2008
Tro mod sandheden: Enkel indsigt i evangeliske principper
Oktober 2008


Tro mod sandheden: Enkel indsigt i evangeliske principper

Når Robert Lund, en biskop i Kaysville i Utah i USA, møder et evangelisk spørgsmål eller problem, vender han sig altid til Tro mod sandheden.

»Hvis nogen kommer til mig med et spørgsmål, vil jeg sige: ›Lad os se, hvad der står i Tro mod sandheden,‹« sagde biskop Lund og henviste til opslagsværket, som kan bruges i tilknytning til studium af skrifterne og sidste dages profeters lærdomme.

Tro mod sandheden blev først udgivet i 2005 og tager emne for emne op med enkle forklaringer af evangeliske emner. Selvom opslagsværket især var tiltænkt de unge, unge voksne og nyomvendte, er det grundlæggende formål med Tro mod sandheden at hjælpe alle læsere med at styrke deres indsats »for at få et tættere forhold til Frelseren og følge hans eksempel,« erklærede Det Første Præsidentskab i indledningen.

Biskop Lund er ikke ene om at være begejstret for bogen. Medlemmer over hele verden finder måder at bruge Tro mod sandheden til at forbedre deres personlige studium af evangeliet, bygge en stærkere grundvold af evangelisk viden, anvende evangeliske principper i deres tilværelse samt som forberedelse til at fortælle andre om evangeliet eller at undervise i evangeliet.

Vækst i studium af evangeliet

Donna Heßling fra Münster Gren i Dortmund Stav i Tyskland bruger Tro mod sandheden til at få en større forståelse for den genoprettede kirke og dens lærdomme.

»Artiklerne er tydelige og intense, og hvert emne har udvidet og bekræftet mit vidnesbyrd om sandheden af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige,« sagde søster Heßling.

Tro mod sandheden indeholder ca. 170 artikler om emner, som står i alfabetisk orden fra Abort til Åndens gaver. Udover at undervise i evangeliske principper på en enkel og inspireret måde, indeholder hvert opslagsord også skriftstedshenvisninger til yderligere studium af hvert emne.

Mark Ellison og hans familie fra Saratoga Springs i Utah i USA bruger ofte Tro mod sandheden til at fokusere på et emne, mens de studerer evangeliet hjemme.

»Når vore børn underviser i lektionen til familieaften, vælger de ofte et emne og bruger Tro mod sandheden som en god sammenfatning,« sagde bror Ellison. »Sommetider har vi valgt et emne og bedt alle i vores familie om at sige en ting, som de ved om dette emne. Så har vi slået op i Tro mod sandheden og set, hvad der står der, og hvad vi kan have overset.«

Børnenes alder spænder fra 7 til 18, alligevel sagde bror Ellison, at der står oplysninger i Tro mod sandheden, som imødekommer interessen og niveauerne for evangelisk viden hos hver eneste i hans familie.

»Den er enkel, men indeholder de vigtigste oplysninger,« sagde bror Ellison. »Jeg tror, at min familie virkelig forstår, at det er en evangelisk hjælpekilde, som de kan bruge, hvis de har et spørgsmål eller har brug for at forberede sig på at undervise eller fortælle om ethvert emne.«

Opbygning af grundvolde af kundskab

I hele 2007 deltog 17-årige Jake McKell fra Grandview 21. Menighed i Provo Grandview Stav i Utah sammen med sine jævnaldrende og ledere i en udfordring udstedt af deres biskop om at læse Tro mod sandheden fra første til sidste side i løbet af et år. Davis Tueller, Unge Mænds præsident i menigheden, siger, at menigheden så en positiv reaktion på Tro mod sandheden.

»Det har været en vidunderlig velsignelse at læse den lære, der i bogen undervises i på en så direkte, ren og letforståelig måde,« sagde bror Tueller. »I hele menigheden er der en større bevidsthed om styrken i og brugen af denne bog til taler, personligt skriftstudium og som hjælp til at fortælle andre om evangeliet.«

I Allentown Gren i Reading Stav i Pennsylvania i USA brugte Tracy Norton, Unge Pigers præsident, og de unge piger i hendes menighed Tro mod sandheden, mens de studerede trosartiklerne – et projekt, som de håbede ville give dem selvtillid til at fortælle andre om evangeliet med en større forståelse for Kirkens grundlæggende lære.

»Jeg forsøger så vidt muligt at bruge Tro mod sandheden i mine lektioner og opfordrer de unge piger til at bruge den i forbindelse med deres spørgsmål,« sagde søster Norton. »Tro mod sandheden dækker mange emner, der relaterer til de kampe, som de unge står over for, og giver Kirkens holdning til disse og andre vigtige emner. Jeg mener, at det er vigtigt at præsentere dem for en kilde, de kan henvende sig til for at få svar.«

Søster Norton mener, at fordi de unge piger, som hun underviser, var i stand til at fokusere på individuelle emner, var de bedre til at forstå hvert princip.

