Liahona
Var är mina utlovade välsignelser av att betala tionde?
Februari 2024


Endast digitalt

Var är mina utlovade välsignelser av att betala tionde?

Vår himmelske Fader skänker ofta ”viktiga men obemärkta” välsignelser i stället för omedelbara underverk när vi betalar tionde.

Bild
en ung man som lägger pengar i ett tiondekuvert

Malaki profeterade att när vi ger vårt tionde till Gud, öppnar han himlens fönster och öser ut en välsignelse i så rikt mått att det inte ska finnas plats nog att ta emot den (se King James Version, Malachi 3:10).

Med det löftet hör vi ofta berättelser om mirakulösa och omedelbara välsignelser som kom till dem som hedrade befallningen att betala sitt tionde. Men vad händer om vi inte får liknande välsignelser i våra stunder av desperat timligt behov? Att inte se liknande välsignelser komma i våra egna liv kan vara nedslående. Vi kanske till och med frågar: ”Är inte jag välsignad?”

Äldste Neil L. Andersen i de tolv apostlarnas kvorum påminner oss om att ”himlens fönster öppnas på många sätt. En del är timliga, men många är andliga. En del är diskreta och lätta att förbise. Lita på Herrens tidsplan – välsignelserna kommer alltid.”1

Lärdomar från äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum kan också hjälpa oss förstå att välsignelserna vi får kan komma på en mängd olika sätt som vi kanske inte tänker på. Han sa: ”En del av de skiftande välsignelser vi får när vi håller detta bud [tiondelagen] är viktiga men obemärkta. Sådana välsignelser märker vi bara om vi är både andligt uppmärksamma och observanta (se 1 Korintierbrevet 2:14).”2

Att söka efter och känna igen de viktiga men obemärkta välsignelserna av att betala fullt tionde kan hjälpa oss förstå att Gud är medveten om oss och välsignar oss.

Viktiga men obemärkta välsignelser

Guds vilja är inte alltid densamma som vår (se Jesaja 55:8–9). Därför kommer Guds välsignelser kanske inte alltid till oss på det sätt som vi önskar eller förväntar oss. Äldste Bednar gav några exempel på oväntade välsignelser som kan komma av tiondebetalning: ”Ibland när vi ber Gud om framgång ger han oss fysisk och mental uthållighet. Vi kanske ber om ekonomisk framgång och det vi får är ett större perspektiv och ökat tålamod. Om vi ber om andlig tillväxt kan vi välsignas med nådens gåva. Han kan ge oss övertygelse och förtroende när vi strävar efter att uppnå värdiga mål. Och när vi bönfaller honom om befrielse från fysiska, mentala och andliga svårigheter, kan han välsigna oss med ökad beslutsamhet och motståndskraft.”3

Äldste Bednar menade även att ”välsignelsen som kommer till oss genom himlens fönster kan vara en större förmåga att ändra våra egna omständigheter i stället för att vänta på att våra omständigheter ska ändras av någon eller något”.4 Se till exempel hur en man och hustru från Argentina upplevde det här i sitt liv i berättelsen ”Varför betalar du fortfarande tionde?”.

Guds tidsplan

Vi kan också lära oss lita på att välsignelser kommer i Guds egen tid och på hans eget sätt.

Äldste Michael John U. Teh i de sjuttios kvorum har sagt: ”När vi lyder tiondelagen … ska vi inte ge Herren ett slutdatum. Det finns en tendens hos en del att förvänta sig att de materiella välsignelserna ska komma vid en viss tidpunkt som de själva beräknat. Det är så de flesta förlorar sin tillit till hans löften. De är trofasta till en början men upphör sedan att lyda efter en tid när deras förväntningar inte uppfylls. Vi behöver inse att allt görs enligt Herrens vilja och tidsplan och inte vår.”5

När vi förstår att Guds tidsplan skiljer sig från vår kan det hjälpa oss att bättre inse att bara för att vi inte har upplevt ett omedelbart underverk betyder det inte att vi inte är välsignade.

