Liahona
Yhteydenpito taivaallisen Isän kanssa rukouksessa
Huhtikuu 2024


Julkaistaan vain sähköisenä: Kirkon johtohenkilöiden opetuksia sosiaalisessa mediassa

Yhteydenpito taivaallisen Isän kanssa rukouksessa

Katso, mitä profeetat, apostolit ja muut kirkon johtohenkilöt ovat opettaneet sosiaalisessa mediassa rukouksesta.

Kuva
Kristus rukoilee

Taivaallista yhteydenpitoa, Yongsung Kim

Koska elämässämme on monia taakkoja, kysymyksiä tai huolenaiheita, millainen lahja onkaan pystyä rukoilemaan rakastavalta taivaalliselta Isältämme johdatusta, voimaa, toivoa, uskoa ja lohtua! Tämä siunaus on kaikkien ulottuvilla, kuten presidentti Russell M. Nelson on opettanut:

”Me voimme osoittaa rakkautemme Jumalaa kohtaan rukouksen avulla. Ja Hän on tehnyt sen hyvin helpoksi. Me voimme rukoilla Häntä milloin tahansa. Mitään erityisvälineitä ei tarvita. Meidän ei tarvitse edes ladata akkuja tai maksaa kuukausittaista palvelumaksua.”1

Presidentti Nelson lisäsi myös:

”Jeesus ilmoitti, että me rukoilemme viisasta Isää, joka tietää, mitä me tarvitsemme, ennen kuin Häneltä pyydämmekään [ks. Matt. 6:8]. – –

Kaikkiin rukouksiimme ei vastata siten kuin saatamme toivoa. Toisinaan vastaus on kielteinen. Meidän ei pitäisi olla yllättyneitä. Rakastavat vanhemmat kuolevaisuudessa eivät myönny lastensa jokaiseen pyyntöön. – –

Meidän tulee rukoilla, että taivaallisen Isämme tahto tapahtuisi [ks. Hel. 10:4–5]. Hän haluaa koetella meitä, vahvistaa meitä ja auttaa meitä saavuttamaan täydet mahdollisuutemme.”2

Kun pyrimme tietämään enemmän siitä, kuinka rukous voi auttaa meitä pääsemään lähemmäksi taivaallista Isää ja tulemaan enemmän Hänen kaltaisikseen, nämä kirkon johtohenkilöiden äskettäiset sosiaalisen median sanomat voivat olla avuksi.

Huuda avuksi Jumalaa saadaksesi tarvitsemasi voiman

Kuva
Presidentti Russell M. Nelson

”Rukoile. Pyydä Jumalalta voimaa, jota tarvitset, kun ponnistelet uutterasti tullaksesi paremmaksi versioksi itsestäsi – paremmaksi Jeesuksen Kristuksen opetuslapseksi, kirkkaammaksi valoksi maailmassa. Sillä ’kaikki, jotka Herraa odottavat, saavat uuden voiman, he kohoavat siivilleen kuin kotkat. He juoksevat eivätkä uuvu, he vaeltavat eivätkä väsy.’ (Jes. 40:31.)”

Presidentti Russell M. Nelson, Facebook, 1. tammikuuta 2023, facebook.com/russell.m.nelson.

Rukoile ohjausta muiden auttamiseksi

Kuva
Presidentti Russell M. Nelson

”Tänä kansallisena rukouspäivänä olen pohtinut ilmauksen ’ajatuksissa ja rukouksissa’ muuttuvaa merkitystä yhteiskunnassamme. Monille tämä on edelleen vilpitön surunvalittelujen ja huolen ilmaus. Toiset taas pitävät sitä näkyvänä toimimisen puutteena murhenäytelmän kohdatessa.

Uskon vakaasti, että avun tarpeessa olevien puolesta rukoileminen miellyttää Jumalaa. Itse asiassa Hän käskee meitä kääntymään Hänen puoleensa ja rukoilemaan muiden puolesta! Oma henkilökohtainen kokemukseni kuitenkin on, että kun pyydän Jumalalta rukouksessa ohjausta siihen, mitä voin tehdä palvellakseni, kohottaakseni, rakastaakseni ja tukeakseni apua tarvitsevia, Hän vastaa näihin rukouksiin erityisillä ja yksinkertaisilla asioilla, joita voin todellakin tehdä siunatakseni yhtä Hänen lapsistaan.

