Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 19: Visdomsordets timelige og åndelige velsignelser


Kapittel 19

Visdomsordets timelige og åndelige velsignelser

Vår himmelske Fader ga oss Visdomsordet for å velsigne oss med fysisk helse og forberede oss for evig liv.

Fra George Albert Smiths liv

Da George Albert Smith var barn, ble han rammet av tyfoidfeber. Legen som stilte diagnosen, fortalte moren at han burde holde sengen i tre uker, holde seg unna fast føde og drikke litt kaffe. President Smith fortalte senere:

«Da han gikk, sa jeg til mor at jeg ikke ville drikke kaffe. Jeg hadde lært at Visdomsordet, som var gitt av Herren til Joseph Smith, rådet oss til ikke å bruke kaffe.

Mor hadde satt tre barn til verden, og to av dem var døde. Hun var uvanlig engstelig for meg.»

Unge George Albert Smith ba isteden om en prestedømsvelsignelse, som han fikk av sin hjemmelærer.

«Da legen kom neste morgen, lekte jeg utenfor sammen med de andre barna. Han ble overrasket. Han undersøkte meg og fant at feberen var borte og at jeg virket frisk.

Jeg takket Herren for at jeg var blitt frisk. Jeg var sikker på at han hadde helbredet meg.»1

President Smith ville at de hellige skulle forstå at lydighet mot Visdomsordet ikke bare gir god fysisk helse, men også åndelige velsignelser. På prestedømsmøtet på en generalkonferanse fortalte han historien om Det gamle testamentes profet Daniel, som ble ført i fangenskap til Babylon og ble forventet å spise kongens mat og drikke kongens vin:

«Daniel var en Guds profet, og han var profet fordi han holdt Guds bud. Jeg vil at dere … skal ta med dere dette budskapet. Daniel og hans følgesvenner fulgte Guds læresetninger når det gjaldt hva de skulle spise og drikke, og nektet å spise den maten som ble servert ved kongens bord. [Se Daniel 1:3–16.]»

President Smith forklarte så at på grunn av Daniels lydighet til Herrens helselov på den tiden, ble ikke bare livet hans spart, men Daniel fikk også en stor åndelig velsignelse: «Den allmektiges inspirasjon.»2 [Se forslag 1 på side 200.]

George Albert Smiths læresetninger

Visdomsordet er kjærlige råd fra vår Fader, som vet alle ting.

Jeg skal lese for dere en del av det Herren sa til Kirken 27. februar 1833.

«Et visdomsord til gavn for høyprestenes råd, forsamlet i Kirtland, og for kirken, og også for de hellige i Sion –

sendt som en hilsen, ikke som bud eller tvang, men som et visdomsord mottatt ved åpenbaring som viser Guds orden og vilje med hensyn til alle helliges timelige frelse i de siste dager.»

Tenk på dette et øyeblikk – «alle helliges timelige frelse i de siste dager».

«Gitt som et prinsipp med løfte, avpasset etter den svakes evne, ja, for den svakeste blant de hellige som er eller kan kalles en hellig.» [Se L&p 89:1–3.]

Herren fortsetter så med å fortelle oss om det som er godt for oss, forklarer hva slags mat som er ønskelig for oss å bruke, og advarer så mot noen av de tingene som har vært ytterst fordervelige og skadelige [se L&p 89:5–17].

Slik jeg ser det, har vi som folk blitt velsignet på forunderlig vis. … Herren har vært barmhjertig mot oss, varslet oss, rådet oss og advart oss med hensyn til mange ting.3

Jeg ser på Visdomsordet som vennlige råd fra vår Fader i himmelen, som ønsker at hans barn skal bli mer lik ham… Jeg tar det som faderlige råd fra en som, fordi han visste hva jeg trengte, sa til meg: «Min sønn, disse tingene er ikke bra for deg, og hvis du vil unngå dem, vil jeg gi deg Den hellige ånds veiledning mens du lever i verden, og til sist evig liv.» Hvor tåpelig ville jeg ikke da være om jeg brukte disse forbudte tingene, når jeg vet at Herren har rådet meg til å avholde meg fra dem. Jeg ville følt at jeg var under fordømmelse om jeg skulle brukt dem, når han som vet bedre enn noen annen, sier at de er skadelig, og har advart meg mot dem …

… Han mente det var viktig nok til å gi det til oss og til å advare oss, og hvis han som vet alle ting, fant det nødvendig å gi råd og veiledning om disse timelige sakene, skulle virkelig vi, som ikke vet hva morgendagen vil bringe, være nøye med å overholde disse guddommelige råd. Jeg føler at de siste-dagers-hellige i Visdomsordet har en lov som vil opphøye dem og løfte dem over dem som unnlater å overholde den.4

