Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 10: Skriftene, verdens mest verdifulle bibliotek


Kapittel 10

Skriftene, verdens mest verdifulle bibliotek

Gud har gitt oss de hellige skrifter for å hjelpe oss og våre familier å forberede oss til evig liv.

Fra George Albert Smiths liv

Sent i livet mintes president George Albert Smith en gang sin ungdom da et skriftsted gjorde varig inntrykk på ham: «Da jeg var rundt fjorten år gammel, leste jeg Alma kapittel 40 i Mormons bok i Søndagsskole-klassen vår. Det påvirket mitt sinn på en måte som har kommet til nytte når døden har tatt noen av mine kjære… Det er ett sted i Skriftene som forteller oss hvor vår ånd går hen når den forlater denne kroppen [se vers 11–14], og siden den gang har jeg ønsket å komme til det stedet som kalles paradis.»1 [Se forslag 1 på side 105.]

President Smith håpet andre ville gjøre egne meningsfylte erfarainger når de leser i Skriftene. I sine offentlige taler og sine personlige samtaler med andre, oppfordret han alle til å studere Skriftene som et middel til å utvikle sitt eget vitnesbyrd om evangeliet. En gang han var på en togreise, innledet han en samtale med en mann som hadde vokst opp i en siste-dagers-hellig familie, men ikke lenger var aktiv i Kirken. «Under vår samtale,» fortalte han senere, «snakket jeg med ham om Jesu Kristi evangelium… Og mens vi snakket om evangeliets prinsipper, sa han: ”Disse tingene interesserer meg.” Vi snakket en lang stund, og da vi var ferdige, sa denne gode mannen, jeg tror han var en god mann: ”Jeg ville gitt alt jeg eier for å få den samme vissheten som du har …”

Jeg sa: ”Min bror, du behøver ikke å gi alt du eier for å få denne vissheten. Alt du trenger å gjøre, er å granske Skriftene med en bønn i hjertet. Gå dit hvor de kan bli forklart for deg. Søk sannheten, og sannhetens skjønnhet vil appellere til deg, og du kan vite på samme måte som jeg vet det, at Gud lever, at Jesus er Kristus, at Joseph Smith er den levende Guds profet.”»2

George Albert Smiths læresetninger

De sannheter som finnes i Skriftene, er langt mer verdifulle enn menneskenes filosofier.

Bibelen, Mormons bok, Lære og pakter og Den kostelige perle inneholder ikke bare menneskers visdom, men Guds. Selv om de ikke finner veien inn i mange hjem, inneholder de Herrens ord. Hvilken rolle spiller det om vi forstår Homer og Shakespeare og Milton? Jeg kunne ha ramset opp alle verdens store forfattere. Hvis vi ikke har lest Skriftene, har vi gått glipp av den beste delen av denne verdens litteratur.

Mine brødre og søstre, all sannhet som er … nødvendig for vår frelse, finnes i de bøkene jeg allerede har nevnt. Vi kan kanskje ikke ha et bibliotek med to eller tre tusen bind, men til en liten kostnad kan vi ha et uvurderlig bibliotek som har kostet det beste blod som noensinne har vært i denne verden.3

Det bekymrer meg ikke om dere ikke har bøkene fra verdens store biblioteker i deres hjem, så lenge dere har disse bøkene. Tenk på de millioner av bind som finnes i nasjonalbiblioteket i Washington, i England og i andre land, millioner av bind – og likevel finnes alt som Gud har åpenbart og utgitt til menneskenes barn, som er nødvendig for at de kan berede en plass for seg selv i det celestiale rike, i disse hellige bøkene. Hvor mange av oss vet hva de inneholder? Jeg kommer ofte inn i hjem hvor jeg ser alle de siste tidsskriftene. Jeg finner bøker som er annonsert som bestselgere i bokhyllene. Om dere hadde kastet dem alle og bare beholdt disse hellige skrifter, ville dere ikke ha gått glipp av noe av det Herren har tilveiebragt og gjort tilgjengelig for oss alle. Brødre og søstre, la oss derfor ikke, blandt alle våre andre velsignelser, glemme at Herren har gjort det mulig for oss å ha, nyte og forstå Skriftene og ha hans ord som er gitt gjennom alle tidsaldre for hans barns frelse.4

Når jeg leser Skriftene, … undrer jeg meg over Herrens godhet og hvordan han velsigner dem som aksepterer hans læresetninger, for vi finner mer trøst i disse hellige opptegnelser enn i alle filosofier som noensinne er gitt oss ved menneskers visdom.5

Vi snakker om menneskers filosofier, og holder dem noen ganger opp som vakkert tankegods, men når de ikke er i samsvar med vår himmelske Faders læresetninger slik de finnes i hellige Skrifter, er de verdiløse. De vil aldri lede noen til evig lykke eller hjelpe dem å finne en plass i vår himmelske Faders rike.6

Jeg føler noen ganger at vi ikke verdsetter Bibelen og det den inneholder, og disse andre skrifter, Mormons bok, Lære og pakter og Den kostelige perle, som har blitt omtalt … som brev fra vår himmelske Fader. De kan mottas på den måten. De er i det minste hans råd og veiledning til alle menneskenes barn, som er gitt dem så de kan vite hvordan de kan benytte sine muligheter, så de ikke skal kaste bort sitt liv.7 [Se forslag 2 på side 105.]

