2021
Je goddelijke identiteit doorgronden
December 2021


Jongvolwassenen

Je goddelijke identiteitdoorgronden

Wanneer we ons best doen om onze goddelijkeidentiteit werkelijk te begrijpen, verandert ons perspectief.

Afbeelding
photo of two young adults

Foto, Amanda Steed

Wie ben ik? Wie wil ik zijn? Dat zijn twee vragen die ieder van ons zich weleens kan stellen.

Inzicht in onze identiteit is bepalend voor hoe wij onszelf en anderen zien. Maar die vragen kunnen moeilijk te beantwoorden zijn als er overal om ons heen stemmen opgaan die zeggen dat onze identiteit en eigenwaarde uit tijdelijke zaken voortkomen, zoals ons uiterlijk, onze sociale status of succes op ons werk of op school.

Het is veel te gemakkelijk om naar de wereld te luisteren, en door die stemmen kunnen we ons overweldigd, ontmoedigd of verloren voelen. Maar wanneer we onze goddelijke aard goed begrijpen, kunnen wij onszelf en anderen gaan zien zoals God ons ziet.

Wie zijn we?

Sommigen van ons zijn opgegroeid met het zingen van ‘Ik ben een kind van God’ (Lofzangen, nr. 195) of hebben het later geleerd. Maar zelfs als we de woorden uit het hoofd kennen, is het makkelijk om het belang van ons hemelse erfgoed over het hoofd te zien.

De apostel Paulus heeft gezegd dat wij meer dan sterfelijke wezens zijn:

‘De Geest Zelf getuigt met onze geest dat wij kinderen van God zijn’ (Romeinen 8:16).

Hedendaagse profeten en apostelen hebben dit beginsel bevestigd. President M. Russell Ballard, waarnemend president van het Quorum der Twaalf Apostelen, heeft gezegd: ‘Omdat wij Gods geestkinderen zijn, heeft ieder een goddelijke oorsprong, goddelijke eigenschappen en een goddelijk potentieel. Ieder van ons is “een dierbare zoon of dochter van hemelse Ouders”. Dat is onze identiteit! Dat is wie wij werkelijk zijn!’1

Dit beginsel omvat de kennis dat wij vóór dit leven bij God leefden, dat we naar zijn beeld zijn geschapen, en dat we niet alleen een goddelijke aard hebben, maar ook een goddelijke bestemming.

Zelfvertrouwen ontwikkelen

Ondanks al die herinneringen kunnen we ons soms afvragen wie we zijn. Satan probeert ons voortdurend uit het oog te doen verliezen wie wij zijn, omdat hij weet dat wanneer wij onze goddelijke identiteit begrijpen en ernaar leven, wij met goddelijke kracht worden gezegend. Ons zelfvertrouwen kan toenemen naarmate we onze hemelse Vader en Jezus Christus beter leren kennen.

Zoek bij het bestuderen van de Schriften naar bewijzen van Gods liefde voor zijn kinderen. Bid dat je Gods hand in je leven zult zien, en noteer de momenten waarop je zijn liefde voelt of zijn leiding herkent. Als je negatieve gedachten krijgt, herinner jezelf er dan aan hoe je weet dat God je kent en om je geeft.

Leer de eigenschappen van de Heiland kennen. Als je dat doet, zul je ze beter in jezelf herkennen en een duidelijker beeld krijgen van de persoon die je met zijn hulp kunt worden (zie Moroni 7:48).

En als je een nauwere band met je hemelse Vader en de Heiland ontwikkelt, zul je het oneindige potentieel herkennen dat Zij in jou zien.

Onze goddelijke aard kennen

Wat kan die kennis nu voor jou betekenen? Als we echt begrijpen dat we kinderen van God zijn, kunnen we:

  • onze eigenwaarde in onze relatie met God vinden, in plaats van in tijdelijke of wereldse dingen;

  • inzien dat zijn liefde angst verdrijft en ons vrede brengt (zie 1 Johannes 4:18);

  • onze verschillen overbruggen en anderen liefhebben. We zijn allemaal ‘broeders en zusters, verbonden door een gemeenschappelijk goddelijk erfgoed’, heeft president Ballard uitgelegd. ‘Dat ene simpele feit, dat ons verenigt, zou alles moeten overtreffen waardoor wij scheiding en verdeeldheid tussen ons laten ontstaan.’2

  • een eeuwig perspectief houden. Onze goddelijke identiteit herinnert ons aan ons einddoel – om meer op onze hemelse Ouders te lijken en bij Hen terug te keren. Ouderling José A. Teixeira van de Zeventig heeft gezegd: ‘Doordat je begrijpt wie je bent, ben je beter voorbereid om de weg terug naar je hemelse thuis te herkennen en onthouden, en ernaar te verlangen.’3

  • op Gods leiding blijven vertrouwen, bij alle kansen, uitdagingen en ervaringen die op ons pad komen.

Als we weten wie we werkelijk zijn, kunnen we blijvend geluk en vrede vinden. Dus als het leven moeilijk wordt of de stemmen van de wereld luider, bedenk dan dat onze hemelse Vader ons altijd zal helpen inzien wie we werkelijk zijn en kunnen worden.

Noten

  1. M. Russell Ballard, ‘Hoop in Christus’, Liahona, mei 2021, 54.

  2. M. Russell Ballard, ‘Children of Heavenly Father’ (devotional aan de Brigham Young University, 3 maart 2020), 4, speeches.byu.edu.

  3. José A. Teixeira, ‘Denk aan de weg terug naar huis’, Liahona, mei 2021, 92.