Kutsun sinua pohtimaan, miten ajatuksesi ja rukouksesi voivat käynnistää sen, että Jumala innoittaa ja ohjaa sinua ystävällisiin, myötätuntoisiin ja anteliaisiin tekoihin. Mieti, kuinka paljon hyvää voisit tehdä maailmassa – ja omassa perheessäsi, koulussasi ja työpaikallasi. Kun pyrimme olemaan Hänen parantavia ja auttavia käsiään, me varmasti ylistämme Herraa.”

Presidentti Russell M. Nelson, Facebook, 5. toukokuuta 2022, facebook.com/russell.m.nelson.

Tavoittele ilmoitusta Jumalalta

Kuva
Presidentti Henry B. Eyring

”Tämän lukijoina on tänään monia, jotka tuntevat pakottavaa tarvetta saada rakastavalta taivaalliselta Isältä henkilökohtaisen ilmoituksen siunauksen.

Niiden kohdalla, jotka ovat sodan runtelemassa maailmankolkassa, se on kiihkeä tarve tietää, siirtääkö perheensä turvaan vai jäädäkö paikoilleen. Monille se on rukoilemista, jotta he tietäisivät, kuinka auttaa Herraa pelastamaan eksynyt lammas.

Me kaikki tiedämme, että ihmisen arvostelukyky ja looginen ajattelu eivät riitä antamaan vastauksia kysymyksiin, jotka merkitsevät elämässä eniten. Me tarvitsemme ilmoitusta Jumalalta. Ja me tarvitsemme muutakin kuin vain yhden ilmoituksen vaikeana hetkenä. Me tarvitsemme ilmoituksen jatkuvaa, uusiutuvaa virtaa.

Taivaallinen Isä kuulee rukouksesi. Hän rakastaa sinua. Hän tietää nimesi. Jeesus on Kristus, Jumalan Poika ja meidän Lunastajamme. Lupaan, että Hän vuodattaa ilmoitusta meidän kaikkien päälle Pyhän Hengen kautta, kun etsimme Hänen johdatustaan.”

Presidentti Henry B. Eyring, Facebook, 16. heinäkuuta 2023, facebook.com/henry.b.eyring.

Ilmaiskaamme halumme lähestyä taivaallista Isää

Kuva
Vanhin Dieter F. Uchtdorf

”Olimmepa missä tahansa, sinä ja minä voimme kulkea opetuslapseuden polkua tänä päivänä. Olkaamme nöyriä, rukoilkaamme taivaallista Isäämme koko sydämestämme ja ilmaiskaamme halumme lähestyä Häntä ja oppia Hänestä.”

Vanhin Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 22. huhtikuuta 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Käy vilpitöntä keskustelua taivaallisen Isän kanssa

Kuva
Vanhin Dieter F. Uchtdorf

”Yksi ensimmäisistä tapaamisistamme Intiassa oli New Delhin vaarnan hartaustilaisuus, jossa alkurukous kosketti syvästi sydäntäni – ja Harrietin sydäntä.

Sisar Dorothy Elisabeth Mehran pitämä rukous oli Jumalan puhtaan lapsen vilpitön pyyntö taivaalliselle Isällemme, mikä loi syvällisen hengellisen avauksen illan puheille.

Hän aloitti pyytämällä, että taivaallinen Isä vahvistaisi häntä, koska se oli ensimmäinen kerta hänen elämässään, kun hän rukoili sellaisessa tilanteessa. ’Autathan minua, niin ettei minulla ole minkäänlaista ongelmaa sanoa pieni rukous Sinulle’, hän tunnusti ääneen sydämensä toiveen.

Kertoessaan kokemuksestaan sisar Mehra sanoi, että hän halusi vain ’puhua Jumalalle’, koska hän ’värisi pelosta’. Hän tunsi Hengen saadessaan jumalallista apua vastauksena rukoukseensa. Kun hän rauhoittui, hänen rukouksensa toi Hengen esiin voimakkaasti ja täytti kokoussalin.

