Generalkonferanse
Pakter med Gud styrker, beskytter og forbereder oss til evig herlighet
Generalkonferansen april 2022


Pakter med Gud styrker, beskytter og forbereder oss til evig herlighet

Når vi velger å inngå pakter og holde dem, vil vi bli velsignet med større lykke i dette livet og et strålende evig liv.

Søstre, for en glede det er å samles i et verdensomspennende søsterfellesskap! Som kvinner som inngår og holder pakter med Gud, deler vi åndelige bånd som hjelper oss å møte utfordringene i vår tid og forberede oss til Jesu Kristi annet komme. Og å holde disse paktene gjør det mulig for oss å være innflytelsesrike kvinner som kan trekke andre til Frelseren.

De som har blitt døpt, inngikk en pakt den uforglemmelige dagen om å påta seg Jesu Kristi navn, alltid minnes ham, holde hans bud og tjene ham til enden. Når vi gjør disse tingene, lover vår himmelske Fader å tilgi våre synder og gi oss Den hellige ånds ledsagelse. Disse velsignelsene lar oss komme i gang på stien som, hvis vi streber fremover og holder ut til enden, vil gjøre det mulig for oss å bo sammen med ham og hans Sønn i Det celestiale rike. Enhver døpt person har løftet om disse privilegiene hvis hun eller han holder pakten som ble inngått den spesielle dagen.

De som inngår ytterligere pakter i tempelet, mottar mektige løfter som er betinget av personlig trofasthet. Vi lover høytidelig å adlyde Guds bud, etterleve Jesu Kristi evangelium, være moralsk rene og vie vår tid og våre talenter til Herren. Til gjengjeld lover Gud velsignelser i dette livet og muligheten til å vende tilbake til ham.1 I denne prosessen blir vi gitt, eller begavet med, evnen til å skjelne mellom sannhet og villfarelse, mellom rett og galt, blant de forvirrende og negative røster som bombarderer oss. For en mektig gave!

Som forberedelse til min første tur til tempelet, hjalp min mor og erfarne søstre i Hjelpeforeningen meg å velge ut det jeg ville trenge, herunder vakkert ordinanstøy. Men den viktigste forberedelsen kom før jeg visste hva jeg skulle ha på meg. Etter å ha intervjuet meg for å finne ut om jeg var verdig, forklarte biskopen paktene jeg ville inngå. Hans omhyggelige forklaring ga meg anledning til å tenke på og være forberedt til å inngå disse paktene.

Da dagen kom, deltok jeg med en følelse av takknemlighet og fred. Selv om jeg ikke forsto den fulle betydningen av paktene jeg inngikk, visste jeg at jeg var bundet til Gud gjennom dem og ble lovet velsignelser som jeg knapt kunne fatte hvis jeg holdt dem. Siden denne første opplevelsen, har jeg blitt stadig forsikret om at å holde paktene vi inngår med Gud, gjør det mulig for oss å benytte oss av Frelserens kraft, som styrker oss i våre uunngåelige prøvelser, gir beskyttelse mot djevelens innflytelse og forbereder oss til evig herlighet.

Livets erfaringer kan variere fra humoristiske til hjerteskjærende, fra dystre til strålende. Hver erfaring hjelper oss å forstå mer om vår Faders altomfattende kjærlighet og vår evne til å forandre oss gjennom Frelserens nådegave. Å holde våre pakter gjør det mulig for Frelserens kraft å rense oss når vi lærer gjennom jordelivets erfaringer – enten det er en liten feilvurdering eller et stort feiltrinn. Vår Forløser er der for å ta imot oss når vi faller hvis vi vender oss til ham.

Bilde
Rappellering ned en klippe

Har du noen gang stått på en høy klippe med tærne ytterst på kanten og ryggen mot avgrunnen nedenfor? I rappellering kan du fortsatt få hjertebank av å stå der på kanten, selv om du er trygt koblet til et system med sterke tau og utstyr som kan få deg i trygghet. Å gå bakover fra klippen og svinge seg ut i løse luften krever tillit til et anker som er trygt festet til en urokkelig gjenstand. Det krever tillit til den personen som skal holde tauet stramt når du stiger ned. Og selv om utstyret gir deg en viss evne til å kontrollere nedstigningen, må du ha tillit til at partneren din ikke vil la deg falle.

