Liahona
Hur omvändelse hjälpte mig att utvecklas
Februari 2024


”Hur omvändelse hjälpte mig att utvecklas”, Liahona, feb. 2024.

Unga vuxna

Hur omvändelse hjälpte mig att utvecklas

Om min himmelske Fader och Jesus Kristus tror på mig tillräckligt mycket för att fortsätta ge mig fler chanser, varför skulle jag då inte tro på mig själv också?

Bild
kvinna som ber

Illustration: Joshua Dennis

När jag fortfarande var ganska ny som missionär bad missionspresidenten mig att vara tränare.

Jag kände mig så otillräcklig. Hur skulle jag kunna lära en ny syster att vara en fantastisk missionär när jag inte var säker på att jag hade allt under kontroll själv?

Ärligt talat gjorde jag många misstag som tränare, och jag mådde dåligt över det ett tag. Men när jag började titta på mina svagheter och tillkortakommanden och försökte göra bättre ifrån mig fick jag ett vittnesbörd om att Herren ger oss ”svaghet för att [vi] ska kunna bli ödmjuka” eftersom han kan göra så att ”det svaga blir starkt” (Ether 12:27). Jag började lära mig mycket om omvändelse, som inte bara gäller när vi strular till det – det gäller alla gånger när vi vill bli mer som vår himmelske Fader och Jesus Kristus.

Sedan jag kom hem från min mission har jag behövt förstå det mer än någonsin tidigare.

Att inte räcka till

Fastän jag älskade min mission hade jag svårt att tillämpa det jag lärde mig medan jag tjänade där i mitt liv efteråt. Det slutade med att jag återvände hem tidigare än väntat på grund av problem med psykisk ohälsa och sedan flyttade jag från mitt hem i Filippinerna till Förenade Arabemiraten för att börja arbeta.

Sedan jag flyttade hit har jag haft svårt att känna att jag gör framsteg och går framåt på förbundsstigen. Under min mission kunde jag ägna all min tid och energi åt evangeliet. Jag oroade mig ytterst lite för mina timliga behov eller vad jag skulle göra med mitt liv efter missionen. Men nu när jag försöker balansera andra krav i livet känns det som om jag hela tiden misslyckas.

Och eftersom jag saknar både den stöttande, trofasta gemenskap jag hade hemma i Filippinerna och en missionärs schema som gör framsteg mycket lättare och tydligare, känns det ibland som om jag inte går framåt alls.

Nya vanor och nytt hopp

När jag har fortsatt kämpa med de här känslorna har jag känt starkt att jag borde införa en vana som jag hade på min mission. Som missionär lärde jag mig hur viktigt det är att ha kontakt med min himmelske Fader varje kväll genom bön och att ärligt utvärdera mina handlingar varje dag. Jag frågade min himmelske Fader vad jag hade gjort bra, bad om förlåtelse för mina synder och om styrka att övervinna mina ofullkomligheter, och sedan frågade jag honom hur jag kunde göra bättre ifrån mig nästa dag.

Först var jag rädd för att göra det här efter min mission, särskilt eftersom det redan kändes som om jag svek mig själv och min himmelske Fader. Jag ville inte må ännu sämre på grund av mina tillkortakommanden. Men jag kom ihåg vad jag hade lärt mig på min mission: omvändelse ger glädje. Som äldste Craig C. Christensen i de sjuttios kvorum har sagt: ”Att dagligen omvända sig och komma till Jesus Kristus är vägen till att få uppleva glädje – glädje bortom vår föreställningsförmåga [se 1 Korintierbrevet 2:9]. Det är därför vi är här på jorden. Det är därför Gud utarbetade sin stora lycksalighetsplan för oss.”1

Jag är så tacksam för den maningen – att stämma av med min himmelske Fader varje dag har förändrat så mycket för mig. Insikten om att min himmelske Fader och Jesus Kristus ger mig chansen att göra bättre ifrån mig varje dag hjälper mig att ha större medkänsla med mig själv. Om de tror på mig tillräckligt mycket för att ge mig fler chanser, varför skulle då inte även jag tro på mig?

Som president Russell M. Nelson har sagt: ”Inget är mer befriande, mer förädlande eller mer avgörande för vår personliga utveckling än regelbunden, daglig inriktning på omvändelse … Den är nyckeln till lycka och sinnesfrid.”2

Omvändelse är utveckling

Sanningarna jag har lärt mig om omvändelse har hjälpt mig att förstå hur jag ska fortsätta utvecklas. Som president Nelson har sagt: ”Omvändelse är nyckeln till utveckling. Ren tro för oss stadigt framåt på förbundsstigen.”3 När jag omvänder mig får jag vägledning och försäkran från Herren. När jag omvänder mig håller jag mig nära honom.

Och genom att ha medlidande med mig själv och mina ansträngningar får jag motivation att fortsätta utvecklas. Jag känner mig motiverad att omvända mig när jag tror på att jag är värd ansträngningen. Jag vill vara närmare min himmelske Fader och Jesus Kristus när jag tror att jag är värdig deras kärlek.

Jag tror verkligen att det finns så mycket glädje, frid och lättnad i omvändelse, oavsett vad vi går igenom. Vänd dig till din himmelske Fader och Jesus Kristus. Be till din himmelske Fader för att få veta vad du kan göra för att komma närmare honom och Jesus Kristus och bli mer som de.

Jag vet att du kommer att känna deras kärlek och stöd – och mer medlidande med dig själv – när du gör det.

Författaren är från Filippinerna.