Liahona
Lydnadens välsignelser
Februari 2024


Endast digitalt: Kyrkans ledares lärdomar från sociala medier

Lydnadens välsignelser

Se vad profeter, apostlar och andra ledare i kyrkan har undervisat om på sociala medier om vikten av att lyda Guds bud.

Bild
Kristus tar hand om ett får

Den milde herden, av Yongsung Kim

När president Russell M. Nelson talade om att undervisa barn talade han om kraften i lydnad mot vår himmelske Faders bud. Han sa:

”Undervisa om tro till att hålla alla Guds bud därför att vi vet att de ges till välsignelse för hans barn och för att ge dem glädje [se 2 Nephi 2:25]. Förvarna dem om att de kommer att träffa personer som väljer vilka bud de ska hålla och vrakar andra, som de väljer att bryta mot. Jag kallar det här kafeteriasynen på lydnad. Vanan att välja och vraka fungerar inte. Den leder till olycka. För att förbereda sig för att möta Gud håller man alla hans bud. Det krävs tro för att lyda dem, och genom att man håller hans bud stärks den tron.

Lydnad ger Guds välsignelser möjlighet att flöda obehindrat. Han välsignar sina lydiga barn med frihet från slaveri och elände. Och han välsignar dem med mer ljus.”1

När vi visar vår kärlek till vår himmelske Fader genom att hålla hans bud (se Johannes 14:15), kan vi få mäktiga välsignelser. Till hjälp i vår strävan att bättre följa Guds bud kan vi begrunda de här lärdomarna från kyrkans ledare som publicerats på sociala medier.

Det största och första budet – älska Gud

Bild
President Dallin H. Oaks

”Som tidigare rektor för [Brigham Young University] var jag glad att kunna tala till elever och lärare under morgonens andakt …

Jag uppmanade eleverna att fundera över om de vågar vara annorlunda och om de går framåt, emot världens motstånd. Viktigare än vad man gör som elev är de val man gör i sitt personliga liv – de prioriteringar man tar till sig medvetet eller omedvetet.

Vi får inte glömma Frälsarens lära att ’det största och första budet’ i lagen är att ’älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd’, och det andra budet ’som liknar det: Du ska älska din nästa som dig själv.’

Kärleken till vår nästa – hur viktig den än är – kommer inte före kärleken till Gud och lydnaden mot hans bud. Om vi verkligen älskar Gud och tjänar honom så som han har lärt oss, älskar vi vår nästa så som Gud älskar honom eller henne och som han vill att vi ska älska och tjäna dem.

Jesus var ständigt kärleksfull, men alltid direkt i sina bud och förväntningar. Han avstod från att döma kvinnan som gripits för äktenskapsbrott just då, men avslutade med att säga till henne: ’Gå din väg och synda inte mer.’

Och han avslutade bergspredikans stränga undervisning med den ojämförliga uppmaningen: ’Var alltså fullkomliga, så som er himmelske Far är fullkomlig.’ Vi närmar oss detta gudomliga tillstånd genom prioriteringar som följer Frälsaren utan att komprometteras av världsliga värderingar och beteenden.

Att följa evangeliets normer gör dig inte till en andra klassens människa och dömer inte ditt exempel till obemärkthet. Vi känner alla till personer vars prestation förbättrats i kvalitet och synlighet genom att de skiljer sig från mängden.

Jag upprepar de ord som president Russell M. Nelson har sagt: ’Tro mig … när er andliga grund är stabilt byggd på Jesus Kristus så behöver ni inte frukta. När ni är trogna de förbund ni ingått i templet får ni styrka av hans kraft.’”

President Dallin H. Oaks, Facebook, 13 sep. 2022, facebook.com/dallin.h.oaks.

Befallningen att bli döpt

”Evangeliet är enkelt. Tack vare Frälsarens försoningsoffer kan vi bli renade och förändrade. Det börjar med tro på Jesus Kristus Vi tror på honom, förtröstar på honom och förlitar oss på honom. Den tron leder oss till omvändelse.

Vi vill visa vår kärlek till honom genom att hålla buden. Jesus undervisade genom sitt exempel när han själv döptes. Dopet är ett av hans bud.

När vi har döpts lovar han att ge oss den Helige Andens gåva. Vi blir vägledda och tröstade, och den Helige Anden hjälper oss att få veta sanningen. Vi känner att den Helige Anden är med oss. Vi får en känsla av frid, kärlek och glädje, och vi får en önskan att tjäna andra. Vi strävar hela livet efter att behaga Herren.

När vi tror på honom, förtröstar på honom och förlitar oss på honom – och gör det oftare – känner vi trösten i den Helige Andens sällskap. Vi får styrka att uthärda varje utmaning vi ställs inför och hålla buden utan tvång.”

President Henry B. Eyring, Facebook, 24 juni 2023, facebook.com/henry.b.eyring.

En nyckel till att finna lycka

Bild
President M. Russell Ballard

”Jag är helt överväldigad av Herrens godhet och det förtroende han har för dig och mig. Vi är alla vanliga medlemmar i kyrkan. Ingen av oss är en superstjärna. Vi är bara Guds barn som försöker göra det rätta av rätt orsak. Vi försöker fostra våra familjer på rätt sätt så att de älskar Herren och vill sträva efter att hålla hans bud. Därvid får vi underbara, dyrbara förmåner och möjligheter.