Bilde
Rappelleringsankere
Bilde
Ung kvinne som rappellerer ned en klippe

Jeg husker tydelig da jeg var på rappellering sammen med en gruppe unge kvinner. Jeg var først i gruppen til å gjøre det. Da jeg gikk bakover fra klippen, begynte jeg å falle uten kontroll. Heldigvis rykket det i tauet og min altfor raske nedstigning stoppet. Mens jeg dinglet halvveis ned i den taggete fjellsiden, ba jeg inderlig om hvem som helst eller hva som helst som kunne hindre meg i å falle ned på steinene.

Senere fikk jeg vite at ankerbolten ikke var festet trygt, og da jeg gikk ut over kanten, rykket tauet til, og vedkommende som sikret meg ble kastet i bakken og ble trukket mot kanten av klippen. På en eller annen måte kilte han føttene mot noen steiner. Stabilisert i denne stillingen klarte han å senke meg, hånd for hånd, med tauet. Selv om jeg ikke kunne se ham, visste jeg at han arbeidet med all sin styrke for å redde meg. En annen venn var ved foten av klippen, forberedt til å ta imot meg hvis tauet skulle ryke. Da jeg kom innenfor rekkevidde, tok han tak i selen min og senket meg ned mot bakken.

Med Jesus Kristus som vårt anker og fullkomne partner, er vi sikret hans kjærlige styrke i prøvelser og til slutt befrielse gjennom ham. President M. Russell Ballard underviste: “Tro på Gud og på hans Sønn, Herren Jesus Kristus, er … det anker vi må ha i vårt liv for å holde oss fast i tider med sosial turbulens og ugudelighet … Vår tro … må være sentrert i Jesus Kristus, hans liv og hans forsoning og i gjengivelsen av hans evangelium.”2

Det åndelige utstyret som hindrer oss i å bli knust på motgangens klipper, er vårt vitnesbyrd om Jesus Kristus og paktene vi inngår. Vi kan stole på denne støtten for å veilede og bringe oss i sikkerhet. Som vår villige partner vil ikke Frelseren tillate oss å falle utenfor hans rekkevidde. Selv i våre tider med lidelse og sorg er han der for å løfte og oppmuntre. Hans kraft hjelper oss å komme oss etter den ofte overveldende virkningen av andres valg. Vi må imidlertid alle ta på oss selen og sørge for at knuter er sikkert knyttet. Vi må velge å være forankret til Frelseren, å være bundet til ham ved våre pakter.3

Hvordan styrker vi dette ankeret? Vi ber med et ydmykt hjerte, studerer og grunner på Skriftene, tar del i nadverden i en omvendelsens og ærbødighetens ånd, arbeider med flid for å holde budene og følger profetens råd. Og når vi utfører våre daglige oppgaver på “høyere og helligere”4 måter, blir vi mer knyttet til Frelseren, og samtidig hjelper vi andre å komme til ham.

Hvordan ser denne “høyere og helligere” måten ut? Vi prøver å etterleve evangeliet i alle våre samhandlinger. Vi tar vare på de trengende ved virkelig å yte omsorgstjeneste og uttrykke kjærlighet gjennom enkel tjeneste. Vi deler evangeliets gode nyheter med dem som trenger fred og styrke, og som “ikke vet hvor de kan finne den”.5 Vi arbeider for å forene familier for evigheten på begge sider av sløret. Og for dem som har inngått pakter i Herrens hus, har president Russell M. Nelson forklart: “alle voksne tempelbesøkende vil bruke prestedømmets hellige kledning … Det minner oss også … om hver dag å gå på paktens sti på en høyere og helligere måte”.6 Disse handlingene er ikke bare en sporadisk fornøyelse, men er avgjørende for vår daglige lykke – og evige glede.

