2016
Åtta myter om omvändelse
Mars 2016


Åtta myter om omvändelse

Om du är osäker på vad du borde omvända dig från och när, så finns några svar här.

Bild
young man

Omvändelse är inte lätt, och ibland är den smärtsam. Men du kan klara det. Det kräver förändring och ödmjukhet, och du kan klara det! Här är några vanliga myter om omvändelse och några riktigt bra svar.

Myt nr 1: Jag kommer fortfarande ihåg min synd, så jag kan inte ha blivit förlåten.

”Satan försöker få oss att tro att våra synder inte är förlåtna eftersom vi minns dem. Satan är en lögnare. Han försöker få oss att se suddigt och leda oss bort från omvändelsens och förlåtelsens stig. Gud har inte lovat oss att vi inte skulle minnas våra synder. Att minnas dem hjälper oss undvika att göra samma misstag igen. Men om vi håller oss trogna och trofasta, uppmjukas minnet av våra synder med tiden.”1

– President Dieter F. Uchtdorf

Myt nr 2: Jag har fortfarande dåligt samvete, så jag kan inte ha blivit förlåten.

”Du som är uppriktigt ångerfull men inte tycks kunna känna någon lindring, fortsätt att hålla buden. Jag lovar dig att lindring kommer, men enligt Herrens tidsplan. Helandet tar också tid.”2

– Äldste Neil L. Andersen

Myt nr 3: Dåliga tankar bara dyker upp, så det finns inget jag kan göra åt det.

”Vissa onda tankar kommer av sig själva. Andra kommer för att vi inbjuder dem genom det vi tittar på och lyssnar till. Att prata om eller titta på olämpliga bilder … kan stimulera starka känslor. Det frestar er att titta på olämpliga videor eller filmer. Sådant finns omkring er, men ni får inte delta i det. Arbeta på att hålla era tankar rena genom att tänka på det som är gott. Hjärnan kan bara tänka på en sak i taget. Använd detta faktum till att tränga bort fula tankar. Mata framför allt inte tankarna genom att läsa eller se på sådant som är fel. Om ni inte styr era tankar, fortsätter Satan att fresta er ända tills ni handlar efter dem.”3

– Äldste Richard G. Scott (1928–2015)

Myt nr 4: Gud kan inte älska mig längre, på grund av mina misstag.

”Gud älskar alla sina barn, och han slutar aldrig att älska oss och hoppas för vår del. Vår himmelske Faders plan är tydlig och hans löften är stora: ’Inte sände Gud sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom.’ (Joh. 3:17).”4

– President Dieter F. Uchtdorf

Myt nr 5: Mina synder är så grova att jag inte kan få förlåtelse.

”Oavsett hur många tillfällen du tycker att du missat, hur många misstag du känner att du har gjort, eller talanger du tycker att du inte har, eller hur långt ifrån ditt hem och din familj och Gud du känner att du kommit, vittnar jag om att du inte hamnat utom räckhåll för den gudomliga kärleken. Det är omöjligt för dig att sjunka så lågt att Kristi försonings oändliga ljus inte kan nå dig.”5

– Äldste Jeffrey R. Holland

Myt nr 6: Jag har slutat begå en allvarlig synd, så jag behöver inte prata med biskopen. Jag kan bara be och så är det bra, eller så kan jag bara berätta för mina föräldrar.

”Dina föräldrar och ledare kan ge nödvändigt stöd och bra råd, men Herren har förkunnat att biskopen är en allmän domare i Israel (se L&F 107:72, 74). Han har ansvaret att avgöra om medlemmarna i hans församling är värdiga. Genom ordination och rättfärdigt leverne har biskopen rätt att få uppenbarelse från den Helige Anden angående medlemmarna i sin församling, även dig.

Biskopen kan hjälpa dig igenom omvändelseprocessen på sätt som dina föräldrar eller andra ledare inte kan. Om det är en tillräckligt allvarlig synd kan han avgöra om dina förmåner i kyrkan bör begränsas. Han kan till exempel, som en del av din omvändelseprocess, be dig att avstå från att ta del av sakramentet eller utöva prästadömet under en tid. Han arbetar med dig och fastställer när du är värdig att börja med de där heliga handlingarna igen.”6

– Äldste C. Scott Grow

Myt nr 7: Jag kan inte prata med biskopen eftersom han kommer att se ner på mig.

”Jag lovar att han inte fördömer dig. Som en Herrens tjänare är han vänlig och förstående när han lyssnar på dig. Han hjälper dig sedan igenom omvändelseprocessen. Han är Herrens budbärare av barmhärtighet för att hjälpa dig bli ren genom Jesu Kristi försoning.”7

– Äldste C. Scott Grow

Myt nr 8: Jag gjorde det igen, så jag förtjänar inte att få förlåtelse. Kanske jag inte kan förändras.