När vår slutliga dom kommer handlar den inte om antal möten vi gick på, antal möten vi ledde eller alla besök vi gjorde. I stället uppskattar Herren djupt dem som söker och hjälper andra längs förbundsstigen.

Jesus Kristus är vår bror och vår bäste vän. Han älskar oss och har visat oss vägen. Det som du och jag behöver för att finna lycka ligger i vår strävan att hålla hans bud och vår strävan att bli så lika honom som vi kan. Varje dag är ett tillfälle att beröra ett liv, att räcka ut en hand till någon som behöver dig och att ge ett uppmuntrande ord.”

President M. Russell Ballard (1928–2023), Facebook, 26 sep. 2021, facebook.com/mrussell.ballard.

Hjälp från Frälsaren

Bild
Äldste Gary E. Stevenson

”Lesa och jag hade äran att få tillbringa lite tid med denna anmärkningsvärda grupp missionärer i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga under ett besök nyligen på missionärsskolan i Brasilien. Vi talade om välsignelserna som kommer av lydnad mot Guds bud. Detta gäller missionärer – och oss alla.

Jag berättade för dessa underbara äldster och systrar att vi alla är barn till en kärleksfull himmelsk Fader. Han önskar vår slutgiltiga framgång och eviga utveckling i det här livet och i nästa.

Vår Frälsare Jesus Kristus kan hjälpa oss att ta emot de här välsignelserna från vår Fader. Jag vittnar om honom och hans gudomliga återlösande roll som vår Frälsare.”

Äldste Gary E. Stevenson, Facebook, 1 juni 2023, facebook.com/stevenson.gary.e.

3 sätt att få andligt skydd

Bild
Äldste Ulisses Soares

”Vi kan skydda oss från livets komplexa virvelvindar i ’Frälsarens andliga skydd.’ Tre aspekter som kan hjälpa oss att stå under Frälsarens andliga skydd är att

åberopa Frälsarens kraft i våra liv

noggrant uppfylla och hedra heliga förbund

vara trogna det personliga ansvaret och familjeplikterna att hålla buden och undervisa våra familjer om evangeliet.

Om vi ständigt och orubbligt håller Guds bud med tro och flit, kommer säkerligen tryggheten i Frälsarens skydd att ersätta smärtan i våra erfarenheter, frid kommer att ersätta oron, hopp kommer att ersätta sorg och prövningar kommer att förvandlas till välsignelser.”

Äldste Ulisses Soares, Facebook, 9 feb. 2023, facebook.com/soares.u.

Ett mer avsiktligt leverne

Bild
Syster J. Anette Dennis

”Ännu en underbar jul har kommit och gått. De flesta av oss önskar att de fina känslorna kring julen kunde vara hela året, men varför skulle vi inte kunna känna dem mycket oftare? Julen är en tid då vi naturligt känner oss mer benägna att se, tjäna och älska andra, vilket enligt skrifterna är ett sätt att älska och tjäna Gud – gåvor till Frälsaren under denna tid då vi firar hans födelse. Det är en tid av mer utåtriktat fokus, mer avsiktlig efterlevnad av det första och andra stora budet.

Buden att älska och tjäna Gud och människorna omkring oss är verkligen till för vår egen skull och gör mer för att ge oss dessa underbara känslor av frid och glädje i våra liv än nästan något annat kan göra. När vi dagligen följer vår Frälsares exempel på kärlek och omsorg om andra, även på mycket små sätt, kommer vi att minnas honom oftare och gradvis bli mer och mer som han är. Då kan det ’kännas som jul’ varje dag, för de här underbara känslorna kan komma av att vara fylld av Frälsarens kärlek. Låt oss se om vi kan få det här nya året att ’kännas som jul’ mer regelbundet. Må var och en av er ha ett Kristusfyllt [år]!”

Syster J. Anette Dennis, Facebook, 3 jan. 2023, facebook.com/RS1stCounselor.

En inbjudan från Gud att följa honom

Bild
Syster Tracy Y. Browning

”En av … primärsångerna som jag nyligen har studerat är ’I Need My Heavenly Father’ [Children’s Songbook, s. 18]. Jag älskar hur den här sången berättar att vår himmelske Fader vill att vi ska vara lyckliga och att vi kan vara lyckliga genom att välja att följa honom och hans Son Jesus Kristus. Vår himmelske Fader älskar var och en av oss. Hur väljer du att tjäna honom i dag? …

Jag vill bara [återge] en vers från den sången. Det står: ’Var dag jag behöver Fadern, hans hjälp jag behöver så. Han vill att jag ska vara lycklig och rätta vägen gå!’ Jag älskar det här eftersom det är en inbjudan att komma ihåg att Gud motiveras av kärlek till oss och vår lycka.

Jag tog också tillfället i akt att läsa … ett av skriftställena som finns med i sången, och det finns i Alma 30:8. Det lyder: ’För så säger skriften: ”Utvälj åt er i dag vem ni vill tjäna!”’

Vänner, jag hoppas att ni gör mig sällskap och att ni väljer att tjäna vår himmelske Fader i dag och varje dag eftersom han motiveras av kärlek. Vi älskar honom, och vi vill ha den lyckan i våra liv.”

Syster Tracy Y. Browning, Facebook, 26 sep. 2022, facebook.com/Primary2ndCounselor.