Liahona
Hur levde jag utan Mormons bok?
Februari 2024


”Hur levde jag utan Mormons bok?” Liahona, februari 2024.

Sista dagars heliga berättar

Hur levde jag utan Mormons bok?

Mina enskilda studier i Mormons bok och studier med familjen har hjälpt mig att känna mig lugn, uppmuntrad och hoppfull.

Bild
familj som studerar skrifterna tillsammans

Foto med tillstånd av författaren

För en tid sedan ansökte en vän och jag till ett utbildningsprogram. Jag var övertygad om att jag skulle bli vald. När resultatet kom blev jag besviken över att min vän blev vald, men inte jag. Jag kände mig orättvist behandlad eftersom jag tyckte att jag förtjänade att bli vald mer än min vän.

I det ögonblicket såg jag min vän som en motståndare eller någon som hade tagit något som tillhörde mig. Några dagar senare, när jag studerade Jakob 2 i Mormons bok, läste jag om hur Jakob hade tillrättavisat sitt folk för deras synder. En av synderna var högmod.

Jakobs undervisning fick mig att inse att jag begick högmodets synd mot min vän genom att tycka att jag förtjänade något som han hade fått. Jakobs ord var en uppenbarelse för mig:

”[Låt inte] detta, era hjärtans högmod, förgöra era själar!

Tänk på era bröder som på er själva” (Jakob 2:16–17).

Jag bad till min himmelske Fader att han skulle förlåta mig och hjälpa mig att undvika högmodets synd i fortsättningen. Sedan pratade jag med min vän om hur det hade känts och bad honom förlåta mig. Jag kände frid och glädje när jag hade gjort det och fått förlåtelse av honom och av min himmelske Fader.

Mina enskilda studier i Mormons bok och med familjen har gett mig en känsla av vägledning och hjälpt mig att känna mig lugn, uppmuntrad och hoppfull. Ibland undrar jag hur jag lyckades leva i så många år utan Mormons bok!

Utan Mormons bok skulle jag inte ha något hopp om att kunna bli en bättre människa. Mitt liv skulle vara tomt och utan ett tydligt syfte. Jag skulle inte veta att Gud har en frälsningsplan för sina barn. Jag skulle inte tydligt förstå vad Jesu Kristi försoning är. Jag skulle inte ha ett hopp om en bättre värld. Jag skulle inte tro på det jag tror på, göra det jag gör, tänka som jag tänker eller vara den jag är.

Genom Mormons bok har jag fått en försäkran om att Gud älskar och bryr sig om alla sina barn i alla delar av världen. Jag vet att Mormons bok verkligen är ännu ett testamente om Jesus Kristus.