Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 18: Hold deg på Herrens side av linjen


Kapittel 18

Hold deg på Herrens side av linjen

Herren har gitt oss bud for å hjelpe oss å motstå ondskap og finne lykke.

Fra George Albert Smiths liv

George Albert Smiths bestefar George A. Smith virket i mange år i De tolv apostlers quorum og i Det første presidentskap som Brigham Youngs rådgiver. George Albert Smith gjentok ofte det råd hans bestefar pleide å gi til sin familie: «Det går en tydelig demarkasjonslinje mellom Herrens territorium og djevelens territorium. Hvis du vil holde deg på Herrens side av linjen, vil du være under hans innflytelse og ikke ha noe ønske om å gjøre noe galt. Men kommer du én centimeter over på djevelens side av linjen, er du i fristerens makt, og hvis han lykkes, vil du ikke kunne tenke eller så mye som resonnere ordentlig fordi du vil ha mistet Herrens ånd.»

George Albert Smith sa han hele livet brukte dette rådet som rettesnor for sine valg: «Når jeg noen ganger har blitt fristet til å gjøre et eller annet, har jeg spurt meg selv: ”Hvilken side av linjen er jeg på?” Når jeg bare bestemte meg for å holde meg på den sikre siden, Herrens side, gjorde jeg det riktige hver eneste gang. Når fristelsene kommer, tenk grundig gjennom problemet med bønnens hjelp, og Herrens innflytelse vil hjelpe dere å ta kloke avgjørelser. Det finnes trygghet bare på Herrens side av linjen.»1 [Se forslag 1 på side 190.]

George Albert Smiths læresetninger

Det fordrer streng lydighet til budene å holde seg på Herrens side av linjen.

All trygghet, all rettferdighet og all lykke finnes på Herrens side av linjen. Hvis dere holder Guds bud ved å holde sabbatsdagen hellig, er dere på Herrens side av linjen. Hvis dere ber både personlig og i deres familier, er dere på Herrens side av linjen. Hvis dere er takknemlige for maten og uttrykker denne takknemlighet til Gud, er dere på Herrens side av linjen. Hvis dere elsker deres neste som dere selv, er dere på Herrens side av linjen. Hvis dere er ærlige overfor deres medmennesker, er dere på Herrens side av linjen. Hvis dere etterlever Visdomsordet, er dere på Herrens side av linjen. Slik kan jeg gå gjennom De ti bud og andre bud som Gud har gitt oss som veiledning, og igjen si at alt som beriker vårt liv og gjør oss lykkelige og forbereder oss for evig glede, finnes på Herrens side av linjen. Å finne feil ved det Gud har gitt oss til veiledning, er ikke på Herrens side av linjen.2 [Se forslag 2 på side 190.]

[Herren har sagt]: «Jeg kan ikke se på synd og på noen som helst måte samtykke i den.» Ikke på noen som helst måte samtykke i den [L&p 1:31]. Hvorfor det? Fordi han vet at hvis vi synder, vil vi miste en velsignelse som vi kunne ha mottatt om vi ikke hadde forsaket den vei som fører til denne velsignelsen.3

En gang iblant hører vi noen som sier: «Jeg ville ikke ha vært så nøye. Herren vil ikke være så streng mot oss om vi bare går et stykke på veien.» En som snakker på denne måten, er allerede på djevelens side av linjen, og dere bør ikke høre på ham, for da kan dere bli villedet. Ingen som har Herrens ånd, snakker slik. Herren selv har sagt at vi må holde hans bud: «Det er en lov ugjenkallelig fastsatt i himmelen før denne verdens grunnvoll ble lagt som alle velsignelser er betinget av.» (L&p 130:20.) Jesu Kristi evangelium kan lære oss hvordan vi oppnår denne velsignelsen.4

Vår kjærlige Fader i himmelen gir oss bud for å hjelpe oss å finne lykke.

I sin godhet, idet han så sine barns innstilling og visste at de ville trenge veiledning, ga Herren oss De ti bud og andre bud som er gitt oss fra tid til annen, for å hjelpe oss å finne lykke. Man kan se mennesker som løper hit og dit på jakt etter lykke, men ikke finner den. Hvis de bare ville stoppe opp lenge nok til å ta imot Herrens råd, ville lykken ha kommet, men de vil ikke finne den på noe annet vis.5