Hänen yksinkertainen, vilpitön rukouksensa liikutti monia. Oivalsin, että kuulimme vilpittömän keskustelun taivaallisen Isän kanssa. Eivätkö rukoukset ole juuri sitä?

Sain myöhemmin tietää, että sisar Mehran rukous perustui todistukseen, joka on kasvanut vuodesta 2011, jolloin hän tapasi ensi kerran lähetyssaarnaajia ystävänsä kotona New Delhissä. Tapa, jolla lähetyssaarnaajat puhuivat Jeesuksesta Kristuksesta, liikutti häntä. Vuonna 2012 hänet kastettiin kahden tyttärensä ja vammaisen poikansa kanssa.

Hellässä keskustelussa kokouksen jälkeen sisar Mehra pyysi minua rukoilemaan poikansa puolesta, ja lupasin ilomielin, että rukoilisin. Hänen uskonsa ja luottamuksensa rukoukseen on vertauskuva Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenistä Intiassa.”

Vanhin Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 13. helmikuuta 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Rukoile, että olisit välineenä Jumalan käsissä

Kuva
Vanhin Ronald A. Rasband

”Melanie ja minä vietimme juuri perheemme kanssa 50-vuotishääpäiväämme kävellen polkuja siinä maassa, jonka Vapahtajamme teki pyhäksi.

Koska tämä oli perhematka – eikä kirkon virallinen tehtävä – halusin olla isä ja aviomies mutta myös täyttää kutsumukseni apostolina ja olla Herran erityinen todistaja, missä sitten olenkin. Rukoilin, että Jumala antaisi kokemuksia ja ihmisiä polulleni, jotta voisin olla välineenä Hänen käsissään – ja Hän kuuli rukoukseni.

Yksi sellainen esimerkki oli humanitaarisen avun nuorten vapaaehtoisten ryhmän kanssa. Törmäsimme yllättäen useimpiin tämän ryhmän jäseniin Filippoksen Kesareassa. Todistin heille, että kuten entisajan apostolit julistivat siellä, että Jeesus todellakin on Kristus ja elävän Jumalan Poika, minäkin voin lausua vakaan todistukseni samasta asiasta. Ja teen sen nöyrästi!

Seuraavana päivänä aloitin aamuni rukouksella, että minut voitaisiin panna sellaisen ihmisen polulle, joka tarvitsee rakkauttani tai todistustani, ja että minua johdatettaisiin sen mukaisesti. Paikka, jonne olimme suunnitelleet menevämme lounaalle, oli suljettu, joten menimme muualle. Pian sen jälkeen kun olimme istuutuneet, paikalle tuli myös edellisenä päivänä tapaamamme humanitaarisen avun nuorten vapaaehtoisten koko ryhmä. Heidänkin lounassuunnitelmansa olivat muuttuneet. Saimme tietää, että yksi nuorista miehistä oli itkenyt edellisenä iltana, koska hän oli menettänyt tilaisuuden tavata apostolin. Kumpikin rukouksistamme kuultiin, ja Jumala järjesti meidän polkumme risteämään – sitä yhtä varten.

Jumala kuulee rukouksemme. Hän vastaa sitä yhtä varten. Jumalallisen suunnitelman mukaan Hän ohjaa elämämme yksityiskohtia. Hän rakastaa meitä joka ainoaa hyvin paljon. Aivan kuten Jeesus Kristus palveli niitä, jotka olivat Pyhässä maassa 2 000 vuotta sitten, Hän tekee samoin meidän kohdallamme nykyään, olimmepa missä tahansa.

Olen kiitollinen siitä, että saan todistaa Hänen voimastaan ja rakkaudestaan tehdä kaiken mahdolliseksi niille, jotka uskovat. Olkoon niin meidän jokaisen kohdalla, kun annamme elämämme ja toiveemme Hänen käsiinsä.”

Vanhin Ronald A. Rasband, Facebook, 30. heinäkuuta 2023, facebook.com/RonaldARasband.

Esitä vilpittömät kysymyksesi taivaalliselle Isälle rukouksessa

Kuva
Vanhin Ulisses Soares

”Meitä ympäröivässä äänekkäässä maailmassa voi olla vaikeaa kuulla vastauksia kysymyksiin, joita esitämme Herralle. Rosana ja minä puhuimme äskettäin nuorten aikuisten kanssa St. Georgessa [Utahissa Yhdysvalloissa] joistakin heidän kysymyksistään.

