkialla lukemaan Mormonin kirjan, pohtimaan sydämessään sen sisältämää sanomaa ja kysymään sitten Jumalalta, iankaikkiselta Isältä, Kristuksen nimessä, onko kirja totta. Ne, jotka näin menettelevät ja kysyvät uskossa, saavat todistuksen sen todenperäisyydestä ja jumalallisuudesta Pyhän Hengen voimalla.”

Näin todetaan aivan Mormonin kirjan ensimmäisillä sivuilla, jo johdannossa, ennen kuin lukija päästetään tutustumaan Nefiin ja tämän perheeseen. Mormonin kirja on pyhä kirja, joka Raamatun tavoin todistaa lukijalleen Jeesuksesta Kristuksesta. Mormonin kirja koostuu muinaisten profeettojen sanoista, joita taivaallinen Isä on monesti neuvonut meitä tutkimaan, jotta voimme tietää Hänen tahtonsa ja saada ilmoitusta.

Muinaisten profeettojen lisäksi meitä ohjaavat myös nykyajan profeetat, joiden opetukset ovat aivan yhtä voimallisia. Nykyinen profeettamme Russell M. Nelson on opettanut:

”Harvat asiat vahvistavat uskoa enemmän kuin säännöllinen uppoutuminen Mormonin kirjaan. Mikään muu kirja ei todista Jeesuksesta Kristuksesta niin voimallisesti ja selkeästi.”

Mormonin kirja on kauttaaltaan täynnä opetuksia uskosta. Kun kutsumme Pyhän Hengen mukaan opiskeluumme, Hän voi nostaa jakeista esiin meidän henkilökohtaiseen elämäämme soveltuvia tärkeitä opetuksia. Siksi sinulla tätä lukiessasi onkin jo ehkä mielessäsi itsellesi tärkeä pyhien kirjoitusten kohta, joka on opettanut sinua uskosta. Yksi monille tuttu uskosta opettava luku on Alma 32, jossa Alma esittää vertauksen siemenestä. (Löydät vertauksen jakeista 28–43.) Profeetta Nelson on sanonut Alman opetuksesta näin:

”Alma pyytää meitä yksinkertaisesti kokeilemaan sanaa ja ’[osoittamaan] vähäsen uskoa, niin, vaikka [emme] voisi enempää kuin haluta uskoa’. Sanat ’vähäsen uskoa’ muistuttavat minua Herran lupauksesta Raamatussa siitä, että jos meillä on ’uskoa edes sinapinsiemenen verran’, me voimme ’sanoa tälle vuorelle: ”Siirry täältä tuonne”, ja se siirtyisi. Mikään ei olisi [meille] mahdotonta.’”

Avaamalla Mormonin kirjan ja ryhtymällä lukemaan me jo osoitamme vähäsen uskoa. Tällä tavoin meidän uskomme Jeesukseen Kristukseen kasvaa, sillä Mormonin kirja todistaa Jeesuksesta Kristuksesta. Oppimalla Kristuksesta ja toimimalla Hänen opetustensa mukaisesti me voimme luoda henkilökohtaisen suhteen Jeesukseen. Meille on luvattu, että tutkiessamme Mormonin kirjaa joka päivä meidän todistuksemme ei koskaan kuihdu.

Pyhistä kirjoituksista voi aina oppia lisää. Meistä kukaan ei voi sulkea kirjoituksia, huokaista ja sanoa: ”Valmista! Nyt olen oppinut kaiken, mitä kirjoituksista voi oppia.” Jumala on luvannut antaa lisää ymmärrystä ja tietoa niille, jotka osoittavat halua saada lisää tietoa ja totuutta (ks. 2. Nefi 28:30).

Profeetta Nelsonin sanoin:

”Tule aktiiviseksi oppijaksi. Uppoudu pyhiin kirjoituksiin ymmärtääksesi paremmin Kristuksen kutsumusta ja palvelutehtävää. Tunne Kristuksen oppi niin että ymmärrät sen voiman koskien omaa elämääsi.”

Ja pyhät kirjoitukset todella auttavat meitä ymmärtämään Kristusta, aina johdannosta viimeiseen jakeeseen saakka.