Herren har gitt oss Skriftene for å hjelpe oss å overvinne våre prøvelser og forberede oss for opphøyelse.

Dette er en tid for å vise oss verdige, en tid med prøvelser. Dette er en tid da menneskenes hjerte svikter dem på grunn av frykt, da verdens folkeskarer spør seg hvordan dette vil ende. Noen få inspirerte mennesker vet hvordan det vil ende. Herren har fortalt oss hva som vil skje i [Skriftene], dette vidunderlige bibliotek som jeg holder i hånden. Han har gitt oss den informasjon vi trenger for å korrigere vårt liv og forberede oss, slik at uansett hva som måtte hende, så vil vi være på Herrens side av linjen.8

La meg lese hva Herren sier om disse siste dager i Lære og pakter kapittel 1: …

«Derfor kalte jeg, Herren, som kjenner til den ulykke som skal komme over jordens innbyggere, på min tjener, Joseph Smith jr., og talte til ham fra himmelen og ga ham bud …

Ransak disse bud, for de er sanne og troverdige, og profetiene og løftene som er i dem, skal alle bli oppfylt.

Det jeg, Herren, har talt, har jeg talt, og jeg unnskylder meg ikke, og selv om himlene og jorden forgår, skal mitt ord ikke forgå, men alt skal bli oppfylt, enten ved min egen røst eller ved mine tjeneres røst, det være det samme.

For se, og gi akt, Herren er Gud, og Ånden bærer vitnesbyrd, og vitnesbyrdet er sant, og sannheten består evindelig og alltid. Amen.» [L&p 1:17, 37–39.]

Dette forordet er verdt deres helhjertede overveielse. Det er Faderens formaning til oss alle. Det er kjærlige råd fra en kjærlig og ømsinnet far som vet hva vi trenger, og som han sa i det kapitlet vi nettopp leste, ga han disse befalingene fordi han vet hva som vil komme over jordens innbyggere.9

Noen ganger glemmer vi at Herren har talt, og vi unnlater å gjøre oss kjent med hans forordninger …

En mengde vers i Skriftene viser at vår himmelske Fader i sin barmhjertighet og kjærlighet har talt til menneskenes barn gjennom alle tidsaldre, og ikke bare fortalt dem hva som ville skje, men bedt dem innstendig om å vende om fra sine feilaktige veier så de skulle slippe å bli ødelagt …

Vår himmelske Fader har gjennom sine trofaste representanter fortalt oss om de viktige tingene som skulle finne sted, og vi kan lese om dem i hans hellige Skrifter. Hvis vi virkelig ønsker å bli frelst og opphøyet i hans celestiale rike, har han fortalt oss hvordan vi skal gå frem.10

[Skriftene er] det beste bibliotek som finnes i hele verden. Hva inneholder de? De inneholder det deres og min Fader har ansett som viktig nok til å bevare og gi til menneskenes barn, og gjøre det tilgjengelig på mange av verdens språk. Disse Skriftene er alle viktige, og skulle forstås av de siste-dagers-hellige. Jeg skal ikke be dere rekke opp hånden for å se hvor mange her som har lest disse bøkene, men jeg ønsker å gjøre dere oppmerksomme på det faktum at dette er dyrebare sannheter, og de inneholder Herrens åpenbarte ord, trykt og publisert til verden i den hensikt å forberede hans barn for en plass i det celestiale rike. Det er derfor jeg sier at de er så uvurderlige… Hvor takknemlige vi skulle være for at vi lever i en tid da vi kan lese hans råd og veiledning og få ting forklart som ellers ville ha vært utydelige og uvisse for oss.11 [Se forslag 3 på side 105.]

Vi ansporer vår familie til tro ved at vi leser i Skriftene sammen.

Jeg vil at dere skal tenke etter: Hvor mange av dere har lest noe for deres familie fra disse bøkene fra tid til annen, kalt dem sammen for å lære dem det de burde vite? Jeg er redd mange av oss må si at vi har hatt det for travelt.12

Vi har allerede hørt om mange av de velsignelser Herren har gitt oss i de hellige opptegnelser som har blitt ført frem til vår tid, og som inneholder råd og veiledning fra en Fader som kjenner alt. Det virker underlig at så mange av våre medlemmer, med alle de muligheter de er gitt, ikke er kjent med innholdet i disse hellige opptegnelsene.13

Vil Faderen holde oss uskyldige når vi kommer hjem hvis vi ikke har lært våre barn viktigheten av disse hellige opptegnelsene? Jeg tror ikke det… Tror dere, når Herren har … gjort tilgjengelig for oss de utsøkte læresetninger som finnes i disse hellige opptegnelsene, at han vil anse oss som takknemlige hvis vi unnlater å undervise vår familie i dem og fortelle om dem til alle vi kommer i kontakt med?

