Liahona
Varför det är viktigt att du kommer ihåg vem du är
Februari 2024


”Varför det är viktigt att du kommer ihåg vem du är”, Liahona, feb. 2024.

Unga vuxna

Varför det är viktigt att du kommer ihåg vem du är

Du sändes just hit, just nu, för att hjälpa till att förbereda världen för Herrens härliga återkomst.

Bild
olika unga män och unga kvinnor

Herrens profet, president Russell M. Nelson, har sagt mycket som är spännande angående framtiden. Begrunda de här djärva profetiska orden:

”Mina kära bröder och systrar, så många underbara saker ligger framför oss. I kommande dagar kommer vi att se de största manifestationerna av Frälsarens makt som världen någonsin har sett. Från nu och till den tid då han återvänder ’med makt och stor härlighet’ [Joseph Smith – Matteus 1:36] kommer han att skänka de trofasta otaliga privilegier, välsignelser och underverk.”1

Jag är särskilt uppmärksam när president Nelson säger sådant. När jag tänker på vad som händer i världen i dag, vänds mina tankar till er som kyrkans nuvarande och framtida ledare. Ni kommer att få se många av Herrens stora manifestationer av sin makt på nära håll. Faktum är att jag tror att ni kommer att vara mer än vittnen – ni kommer att vara deltagare. Herren använder er som sina redskap för att åstadkomma underverk under de sista dagarna.

Herren litar på er

Varför tror jag det? På grund av det som president Nelson har sagt om er. Han sa specifikt till unga vuxna: ”Ni är ’ett utvalt släkte’ (1 Petrus 2:9), en generation förutordinerad av Gud att utföra ett anmärkningsvärt arbete – att hjälpa till att bereda världens folk för Herrens andra ankomst.”2

Du är en av de ”ädla och stora” (Abraham 3:22). Herren litar på dig, och han vet att du kan åstadkomma mycket som är enastående med de talanger och gåvor han gav dig.

När förväntningarna är höga är det naturligt att vi oroar oss för att vi inte ska hålla måttet. ”Tänk om jag sabbar det och sviker Herren?” Rädslan för att misslyckas kan vara förlamande. Men jag vet att du kan lyckas av två anledningar: 1) det jag vet om dig och 2) det jag vet om Frälsaren Jesus Kristus.

Kom ihåg vem du är

Satan gör allt han kan för att förvirra och vilseleda dig när det gäller vem du egentligen är. Det är så han planerar att hindra dig från din spännande framtid. För att motverka detta har president Nelson undervisat oss tydligt om vår sanna identitet. ”Du är först och främst ett Guds barn. För det andra är du som medlem i kyrkan ett förbundets barn. Och för det tredje är du en Jesu Kristi lärjunge.”3

Varför är det viktigt? Tänk på vad det egentligen innebär att vara ett Guds barn. Det innebär att du har gudomlighet inom dig. Det innebär att du har ett evigt värde – ett inneboende värde, oberoende av dina omständigheter i jordelivet. Din potential är gränslös!

Dessutom är du ett förbundets barn. Det ger dig ett särskilt band till din himmelske Fader och Jesus Kristus.4 Precis som äktenskapet binder samman ett par och symboliserar en mer hängiven relation än att bara dejta, höjs din relation till Gud till en högre nivå av hängivenhet och kraft genom dina förbund.

Dessutom är du en lärjunge till Jesus Kristus. Det innebär att du försöker älska som han älskar, förlåta som han förlåter och stå för sanningen som han gjorde under hela sitt jordeliv.

Om du ser ett Guds barn, ett förbundets barn och en lärjunge till Jesus Kristus när du ser dig i spegeln, är jag övertygad om att du kan uppfylla Herrens höga förväntningar på dig precis som andra före dig har gjort.

Ester förstod sin sanna identitet när hon bekämpade sin rädsla, räddade sitt folk och gav Gud äran. Liksom Ester förbereddes du ”för en tid som denna” (Ester 4:14).

Jeremia trodde inte att han var kapabel nog för kallet som Gud hade till honom. Herren påminde Jeremia om hans eviga identitet: ”Innan jag formade dig … satte [jag] dig till profet för folken” (Jeremia 1:5). Han lovade också att lägga sina ord i Jeremias mun (se Jeremia 1:9). Du kan få liknande välsignelser när du kommer ihåg vem du verkligen är och varför du är här.