Jesu Kristi evangelium er til for å bevare sjeler, og legemet er sjelens tabernakel, for deres evige lykke. Hvor tåpelige vi er om vi gir etter for verdens vaner og skikker! … Vår himmelske Fader har av godhet og kjærlighet [advart]: «På grunn av ondskap og planer som er og vil være i uhederlige menneskers hjerter i de siste dager, har jeg advart dere og advarer dere på forhånd ved å gi dere dette visdomsord ved åpenbaring.» (L&p 89:4.) … Hensikten med Jesu Kristi evangelium er å hjelpe oss å forstå livets skjønnhet slik Herren har anvist at det skulle leves, ved å fortelle oss hvordan vi kan unngå de ting som ødelegger verden.5

Tror dere at Herren ga oss Visdomsordet? Tror dere virkelig at han vet hva som er godt for oss? Tror dere det vil behage ham om vi holder denne loven? Han sier det vil det. Tror dere han mente det?6

Brødre og søstre, vi kan ikke utstraffet se med ringeakt på Visdomsordet. Det ble gitt oss som råd og veiledning, ikke som bud eller tvang, men som et visdomsord fra vår Fader for legemets timelige frelse og for å forberede vår sjel for evig liv.7 [Se forslag 2 på side 200.]

Herren lover dem som adlyder Visdomsordet, fysisk og psykisk helse.

Jeg er takknemlig for dette storartede visdomsordet, enkelt som det er, og som Herren sier er «avpasset etter den svakes evne, ja, for den svakeste blant de hellige som er eller kan kalles en hellig». Jeg stopper opp og spø … er vi verdige til å kalles hellige? Alle som håper å bli kalt hellige, skulle så absolutt overholde Visdomsordet. Og hva betyr det for oss? Det gjør livet godt, det fjerner fra oss de giftige stoffer som mange puster inn på grunn av tobakksrøyk. Det hjelper oss å unngå den kvalmende tilstand som skyldes bruk av skråtobakk. Det beskytter oss, dersom vi overholder det, mot skrøpeligheter som skyldes inntak av [stoffer] som finnes i te og kaffe, og mot alkoholens katastrofale virkninger …

Vår himmelske Fader forteller oss ikke bare hva vi skulle unngå, men også hva vi med fordel kan bruke. Han har sagt til oss at alt korn, alle sunne urter, vintreets frukt osv. er godt for mennesket. Kjøtt av dyr og av luftens fugler sier han at vi skulle bruke med måte og med takksigelse – og jeg vil understreke med takksigelse.8

Vi ser at overholdelse av helselovene gir fysisk og psykisk styrke, og vi oppdager at hvis vi ikke adlyder dem, blir resultatet fysisk og psykisk forfall. Det er vår Skaper, våre ånders Fader, som ga oss anledning til å leve på denne jord, som har sagt at visse ting som omtales i denne åpenbaring, ikke er bra for oss. Han har gitt oss verdifulle løfter hvis vi vil adlyde denne loven – løfter om visdom, helse og styrke, og at ødeleggelsens engel skal gå oss forbi og ikke skade oss, slik han gjorde med Israels barn [se L&p 89:18–21].9 [Se forslag 3 på side 200.]

Hvis vi adlyder Visdomsordet, styrker det vår tro og vår åndelighet.

Jeg er fullstendig overbevist om at Herren i sin barmhjertighet, da han ga oss Visdomsordet, ikke bare ga oss det for at vi skulle ha god helse mens vi lever i verden, men så vår tro kunne bli styrket, så vårt vitnesbyrd om vår Herre og Mesters guddommelige misjon kunne vokse, og så vi derved kunne være bedre forberedt til å vende tilbake til hans nærhet når vårt arbeid her er fullført. Jeg er redd at vi som Sions sønner og døtre noen ganger ikke er klar over hvor viktig dette store budskap er for verden.10

Etter mitt syn har bruk av tobakk, så ubetydelig som det kan virke for noen, vært den faktor som har ødelagt deres åndelige liv, drevet bort vår Faders ånds veiledning, fremmedgjort dem for gode menn og kvinners samvær og forårsaket deres barns ringeakt og bebreidelse, og likevel sier djevelen til menneskene: Dette er da bare en liten sak!11

