Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 4: Profeten Joseph Smith, Guds redskap til å gjengi sannheten


Kapittel 4

Profeten Joseph Smith, Guds redskap til å gjengi sannheten

Gud gjenga Jesu Kristi rene evangelium gjennom profeten Joseph Smith.

Fra George Albert Smiths liv

Da 100-årsmarkeringen av profeten Joseph Smiths fødsel nærmet seg, reiste eldste George Albert Smith sammen med president Joseph F. Smith og andre for å besøke steder av betydning i profetens liv. Om morgenen den 23. desember 1905 ble et monument over Joseph Smith innviet på hans fødested i Vermont. Det var en gripende opplevelse for George Albert Smith og de andre i følget å være på et sted som hadde hatt så stor betydning for evangeliets gjengivelse. «Tårene strømmet fritt,» fortalte han. «Under Åndens innflytelse følte enhver sjel stor ydmykhet, ethvert hjerte smeltet og vi frydet oss over vår himmelske Faders velsignelser.»1 George Albert Smith ble bedt om å holde avslutningsbønnen under innvielsesseremonien. Etter å ha sammenfattet dagens begivenheter i sin dagbok, skrev han: «Slik endte en av de mest begivenhetsrike dager i mitt liv. Jeg er takknemlig for å være blant de få av våre medlemmer som fikk hjelpe til med den oppgaven vi nå har utført.»2

De dro senere til stedet hvor det første syn fant sted, i Palmyra, New York. Eldste Smith fortalte: «Vi gikk inn i lunden hvor Joseph hadde knelt ned og bedt Herren fortelle ham hvilket av kirkesamfunnene han skulle slutte seg til. Mens vi befant oss på dette hellige sted, følte vi for å synge den vakre … salmen ”Hvilken skjønn og yndig morgen”.»3

Etter å ha besøkt høyden Cumorah, Kirtland tempel og andre steder med tilknytning til profetens misjon, ble følget sammenkalt av president Joseph F. Smith på reisens siste kveld. «Etter å ha sunget flere av Sions sanger, fikk alle i følget anledning til å bære vitnesbyrd om Faderens godhet og barmhjertighet mot oss. Herrens ånd ble utgytt over oss, og vil felte tårer av glede og lykke.»4 [Se forslag 1 på side 41.]

Flere år senere, mens George Albert Smith var Kirkens president, ble det utgitt noen bøker i et forsøk på å vanære Joseph Smith. På en generalkonferanse i Kirken forsvarte president Smith frimodig profeten og bar vitnesbyrd om hans misjon med følgende ord:

«Mange av de goder og velsignelser som har kommet til meg, har kommet gjennom den mannen som ga sitt liv for Jesu Kristi evangelium. Enkelte har nedvurdert ham, men jeg lover at de som har gjort dette, vil bli glemt og deres levninger gå tilbake til moder jord, om de ikke allerede har gjort det, og stanken av deres skam vil aldri dø, mens den heder, ære og storhet, samt det mot og den troskap som ble utvist av profeten Joseph Smith, for alltid vil assosieres med hans navn.»5

Eldste Harold B. Lee, som den gang var medlem av De tolv apostlers quorum, var så imponert over denne uttalelsen at han hadde et utklipp av den i lommeboken og siterte den ofte, idet han ønsket at president Smiths ord «kunne høres over hele jorden».6

George Albert Smiths læresetninger

Josephs Smiths første syn viste at himlene ikke er lukket.

Vi tror at vår himmelske Fader har talt i vår egen tid … , at han hørte den ydmyke bønnen fra en ungdom i Palmyra, og besvarte hans bønn og velsignet ham med en personlig kunnskap om hans vesen så alle mennesker kan kjenne Herren dersom de ønsker det.

Det var helt naturlig for Joseph Smith å søke Herren. Han kom fra et … folk som trodde på vår himmelske Fader, på Frelserens guddommelige misjon, på bønnens virkning og på at Gud ville høre og svare sitt folk dersom de kom frem for ham i den rette ånd. Det var lett for denne unge mannen å tro fordi han var født og oppvokst i en troende husstand, og da han gikk ut i skogen etter å ha lest skriftstedet (Jakobs brev 1:5): «Om noen av dere mangler visdom, da må han be til Gud – for Gud gir alle, villig og uten bebreidelse – og så skal han få den,» trodde han at bønnen hans ville bli besvart, og vår himmelske Fader har helt siden begynnelsen lovet sine barn at «ved tro blir alle ting oppfylt».7

