2009
Jesus Kristus er min Frelser
April 2009


Fællestid

Jesus Kristus er min Frelser

»Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig« (Joh 14:6).

Inden vor himmelske Fader sendte os ned til jorden, valgte han Jesus Kristus til at være vores leder og Frelser. Du valgte at følge Jesus Kristus, inden du blev født.

Da Jesus kom til jorden, forkyndte han evangeliet og oprettede sin kirke. Han holdt sit løfte om at blive vor Frelser. Han led og døde og opstod, så vi kan opstå og leve igen sammen med vor himmelske Fader og vore familier.

Skrifterne fortæller os om de mange velsignelser, som Jesus Kristus har muliggjort. Kan du huske historien om Lehis drøm? Lehi så et træ. Træet repræsenterer vor himmelske Faders og Jesu Kristi kærlighed.

På træet var der frugter, som kunne gøre folk lykkelige. Lehi smagte frugten, og den fyldte ham med stor glæde. Lehi ønskede, at hele hans familie skulle smage frugten (se 1 Ne 8:10-12).

Træets frugt repræsenterer de velsignelser, vi får takket være Jesus Kristus og hans forsoning. Vi smager frugten, når vi stoler på Jesus Kristus, når vi bliver døbt og modtager Helligånden, og når vi efterlever evangeliet og føler vor Frelsers kærlighed.

Aktivitet

Tag side L5 ud af bladet, og lim det fast på et stykke karton. Klip sprækker i træet langs de hvide linjer og klip frugten ud. For hver frugt slår du skriftstedet op, finder den velsignelse, som vor himmelske Fader har givet os og skriver den på linjen. Stik frugtens flap ind i sprækken på træet.

Moro 6:8.

Mosi 16:7-8

Joh 14:27

Hebr 12:2

2 Ne 31:20

3 Ne 19:21

Joh 8:12

Moro 8:17

3 Ne 27:13

Moro 7:41

Forslag til fællestid

  1. I det førjordiske liv valgte jeg at følge Jesus Kristus. Bed børnene om at nævne nogle af de valg, de har truffet den dag (hvad tøj, de skulle have på, hvad de ville spise og så videre). Skriv svarene på tavlen. Forklar, at vor himmelske Fader har givet os handlefrihed, som er evnen til at træffe valg. Fortæl om det store råd i himlen, hvor vor himmelske Fader fremlagde sin plan. Fortæl, at det er en vigtig del af den plan, at vi anvender vores handlefrihed. Lad børnene forstå, at Satan ville ændre på planen og fjerne vores evne til at træffe valg. Jesus Kristus ville følge vor himmelske Faders plan og blev frivilligt vores Frelser. Gør det klart over for børnene, at de valgte at følge Jesus Kristus (se Primary 6, lektion 2). Skriv spørgsmål, som hjælper børnene med at gennemgå det, de har lært. Læg spørgsmålene i en beholder. Peg på et barn, som skal trække et spørgsmål op af beholderen og besvare det. Så vælger det barn en anden, der skal trække et spørgsmål og besvare det. Fortsæt så længe tiden tillader. Bær vidnesbyrd om betydningen af fortsat at følge Jesus Kristus.

  2. Min familie og jeg skal opstå.Invitér på forhånd og med biskoppens eller grenspræsidentens tilladelse et medlem, som har mistet en af sine kære til at bære vidnesbyrd om, hvad opstandelsen betyder for ham eller hende. Anbring følgende billeder fra serien Evangelisk kunst i en stak i denne rækkefølge med nr. 227 øverst: 227 (Jesus beder i Getsemane have), 228 (Jesus forrådes), 230 (Korsfæstelsen), 231 (Jesu begravelse), 233 (Maria og den opstandne Herre), 234 (Jesus fremviser sine sår) og 316 (Jesus forkynder på den vestlige halvkugle). Mens pianisten spiller, lader børnene en lille sten gå fra hånd til hånd. Fortæl dem, at den symboliserer den sten, som blev rullet væk fra åbningen ind til Kristi grav. Når musikken stopper, lader du det barn, som har stenen i hånden, tage et billede fra toppen af stakken og fortælle om det eller vælge en, der kan hjælpe med det. Gentag dette for hvert billede, men hold pause efter billede 234, mens I læser Luk 24:39 højt sammen. Hjælp børnene til at forstå, at da Jesus var opstået, kunne apostlene mærke hans hænder, ligesom børnene kan mærke deres egne hænder. Fortsæt med resten af billederne. Fortæl, at takket være Jesu Kristi forsoning skal alle, der har levet på jorden, opstå. Lad den indbudte gæst bære vidnesbyrd.

Illustration: Brad Teare