”Ibland märker vi i vår omvändelse, i vår dagliga strävan att bli mer kristuslika, att vi gång på gång kämpar med samma svårigheter. Det är som att gå upp på ett skogsbevuxet berg: Ibland ser vi inte våra framsteg förrän vi närmar oss toppen och tittar tillbaka från den höga bergsryggen. Bli inte missmodig. Om du strävar efter och arbetar på att omvända dig är du inne i omvändelseprocessen. …

Just då säger någon: ’Broder Andersen, du förstår inte. Du kan inte känna vad jag har känt. Det är alldeles för svårt att ändra sig.’

Du har rätt, jag förstår inte helt och hållet. Men det finns En som gör det. Han vet. Han har känt din smärta. Han har sagt: ’På mina händer har jag upptecknat dig’ (Jes. 49:16). Frälsaren finns där, räcker fram handen och vädjar till var och en av oss: ’Kom till mig’ [se 3 Nephi 9:14]. Vi kan omvända oss. Det kan vi!”8

– Äldste Neil L. Andersen

Omvändelsen förvandlar dig

Att ha möjlighet att känna sig förlåten är något som är väldigt värdefullt för mig. Du känner dig bokstavligen befriad från en tyngd i ditt hjärta, och du känner dig älskad och tröstad. Om det är en utmaning att förändras, är det värt att försöka. Det förvandlar dig till en helt annan person, den person som Gud vill att du ska vara, den person som du kom till jorden för att kämpa för att bli, och till och med bättre! Var modig!

Rodrigo Octavio A.

Efter att ha bekänt känns det bättre

Bild
young woman with bishop

Du kanske oroar dig för vad din biskop ska säga, vad han ska tänka om dig. Men dina farhågor kommer inte att besannas. Han vill bara hjälpa dig. Han kommer inte att fördöma dig. Din biskop kommer att förstå. Och efter att ha bekänt, känns det en miljon gånger bättre, och när du är ren, känns det fantastiskt. Om du har ett problem, ta tag i det nu. Ju förr du gör det, desto tidigare kommer du att bli ren och känna glädje.

Molly Jeanette T.

Behöver du inte träffa biskopen?

För en tid sedan syndade jag, så jag bad en bön och trodde att jag verkligen hade omvänt mig. En dag kände jag en stark känsla i hjärtat att jag skulle ha ett mycket uppriktigt samtal med biskopen. Jag pratade med biskopen och han vägledde mig till att göra förbättringar. Jag fastade och bad intensivt. Den här gången kände jag att jag verkligen hade omvänt mig. Jag vet att vår himmelske Fader bryr sig om oss och att Kristi försoning ger oss sann förlåtelse när vi omvänder oss och bekänner våra synder.

Awrellyano Gomes da S.

Oavsett hur stor synden är, kan du alltid omvända dig

Jesus Kristus led försoningen för oss, så att vi kan omvända oss från våra synder. Profeterna har sagt otaliga gånger att oavsett hur stor eller liten synden är, kan du alltid omvända dig. Frälsaren vill att du ska omvända dig, och han vill hjälpa dig. Men han kan inte tvinga sig på dig. Du måste släppa in honom och låta honom veta, genom bön, att du vill ha eller behöver honom i ditt liv. Genom alla mina prövningar vet jag att Gud älskar mig.

Madison B.

Du kan klara det

Till de som har fallit, res er igen. Ni har ledare och folk som älskar er och vill att ni ska vara den bästa ni kan vara. Ni kan klara det tillsammans. Kom alltid ihåg att Jesus Kristus älskar er och är med er hela tiden.

Michael Lee T.

Gud vill att du ska omvända dig

Omvändelse – vilken underbar gåva från vår himmelske Fader. Han har gett oss möjlighet att bli honom lika, genom Kristi försoning. Han vill att vi ska omvända oss och komma till honom. Liksom Corianton gör vi alla misstag, en del allvarligare än andra, men ALLA gör dem. Och precis som Corianton kan vi omvända oss och förändra våra liv. (Se Alma 39–42.) Vår himmelske Fader älskar oss så mycket att han vill att vi ska återvända till honom. Oavsett vad du har gjort finns det en väg tillbaka till frid och lycka.

McKayla J.

Slutnoter

  1. Dieter F. Uchtdorf, ”Återvänd med säkerhet”, Liahona, maj 2007, s. 101.

  2. Neil L. Andersen, ”Bli omvända … så att jag kan hela er”, Liahona, nov. 2009, s. 42.

  3. Se Richard G. Scott, ”Att välja rätt”, Nordstjärnan, jan. 1995, s. 36.

  4. Dieter F. Uchtdorf, ”Återvänd med säkerhet”, Liahona, maj 2007, s. 99.

  5. Jeffrey R. Holland, ”Arbetarna i vingården”, Liahona, maj 2012, s. 33.

  6. C. Scott Grow, ”Varför och vad behöver jag bekänna för min biskop?” Liahona, okt. 2013, s. 58.

  7. C. Scott Grow, ”Varför och vad behöver jag bekänna för min biskop?” 59.

  8. Neil L. Andersen, ”Bli omvända … så att jag kan hela er”, Liahona, nov. 2009, s. 41–42.