Da jeg var barn innså jeg, eller i det minste trodde jeg, at Herrens bud var hans lover og bestemmelser som var gitt til min veiledning. Jeg trodde jeg forsto at ulydighet mot disse lovene ville medføre straff, og som barn antar jeg at jeg må ha følt at Herren hadde ordnet det slik i dette liv at jeg måtte adlyde visse lover eller snarlig motta min straff. Men etter hvert som jeg har blitt eldre, har jeg fått et annet syn på saken, og nå opplever jeg Herrens såkalte lover, de råd som finnes i de hellige skrifter, Herrens åpenbaringer til oss i denne tidsalder, ganske enkelt som vår himmelske Faders behagelige og barmhjertige røst til oss. De er en kjærlig Fars råd og veiledning, en Far som er mer opptatt av vårt ve og vel enn jordiske foreldre er i stand til, og derfor er det som en gang syntes for meg å bære preg av en streng lov, nå en allvis himmelsk Faders kjærlige og ømhjertede råd. Derfor er det ikke vanskelig for meg å tro at det er til mitt eget beste å holde Guds bud.6

All den lykke som har blitt meg og mine til del, har kommet som følge av å prøve å holde Guds bud og leve verdig til de velsignelser han har lovet dem som hedrer ham og holder hans bud.7

Hvis vi vil følge Herrens råd og veiledning, vil vi vandre lykkelige på livets vei. Det blir kanskje ikke alltid en lett og behagelig vei, men til slutt vil den føre frem til vår himmelske Faders nærhet, og vi vil motta herlighet, udødelighet og evig liv.8 [Se forslag 3 på side 190.]

Djevelen prøver å lede oss på villspor med falskhet og bedrag.

Det er to innflytelser i verden i dag, og det har det vært siden begynnelsen. Den ene er en konstruktiv innflytelse som utstråler lykke og utvikler karakter. Den andre innflytelsen ødelegger, gjør mennesker til demoner, river ned og gjør oss motløse. Vi er alle mottakelige for begge. Den ene kommer fra vår himmelske Fader, og den andre kommer fra den kilde til ondskap som har vært i verden siden begynnelsen og søkt å tilveiebringe menneskenes undergang.9

Vi vil alle bli fristet. Intet menneske er fritatt for fristelser. Djevelen vil bruke ethvert tenkelig middel for å narre oss. Han prøvde å gjøre det med verdens Frelser uten å lykkes. Han har prøvd å gjøre det med mange andre som har vært i besittelse av guddommelig myndighet, og noen ganger finner han et svakt punkt, og vedkommende mister det som kunne ha vært en stor velsignelse om han hadde vært trofast.10

En mann sa en gang til meg – eller bemerket på et sted jeg tilfeldigvis befant meg: «Disse menneskene synes å tro at jeg er full av djevelskap, men det er jeg ikke.» Jeg svarte ham: «Min bror, har du noensinne møtt noen som var full av djevelskap og visste det?» Det er et av djevelens knep – å få makt over deg og hindre deg i å få vite det selv. Dette er ett av våre problemer.11

Profeten Nephi så for mange hundre år siden hva som ville skje, at menneskene ville strides med hverandre og fornekte Den hellige ånds kraft og Israels Hellige, og ville forfekte en lære som er menneskebud. Det finnes en innflytelse i verden i dag som prøver å få folk til å tro at de kan oppnå evig liv ved sin egen intelligens og sin egen styrke. La meg … lese fra Nephi:

«Og det skal også være mange som skal si: Spis, drikk og vær glad, men frykt Gud likevel, han vil rettferdiggjøre deg om du begår en liten synd.»

Legg merke til dette: «Han vil rettferdiggjøre deg om du begår en liten synd.» Den listige motstander vet at om han bare kan få en mann eller kvinne til å gjøre litt galt, i den grad de har kommet inn på hans territorium, er de i hans makt.

«Men frykt Gud likevel. Han vil rettferdiggjøre deg om du gjør en liten synd, ja lyv litt, trekk fordel av en for hans ords skyld, grav en grav for din neste, det er ikke noe galt i det. Ja, gjør alt dette, for i morgen dør vi, og hvis vi skulle være skyldige, vil Gud gi oss noen få slag, og til slutt blir vi frelst i Guds rike.» [2 Nephi 28:8.]

Er ikke det nøyaktig det djevelen sier til menneskenes barn i dag, like klart som det er skrevet her? Begå en liten synd, det gjør ingenting, lyv litt, det vil ikke skade noe særlig. Herren vil tilgi det, og du vil bare få noen få slag, og til slutt vil du bli frelst i Guds rike. Det er dette han sier til den mann eller kvinne som har lært om Visdomsordet, når han sier: Drikk litt te, det skader ikke. Bruk litt tobakk, det spiller ingen rolle. Du har ikke vondt av litt alkohol. Dette er småting. Han gjør alltid litt om gangen, ikke alt på en gang. Det er dette jeg vil at vi skal huske… Det er disse uanselige, snikende tankene som kan forføre menneskene og gi djevelen makt over oss …

Nephi sier videre:

«Og andre vil han berolige og lulle dem inn i en verdslig trygghet, så de sier: Alt er vel i Sion, ja, Sion trives, alt er vel. Og på denne måten bedrar djevelen deres sjeler.»

