Liahona
Göra det svaga starkt
Februari 2024


”Göra det svaga starkt”, Liahona, feb. 2024.

Göra det svaga starkt

Nephi visar oss hur vi ska handla efter Herrens löfte att han ska ”göra så att det svaga blir starkt för [oss]” (Ether 12:27).

Bild
Nephi ber

Illustration: Dan Burr

Liksom många av oss har jag ibland svårt att veta att jag har ett värde och att Herren kan älska mig, och verkligen gör det. Jag undrar över min framtid och om utlovade välsignelser kommer att uppfyllas. Jag oroar mig för om jag kan övervinna mina svagheter och bli den person som Gud vill att jag ska vara. Ibland känns livet nedslående, och det svaga i mitt liv hämmar den glädje jag kan finna genom min Frälsare.

Men när jag läser skrifterna lär jag mig om profeter som kämpade med att veta sitt värde för att predika evangeliet (se Mose 6:31), känna sig älskade och ihågkomna (se Mosiah 24:10–12; Läran och förbunden 121:1, 6), höja sig över sorger (se Mosiah 24:15–16; Läran och förbunden 3:1–3, 9–10) och se sitt syfte i vår himmelske Faders plan (se Mose 1:19–20; Abraham 1:4, 16–19; Joseph Smith – Historien 1:10–20). Jag får hopp av deras berättelser. När jag söker Herren kan jag förbereda mig för och övervinna alla utmaningar. Jag vet att jag kanske upplever bakslag och sorg, men jag kan lära mig, göra och bli mer genom min Frälsare.

Svagheter

Även om jordelivet är en gåva upplever vi många svagheter i det här livet. Om vi inser våra svagheter och ödmjukar oss kan vår ”svaghet” – som ofta visar sig i form av högmod, lättja eller kanske ovilja att omvända sig – övervinnas genom Herren och föra oss närmare honom (se Ether 12:27–28). Som äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Gud … [visar] oss våra fel och brister, men han hjälper oss också att göra så att det svaga blir starkt.”1

Nephi blev bedrövad när hans familj gav efter för sin svaga jordiska natur (se 1 Nephi 2:18; 15:4; 2 Nephi 4:13; 5:1). Men Nephi sörjde också över sina egna svagheter. Även om Nephi älskade Herren talade han om ”de synder som så lätt ansätter mig” (2 Nephi 4:18), vilket fick honom att sucka, gråta och känna sig tyngd av synd (se v. 19, 26, 28). Han kände sig omringad av påminnelserna om sina synder och det var smärtsamt (se v. 17–19).

Men han dröjde sig inte kvar ”i sorgens dal” och lät inte sitt ”kött tyna bort” eller sin ”styrka avta” (v. 26). Han valde att lita på Herren och bli bättre. När Nephi valde att överge synden och smärtan den orsakade fann han ny styrka, glädje, tillit, kunskap, återlösning och befrielse (se v. 15–20, 26–34). Nephi fann glädje i Jesus Kristus. Jag vet att vi alla kan finna glädje i Frälsaren. När vi följer hans evangelium blir det svaga starkt i våra liv (se Ether 12:27).

Starka sidor

När vi lär oss vilka vi är som Guds barn kan vi se vårt värde och föra in Anden i våra liv. Nephi förstod detta. När han hade framlagt allt han hade gjort fel, insåg han att han var älskad, uppmärksammad och viktig. Den insikten gav honom kraft att fatta och handla efter dessa beslut:

”Vakna upp, min själ! Tyngs inte längre av synden! Gläds, o mitt hjärta, och ge inte längre rum för min själs fiende.

Vredgas inte åter … Låt inte min styrka avta …

Gläds, o mitt hjärta, och ropa till Herren och säg: ’O Herre, jag ska prisa dig för evigt’ …

O Herre, vill du återlösa min själ? Vill du befria mig ur mina fienders händer … [och] påverka mig så att jag skälver vid åsynen av synd? …

O Herre, jag har förtröstat på dig och ska för evigt förtrösta på dig’” (2 Nephi 4:28–31, 34).

”Jag, Nephi … ropade [ofta] till Herren, min Gud …

Och vi vinnlade oss om att hålla Herrens lagar och stadgar och befallningar i allt enligt Moses lag.

Och Herren var med oss” (2 Nephi 5:1, 10–11).

Liksom Nephi kan vi göra mer genom Jesus Kristus. President Henry B. Eyring, andre rådgivare i första presidentskapet, har sammanfattat den här processen: ”De som inte ser sina svagheter utvecklas inte. Din medvetenhet om din svaghet är en välsignelse då den hjälper dig förbli ödmjuk och gör att du fortsätter att vända dig till Frälsaren. Anden inte bara tröstar dig, han är även det medel genom vilken försoningen förändrar din natur. Det svaga blir starkt.”2

Vi kan i dag välja att bli en mer hängiven lärjunge till Jesus Kristus, att bli nya genom honom. Liksom Nephi kan vi, när vi inser våra svagheter, ledas till att ödmjukt be vår himmelske Fader att hjälpa oss övervinna dessa svagheter. Genom Herren kan vi övervinna svagheter och tvivel, finna vårt värde, och vår kunskap växer. Även om jag kanske inte har alla svar och fortfarande har det svårt, litar jag på att Herren hjälper mig igenom det, att han hjälper mig övervinna mina svagheter och utveckla starka sidor.

Författaren bor i Idaho, USA.