2021
Vier tips om je goddelijke waarde niet te vergeten
December 2021


Digitaal thema-artikel: jongvolwassenen

Vier tips om je goddelijke waarde niet te vergeten

We vergeten maar al te snel wie we werkelijk zijn, namelijk kinderen van hemelse Ouders, met een ingeboren goddelijke waarde. Hieronder staan enkele manieren om dat niet te vergeten.

Afbeelding
jongeman leest in de Schriften

Begrip van onze goddelijke identiteit kan ons kracht, zelfvertrouwen en een doel geven. Maar in het dagelijks leven worden we vaak geconfronteerd met problemen en afleidingen, die ertoe leiden dat we makkelijk uit het oog verliezen wie we zijn: kinderen van God met eeuwige waarde en een onbegrensd potentieel.

Gelukkig hebben onze kerkleiders ons geleerd hoe we onze goddelijke waarde niet uit het oog verliezen.

1. Leer de Geest herkennen

‘Geestelijke waarde betekent dat we onszelf waarderen zoals onze hemelse Vader ons waardeert, niet zoals de wereld ons waardeert. Onze waarde werd bepaald voordat we naar deze aarde kwamen. “Gods liefde is eindeloos en voor eeuwig.” […]

‘Als we de Geest voelen, herkennen [we] dat wat we voelen van onze hemelse Vader komt. […]

‘Stel u voor dat u ’s ochtends in de Schriften leest en dat de Geest u zachtjes toefluistert dat u de waarheid aan het lezen bent. Herkent u de Geest en bent u blij dat u zijn liefde hebt gevoeld en dat u waardig bent om te ontvangen? […]

‘We maken grote geestelijke manifestaties zelden of nooit mee, maar we kunnen vaak genieten van de zoete influisteringen van de Heilige Geest die de waarheid van onze geestelijke waarde bevestigt.’1

– Zuster Joy D. Jones, voormalig algemeen jeugdwerkpresidente

2. Blijf op het pad van het discipelschap

‘Misschien is gehoorzaamheid niet zozeer het proces van onze zielen buigen, draaien en hameren tot iets wat we niet zijn. Misschien is het juist het proces waardoor we ontdekken wie en wat we zijn.

‘Wij zijn geschapen door de almachtige God. Hij is onze hemelse Vader. Wij zijn letterlijk zijn geestkinderen. Wij bestaan uit bovenaardse materie, allerkostbaarst en zeer verfijnd, en daarmee dragen we de essentie van de goddelijkheid in ons. […]

‘Het aardse vuil bevlekt onze ziel, waardoor we ons geboorterecht en doel makkelijker uit het oog verliezen en vergeten.

‘Maar dat alles verandert niet wie we echt zijn. Onze natuur blijft fundamenteel goddelijk. Op het moment dat we ervoor kiezen ons hart op onze geliefde Heiland te richten en het pad van het discipelschap te betreden, gebeurt er iets wonderbaarlijks. De liefde van God vult ons hart, het licht van waarheid vult onze geest, we verlangen niet meer naar zonde, en we willen niet meer in de duisternis wandelen.

‘We gaan gehoorzaamheid niet meer zien als een straf, maar als een bevrijdend pad naar onze goddelijke bestemming. En stukje bij beetje vallen het verderf, het vuil en de beperkingen van deze aarde weg. Uiteindelijk openbaart zich die onschatbare, eeuwige geest van het hemelse wezen in ons, en raken we omgeven door een uitstraling van goedheid.’2

– President Dieter F. Uchtdorf, voormalig tweede raadgever in het Eerste Presidium

3. Let op de hand van de Heer in je leven

‘Waar dient u in uw eigen leven op te letten? Welke wonderen van God laten u beseffen dat Hij nabij is en zegt: “Ik ben bij u”? Denk aan de vele momenten waarop de Heer keer op keer iets voor u gedaan heeft. […]

‘We hebben allemaal iets goddelijks in ons. Ik bid dat we, als we God door en met ons zien werken, bemoedigd zullen zijn en dankbaar voor die leiding. Toen onze Vader in de hemel zei: “Dit is mijn werk en mijn heerlijkheid: de onsterfelijkheid en het eeuwige leven van de mens tot stand te brengen” [Mozes 1:39], had Hij het over al zijn kinderen – over u in het bijzonder.’3

– Ouderling Ronald A. Rasband van het Quorum der Twaalf Apostelen

4. Verlies je goddelijke identiteit niet uit het oog

‘Er is een belangrijke identiteit die we nu en voor altijd gemeen hebben, en die we nooit uit het oog mogen verliezen. […] Je bent een kind van God en zult dat altijd zijn. […]

‘Het fundamentele feit van onze hemelse afkomst is niet slechts mijn waarheid of jouw waarheid. Het is eeuwige waarheid. Het staat in grote, vette, hoofdletters geschreven. Begrip van deze waarheid – die werkelijk begrijpen en in je opnemen – zal je compleet veranderen. Het geeft je een buitengewone identiteit die niemand je kan ontnemen. Maar bovenal zal het je een enorm gevoel van eigenwaarde geven en zul je een dieper besef van jouw oneindige waarde krijgen. Ten slotte voorziet het je van een goddelijk, edel en waardig doel in je leven. […]

‘Ik dring er bij jullie op aan je goddelijke identiteit centraal te stellen bij alles wat je doet.’4

– President M. Russell Ballard, waarnemend president van het Quorum der Twaalf Apostelen

Noten

  1. Joy D. Jones, ‘Van onschatbare waarde’, Liahona, november 2017, 14.

  2. Dieter F. Uchtdorf, ‘Hij zal u op zijn schouders leggen en u naar huis dragen’, Liahona, mei 2016, 103–104.

  3. Ronald A. Rasband, ‘Volgens Gods plan’, Liahona, november 2017, 56, 57.

  4. M. Russell Ballard, ‘Children of Heavenly Father’ (devotional aan de Brigham Young University, 3 maart 2020), 2, speeches.byu.edu.