Legg merke til dette: «På denne måten bedrar djevelen deres sjeler og leder dem forsiktig ned til helvete.» [2 Nephi 28:21.] Og det er nøyaktig slik han gjør det. Han kommer ikke og griper deg fysisk og drar deg inn på sitt territorium, men han hvisker: «Gjør denne lille synden,» og når han lykkes med det, enda en synd og enda en, og for å bruke uttrykket jeg nettopp siterte, «han bedrar deres sjeler». Det er det han gjør. Han får deg til å tro at du vinner noe når du taper. Slik er det hver gang vi unnlater å holde en av Guds lover eller bud. Vi blir narret, for vi kan ikke oppnå noe i denne eller den neste verden unntatt ved lydighet til vår himmelske Faders lov.

… Denne spesielle påminnelse: «Og han leder dem forsiktig ned til helvete,» er viktig, for dette er hans metode. Menn og kvinner i verden i dag er gjenstand for slik påvirkning, og de blir trukket hit og dit. Påvirkningen finnes der, og de forstår ikke hva Herren vil at de skal gjøre, men fortsetter å bevege seg på den ondes territorium og underkaste seg hans makt der Herrens ånd ikke vil komme.

Han sier videre: …

«Og se, andre lokker han bort og forteller dem at det ikke er noe helvete, og han sier til dem: Jeg er ingen djevel, for det er ingen. Og slik hvisker han i ørene deres inntil han fanger dem i sine redselsfulle lenker, som det ikke er noen befrielse fra.» [2 Nephi 28:22.]

Mine brødre og søstre, det er denne tilstand verden befinner seg i. Nephi kunne ikke ha sagt det klarere om han hadde vært her nå. Den onde arbeider for fullt, og fordi vår himmelske Fader ønsket å beskytte sine barn mot denne ugudelige lære og tro, sendte han den unge profeten Joseph Smith til verden, ga ham guddommelig myndighet, organiserte Hans kirke og begynte igjen å forkynne sannheten til menneskenes barn, så de kunne bli ledet bort fra sine feilaktige veier.12

Vi må lære å overvinne våre drifter, våre ugudelige tendenser. Vi må lære å motstå fristelser. Det er derfor vi er her, og for at vi kan bli flinkere til dette har evangeliet blitt gjengitt til jorden og vi har fått del i det, og vi har den styrke som blir oss til del på grunn av Den hellige ånds kraft. Vi har ikke bare et vanlig menneskes motstandskraft, med de begrensninger en som ikke har kunnskap om sannheten har – vi har motstandskraft på linje med ham, i tillegg til den motstandskraft som kommer ved å kjenne sannheten og hensikten med vår tilværelse.13 [Se forslag 4 på side 190.]

Vi kan motstå det onde ved å velge å underkaste oss Herrens innflytelse.

For mange år siden var det en mann som da var styreformann i Universalist Church of America. Han kom hit [til Salt Lake City] for å snakke med meg og besøke to av våre søndagsskoler. I en av barneklassene ble han veldig interessert. Til slutt, da klasseperioden nærmet seg slutten, sa Søndagsskolens president: «Har du lyst til å si noen ord til klassen?» … Han svarte: «Jeg vil gjerne si noen ord.» Han sa: «Om jeg bare kunne leve i en atmosfære som den jeg fant i denne lille Søndagsskole-klassen i dag, ville jeg ha vært nødt til å være en god mann.» [Se forslag 5 på side 190.]

Jeg har tenkt på dette mange ganger. Vi er nøye med hva slags luft vi puster inn, så vi kan holde oss friske. Men av skjødesløshet utsetter vi oss noen ganger for umoralsk innflytelse som ødelegger vår motstandskraft mot det onde, og vi blir ledet til å gjøre ting vi ikke burde og ikke ville ha gjort om vi var under Herrens innflytelse. Om vi bare ville være ydmyke, om vi bare ville være fromme, om vi bare ville leve slik at vi hver eneste time av vårt liv kunne si: «Fader i himmelen, jeg er villig til og ivrig etter å gjøre det du vil at jeg skal gjøre,» ville vårt liv ha blitt beriket hver eneste dag av denne jordiske tilværelse.14

Vi velger hvor vi vil være. Gud har gitt oss vår handlefrihet. Han vil ikke ta den fra oss, og hvis jeg gjør noe galt og kommer inn på djevelens territorium, gjør jeg det fordi jeg har vilje og evne til å gjøre det. Jeg kan ikke skylde på noen andre, og hvis jeg bestemmer meg for å holde Guds bud og leve slik jeg burde og holde meg på Herrens side av linjen, gjør jeg det fordi jeg burde gjøre det, og jeg vil bli velsignet for det. Det vil ikke skyldes noe en annen har gjort.15