Brødre og søstre, jeg vil igjen understreke Mesterens undervisning: «Gransk skriftene.» Les dem trofast og med en bønn i hjertet, og undervis fra dem i deres hjem. Samle familien rundt dere og anspor dem til tro på den levende Gud ved å lese de ting som er blitt åpenbart. De er mer verdifulle enn alle verdens biblioteker.14

Ha dette biblioteket lett tilgjengelig for dere selv og deres barn, og vis så tilstrekkelig interesse for de gutters og jenters evige frelse som befinner seg i deres hjem, til at dere søker metoder og midler til å vekke deres interesse for det disse bøkene inneholder, så de kan vite hvor verdifulle de er i deres himmelske Faders øyne.15

Det var noe virkelig kjærkomment for meg da jeg var barn, at far og mor satte seg ned ved peisen og leste i Bibelen mens vi barna satt på gulvet …

Mine brødre og søstre, det råd som Jesus Kristus ga da han sa: «Dere gransker Skriftene, fordi dere mener at dere har evig liv i dem – og disse er det som vitner om meg», er fortsatt like aktuelt. [Johannes 5:39.] Forsøm ikke den gamle familiebibelen. Sett den ikke i hyllen og glem den bort. Finn ut, om dere ikke allerede vet det, hva som står i den, og hvis dere har lest det før, les det om igjen ofte for deres barn og deres barnebarn. Les ikke bare Bibelen for dem, men også andre bøker med hellig skrift som Herren har gitt oss for vår opphøyelse og for å trøste og velsigne oss.16

Jeg formaner dere, o Israel, gransk Skriftene. Les dem i deres hjem. Lær deres familier hva Herren har sagt, og la oss bruke mindre tid på å lese vår tids uviktige og ofte skadelige litteratur, og heller gå til sannhetens kilde og lese Herrens ord.17 [Se forslag 4 nedenfor.]

Forslag til studium og undervisning

Overvei disse ideene mens du studerer kapitlet eller forbereder deg til å undervise. Du finner ytterligere hjelp på side v–vii.

  1. Mens du leser første avsnitt på side 99, skulle du tenke på et tilfelle hvor et skriftsted har inspirert deg på lignende vis. Hvordan ble du sikker på at Skriftene er sanne? Hvilke erfaringer har du hatt med dem i det siste som har styrket ditt vitnesbyrd?

  2. Les den delen som begynner på side 100, og vurder hvilken plass Skriftene har i ditt personlige bibliotek (blant de andre tingene du leser, ser på eller hører på). Hva kan du gjøre for å gi Skriftene en mer fremtredende plass i ditt hjem og i ditt liv?

  3. Gjennomgå den delen som begynner på side 101. Hvordan har Skriftene hjulpet deg å møte de siste dagers vanskeligheter? Tenk gjennom hvordan du kan bruke Skriftene til å hjelpe noen du kjenner, som opplever en vanskelig prøvelse.

  4. Grunn på president Smiths råd til familier på side 103–4. Hvilke velsignelser får familier som studerer Skriftene sammen? Hvordan kan vi effektivt vekke våre barns (eller barnebarns) interesse for Skriftene? Ta bønnen til hjelp og overvei hvordan dere kan bli flinkere til å studere Skriftene i familien.

Aktuelle skriftsteder: 5 Mosebok 6:6–7; Josva 1:8; Romerne 15:4; 2 Timoteus 3:15–17; 2 Nephi 4:15; Helaman 3:29–30; Lære og pakter 33:16

Hjelp til undervisningen: «Du kan gi elevene større tillit til sin egen evne til å delta i en diskusjon hvis du reagerer positivt på alle oppriktige kommentarer. Du kan for eksempel si: ”Takk for svaret. Det var tankevekkende” … eller ”Det er et godt eksempel” eller ”Jeg har satt pris på alt dere har sagt i dag”» (Undervisning, intet større kall, 64).

Noter

  1. I Conference Report, april 1949, 83–84.

  2. I Conference Report, okt. 1948, 165–66.

  3. I Conference Report, okt. 1917, 43.

  4. I Conference Report, okt. 1948, 164–65.

  5. I Conference Report, okt. 1931, 120.

  6. I Conference Report, april 1946, 125.

  7. I Conference Report, okt. 1923, 70.

  8. I Conference Report, april 1942, 14.

  9. I Conference Report, okt. 1917, 42–43.

  10. I Conference Report, okt. 1940, 107–9.

  11. I Conference Report, okt. 1948, 164.

  12. I Conference Report, okt. 1950, 179.

  13. I Conference Report, april 1929, 30.

  14. I Conference Report, okt. 1917, 43–44.

  15. I Conference Report, okt. 1948, 165.

  16. «Pres. Smith’s Leadership Address», Deseret News, 16. feb. 1946, Church section, 6.

  17. I Conference Report, okt. 1917, 41.

«[Skriftene] inneholder det deres og min Fader har ansett som viktig nok til å bevare og gi til menneskenes barn, og gjøre det tilgjengelig på mange av verdens språk.»

«Samle familien rundt dere og anspor dem til tro på den levende Gud ved å lese de ting som er blitt åpenbart.»