Guds visdom

President Dallin H. Oaks, förste rådgivare i första presidentskapet, har sagt: ”Någon har sagt att livet är det som händer oss medan vi gör upp andra planer. På grund av sådant som vi inte har någon kontroll över kan vi inte planera och åstadkomma allt vi önskar i våra liv. Många viktiga saker kommer att ske i våra liv som vi inte har planerat, och alla kommer inte att vara välkomna.”6

På vår jordiska resa kan även de som lyder tiondelagen komma att uppleva ekonomiska svårigheter på grund av arbetslöshet, oväntade nödsituationer, misskötsel av ekonomi eller stillastående löner. Vetskapen om att Gud har kontroll kan hjälpa oss växa i tro och tålamod när vi söker efter tiondets viktiga och obemärkta välsignelser. Det kan vara så att några av de här svårigheterna faktiskt är välsignelser som hjälper oss att växa genom själva prövningen.

Äldste Hugh B. Brown i de tolv apostlarnas kvorum (1883–1975) berättade om en insikt han fick när han beskar en vinbärsbuske på en gård i Kanada.

När han höll på att rensa upp och reparera sin egendom, såg han en vinbärsbuske som vuxit sig nästan två meter hög och inte gav några bär. Han skar därför ner den drastiskt och lämnade bara små, droppformade stumpar. Det såg nästan ut som om vinbärsbusken grät och äldste Brown tyckte att han hörde busken säga:

”Hur kunde du göra så här mot mig? Jag höll ju på att växa så fint … Och nu har du klippt ner mig … Jag trodde det var du som var trädgårdsmästaren.”

Äldste Brown svarade: ”Hör nu, lilla vinbärsbuske, det är jag som är trädgårdsmästaren, och jag vet vad jag vill att du ska bli. Om jag låter dig växa som du vill kommer du aldrig att bli något. Men en dag när du är full av bär kommer du att tänka tillbaka och säga: ’Tack, herr Trädgårdsmästare, för att du klippte ner mig, för att du älskade mig tillräckligt för att såra mig.’”7

När vi har det svårt ekonomiskt och inte ser de utlovade välsignelserna av att betala tionde, kanske vi tårögt frågar Gud på liknande sätt: ”Hur kunde du göra så här mot mig? Jag gör allt du har bett om. Och nu har du klippt ner mig.”

Vid dessa tillfällen kan vi ta en stund till att fundera över om de prövningar vi upplever faktiskt kommer att medföra stora välsignelser av det vi lär oss på vägen. Vi kan lära oss att mer fullständigt lita på Trädgårdsmästaren och de välsignelser han har i beredskap åt oss när vi håller oss nära honom.

Fortsatt hopp och bön

De obemärkta men viktiga välsignelser som Gud ger oss för att vi betalar tionde kan hjälpa oss att höja oss över många av världens svårigheter. Vår kärleksfulle himmelske Fader skräddarsyr på ett fullkomligt sätt de här välsignelserna för att hjälpa oss växa och bli mer som han. När vi utövar tro på att känna igen och acceptera alla välsignelser som kommer, kan vi se uppfyllelsen av Malakis löfte.

När tvivel och förtvivlan uppstår på grund av ekonomiska svårigheter, när vi tårögt ifrågasätter om vi blir välsignade, ska vi inte ge upp hoppet! I stället kan vi be om att få se de obemärkta och viktiga välsignelser som Herren har förlänat oss och ha tro på vår himmelske Faders plan för oss.

Som äldste Andersen har vittnat: ”Jag lovar er att när vi litar på Herren följer himlens välsignelser.”8

Slutnoter

  1. Neil L. Andersen, ”Tionde öppnar himlens fönster”, Liahona, nov. 2023, s. 32.

  2. David A. Bednar, ”Himlens fönster”, Liahona, nov. 2013, s. 17.

  3. David A. Bednar, ”Himlens fönster”, s. 18.

  4. David A. Bednar, ”Himlens fönster”, s. 18.

  5. Michael John U. Teh, ”Prove Me Now Herewith”, Church Newsroom, 14 juni 2013, news-ph.ChurchofJesusChrist.org.

  6. Dallin H. Oaks, ”Timing” (andakt vid Brigham Young University, 29 jan. 2002), s. 4, speeches.byu.edu.

  7. Hugh B. Brown, ”God is the Gardener” (examenstal vid Brigham Young University, 31 maj 1968), s. 6, speeches.byu.edu.

  8. Neil L. Andersen, ”Tionde öppnar himlens fönster”, s. 33.