Vi lever i en tid da Herren igjen har talt til sitt folk. Vi som er medlem av Kirken, som har rettet oss etter vår himmelske Faders betingelser, har en fullkommen forståelse av at Gud lever og at han belønner dem som flittig tjener ham. Vi forstår at han har gitt oss visse regler og bestemmelser som skal være retningsgivende for oss i dette liv, og lydighet til hans betingelser sikrer oss hans gunst og de velsignelser som han har lovet vil følge vår lydighet. Men hvis vi ikke adlyder hans læresetninger, hvis vi ignorerer hans kloke råd, da har vi intet løfte fra ham, og vi sløser bort muligheter som vi ikke vil få igjen. Jeg anser det som viktig at de siste-dagers-hellige overholder denne loven [Visdomsordet]. Jeg tror at de siste-dagers-hellige vil få større tro ved å adlyde den. Vi leser i Mormons læresetninger at hvis det ikke ble utført mirakler blant folket, var det fordi de ikke hadde tro, og han fortalte dem dessuten at uten tro «befinner [menneskene] seg i en fryktelig tilstand». [Se Moroni 7:37–38.] Hvis vi bevisst handler i strid med Herrens vilje, er det naturlig at vår tro vil avta, for Ånden vil ikke alltid streve med oss …

… Jeg tror fullt og fast at på grunn av at denne enkle betingelsen har blitt forsømt, har troen avtatt hos noen av våre medlemmer – at troen, ved større grad av overholdelse av Visdomsordet, vil vokse blant de siste-dagers-hellige, og større kunnskap vil strømme til oss som følge av dette, for gjennom lydighet mot dette, vil medlemmene bli mer tilbøyelige til å adlyde Faderens andre lover, og hver lov vi etterlever, gir en velsignelse.12 [Se forslag 3 og 4 på side 200.]

Ved å adlyde Visdomsordet forbereder vi oss for evig liv.

Jeg lurer noen ganger på om siste-dagers-hellige er klar over at [Visdomsordet] er gitt oss for vår opphøyelse, ikke bare for å velsigne oss timelig, men for å forberede oss for åndelig liv …

Vi har fått vite at Guds herlighet er intelligens [se L&p 93:36], og vi beundrer alle intelligente menn og kvinner. Derfor skulle det være et ønske for oss å legge grunnlaget for økte mentale evner og ikke gjøre noe for å svekke dem. Enkeltes liv viser tydelig at de går glipp av den hjernekraft de kunne hatt, ved å fortsette å bruke ting som vår himmelske Fader har sagt ikke er bra for oss. Resultatet er at de blir mindre intelligente og ikke klarer å gjøre de forberedelser for evig liv som de skulle trakte etter.13

Hvis vi tror det vi hevder, at Jesus er Kristus og at vi er barn av vår himmelske Fader, skulle vi virkelig være påpasselige med å leve slik at vi er verdige til de templer vi har bolig i, som ble skapt i Guds bilde. Hvor mange av oss er klar over at vi, ved å innta ting som Faderen har forbudt, vanhelliger åndens tempel? Hvor mange av oss stopper opp og tenker over at når vi gir rom for kjødets svakhet, går vi glipp av muligheter som venter oss i fremtiden, og avskjærer oss selv fra de velsignelser som Herren har i vente for de trofaste?14

Hvis vi adlyder denne loven, som er tilpasset de svakeste blant oss, vil den være en grunnvoll hvor mange store velsignelser kan tilføyes som vår Fader ønsker å gi oss, og som vi ellers ikke ville vært berettiget til eller ikke kunne motta. Hvordan kan noen av oss føles oss berettiget til å ignorere en av Guds enkle lover som han, ved sin egen røst, har sagt at vi alle kan adlyde? Kan vi forvente å være i stand til å holde en høyere lov og oppnå opphøyelse hvis vi ikke klarer å oppfylle denne enkle betingelsen?15 [Se forslag 3 på side 200.]

Den beste måten å lære vår familie å adlyde Visdomsordet på, er ved å adlyde det selv.

Hvis fedre og mødre vil etterleve Visdomsordet, kan de overføre til sine etterkommere en dyd og en styrke de ellers ikke kunne gitt dem. Jeg tror veiledning fra vår Faders ånd vil tilflyte de hjerter og hjem som overholder hans lov, og deres ønske om å være lydige vil bli overført til deres barn… Det er et velkjent faktum at tobakk har store skadevirkninger på et barns hjerne, den ødelegger hukommelsen og sløver de finere sanser, og alkoholens virkning på den unge hjerne er også svært fordervende – den bryter ned ønsket om å være hederlig og rettskaffen og fører til laster og kriminalitet… Herren har gitt oss denne loven av godhet og kjærlighet, og lovet oss visse velsignelser hvis vi vil adlyde hans råd. Jeg føler at jeg må formane dere, mine brødre og søstre, til å undervise i dette i deres hjem. Rett deres oppvoksende barns oppmerksomhet mot det, og mot den belønning som er betinget av lydighet mot det.