Hans tro på Gud ledet ham bort fra den gjengse oppfatning på hans tid om at Bibelen inneholdt alle de åpenbaringer som det var mulig for et mennesk å motta, og at himmelen var lukket over hans hode. Han ba til Herren, og bønnen hans ble besvart. Han så Faderen og Sønnen stige ned til jorden omgitt av strålende lys. Han fikk en ubestridelig kunnskap om at de i likhet med menneskene hadde et legeme og at de var fysiske personer. De talte til ham, og han hørte deres røst.8

Resultatet [av Josephs bønn] var en vidunderlig tilkjennegivelse, ulik noen annen vi noensinne har hørt om i verdens historie. Vi har hørt om tilfeller hvor vår himmelske Fader har tilkjennegitt seg. Vi har lest om tilfeller hvor menneskehetens Forløser har tilkjennegitt seg. Men vi har aldri lest om et tilfelle hvor Faderen og Sønnen før dette har vist seg for noe levende menneske og talt til vedkommende.

Verdens innbyggere tror ikke på det. Menn og kvinner har fått lære at himlene er lukket… og da denne ungdommen påsto at Herren i vår tid hadde tilkjennegitt seg, akkurat da vi mer enn noensinne trengte lys, da menn og kvinner løp hit og dit for å finne Guds ord, men ikke fant det, slik oldtidens profeter hadde forutsagt [se Amos 8:11–12], da ble han [Joseph] latterliggjort… Hans påstand ble forkastet, og de som skulle ha vært hans venner, vendte seg bort fra ham og sa til og med at han var av den onde. Hva var guttens vitnesbyrd?

«… Jeg hadde virkelig sett et lys, og midt i lyset så jeg to personer, og de talte virkelig til meg, og selv om jeg ble hatet og forfulgt fordi jeg sa jeg hadde sett et syn, var det likevel sant, og mens de forfulgte meg, spottet meg og med urette talte ondt om meg på alle måter for å ha sagt dette, ble jeg ledet til å si i mitt hjerte: Hvorfor forfølge meg fordi jeg forteller sannheten? Jeg har virkelig sett et syn, og hvem er jeg at jeg kan stå Gud imot, eller hvorfor forsøker verden å få meg til å fornekte det jeg virkelig har sett? Jeg hadde sett et syn, det visste jeg, og jeg visste at Gud visste det, og jeg kunne ikke fornekte det, heller ikke våget jeg å gjøre det, i det minste visste jeg at ved å gjøre det, ville jeg krenke Gud og komme under fordømmelse.» [Se Joseph Smith–Historie 1:25.]9

I 1830, da denne Kirken ble organisert, fantes det ikke noe kirkesamfunn på jorden som ville si at de trodde at Gud ville tilkjennegi seg for menneskenes barn. Det kirkesamfunnene lærte, var i strid med dette, og Faderen visste hvor nytteløst det var å forsøke å frelse sine sønner og døtre før de kunne bli inspirert til å komme til ham i tro på at han ville høre og besvare deres bønner. Da den unge profeten så Faderen og Sønnen i skogen i Palmyra og forsto at de var virkelige personer, at de kunne høre og svare på det han sa, innledet det en ny epoke i denne verden, og det la en grunnvoll for menneskenes barns tro. De kunne nå be til vår Fader i himmelen og innse at han kunne høre og besvare deres bønner, at det var en forbindelse mellom himmelen og jorden.10 [Se forslag 2 på side 41.]

På tross av at han var ung og uerfaren, ble Joseph Smith kalt til å gjenopprette Jesu Kristi sanne kirke.

Det var tro som fikk Joseph til å søke Gud i bønn og spørre hvilket kirkesamfunn han skulle identifisere seg med. Hva var svaret? Sa Herren: «Gutten min, de er alle gode, alle prøver de å holde mine bud, og de menn som leder alle disse kirkesamfunn, er godkjent av meg, så enhver kirke gjør samme nytte, de vil alle lede deg tilbake til vår himmelske Faders nærhet»? Gutten kunne godt ha forventet et slikt svar ut fra de rådende forhold. Han ønsket imidlertid å få vite hva han skulle gjøre, og han hadde fullkommen tro på at Herren ville fortelle ham det. Da han ba, spurte han derfor hvilket av kirkesamfunnene han skulle slutte seg til, og jeg antar at han ble forbauset da [han fikk høre]: «Slutt deg ikke til noen av dem. De forfekter en lære som er menneskebud. De holder seg nær til meg med sine lepper, men deres hjerter er langt borte fra meg. De har et skinn av gudsfrykt, men de fornekter Guds kraft.» [Se Joseph Smith–Historie 1:19.] Tenk dere en fjorten år gammel gutt som reiser seg etter å ha knelt i skogen nær sitt hjem, og bekjentgjør et slikt budskap for verden! Kan dere tenke dere at en ungdom ville ha våget å gjøre noe slikt? På den annen side, med det vitnesbyrd som var gitt ham av hans himmelske Fader, med denne befaling fra Herren selv, våget han å gjøre noe annet enn å bekjentgjøre at Herren hadde talt til ham?11

