2016
Guds tre trädgårdar
Mars 2016


EVANGELIEKLASSIKER

Guds tre trädgårdar

Från ”The Purifying Power of Gethsemane” Ensign, maj 1985, s. 9–11.

Det här var äldste McConkies sista apostoliska vittnesbörd. Han gick bort två veckor senare.

Förena er med mig i erhållandet av sund och säker kunskap om försoningen.

Bild
three gardens of God PDF 1
Bild
three gardens of God PDF 2
Bild
three gardens of God PDF 3
Bild
three gardens of God

Till vänster: Edens lustgård, av Jan Bruegel den äldre © Museo Thyssen-Bornemisza/Scala/Art Resource, NY; Paradiset, av Jan Bruegel den äldre © bpk, BERLIN/GEMAELDE GALERIE/JÖRG P. ANDERS/ART Resource, NY; Lämnar Edens lustgård, av Joseph Brickey. Till höger: Detalj från Adam och Eva drivs ut ur Edens lustgård, av Gary L. Kapp; detalj från Kristus i Getsemane, av Harry Anderson; Uppståndelsen, av Harry Anderson

Jag känner, och Anden tycks hålla med, att den viktigaste lära jag kan förkunna, och det mest kraftfulla vittnesbörd jag kan bära, är om Herrens Jesu Kristi försoningsoffer.

Hans försoning är den mest enastående händelse som någonsin ägt rum eller kommer att äga rum från skapelsens gryning genom alla tidsåldrar i en evighet utan slut.

Det är den oförlikneliga handling av godhet och nåd som endast en gud kan utföra. Genom den sattes alla villkor och betingelser i Faderns eviga frälsningsplan i funktion. …

När jag talar om dessa förunderliga ting använder jag mina egna ord, även om ni kanske tror att de är hämtade ur skrifterna, ord talade av andra apostlar och profeter.

Det är sant att de först tillkännagavs av andra, men nu är de mina, för Guds helige ande har burit vittnesbörd för mig om att de är sanna, och det är nu som om Herren hade uppenbarat dem just för mig. Jag har därigenom hört hans röst och känner hans ord. …

Jag vill be er förena er med mig i erhållandet av en välgrundad och säker kunskap om försoningen.

Vi måste kasta åt sidan människors filosofier och de visas visdom och lyssna till den ande som getts oss för att leda oss in i all sanning.

Vi måste söka i skrifterna, ta emot dem som Herrens vilja och röst och Guds kraft till frälsning.

Medan vi läser, begrundar och ber, kommer Guds tre trädgårdar inför oss i vårt sinne – Edens lustgård, Getsemane örtagård och trädgården med den tomma graven där Jesus visade sig för Maria från Magdala.

I Eden ser vi allt skapat i ett paradisiskt tillstånd — utan död, utan fortplantning, utan prövande erfarenheter.

Vi kommer till insikt om att en sådan skapelse, nu okänd för människan, var det enda sättet varpå fallet kunde förberedas.

Vi får sedan se Adam och Eva, den första mannen och den första kvinnan, stiga ner från sitt odödliga tillstånd och sin paradisiska härlighet för att bli det första dödliga köttet på jorden.

Dödligheten, som inbegriper fortplantning och död, kommer till världen. Och på grund av överträdelse tar ett prövotillstånd sin början.

Sedan i Getsemane får vi se Guds Son återlösa människan från den timliga och andliga död som kommer till oss genom fallet.

Och slutligen får vi inför en tom grav veta att Kristus, vår Herre, har brutit dödens bojor och står för evigt triumferande över graven.

Sålunda är skapelsen fader till fallet. Genom fallet kommer dödligheten, och genom Kristus kommer odödlighet och evigt liv.

Om Adam inte hade fallit så att döden blev till, skulle Kristi försoning som skänker oss liv inte ha ägt rum.

Och vad gäller denna fullkomliga försoning, åstadkommen genom utgjutandet av Guds blod – vittnar jag om att den skedde i Getsemane och på Golgata, och vad gäller Jesus Kristus vittnar jag om att han är den levande Gudens Son och att han korsfästes för världens synder. Han är vår Herre, vår Gud och vår kung. Detta vet jag av mig själv, oberoende av någon annan människa.

Jag är ett av hans vittnen, och en dag får jag känna märkena efter spikarna i hans händer och i hans fötter och väta hans fötter med mina tårar.

Men min vetskap kommer inte att vara större då än den är nu om att han är Guds allsmäktige Son, att han är vår Frälsare och Återlösare, och att frälsning kommer av och genom hans försonings blod och inte på något annat sätt.

Gud give att vi alla må vandra i ljuset, såsom Gud vår Fader är i ljuset, så att hans Sons Jesu Kristi blod, i enlighet med löftena, kan rena oss från all synd.