2007
Hän elää!
Huhtikuu 2007


Yhteinen tuokio

Hän elää!

”Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän” (Joh. 3:16).

Sisar Nieminen opetti Päivänsäteiden luokkaa. Hän piti näkyvillä kuvaa Jeesuksesta, joka ylösnousemuksensa jälkeen näytti haavojaan.

”Tarkoitatko, että Jeesus eli taas sen jälkeen kun Hän oli kuollut?” Heidi kysyi.

Jaakko huudahti: ”Joo, eli Hän! Mekin eletään taas!”

Kuinka kolmivuotias Jaakko tiesi, että Jeesus eli taas? Kuinka hän tiesi, että hänkin eläisi taas?

Joka viikko Jaakko kuunteli sisar Niemisen oppiaiheita. Sisar Nieminen opetti Jeesuksesta ja lausui todistuksensa. Jaakko kuunteli vanhempiaan perheillassa ja muulloin. He kertoivat Jeesuksesta ja todistivat Hänestä. Jaakon sydämessä oleva tunne kehotti häntä uskomaan opettajansa ja vanhempiensa sanat.

Kun Jeesus oli noussut ylös, Hän näyttäytyi opetuslapsilleen. Tuomas ei ollut heidän kanssaan. Toiset opetuslapset kertoivat Tuomaalle nähneensä Jeesuksen, mutta Tuomas sanoi: ”Jos en itse näe naulanjälkiä hänen käsissään ja pistä sormeani niihin ja jos en pistä kättäni hänen kylkeensä, minä en usko” (Joh. 20:25).

Kahdeksan päivää myöhemmin Jeesus näyttäytyi Tuomaalle. Jeesus antoi Tuomaan tunnustella naulanjälkiä Hänen käsissään ja pistää kätensä Hänen kylkeensä. Sitten Jeesus sanoi: ”Sinä uskot, koska sait nähdä minut. Autuaita ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe.” (Joh. 20:29.)

Jaakon tavoin me voimme uskoa Jeesukseen, vaikka emme Häntä näekään. Uskomme kasvaa, kun tiedämme näkemättä, että Jeesus on meidän Vapahtajamme.

Toiminta

Kiinnitä sivu Y4 kartongille ja leikkaa irti kuvat, jotka esittävät Jeesusta, Magdalan Mariaa, apostoleja ja Tuomasta. Taita kielekkeet katkoviivoja pitkin niin että hahmot pysyvät pystyssä. Kerro perheellesi Johanneksen evankeliumin luvussa 20 oleva kertomus siitä, kuinka kukin näistä ihmisistä näki Vapahtajan Hänen ylösnousemuksensa jälkeen.

Ideoita yhteiseen tuokioon

  1. 1. Laita esille kolme kenkälaatikkoa. Ota kustakin laatikosta yksitellen esiin kenkäpari. (Voit myös ottaa esiin kuvia tai piirroksia kengistä.) Näytä saapasparia kuvaamaan Jeesuksen hautaa vartioineita sotilaita. Esitä kertomus niin, että lapset pystyvät kuvittelemaan olleensa paikalla, kun Jeesus Kristus pantiin hautaan. Seuraavaksi käytä sandaaliparia kertoessasi kertomusta Magdalan Mariasta. Kysy lapsilta, miltä olisi saattanut tuntua olla puutarhahaudan luona, kun ylösnoussut Vapahtaja ilmestyi. Näytä viimeiseksi sellaista kenkäparia, jollaista lapset yleensä käyttävät. Kysy, millaiselta tuntuu olla kirkon jäsen ja tietää, että nousemme ylös Jeesuksen Kristuksen sovituksen ja ylösnousemuksen ansiosta. Todista, että Jeesus Kristus kuoli ja nousi kuolleista.

  2. 2. Kerro lapsille, että aiot esittää heille kompakysymyksen. Kysy: ”Kuinka monta profeettaa meillä on maan päällä tänä päivänä?” Selitä, että ensimmäisen presidenttikunnan ja kahdentoista apostolin koorumin jokainen jäsen on hyväksytty profeetaksi, näkijäksi ja ilmoituksensaajaksi. Se merkitsee, että meillä on maan päällä 15 profeettaa! Selitä, että kirkon presidentti on kuitenkin ainoa, joka voi vastaanottaa ilmoitusta koko kirkkoa varten. Pyydä viikkoa ennen yleiskonferenssia muutamia vanhempia lapsia raportoimaan kahden viikon kuluttua puheesta, jonka joku apostoli piti yleiskonferenssissa. Kun kukin lapsi kertoo sanomasta, aseta esille kuva kyseisestä apostolista, mikäli mahdollista.