Joseph Smith var bare en ung gutt da Peter, Jakob og Johannes’ hender ble lagt på hans hode og han ble ordinert til Det melkisedekske prestedømme – han og Oliver Cowdery. Litt senere ble Joseph Smith befalt å organisere en kirke. Han var bare en ung mann, men han organiserte den under ledelse av menneskehetens Forløser. Den er organisert etter samme mønster som den kirke som ble organisert av Frelseren da han var på jorden. Jeg er ikke det minste i tvil om at det var mange som betraktet denne unge mannen som en oppkomling, og mente det var latterlig at en som ikke var utdannet som leder, skulle tillate seg å lede. Men han var lik andre av vår himmelske Faders tidligere tjenere på jorden som hadde blitt kalt av Herren til å utføre en spesiell oppgave, og hans manglende kunnskap om det som hører denne verden til, hindret ikke Herren i å gi ham informasjon som gjorde ham likeverdig og til og med på mange måter overlegen dem som hadde hatt rike muligheter på jorden som han selv ikke hadde hatt.12

På tross av at han ble feilaktig fremstilt, foraktet av dem som skulle ha vært hans venner, og motarbeidet av datidens lærde menn, lyktes han i å gjengi livets og frelsens evangelium og opprette Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.

Selv om ondskapens krefter kjempet hardere enn noensinne for å ødelegge ham, ble han bevart av Herren til hans oppgave var fullført og alle nøkler og ordinanser som var nødvendig for den menneskelige families frelse, igjen var gitt til menneskene.13 [Se forslag 3 på side 41.]

De sannheter som ble gjengitt gjennom Joseph Smith, gir fred og glede til dem som tar imot dem.

Fra denne fjorten år gamle gutten som så Faderen og Sønnen, kom det strålende budskap at vår Fader i himmelen og hans Sønn Jesus Kristus er herliggjorte menn og at verdens Frelser var oppstått fra de døde. Denne ungdommen så det som verden hadde visst, men av en eller annen grunn glemt, og han begynte å bære vitnesbyrd om det for menneskeslekten.14

[Tidlig på 1800-tallet] var det ikke mange mennesker i verden som trodde på en personlig Gud med et legeme. En tilkjennegivelse kom imidlertid til profeten Joseph Smith, da han bare var en unggutt, ennå ikke 15 år, og han så Faderen og Sønnen og vitnet om dem. Han ble også besøkt av andre himmelske personer, og gjennom dem ga Herren ham ytterligere opplysning til menneskenes barn, og på sitt vis ga han oss, eller dem som har gått foran oss i Kirken, en forståelse av livets hensikt… Hans beskrivelse av himmelen inspirerer oss med et ønske om å være verdige til et hjem der når vårt jordiske liv er forbi. En bokstavelig oppstandelse og en beskrivelse av himmel og helvete er gjort så tydelig at, med Skriftens ord, «ingen veifarende, ikke engang dårer, skal fare vill». [Se Jesaja 35:8.]15

Gjennom ham kom åpenbaringene om tempelbygging, den evige ekteskapspakt og frelse for de døde, noe som har bragt usigelig glede til tusener av vår Faders barn.

De evige sannheter som ble bekjentgjort av ham, finner veien til jordens innbyggere og gir fred og tilfredshet til dem som tar imot dem.16

Vår himmelske Fader visste hva som skulle komme da han i disse siste dager gjenga det rene evangelium. Han visste om frafallet i verden blant sine barn, og at de hadde veket bort fra den enkle sannhet, og i sin store barmhjertighet åpenbarte han dette siste-dagers verk. Fra landsbygden valgte han seg ut en gutt blant folket, og inspirerte ham til å innlede det verk som skulle komme til å revolusjonere den religiøse verden. Han visste at verden famlet i mørke, og av barmhjertighet gjenopprettet han lyset. Det finnes ingen annen vei til lykke for menneskenes barn enn ved å leve rettferdig, og ingen kan leve rettferdig uten å være i harmoni med sannheten. Det fantes mye sannhet i verden, men den var så sammenblandet med villfarelse at Herren selv fortalte profeten Joseph Smith at de menn som var lærere og predikanter i datidens kirker, forfektet en lære som var menneskebud, og advarte gutten mot å slutte seg til noen av dem. Deretter gjenga han evangeliet, Guds kraft til frelse, til alle som ville tro og adlyde det.17

