Liahona
Krånglade jag till evangeliet?
Februari 2024


Endast digitalt: Unga vuxna

Krånglade jag till evangeliet?

Jag förstod inte varför jag kände mig så trött.

Bild
en serie glödlampor som trasslas ut

I hela mitt liv hade jag strävat efter att vara den jag trodde att min himmelske Fader förväntade sig att jag skulle vara. Men det fanns ett problem: Jag visste aldrig om jag var god nog.

Jag fokuserade på mina ofullkomligheter, särskilt efter att ha studerat skrifterna eller lyssnat på generalkonferenstal. När jag läste sådant som skulle uppmuntra mig, fokuserade jag bara på det jag gjorde fel.

Jag levde på detta sätt en lång tid – eländig och trött i mitt lärjungeskap.

Men jag insåg inte att det jag egentligen misslyckades med var att verkligen tro på Frälsaren och hans evangeliums rena, enkla sanningar.

Jag hade glömt varför jag levde efter evangeliet

Mitt perspektiv förändrades när jag lyssnade på en andakt nyligen med syster Patricia T. Holland. Hon sa: ”Det jag ångrar mest med min ungdomstid är att jag inte kunde se den enkla skönheten i evangeliet; jag gjorde till och med evangeliet för komplicerat.”1

Jag slogs av hennes budskap.

Jag insåg att jag ofta komplicerar evangeliet! Många av oss gör det. Vi förväntar oss att vara fullkomliga och tror att det inte finns utrymme för brister och utveckling. Och om saker och ting inte går som vi förväntar oss blir vi oroliga för framtiden, jämför oss med andra, tappar kontakten med vår himmelske Fader och börjar till och med undra om det är värt besväret att leva efter evangeliet.

Jag insåg att min ångest inte orsakades av att jag levde efter evangeliet. Jag kände ångest eftersom jag hade slutat fokusera på anledningen till att jag lever efter evangeliet: Jesus Kristus.

Jag hade glömt att han och min himmelske Fader älskar mig med fullkomlig kärlek (se Johannes 15:9; 2 Nephi 1:15).

Jag hade glömt att det är meningen att jag ska ha glädje under färden (se 2 Nephi 2:25).

Jag hade glömt att jordelivet innefattar ofullkomligheter och att lita på att Frälsaren ska övervinna dem (se Ether 12:27).

Jag hade glömt att Frälsaren är här för att hjälpa mig lära och växa och utvecklas och att han helgar mina ansträngningar längs vägen (se 2 Nephi 2:1–2; 32:9).

Förenkla

Vi stöter på problem när vi gör evangeliet till en checklista med regler och glömmer Jesu Kristi rena sanningar. När vi strävar efter att hålla våra förbund och buden i avsikt att bli mer som han –lever vi verkligen efter evangeliet.

Som president Russell M. Nelson har sagt händer det när Jesu Kristi lära ”förändrar livet för var och en som förstår den och försöker införliva den i sitt liv. Kristi lära hjälper oss att hitta och stanna kvar på förbundsstigen.”2

Vår himmelske Fader vill att vi alltid ska minnas att Frälsaren kan hjälpa oss nå vår gudomliga potential. Men hur gör vi för att inte glömma den här viktiga sanningen?

Här är några saker som har hjälpt mig:

  • Jag ber att min himmelske Fader ska hjälpa mig känna att han älskar mig och tar emot mina uppriktiga ansträngningar.

  • Jag tar sakramentet och fokuserar på Jesu Kristi försoning. Jag påminner mig själv om att hans nåd kan hjälpa mig i framtiden och redan är verksam i mitt liv när jag strävar efter att följa honom.

  • Jag vänder mig till skrifterna för att få tröst. Jag läser om dem som också kände sig otillräckliga och stärktes av Herren.

  • Jag besöker templet ofta. Allt i Herrens hus påminner mig om hans barmhärtighet och att jag kan utvecklas. Där kan jag känna frid mitt i all ångest.

De här sakerna har fått mig att uppskatta det som betyder mest i evangeliet. De påminner mig om att inte krångla till dess enkelhet.

Evangeliet fungerar

Om du kämpar med känslor av perfektionism eller otillräcklighet eller känner att evangeliet håller på att bli en börda, kom då ihåg vad äldste Dieter F. Uchtdorf i de tolv apostlarnas kvorum sagt:

”[Evangeliet] är fantastiskt enkelt och fungerar fantastiskt väl

… Om ni någonsin känner att evangeliet inte fungerar särskilt väl för er, så ta ett steg tillbaka, rannsaka ert liv från ett högre plan och förenkla ert förhållningssätt till lärjungeskapet. Fokusera på evangeliets grundläggande lära, principer och tillämpningar. Jag lovar att Gud välsignar och vägleder er på vägen mot ett meningsfullt liv, och evangeliet kommer definitivt att fungera bättre för er.”3

Genom att fokusera på de rena sanningarna i Jesu Kristi evangelium har jag sett mitt liv och min tro mirakulöst förenklas. Jag vet att det ska bli så för dig också.