»Brugen af Tro mod sandheden bidrog til at øge min forståelse af evangeliet og hjalp mig med at få et stærkere vidnesbyrd,« sagde 14-årige Genesis Felix, medlem af Allentown Gren. »Jeg opbevarer nu bogen sammen med mine skrifter og bruger den ofte til at slå emner op, som jeg ikke forstår fuldt ud.«

Anvendelse af evangeliske principper

At læse, lære og efterleve evangeliet er blevet en velkendt proces for Daniel Jauslin fra Pratteln Menighed i Bern Stav i Schweiz, som sagde, at Tro mod sandheden er en af hans yndlingsbøger.

»Jeg får så megen hjælp af denne bog,« sagde bror Jauslin. »Man læser den, man får eller styrker sit vidnesbyrd om det, der står, og man får noget ud af det. Dette er virkelig en vejledning til, hvordan man efterlever evangeliet.«

Bror Jauslin nævnte fx afsnittet om skrifterne og rådet om at studere dem personligt og sammen med familien.

»Jeg ved, at det kan være svært for mange medlemmer overalt i verden at læse i skrifterne hver dag, men … Tro mod sandheden fortæller os, at vi har brug for at gøre det dagligt, at vi har brug for at lægge en plan, og at vi har brug for fortsat at finde meningen med det, som vi læser,« sagde han.

Legrand Laing, der er seminarlærer i Springville i Utah, sagde, at han har set, at Tro mod sandheden spiller en værdifuld rolle i at hjælpe personer med at lære og anvende evangeliet i deres tilværelse.

»Tro mod sandheden giver tanker og opmuntring i det virkelige liv ved anvendelse af de lærdomme og principper, der bliver undervist i,« sagde bror Laing. »Ganske vist findes dette i mange andre af Kirkens hjælpekilder og selvfølgelig også i selve skrifterne, men Tro mod sandheden tilbyder det hurtigt, nemt og tydeligt – alt på et sted.«

Forberedelse til at fortælle andre om det

I 2005 blev Tro mod sandheden en officiel del af missionærens bogsamling sammen med Forkynd mit evangelium.

»Under udviklingen af Forkynd mit evangelium besluttede man, at missionærens bogsamling skulle forenkles og opdateres,« sagde Greg Droubay fra Kirkens Missionsafdeling. »Tro mod sandheden blev valgt som et enkel, kort og letanvendeligt opslagsværk, som ville hjælpe missionæren i hans eller hendes studium af evangeliet.«

Skønt Tro mod sandheden fremhæves som en sekundær hjælpekilde til skrifterne og Forkynd mit evangelium, har missionærer over hele verden fundet den nyttig til studium og forkyndelse af evangeliet.

»På min mission brugte jeg ofte Tro mod sandheden som studium til taler eller lektioner,« sagde Paul Epperson fra Woodbridge i Virginia i USA, der tjente i Den Belgiske/Hollandske Mission. »Forkynd mit evangelium giver en god begyndelse til studium af emner, men jeg slog også op i Tro mod sandheden for mere detaljerede, men stadig enkle forklaringer af forskellige termer og ideer.«

Tro mod sandheden har også fundet sin plads i elevens hæfter, som bliver brugt til institut- og religionsundervisning.

»Vi opdaterer vedvarende seminar- og instituthæfterne og mener, at Tro mod sandheden er en fremragende hjælpekilde, fordi den ikke blot er blevet godkendt, men også er blevet anbefalet og er meget tilgængelig,« sagde Brian Garner, Kirkens leder for læseplanerne for college-undervisning.

Når hæfterne til institut- og religionsundervisning udarbejdes, er noget af det, som forfatterne arbejder hen imod, et verdensomspændende fokus – at skabe noget, som alle kan finde og slå op i, sagde bror Garner.

»Næsten enhver har adgang til Tro mod sandheden,« sagde han. »Folk kan se henvisningen, slå op i bogen og læse oplysningerne. Den er tilgængelig, og den er pålidelig.«

Tro mod sandheden er blevet udgivet på 46 sprog, hvilket når medlemmer fra Spanien til Finland til Cambodja. Eksemplarer er tilgængelige gennem Kirkens distributionscenter på ldscatalog.com eller gennem lokale præstedømmeledere. En engelsk udgave kan downloades på lds.org ved at vælge Gospel Library, Media Formats, PDF og så vælge True to the Faith.

At forblive tro mod sandheden

Skønt biskop Lund spøgte, da han sagde, at han ønskede, at Tro mod sandheden var hæftet fast på bagsiden af standardværkerne, er han sikker på, at hjælpekilden kan bruges på mange forskellige måder og giver mulighed for at besvare alles spørgsmål og problemer.

»Dåb, præstedømmet, sømmelighed, tilgivelse, omvendelse – de er der alle,« sagde biskop Lund og nævnte nogle af emnerne i Tro mod sandheden.

Som der står i indledningen, håber Det Første Præsidentskab, at når medlemmerne studerer og anvender evangeliske principper, at de vil bruge denne hjælpekilde og fortsat finde styrke.

»I takt med, at du lærer evangeliets sandheder at kende, øges din forståelse af vor himmelske Faders evige plan,« sagde de. »Med denne forståelse som et grundlag for dit liv, bliver du i stand til at træffe kloge valg, leve i harmoni med Guds vilje og finde glæde ved livet. Dit vidnesbyrd bliver stærkere. Du forbliver tro mod sandheden.«