Ingenting er viktigere for vår evige fremgang enn å holde våre pakter med Gud. Når våre tempelpakter er satt i kraft, kan vi stole på en gledelig gjenforening med våre kjære på den andre siden av sløret. Det barnet eller forelderen eller ektefellen som har forlatt jordelivet, håper av hele sitt hjerte at du vil være tro mot paktene som binder dere sammen. Hvis vi ignorerer eller tar lett på våre pakter med Gud, setter vi disse evige båndene i fare. Nå er tiden inne til å omvende seg, reparere og prøve igjen.

Lykken er hul hvis vi bytter ut velsignelsene ved evig glede for et øyeblikks letthet. Uansett alder, er dette den absolutte sannhet: Nøkkelen til varig lykke er å etterleve Jesu Kristi evangelium og holde våre pakter. Vår profet, president Nelson, har bekreftet at “vår største sikkerhet og vår eneste varige lykke ligger i å holde fast i jernstangen i Jesu Kristi gjengitte evangelium, som er komplett med dets pakter og ordinanser. Når vi gjør det, kan vi trygt navigere gjennom grov sjø fordi vi har tilgang til Guds kraft.”7

Mange av oss opplever grov sjø. Når vi blir drevet av motgangens bølger og noen ganger blir forblindet av den strøm av tårer som kommer i disse vanskelighetene, vet vi kanskje ikke hvilken retning vi skal padle i livets båt. Vi tror kanskje til og med at vi ikke har styrke til å komme til land. Å huske hvem du er – et elsket Guds barn – hvorfor du er på jorden, og ditt mål om å bo sammen med Gud og dine kjære, kan klarne ditt syn og peke deg i riktig retning. Midt i stormen finnes det et sterkt lys for å vise veien. “Jeg er lyset som skinner i mørket”, erklærte Jesus.8 Vi er forsikret om trygghet når vi ser hen til hans lys og opprettholder integriteten i våre pakter.

Det har vært et privilegium å møte kvinner i alle aldre som lever i en rekke forskjellige omstendigheter og som holder sine pakter. Hver dag ser de hen til Herren og hans profet for å få veiledning, istedenfor til populære medier. Til tross for deres individuelle utfordringer og verdens skadelige filosofier som prøver å hindre dem i å holde sine pakter, er de fast bestemt på å holde seg på paktens sti. De stoler på løftet om “alt som Faderen har”.9 Og uansett alder har hver av dere kvinner som har inngått pakter med Gud, evnen til å holde opp Herrens lys og lede andre til ham.10 Ved at dere holder pakter vil han velsigne dere med sin prestedømskraft og gjøre dere i stand til å ha en dyptgripende innflytelse på alle dere omgås med. Som president Nelson erklærte: Dere er de kvinner som vil oppfylle de profetier som har blitt forutsagt!11

Kjære søstre, fremfor alt annet, hold dere på paktens sti til Jesus Kristus! Vi har blitt velsignet med å komme til jorden når det er templer over hele kloden. Å inngå og holde tempelpakter er tilgjengelig for alle verdige medlemmer av Kirken. Unge voksne, dere trenger ikke å vente til ekteskapet eller misjonen for å inngå disse hellige paktene. Du kan forberede deg som ung kvinne til å motta den beskyttelse og styrke som tempelpakter gir så snart du er 18 år gammel når du er klar og føler et ønske om å overholde disse tempelpaktene.12 Dere som allerede har mottatt tempelets velsignelser, ikke la kritikere eller distraksjoner trekke dere bort fra evige sannheter. Studer og be pålitelige kilder om større forståelse av den hellige betydningen av paktene du har inngått. Dra til tempelet så ofte du kan og lytt til Ånden. Du vil finne en behagelig forsikring om at du er på Herrens sti. Du vil finne motet til å fortsette så vel som å ta med deg andre.

Jeg vitner om at når vi velger å inngå pakter med vår himmelske Fader og får tilgang til Frelserens kraft til å holde dem, vil vi bli velsignet med større lykke i dette liv enn vi nå kan forestille oss og et strålende evig liv.13 I Jesu Kristi navn. Amen.