2016
’Lär av mig’
Mars 2016


Budskap från första presidentskapet

”Lär av mig”

Bild
Jesus with little boy

Detalj från Låt barnen komma till mig, av Carl Heinrich Bloch

I Jesu Kristi Kyrka av Sista av Sista Dagars Heliga är vi alla lärare och elever. Till alla kommer denna milda inbjudan från vår Herre: ”Lär av mig … Då skall ni finna ro för era själar.”1

Jag uppmanar alla sista dagars heliga att tänka efter vad de kan göra för att undervisa och lära och att se till Frälsaren som vår vägledare. Vi vet att denne lärare som kom från Gud2 var mer än bara en lärare. Han som lärde oss att älska Herren vår Gud av hela vårt hjärta och av hela vår själ och av all vår kraft och av allt vårt förstånd, och vår nästa som oss själva, är Läromästaren och vårt största föredöme för ett fullkomligt liv.

Det var han som förkunnade: ”Kom … och följ mig.”3 ”Jag har givit er ett föredöme.”4

Om ni inte omvänder er

Jesus lärde en enkel men djup sanning som finns nertecknad i Matteus. När han och hans lärjungar hade kommit ner från förklaringsberget, stannade de till i Galileen och gick sedan till Kapernaum. Där kom lärjungarna till Jesus och frågade:

”Vem är störst i himmelriket?

Då kallade han till sig ett barn och ställde det mitt ibland dem

och sade: ’Amen säger jag er: Om ni inte omvänder er och blir som barn, kommer ni inte in i himmelriket.’”5

I kyrkan är inte evangelieundervisningens mål att ösa information över Guds barns sinnen, vare sig hemma, i klassrummet eller på missionsfältet. Det är inte att visa hur mycket föräldern, läraren eller missionären kan. Inte heller är det enbart att öka kunskapen om Frälsaren och hans kyrka.

Det grundläggande målet med undervisningen är att hjälpa vår himmelske Faders söner och döttrar att återvända till hans närhet och få njuta evigt liv med honom. För att göra det måste evangelieundervisningen uppmuntra dem längs vägen av dagligt lärjungeskap och heliga förbund. Syftet är att inspirera dem att tänka på, känna för och sedan göra något för att leva efter evangeliets principer. Målet är att utveckla tro på Herren Jesus Kristus och bli omvänd till hans evangelium.

Undervisning som välsignar och omvänder och räddar, är undervisning som återspeglar Frälsarens exempel. Lärare som följer Frälsarens exempel, älskar och tjänar dem de undervisar. De inspirerar sina åhörare med eviga lärdomar om gudomlig sanning. De lever liv som är värda att efterlikna.

Älska och tjäna

Hela Frälsarens jordiska verksamhet var exempel på kärlek till andra. Ja, hans kärlek och tjänande var ofta hans undervisning. På liknande sätt är de lärare som jag minns bäst de lärare som kände, älskade och brydde sig om sina elever. De sökte efter de förlorade fåren. De gav lärdomar för livet som jag alltid ska minnas.

En sådan lärare var Lucy Gertsch. Hon kände var och en av sina elever. Hon besökte alltid dem som var borta en söndag eller som inte kom alls. Vi visste att hon brydde sig om oss. Ingen av oss har glömt henne eller lektionerna hon höll.

Många år senare, när Lucys liv närmade sig slutet, besökte jag henne. Vi talade om tiden för så länge sedan när hon hade varit vår lärare. Vi talade om var och en av eleverna i klassen och vad de gjorde nu för tiden. Hennes kärlek och omsorg sträckte sig över ett helt liv.

Jag älskar Herrens uppmaning i Läran och förbunden:

”Jag ger er en befallning att ni skall undervisa varandra om rikets lära.

Undervisa flitigt och min nåd skall vara med er.”6

Lucy Gertsch undervisade flitigt, eftersom hon älskade outtröttligt.

Ge hopp och sanning

Aposteln Petrus manade: ”Var alltid beredda att svara var och en som begär att ni förklarar det hopp ni äger.”7

Det kanske största hopp en lärare kan ge är hoppet man finner i Jesu Kristi evangeliums sanningar.

”Och vad är det ni skall hoppas på?” frågade Mormon. ”Se, jag säger er att ni genom Kristi försoning och hans uppståndelses kraft skall ha hopp om att kunna uppväckas till evigt liv, och detta tack vare er tro på honom enligt löftet.”8

Lärare, höj era röster och vittna om Gudomens sanna natur. Förkunna ert vittnesbörd om Mormons bok. Framför de härliga och vackra sanningar som ingår i frälsningsplanen. Använd kyrkans godkända material, särskilt skrifterna, för att undervisa om Jesu Kristi återställda evangeliums sanningar, i deras renhet och enkelhet. Kom ihåg Frälsarens uppmaning att ”[forska] i Skrifterna, därför att ni tror att ni har evigt liv i dem, och det är dessa som vittnar om mig”9.

Hjälp Guds barn förstå vad som är äkta och viktigt i det här livet. Hjälp dem utveckla styrkan att välja stigar som håller dem trygga på vägen till evigt liv.

Undervisa om sanningen, så kommer den Helige Anden att hjälpa dig.

”Lär av mig”

Eftersom Jesus Kristus var fullständigt lydig och helt underkastade sig sin Fader ”växte [han] till i vishet, i ålder och välbehag inför Gud och människor”10. Har vi beslutsamheten att göra likadant? Precis som Jesus ”mottog nåd för nåd”11 måste vi, med tålamod och ihärdighet, söka ljus och kunskap från Gud i vår strävan att lära oss evangeliet.

Att lyssna är en viktig del av att lära. När vi förbereder oss för att bli undervisade, söker vi under bön efter inspiration och bekräftelse från den Helige Anden. Vi begrundar, vi ber, vi tillämpar evangelielektionerna och vi söker Faderns vilja för oss.12

Jesus ”använde många liknelser, när han undervisade”13 vilket kräver öron som hör, ögon som ser och hjärtan som förstår. När vi lever värdigt, kan vi tydligare höra den Helige Andens viskningar, vilka kan ”lära [oss] allt och påminna [oss] om allt”14.

När vi följer Herrens milda inbjudan ”Lär av mig” så får vi ta del av hans gudomliga kraft. Låt oss därför gå framåt i en anda av lydnad och följa vårt stora föredöme, genom att undervisa som han vill att vi ska undervisa och lära på det sätt som han vill att vi lär oss.