Jeg lover dere at den beste måten å vise vår tro på denne lov, at vi tror den kom fra Gud, er at vi selv konsekvent overholder den. Vi kan preke om den dagen lang, men hvis vi overtrer den i praksis, kan vårt eksempel være katastrofalt for dem vi elsker høyere enn selve livet, for de vil føle at de trygt kan følge i vårt spor.16

Jeg vil be dere innstendig om å granske Visdomsordet med en bønn i hjertet. Ikke bare les det, gransk det med en bønn i hjertet. Finn ut hvorfor vår himmelske Fader ga oss det. Han ga det til oss med et løfte om et lengre og lykkeligere liv. Ikke hvis vi ikke følger det, men hvis vi følger det. Les Visdomsordet sammen med deres familie og vær et forbilde. Hvis vi gjør det, vil Sion fortsette å vokse. Hvis vi gjør det, vil Guds Lams kirke fortsette å være en innflytelse til det gode i verden.17 [Se forslag 5 nedenfor.]

Forslag til studium og undervisning

Overvei disse ideene mens du studerer kapitlet eller forbereder deg til å undervise. Du finner ytterligere hjelp på side v–vii.

  1. side 194 nevner president Smith historien om da Daniel nektet å spise kongens mat og drikke hans vin. Les Daniel kapittel 1, og tenk på en gang du var forventet å innta noe som er forbudt i Visdomsordet. Hvordan kan vi adlyde Visdomsordet under slike omstendigheter og likevel respektere andre?

  2. Gjennomgå første del av læresetninger (side 194–95). Hvordan kan du bruke disse læresetningene til å hjelpe en som sliter med å adlyde Visdomsordet?

  3. Gjennomgå kort side 196–99, hvor president Smith omtaler noen av de velsignelser som er lovet dem som adlyder Visdomsordet (se også L&p 89:18–21). Hvordan har disse løftene blitt oppfylt i ditt liv? Hvilke andre velsignelser har du mottatt når du har etterlevd denne loven?

  4. side 198 lover president Smith at overholdelse av Visdomsordet gjør oss «tilbøyelige til å adlyde». Hva betyr disse ordene for deg?

  5. Hvordan kan etter din mening vår overholdelse av Visdomsordet hjelpe Kirken å «være en innflytelse til det gode i verden»? (side 200). Studer ydmykt kapittel 89 i Lære og pakter, slik president Smith foreslår, og overvei hva du kan gjøre for å adlyde Visdomsordet mer fullstendig.

Aktuelle skriftsteder: 1 Korinterbrev 6:19–20; Alma 34:36; Lære og pakter 29:34; 130:20–21

Hjelp til undervisningen: «Du kan gi uttrykk for at du er glad i dem du underviser ved å lytte oppmerksomt til dem og være oppriktig interessert i deres liv. Kristus-lignende kjærlighet har kraft til å bløtgjøre hjerter og hjelpe folk til å bli mottagelige for Åndens hvisken» (Undervisning, intet større kall, 46).

Noter

  1. «Boyhood Experiences», Instructor, feb. 1943, 73.

  2. I Conference Report, okt. 1943, 44.

  3. «Saints Blessed», Deseret News, 12. nov. 1932, Church section, 5.

  4. I Conference Report, april 1907, 19–21.

  5. «Seek Ye First the Kingdom of God», Improvement Era, okt. 1947, 688.

  6. I Conference Report, okt. 1935, 121.

  7. I Conference Report, april 1907, 21.

  8. I Conference Report, okt. 1923, 72–73.

  9. I Conference Report, april 1907, 19.

  10. I Conference Report, april 1907, 19.

  11. I Conference Report, april 1918, 40.

  12. I Conference Report, okt. 1908, 83–84.

  13. I Conference Report, april 1907, 19.

  14. I Conference Report, april 1905, 62.

  15. I Conference Report, okt. 1908, 84.

  16. I Conference Report, april 1907, 21.

  17. I Conference Report, april 1949, 191.

President Smith sa at fordi Daniel overholdt Herrens helselov slik den var på hans tid, var han verdig til «Den allmektiges inspirasjon».

«Vår himmelske Fader forteller oss ikke bare hva vi skulle unngå, men også hva vi med fordel kan bruke.»