2016
Jag känner mig …
Mars 2016


Jag känner mig …

De här skiftställekorten kan lyfta upp dig när du känner dig nere.

Bild
I’m Feeling cards 1
Bild
I’m Feeling cards 2
Bild
I’m Feeling cards 3
Bild
I’m Feeling cards 4

Oavsett hur du mår känner Gud dig, älskar dig och förstår vad du går igenom. Faktum är att han älskar dig så mycket att han sände sin Son Jesus Kristus för att utföra försoningen så att du kan övervinna svårigheter, vara lycklig och återvända för att bo hos honom igen (se Joh. 3:16). Det kanske inte verkar lätt när du känner dig nere, men det finns en plats du kan gå till för att få hjälp: skrifterna.

Följande kort ger bra exempel från skrifterna som visar att Gud alltid är där för dig. Så när du känner dig ledsen, ensam eller frustrerad, kan du ta fram korten, slå upp de angivna skriftställena och veta att Gud är med dig.

Instruktioner: Klipp ut korten och fäst ihop dem med en nyckelring, ett snöre eller ett band. Du kanske vill laminera dem eller förvara dem i en plastficka för att de ska hålla längre. Du kan ladda ner fler exemplar till vänner eller familj på liahona.lds.org.

Ledsen

Kristus kände all den sorg som jag behöver uppleva, så han kan trösta mig.

Läran och förbunden 121:1–9: När Joseph Smith var i Liberty-fängelset kände han förtvivlan eftersom kyrkans medlemmar led, och han också. Han bad och fick uppmuntran. Gud är med mig när jag vänder mig till honom för att få tröst.

Andra skriftställen:

Rädd

Kristus övervann allt, så jag har inget att frukta.

Markus 4:36–41: Lärjungarna blev rädda när de var ute på sjön och hamnade mitt i en rasande storm. Kristus stillade stormen med befallningen ”Tig! var tyst”. När jag blir rädd, ropar jag på Herren och han hjälper mig att känna frid.

Andra skriftställen:

Förvirrad

Herren vet hur varje problem jag ställs inför ska lösas, så jag kan lita på hans försoning.

Joseph Smith – Historien 1:5–20: Joseph Smith var osäker på vilken kyrka han borde gå med i. Han frågade Gud och fick ett svar som ledde till återställelsen av Herrens kyrka. När jag känner mig förvirrad ber jag till Gud, och han svarar mig.

Andra skriftställen:

Skyldig

Frälsaren tog på sig mina synder, så att jag kan få förlåtelse och befrielse från sorg och skuld.

Alma 36:16–21: Alma den yngre begick en del allvarliga synder, men han kunde fortfarande få förlåtelse och få sin skuldbörda borttagen. Genom att omvända mig kan jag få den frid som Alma beskriver.

Ytterligare skriftställen:

Modfälld

Jag kan övervinna min modfälldhet när jag försöker förstå Kristi försoning och får tillgång till hans kraft.

Alma 26:27: Ammon påminner sina bröder om att när de var modfällda så tröstade Herren dem och lovade att ge dem framgång. Gud ger mig samma löfte när jag vänder mig till honom.

Andra skriftställen:

Överväldigad

Genom Jesu Kristi försoning kan jag få tro och styrka att uthärda allt.

Mosiah 24:13–15: Almas folk var i träldom under en orättfärdig förtryckare. De bad och fick styrka att bära sina bördor. När jag blir överväldigad stärker Gud mig också.

Ytterligare skriftställen:

Tvivlande

Jag kan få svar på mina frågor i evangeliet och jag kan lita på att Frälsaren hjälper mig övervinna alla tvivel.

Jakobs brev 1:5–6: Jakob uppmanar mig att fråga Gud om jag inte förstår, men han ger förmaningen att jag behöver be i tro. Han förstod att när man ställer frågor så leder det till en önskan att förstå, medan tvivel leder till otro.

Andra skriftställen:

Frustrerad

Kristi nåd kan ge mig tålamodet att övervinna frustration över mig själv och andra.

2 Nephi 4:16–35: Till och med Nephi, som var så trofast, var frustrerad över sig själv. När jag försöker att övervinna mina svagheter, genomföra en uppgift eller stå emot frestelser, kan jag få tröst i vetskapen om att Gud hjälper mig och ger mig frid.

Andra skriftställen:

Värdelös

Kristus led för mig eftersom han älskar mig och vet mitt oändliga värde.

Lukas 15:3–7: Liknelsen om det förlorade fåret visar att den gode herden, Jesus Kristus, gör allt för att rädda ett förlorat får. Jag är så värdefull för min himmelske Fader och Jesus Kristus, att de gjorde det möjligt för mig att komma tillbaka till dem och bli lik dem.

Andra skriftställen:

Sjuk

Herren vet hur han ska hjälpa mig och tack vare honom kommer jag en dag att bli botad från alla mina sjukdomar.

Lukas 8:43–48: När Kristus var på jorden botade han många människor. Jag kan också bli botad. Helandet kanske inte kommer genast eller i det här livet, men han tröstar mig (en form av helande) och botar mig sedan helt i uppståndelsen.

Andra skriftställen:

Ensam

Eftersom Jesus Kristus led försoningen för mig, behöver jag inte uthärda någon prövning ensam.

Job 1:21–22: Job led förfärliga plågor, och alla hans barn dog. Han uthärdade genom att förlita sig på Herren. När jag vänder mig till Herren genom att lära känna honom, inser jag att jag aldrig är helt ensam, eftersom han är med mig.

Andra skriftställen:

Svag

Kristi barmhärtighet och nåd ger mig styrka att övervinna svårigheter också när jag känner mig svag.

Alma 2:27–31: När nephiterna var i strid vände de sig till Herren och han stärkte dem. När jag ställs inför olika slags andliga och känslomässiga angrepp kan jag känna mig svag, men Herren stärker mig.

Andra skriftställen:

Sårad

Alla mina sårade känslor kan bli helade genom Kristi försoning, och hans kärlek inspirerar mig till att förlåta andra.

1 Nephi 7:6–21: Laman och Lemuel band Nephi och hotade att lämna honom i vildmarken. Nephi bad, och med Herrens hjälp befriades han och förlät sina bröder. Jag kan också be, känna frid och få styrka att förlåta.

Andra skriftställen: