Liahona
Inkludering är sann kristendom
April 2024


Lokala Nyheter

Inkludering är sann kristendom

Jag kommer ifrån en liten stad i Skåne som kallas Staffanstorp. Jag tillhör Malmö församling och stav när jag är i Sverige men bor för tillfället i La’ie på ön Oahu i Hawaii. Jag studerar konst på BYU Hawaii och börjar närma mig tiden för min examen. La’ie har verkligen känts som hemma nästan omedelbart. Detta är resultatet av den inkluderande och varma kultur som råder här.

La’ie är en stad med cirka 6 000 invånare, varav 3 500 av dessa är elever på BYU Hawaii. Det finns elever från självklara platser som Tonga (där hälften av befolkningen är medlemmar i kyrkan), från USA:s fastland och även från andra platser som är lite mer okända for oss svenskar såsom önationerna Vanuatu, Kiribati, Tahiti. Det finns elever från hela världen!

Jag är den enda eleven ifrån Sverige för tillfället men har ändå lyckats hitta min plats och tillhörighet här i den mångfald som råder. Jag förundras gång på gång över vilken självklarhet det är att dela med sig av det man har. Det är också en självklarhet att individer är inkluderade i aktiviteter och jag har upplevt och sett hur de som annars kanske hade hamnat i utkanten eller helt enkelt varit utanför omfamnas och välkomnas in i gemenskapen. Det är något jag vill bära med mig resten av mitt liv.

Äldste D. Todd Christofferson talade i aprils generalkonferens 2023 om att vara ett i Kristus. Han refererar till Kristi ord i Johannesevangeliet 17:21: “Jag ber att de alla ska vara ett, och att de ska vara i oss liksom du, Far, är i mig och jag i dig.”

Äldste Christofferson fortsätter: “Att bli ett är ett återkommande tema i Jesu Kristi evangelium och i Guds handlande gentemot sina barn. Angående Sions stad på Enoks tid är det sagt att ”de var av ett hjärta och ett sinne”. Om de första heliga i Jesu Kristi ursprungliga kyrka står det i Nya testamentet: ”Hela skaran av dem som kommit till tro var ett hjärta och en själ.” I vår tidsutdelning har Herren befallt: ”Jag säger er: Var ett, om ni inte är ett är ni inte mina.”

Jag har ett vittnesbörd om kraften som finns i att inkludera och att ha det som en grundläggande del av sin kultur när vi kallas för kristna. Det är sann kristendom att inkludera och att omfamna och välkomna. Det är när vi sträcker ut en hand till en annan och tar oss tiden att lära känna den personen som vi kan bli ett. Det kräver tro, mod och ansträngning. Vi kan be om himmelsk hjälp i våra ansträngningar. Vi kan be om ögon att se och öron att höra. Jag vet att jag har blivit välsignad de tillfällen då jag blivit inkluderad och att jag har funnit nya vänner då jag försökt att sträcka ut en hand till någon annan. Jag är tacksam för Jesus Kristus som är det första och största exemplet i att inkludera och älska andra.