Hvor nøye vi som siste-dagers-hellige skulle være med å leve slik hver dag at vi kan bli påvirket av Herrens kraft, og slik at vi kan vende oss bort fra de ting som har en tendens til å bryte ned vår evne til å gjøre oss fortjent til det celestiale rike.16

Se til at deres føtter er trygt plantet på klippen. Se til å lære hva Mesteren ønsker av dere, og når dere kjenner hans ønsker, se til å holde hans lover og bud. Se til at en ren livsførsel gjør dere berettiget til Den hellige ånds veiledning, for hvis dere er rene og dydige og rettskafne, vil ikke den onde ha noen makt til å ødelegge dere.17

Jeg ber om at vi må gå inn i oss selv og finne ut hvilken side av linjen vi er på, og hvis vi er på Herrens side, holde oss der, for det innebærer evig lykke sammen med de beste menn og kvinner som har levd på jorden.

Hvis vi har snublet på noe vis, hvis vi har vært uforsiktige, hvis vi har lyttet til fristeren og gått over linjen for å delta i de ting som verden synes er så ønskverdige, men som Herren har sagt ikke er bra for oss, la oss så raskt som mulig komme oss tilbake til den andre siden, be Herren tilgi vår dårskap og så, med hans hjelp, fortsette å leve et liv som gir evig lykke.18

Forslag til studium og undervisning

Overvei disse ideene mens du studerer kapitlet eller forbereder deg til å undervise. Du finner ytterligere hjelp på side v–vii.

  1. Les «Fra George Albert Smiths liv» (side 181) og Moroni 7:10–19. Hvordan kan du vite om du er «på Herrens side av linjen»? Hva kan vi gjøre for å hjelpe hverandre å holde oss på Herrens side av linjen?

  2. I første avsnitt på side 183 nevner president Smith en rekke bud som vi skulle adlyde for å holde oss på Herrens side av linjen. Hvilke andre normer har Herren gitt for å hjelpe oss å holde oss på hans side av linjen?

  3. Mens du leser den delen som begynner på side 184, kan du tenke på hvordan du kan bruke president Smiths læresetninger til å hjelpe noen som føler at budene er for innskrenkende.

  4. Mens du gjennomgår side 185–88, skulle du merke deg Satans metoder som president Smith beskriver, og tenke på tilfeller hvor du har sett tegn på disse metodene. Hvordan kan vi hjelpe unge mennesker å gjenkjenne og overvinne dem? Hvordan hjelper kunnskap om hensikten med vår tilværelse (side 187–88) oss å motstå fristelse?

  5. Tenk på hvordan historien på side 188 kan være relevant for deg. Hvilke steder eller under hvilke omstendigheter føler du ikke noe ønske om å gjøre ondt? Hva kan vi gjøre for å skape en slik atmosfære i vårt hjem? På arbeidsplassen? I nærmiljøet? I vårt privatliv?

Aktuelle skriftsteder: Matteus 4:1–11 (også utdragene fra Joseph Smiths oversettelse i fotnotene); Jakobs brev 4:7; 1 Johannes 5:3–4; Alma 13:27–28; Helaman 5:12; Lære og pakter 82:8–10

Hjelp til undervisningen: «Å skrive spørsmål på tavlen før klasseperioden vil få elevene til å begynne å tenke på et emne selv før undervisningen begynner» (Undervisning, intet større kall, 93).

Noter

  1. «A Faith Founded upon Truth», Deseret News, 17. juni 1944, Church section, 9.

  2. I Conference Report, okt. 1945, 118.

  3. Sharing the Gospel with Others, red. Preston Nibley (1948), 198; tale holdt 4. nov. 1945 i Washington, D.C.

  4. «Seek Ye First the Kingdom of God», Improvement Era, okt. 1947, 690.

  5. I Conference Report, april 1941, 25.

  6. I Conference Report, okt. 1911, 43–44.

  7. I Conference Report, april 1949, 87.

  8. I Conference Report, april 1937, 36.

  9. «A Faith Founded upon Truth», 9.

  10. I Conference Report, okt. 1945, 117.

  11. I Conference Report, april 1948, 179.

  12. I Conference Report, april 1918, 39–41.

  13. I Conference Report, okt. 1926, 102.

  14. I Conference Report, okt. 1929, 23.

  15. I Conference Report, okt. 1932, 27.

  16. I Conference Report, okt. 1926, 103.

  17. I Conference Report, okt. 1906, 48.

  18. «Seek Ye First the Kingdom of God», 691.

«Hvis vi vil følge Herrens råd og veiledning, vil vi vandre lykkelige på livets vei.»

«Herrens åpenbaringer til oss i denne tidsalder [er] ganske enkelt … vår himmelske Faders behagelige og barmhjertige røst til oss.»

«Hvor nøye vi som siste-dagers-hellige skulle være med å leve slik hver dag at vi kan bli påvirket av Herrens kraft.»