2009
Vertaus kymmenestä morsiusneidosta
March 2009


Vertaus kymmenestä morsiusneidosta

Tässä vertauksessa Vapahtaja on opettanut meille, kuinka voimme valmistautua Hänen toiseen tulemiseensa.

Herra on sanonut näinä viimeisinä aikoina: ”Ja nyt, olkaa uskollisia rukoillen aina, pitäen lamppunne kunnossa ja palavina ja öljyä mukananne, jotta olisitte valmiit Yljän [Sulhasen] tullessa” (OL 33:17). Tämä neuvo viittaa vertaukseen kymmenestä morsiusneidosta, joka havainnollistaa sitä, kuinka meidän tulee valmistautua Kristuksen toiseen tulemiseen (ks. Matt. 25:1–13). Seuraavassa on joitakin selityksiä, jotka auttanevat sinua, kun tutkit tätä vertausta ja pohdit sen merkitystä.

Kymmenen morsiusneitoa

Juutalaisilla oli tapana, että sulhanen tuli illalla morsiamen kotiin, jossa morsiusneidot olivat morsiamen seurassa. Kun sulhasen tulosta ilmoitettiin, nämä morsiusneidot menivät ulos lamppuineen valaisemaan sulhasen tietä juhlataloon.

Tässä vertauksessa morsiusneidot kuvaavat kirkon jäseniä ja sulhanen kuvaa Kristusta. Herra selitti Joseph Smithille, että viisaat morsiusneidot ovat niitä, jotka ”ovat ottaneet vastaan totuuden ja ovat ottaneet Pyhän Hengen oppaakseen eivätkä ole eksyneet” (OL 45:57).

Sulhanen

Raamatussa kielikuvaa häistä käytetään kuvaamaan Herran tulemista (ks. Jes. 62:5; Matt. 22:1–14). Juutalaisiin häihin kuului kuulutus sulhasen tulosta morsiamen kotiin. Häät alkoivat yleensä illalla, kun lamput sytytettiin hämärän tullen. Niinpä keskiyö oli myöhäisempi ajankohta kuin se, jolloin kymmenen morsiusneitoa olisivat odottaneet sulhasta saapuvaksi – ja ilmoitus yllätti.

Me emme tiedä Kristuksen toisen tulemisen ajankohtaa, mutta meidän tulee valmistautua siihen aivan kuin se voisi tulla milloin tahansa – joko aikaisin tai myöhään.

Lamput

Juutalaisten Jeesuksen aikaan käyttämiä lamppuja kutsuttiin herodilaisiksi lampuiksi kuningas Herodeksen mukaan.

Lampun runko oli tehty savesta ja muovattu savenvalajan pyöritettävällä levyllä eli dreijalla.

Nokka eli suukappale oli valmistettu muotin mukaan.

Kädensija muovailtiin käsin ja kiinnitettiin sitten lamppuun.

Nokkaan pantiin pellavakuidusta tai vihvilänvarresta tehty sydänlanka ja sitten lamppu täytettiin oliiviöljyllä. Kun sydänlanka oli imenyt öljyn, lamppu sytytettiin.

Näiden lamppujen ansiosta ihmiset voivat kuljettaa valoa mukanaan kaikkialle, missä kulkivat. Samalla tavoin meidän tulee kantaa evankeliumin valoa mukanamme (ks. Matt. 5:14–16).

Öljy

Ensin oliivit upotetaan veteen, jotta ne puhdistuisivat ja kitkeryys haihtuisi, ja sitten ne murskataan öljyn erottamiseksi. Kaikkialla Välimeren alueella tuotettua oliiviöljyä käytettiin entisaikoina moniin eri tarkoituksiin: ruokana, ruoanlaitossa, mausteena, haavojen hoidossa, kosmetiikkatuotteiden ja saippuoiden valmistuksessa sekä polttoaineena lampuissa.

Vertauksessa öljy kuvaa uskoamme ja todistustamme, puhtauttamme ja omistautumistamme, hyviä töitämme ja liittojemme pitämistä – kaikkia niitä tapoja, joilla olemme ”ottaneet Pyhän Hengen [oppaaksemme]” (OL 45:57).

Viisaat morsiusneidot eivät voineet antaa öljyään tyhmille morsiusneidoille, koska ”hengellisen valmiuden öljyä ei voi antaa muille” (ks. Marvin J. Ashton, ”A Time of Urgency”, Ensign, toukokuu 1974, s. 36).

Öljyastiat

Vertauksen öljyastiat olivat ylimääräisen öljyn säilytystä varten. Viisasta on olla valmistautunut odottamattomaan niin, että elämässämme on runsaasti uskoa, todistusta ja Henkeä. Joskus meistä tulee omahyväisiä ja me ajattelemme, että meillä on riittävästi tullaksemme toimeen. Vapahtajan seuraaminen tarkoittaa kuitenkin enemmän kuin pelkästään toimeen tulemista. Se tarkoittaa sitä, että pyrimme aina lähemmäksi Häntä valmistautumalla sellaisiin aikoihin, jolloin kärsivällisyyttämme, uskoamme ja todistustamme tullaan koettelemaan.

Lamput sytytettiin hämärän tultua.

Sulhanen tuli keskiyöllä.

Herodilaiset lamput paloivat yleensä noin kaksi tuntia kerrallaan.

Harry Andersonin teos Toinen tuleminen, © IRI; kuvitus Dan Burr; valokuvakuvitus Matthew Reier