2009
En profets løfter.
April 2009


Fra ven til ven

En profets løfter

»Gransk disse befalinger, for de er sande og troværdige, og de profetier og løfter, som er i dem, skal alle blive opfyldt« (L&P 1:37).

Billede
Elder Octaviano Tenorio

Gennem hele mit liv har jeg lært, at når vi følger profeterne, modtager vi velsignelser. Ved aprilkonferencen i 1986 lovede præsident Ezra Taft Benson (1899-1994), at hvis familierne regelmæssigt ville læse skrifterne sammen, ville Ånden fylde deres hjem.1

Min kære hustru og jeg besluttede at følge det råd. Vi satte det mål at læse et kapitel om dagen fra Mormons Bog sammen med vore tre børn – Jorge på 10, Susi på 9 og Luis på 3. Vi læste hver dag, og vi skiftedes til at læse et vers. Selv om Luis ikke kunne læse endnu, ville han gerne være med. Han sad på mit skød med ansigtet ind mod mig og Mormons Bog imellem os. Når det var min tur til at læse, fulgte vi begge min finger, mens jeg pegede på hvert ord, og Luis gentog hvert ord, jeg læste, mens ordene stod på hovedet for ham.

Lige før Luis fyldte fem år, spurgte han: »Hvornår er det min tur til at læse?«

Vi forklarede, at når han blev ældre, skulle han i skole og lære at læse.

Han svarede: »Men jeg kan jo allerede læse!«

Forbløffet rakte jeg ham Mormons Bog. Han slog op i bogen, mens den stod på hovedet, kiggede ned ovenfra og begyndte at læse fejlfrit. Han havde lært at læse ved at følge med i Mormons Bog!

Da Luis var seks år gammel, tog han nogle gange med mig ud for at besøge medlemmer. Jeg bad ham bære vidnesbyrd samt læse et kort budskab fra skriften, som jeg havde lært ham. Hver gang han læste i Mormons Bog, holdt han den på hovedet og kiggede ned ovenfra.

Jeg bærer vidnesbyrd om, at hvis I begynder at læse i skrifterne, mens I er små børn, vil I bedre kunne forstå Herrens løfter, og I vil vide, hvad han forventer af jer. En dag bliver I forældre og får selv små børn. Lær dem at læse skrifterne, så vil I se opfyldelsen af løftet i Ordsp 22:6: »Tilskynd drengen til at følge den vej, han skal gå, selv når han bliver gammel, vil han ikke vige fra den.«

I dag er Luis ved at fuldføre sine universitetsstudier og arbejder på fuld tid. Uanset hvor sent han kommer hjem fra arbejde, skole eller en kirkeopgave, så læser han alligevel et kapitel i Mormons Bog, inden han går i seng. Profetens løfte er virkelig blevet indfriet: Fordi vi læste denne hellige bog, er vores familie blevet rigt velsignet, og vi har større sammenhold.

Jeg opfordrer jer til at læse skrifterne hver dag. Hvis det er muligt, så læs dem sammen med jeres familie. Jeg formaner jer til at spare op til jeres mission. Jeg opfordrer jer alle til at sætte jer det mål at blive beseglet i templet for al evighed. Og endelig vil jeg bede jer huske det inspirerede råd fra præsident Gordon B. Hinckley (1910-2008), som sagde: »I har brug for al den uddannelse, I kan få … Uanset om det er at reparere køleskabe eller arbejde som dygtig kirurg, så skal I udvikle jer«.2

Kære børn, lyt til jeres lærere, vær lydige i klasseværelset, gør jeres bedste og lær alt, hvad I kan. Herren har rige velsignelser beredt til jer og jeres familie. Det er vores pligt at følge profeten; han kender vejen.«3

Noter

  1. Se Ezra Taft Benson, »Ordets magt«, Stjernen, aprilkonferencen 1986, s. 81).

  2. Gordon B. Hinckley, »En profets råd og bøn for de unge«, Liahona, apr. 2001, s. 34, 35.

  3. »Følg Guds profeter«, Børnenes sangbog, s. 58.

Som 16-årig, ikke længe efter sin dåb.

Hans søn Luis som fireårig.

Fotos: gengivet med tilladelse fra ældste Octaviano Tenorio; illustration: Robert A. McKay