2016
Därför utför vi dop för de döda
Mars 2016


Därför utför vi dop för de döda

Mycket mer händer under dop för de döda än vi kan se.

Bild
temple baptistry

Fotografi av doprum i Ogdentemplet i Utah, USA

Om du har utfört dop för de döda förut, har du förmodligen upplevt en del av välsignelserna med att besöka templet: du känner dig mindre stressad, mer fokuserad och mer fylld av frid och tro. Välsignelserna du kan få av att besöka templet är otroliga, men gudsdyrkan i templet handlar om mer än bara de välsignelser du får. Ibland är det svårt att komma ihåg den andra personen som är involverad i din gudsdyrkan i templet, men han eller hon är mer än ett namn på en blå eller rosa papperslapp. När du döps eller konfirmeras som ställföreträdare för någon, hjälper du en verklig person.

Vad vet du om de här personerna som har dött? Och varför är det så viktigt att du döps och konfirmeras för dem? Skrifterna ger mycket information om livet efter döden.

Fysisk död

Som en följd av Adams fall kommer alla som fötts till jorden att uppleva döden (se Mose 6:48). Vid döden skiljs anden från kroppen och anden går till andevärlden för att invänta uppståndelsen.

Andevärlden: Paradis och andefängelse.

Andevärlden är uppdelad i paradiset och andefängelset. De som döpts och förblivit trofasta i jordelivet går till paradiset. Det är en plats för vila, frid och glädje. Jesus Kristus besökte och undervisade andarna i paradiset mellan sin död och uppståndelse (se L&F 138:18–27).

Goda människor som dött utan kunskap om evangeliet går till andefängelset. Dit går också de som var olydiga eller orättfärdiga i sina jordiska liv. Rättfärdiga andar undervisar dessa människor om evangeliet, och sedan får de chansen att ta emot evangeliet och omvända sig (se L&F 138:28–37). Men utan en kropp kan de inte döpas eller delta i andra förrättningar som är nödvändiga för att få evigt liv. (Se Alma 40:14.)

Ställföreträdande förrättningar

Lyckligtvis är vår himmelske Fader barmhärtig, kärleksfull och rättvis, så han bereder ett sätt för alla sina barn att bli räddade. Det är här du kan hjälpa till. När du utför ställföreträdande förrättningar för andra, har de möjlighet att ta emot de här förrättningarna. Du kan göra sådant för dem som de själva inte kan göra på vägen mot evigt liv. De själar som omvänder sig kan ”bli återlösta genom lydnad mot förordningarna i Guds hus” (L&F 138:58; se också vers 59). Och du kan få uppleva den stora glädjen som kommer av att hjälpa någon i andefängelset att ta emot de här viktiga förrättningarna.

Uppståndelse

Genom Jesu Kristi försoning kommer alla som fötts till jorden att övervinna den fysiska döden och uppstå (se 1 Kor. 15:22). Jesus lärde: ”Ty jag lever, och ni kommer att leva” (Joh. 14:19). Vid uppståndelsen kommer allas andar att återförenas med sina kroppar. Detta gäller alla – de som levde orättfärdigt, de som levde rättfärdigt och de som omvände sig och tog emot förrättningar via ställföreträdare efter döden.

Domen

När alla har uppstått kommer var och en att möta Gud och bli dömd ”efter sina gärningar” (3 Ne. 27:15), inklusive accepterandet av förrättningarna (se 3 Nephi 27:16–20). Endast de som har tagit emot evangelieförrättningarna (antingen personligen eller genom arbete i templet) och som har hållit förbunden som hör till förrättningarna, kan få evigt liv.

Eftersom du lever och värdigt innehar en tempelrekommendation, har du den otroliga förmånen och ansvaret att hjälpa Guds barn på deras väg till evigt liv. Du är en viktig del av Guds plan.