Jeg sier til alle mennesker overalt: Gransk læresetningene i vår Herres evangelium slik de ble åpenbart for profeten Joseph Smith, gransk dem med en bønn i hjertet, og dere vil finne løsningen på denne verdens onder, og den vil ikke bli funnet på noe annet vis.18 [Se forslag 4 på side 41.]

Joseph Smith var villig til å ofre livet for sitt vitnesbyrd.

Slik tilfellet hadde vært med profeter Herren tidligere hadde oppreist, syntes det i dette tilfellet nødvendig at hans tjeners vitnesbyrd skulle besegles med hans blod. Ingen mer [gripende] side vil bli å finne i verdens historie enn den hvor det står skrevet de siste ord vår kjære profet Joseph Smith uttalte. Han visste at tiden nærmet seg. Han skjønte at hans livsoppgave var fullført… Og da tiden kom da han skulle møte døden, sa han: «Jeg går som et lam til slakterbenken, men jeg er rolig som en sommermorgen. Min samvittighet er ren for Gud og alle mennesker. Hvis de tar mitt liv, skal jeg dø som en uskyldig mann, og mitt blod skal rope fra jorden om hevn. Da skal det bli sagt om meg: ”Han ble myrdet med koldt blod.”» [Se L&p 135:4.]

Han var ikke redd for å stå foran … [den] behagelige domstol og svare for de gjerninger han gjorde i legemet. Han var ikke redd for å møte beskyldningene som var fremsatt mot ham om at han villedet folket og behandlet dem urettferdig. Han var ikke redd for resultatet av sin livsoppgave og den endelige triumf for det verk som han visste hadde guddommelig opprinnelse, og som han ga sitt liv for. Verdens befolkning vil imidlertid som alltid dømme dette verk på verdens vis. De har ikke Guds ånd, som ville ha gjort dem i stand til å forstå at det kommer fra vår Fader i himmelen.19

Denne ungdommen var så sikker på den åpenbaring han hadde mottatt, og så oppsatt på at hans Faders barn, alle sammen, skulle få vite sannheten, at han fra det øyeblikk han mottok platene med Mormons bok av engelen Moroni, viet hele sitt liv til Kirkens organisasjon og sannhetens utbredelse… I hans sjel brant en kunnskap lik den Stefanus hadde [se Apostlenes gjerninger 7:54–60], lik den Forløseren hadde, om at vår himmelske Fader sto ved roret, at det var hans verk som hadde kommet til jorden, at det var hans makt som til slutt ville seire, og at dette liv bare var en del av evigheten. Han var beredt til å oppgi en del av sitt jordeliv, om nødvendig, for i evigheten å få glede seg over det fellesskap han elsket så inderlig, og få omgås med gode menn og kvinner som har levd og lever på jorden, og som igjen vil leve på jorden når den blir det celestiale rike.20

Joseph Smith forkynte at han visste at det fainnes et liv etter dette, at han visste at Gud lever og at Gud visste at han visste at Gud lever. Han var villig til å gi sitt liv for at dere, mine brødre og søstre, kan få deres tro styrket og for at deres tillit til ham ikke må bli rystet. Han visste hva hensikten med hans liv var. Han visste at vi var her for å forberede oss for fremtiden og en mer strålende tilværelse. Og han var villig, om nødvendig, til å gi sitt eget liv, ikke bare for vår del, men fordi han visste at Faderen hadde sagt at den som ville berge sitt liv, skulle mistet det, men at den som ville miste sitt liv for Hans skyld, skulle finne det, til og med evig liv [se Matteus 16:25]. Det var denne kunnskapen som gjorde det mulig for profeten og Kirkens patriark [Hyrum Smith] før denne tid å [forlate] sine kjære, å sitte i fengsel og å gi alt de hadde i denne verden, alt en mann kan gi for sin brødre – sitt jordiske liv.21

I 1830 ble Kirken organisert med seks medlemmer. Djevelen har fra denne tid søkt å hindre dens fremgang og ødelegge den. Jeg undres over om denne store mann, Joseph Smith, som ga sitt liv for at Kirken kunne bli organisert og videreført slik Herren ønsket, kan se Kirken slik den er i dag, med sine grener opprettet i alle deler av verden, og vite at hver dag siden han led martyrdøden, siden han nedla sitt liv og beseglet sitt vitnesbyrd med sitt blod, har Kirken blitt sterkere enn den var dagen før.22 [Se forslag 5 nedenfor.]

Forslag til studium og undervisning

Overvei disse ideene mens du studerer kapitlet eller forbereder deg til å undervise. Du finner ytterligere hjelp på side v–vii.

  1. Tenk over de opplevelsene president Smith beskriver i de første tre avsnittene av «Fra George Albert Smiths liv» (side 31–33). Hvilke erfaringer i ditt eget liv har styrket ditt vitnesbyrd om profeten Joseph Smith? Mens du leser dette kapitlet, skulle du merke deg uttalelser fra president Smiths læresetninger som styrker ditt vitnesbyrd, og vurdere å dele dem med medlemmer av din familie, ditt prestedømsquorum eller Hjelpeforeningen.

  2. Repeter første avsnitt av læresetninger (side 33–35), og repeter så Joseph Smiths egen beretning om det første syn (se Joseph Smith–Historie 1:10–19). Hvordan har det første syn påvirket din tro på Gud? Hvordan har du sett det påvirke andres tro?

  3. Studer den delen som begynner på side 35, og les Lære og pakter 1:17–19. Hva kan vi lære om tjeneste i Kirken av Joseph Smiths eksempel? Tenk på en gang da du ble gitt en oppgave fra Herren og ikke følte deg kvalifisert. Hvordan hjalp Herren deg?

  4. Kan du nevne noen sannheter som Herren åpenbarte gjennom Joseph Smith? (Du finner noen eksempler på slike sannheter i den delen som begynner på side 37.) Hvordan har du blitt velsignet på grunn av at du kjenner disse sannhetene?

  5. Mens du grunner på siste avsnitt av læresetninger (side 40–41), skulle du overveie hva du kan gjøre for å hjelpe Kirken å fortsette å bli sterkere.

Aktuelle skriftsteder: Jesaja 29:13–14; 1 Korinterbrev 1:26–27; 2 Nephi 3:5–9, 11–15; Lære og pakter 135

Hjelp til undervisningen: «For å oppmuntre til diskusjon kan du bruke spørsmålene på slutten av kapitlet… Du kan også formulere dine egne spørsmål som er spesielt tilpasset dem du underviser. Du kan for eksempel spørre deltagerne hvordan de kan anvende president Smiths læresetninger på sitt ansvar som foreldre, hjemmelærere eller besøkende lærerinner (fra side vi i denne boken).

Noter

  1. I Conference Report, april 1906, 54.

  2. Dagbokinnføring datert 23. des. 1905, George Albert Smith Family Papers, University of Utah, boks 73, bok 2, side 160.

  3. I Conference Report, april 1906, 56.

  4. I Conference Report, april 1906, 57–58.

  5. I Conference Report, april 1946, 181–82.

  6. Harold B. Lee, i Conference Report, okt. 1947, 67.

  7. I Conference Report, okt. 1921, 158–59.

  8. «The Latter-day Prophet», Millennial Star, 7. des. 1905, 822.

  9. I Conference Report, okt. 1921, 159–60.

  10. I Conference Report, april 1917, 37.

  11. I Conference Report, okt. 1921, 159–60.

  12. I Conference Report, april 1927, 83.

  13. «The Latter-day Prophet», 823.

  14. I Conference Report, okt. 1921, 160.

  15. I Conference Report, april 1934, 26.

  16. «The Latter-day Prophet», 823.

  17. I Conference Report, okt. 1916, 46–47.

  18. I Conference Report, okt. 1931, 121.

  19. I Conference Report, april 1904, 63–64.

  20. I Conference Report, okt. 1927, 48.

  21. I Conference Report, april 1905, 62–63.

  22. I Conference Report, okt. 1945, 18.

23. desember 1905 deltok George Albert Smith sammen med andre av Kirkens ledere i innvielsen av et monument ved profeten Joseph Smiths fødested.

Joseph Smiths første syn «innledet en ny epoke i denne verden, og det la grunnvollen for menneskenes barns tro».

«Jeg sier til alle mennesker overalt: Gransk læresetningene i vår Herres evangelium slik det ble åpenbart for profeten Joseph Smith, gransk dem med en bønn i hjertet.»