2009
Ransag skrifterne flittigt
April 2009


Besøgsbudskabet

Ransag skrifterne flittigt

Benyt de skriftsteder og citater, som kan velsigne de søstre, I besøger til at forstå disse principper. Bed dem, I underviser, til at fortælle om, hvad de har følt og lært.

Hvorfor studere skrifterne?

Præsident Howard W. Hunter (1907-1995): »Jeg anbefaler jer Guds åbenbaringer som den rettesnor, efter hvilken vi bør leve vores liv, og efter hvilken vi skal måle enhver beslutning og ethvert behov. Så når I møder bekymringer og udfordringer, skal I møde dem ved at søge skrifterne og profeterne« (»Fear Not, Little Flock«, i 1988-1989 Devotional and Fireside Speeches 1989, s. 112).

Præsident Ezra Taft Benson (1899-1994): »Fremgang i retskaffenhed, kraft til at undgå bedrag og modstå fristelse, vejledning i dagligdagen og lindring for sjælen – det er blot nogle få af de løfter, som Herren har givet dem, der søger hans ord … Visse velsignelser findes udelukkende i skrifterne, kun ved at komme til Herrens ord og holde fast ved det …

… Forpligt jer på ny til at studere skrifterne. Fordyb jer dagligt i dem, så får I Helligåndens kraft med jer i jeres kaldelser. Læs dem i jeres familier, og lær jeres børn at elske og skatte dem« (»Ordets magt«,Stjernen, aprilkonferencen 1986, s. 83).

Præsident Spencer W. Kimball (1895-1985): »I bliver bedre og bedre til at holde det andet store bud, at elske jeres næste som jer selv, efterhånden som I bliver mere og mere bekendt med sandheden i skrifterne. Bliv lærde i skriften -- ikke for at nedgøre andre, men for at opløfte dem! Når alt kommer til alt, hvem har så et større behov for at ›samle sig skatte‹ i form af evangeliets sandheder (som de kan dykke ned i, når der er brug for det), end netop kvinder og mødre, som har så meget med opdragelse og undervisning at gøre?« (»Den retfærdige kvindes rolle«, Den danske Stjerne, maj 1980, s. 162).

Hvordan kan jeg skatte skrifterne?

2 Ne 4:15 »For min sjæl fryder sig ved skrifterne, og mit hjerte grunder over dem, og jeg skriver dem til mine børns lærdom og gavn.«

Julie B. Beck, Hjælpeforeningens hovedpræsident: »En god måde at begynde studiet af skrifterne på er, at ›anvende‹ dem på os selv (se 1 Ne 19:23). Nogle mennesker begynder med at studere et emne i Guide til Skrifterne, som de har behov for at vide mere om. Eller de begynder med en bog og ser efter bestemte lærdomme, efterhånden som de læser bogen ….

Uanset hvordan en person begynder at studere skrifterne, så er nøglen til at åbne for vigtig kundskab at blive ved. Jeg bliver aldrig træt at finde de rige skatte af sandhed i skrifterne, fordi de underviser ›i tydelighed, ja, så tydeligt, som ord kan være‹ (2 Ne 32:7). Skrifterne vidner om Kristus (se Joh 5:39). De fortæller os alt, hvad vi bør gøre (se 2 Ne 32:3). De giver os ›visdom til frelse‹ (2 Tim 3:15).

Ved hjælp af min læsning af skrifterne og de bønner, som ledsager mit studium, har jeg opnået viden, som bringer mig fred og hjælper med at holde min energi fokuseret på evige prioriteter. Netop fordi jeg begyndte at læse i skrifterne dagligt, har jeg lært mere om min himmelske Fader, hans Søn, Jesus Kristus, og det, jeg skal gøre for at blive som dem« (»Min sjæl glæder sig over skrifterne«, Liahona, maj 2004, s. 108-109).

Præsident Thomas S. Monson: »De hellige skrifter pryder vore hylder. Vi må sikre os, at de giver næring til vore sind og vejledning i vore liv« (»Hjælpeforeningens mægtige styrke«, Stjernen, jan. 1998, s. 99).

Fotoillustration: Craig Dimond; baggrund: Shannon Gygi Christensen