Kom ihåg vem Herren är

Och ändå kommer du ibland att känna dig nedslagen av dina egna svagheter, även när du försöker se dig själv så som Herren ser dig. Det händer oss alla. Det hände till och med Nephi – samma person som modigt lämnade Jerusalem, hämtade mässingsplåtarna, räddade sin familj från att svälta i vildmarken, byggde ett fartyg, korsade havet och skapade ett nytt liv i ett okänt land. Efter allt detta ropade Nephi i ett ögonblick av självrannsakan:

”’O, jag arma människa!’ Ja, mitt hjärta sörjer för mitt kötts skull. Min själ bedrövas för min ondskas skull” (2 Nephi 4:17).

Men sedan gjorde han en helomvändning och sa: ”Dock vet jag vem jag har anförtrott mig åt. Min Gud har varit mitt stöd” (2 Nephi 4:19–20). Nephi visste att Herren, som hade varit hans styrka hela tiden, skulle fortsätta att stärka honom. Han sa: ”Vakna upp, min själ! Tyngs inte längre av synden!” (2 Nephi 4:28) och ”Gläds, o mitt hjärta … Ja, min själ ska glädjas i dig, min Gud och min frälsnings klippa” (2 Nephi 4:30).

När du tvivlar på dig själv kan du säga som Nephi gjorde: ”O Herre, jag har förtröstat på dig och ska för evigt förtrösta på dig” (2 Nephi 4:34). När du är rädd eller missmodig, kom då ihåg de här orden från Herren: ”Frukta därför inte, du lilla hjord. Gör gott! Låt jord och helvete förena sig mot er, för om ni är byggda på min klippa kan de inte få överhand” (Läran och förbunden 6:34). Du kan vara stark eftersom han är stark.

Bild
bild på Jesus Kristus från en av kyrkans videor

Med hans styrka kan du göra det här!

Ibland prövas du för att du ska se hur fullt och fast du har byggt ditt liv på Jesu Kristi grundval. I de stunderna, ”när djävulen sänder ut sina mäktiga vindar … [och] allt hans hagel och hans mäktiga storm piskar er”, är det inte bara husets styrka som betyder något. Det är styrkan i husets anknytning till den ”säkra grundvalen”, ”klippan, vår Återlösare, som är Kristus” (se Helaman 5:12).

Jag vittnar om att du är menad att vara en nyckelperson i att förbereda världen för Frälsarens andra ankomst. Underbara, mirakulösa saker behöver hända mellan nu och då. Hjärtan kommer att förändras, murar av otro kommer att rasa, Sions tälts gränser kommer att utvidgas, Guds familj kommer att samlas. Och du kommer att vara en del av det. Vi har alla utmaningar i den här telestiala världen och begränsas i vad vi kan åstadkomma ensamma, men vi kan välja att återvända till tryggheten och friden i vår Frälsares fålla. Sannerligen, ”allt förmår [vi] i honom som ger [oss] kraft” (Filipperbrevet 4:13).

Slutnoter

  1. Russell M. Nelson, ”Övervinn världen och finn ro”, Liahona, nov. 2022, s. 95. President Russell M. Nelson har också sagt: ”Vår Frälsare och Återlösare Jesus Kristus utför några av sina mäktigaste kraftgärningar under tiden från nu och fram till sin återkomst. Vi kommer att se mirakulösa tecken på att Gud Fadern och hans Son Jesus Kristus presiderar över den här kyrkan i majestät och härlighet” (”Uppenbarelse för kyrkan, uppenbarelse för våra liv”, Liahona, maj 2018, s. 96).

  2. Russell M. Nelson, ”Stå som den sanna millenniegenerationen”, Liahona, okt. 2016, s. 53.

  3. Russell M. Nelson, ”Val för evigheten” (världsomfattande andakt för unga vuxna, 15 maj 2022), broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.

  4. President Nelson har sagt: ”Våra förbund binder oss till [Herren] och ger oss gudomlig kraft” (Russell M. Nelson, ”Föra in Jesu Kristi kraft i våra liv”, Liahona, maj 2017, s. 41). Se även D. Todd Christofferson, ”Varför förbundsstigen?Liahona, maj 2021, s. 116–119.