Kutsuni heille ja kutsuni sinulle on, että esitätte vilpittömät kysymyksenne aina taivaalliselle Isällemme rukouksessa. Pyytäminen, etsiminen ja kolkuttaminen, niin sanoakseni, on yksi ihmeellisistä lahjoista, joita meille annettiin, kun meidät lähetettiin maan päälle. Kun keskitämme elämämme Jeesukseen Kristukseen, me löydämme vastauksia sielumme syviin ja tärkeisiin huolenaiheisiin.

Jotkin hartaustilaisuudessa saamistamme kysymyksistä keskittyivät siihen, miten me selviydymme koettelemuksista, mitä meidän tulee tehdä pysyäksemme liittopolulla ja kuinka voimme tuntea Vapahtajan rakkauden meitä kohtaan.

Saanen sanoa, että vastaus elämän kysymyksiin on aina Vapahtajan seuraaminen. Vapahtajan sydän on täynnä armoa. Hän on aina valmis auttamaan ja tukemaan meitä. Kun lähestymme Häntä ja antaudumme hengellisesti Hänen huostaansa, Hän voi keventää kuormamme. Rukoilen, että voit nähdä koettelemuksesi uskon silmin etkä anna periksi.

Olipa kysymyksesi mikä tahansa, tiedä, että Herra kuulee sinua ja kulkee kanssasi. Kun sitten vaellat Hänen kanssaan, Hän siunaa sinua Hengellään ja auttaa sinua näkemään asiat selkeästi, ja Hän täyttää sinut rakkaudellaan.”

Vanhin Ulisses Soares, Facebook, 28. huhtikuuta 2023, facebook.com/soares.u.

Löydä iloa yhteydenpidosta taivaallisen Isän kanssa rukouksen avulla

Kuva
Sisar Tracy Y. Browning

”Alkeisyhdistyksen laulu, jota olen tänään ajatellut paljon, on englanninkielisessä kirjassa Children’s [Song]book sivulla 25. Ja se on ’I Love to Pray’ [Tahdon rukoilla]. Etkö pidäkin sen nimestä? Laulussa sanotaan:

Aamu saa mut heräämään,

vaan viel’ en leikikään,

ensin rukouksessa

käyn Herraa kiittämään.

Illan tullen tahdon ain’

mä lausuu polvillain’:

’Kiitos, Isä taivaan,

taas siunaukses’ sain.’

Pidän kovasti tästä laulusta, koska se on iloinen ja muistuttaa minua siitä, että tahdon rukoilla, että se ei ole taakka. Se ei ole jotakin, mitä yritän vain hoitaa pois alta ja saada tehtyä joka aamu ja ilta. Sen sijaan voin saada iloa siitä, että puhun taivaallisen Isäni kanssa, koska Hän haluaa kuulla minusta joka päivä.

Ja se pyhien kirjoitusten kohta, joka neuvoo meitä siitä, miksi meidän tulisi tahtoa rukoilla, on jakeessa Alma 37:37, jossa meille opetetaan, että meidän tulee kysyä Herralta neuvoa kaikissa tekemisissämme, niin Hän ohjaa meitä meidän hyväksemme, ”niin, kun laskeudut levolle illalla, laskeudu levolle Herran huomaan, jotta hän valvoisi sinua sinun nukkuessasi; ja kun nouset aamulla, olkoon sydämesi täynnä kiitosta Jumalalle’.

Jumala pyrkii siunaamaan meitä joka päivä, kun tulemme Hänen luokseen rukouksessa. Ja kutsun sinua tänään puhumaan taivaallisen Isäsi kanssa Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja katsomaan, kuinka Hän ohjaa sinua sinun hyväksesi.”

Sisar Tracy Y. Browning, Facebook, 28. helmikuuta 2023, facebook.com/Primary2ndCounselor.

Viitteet

  1. Russell M. Nelson, ”Rukouksen ihana voima”, Liahona, toukokuu 2003, s. 7.

  2. Russell M. Nelson, ”Rukouksen ihana voima”, s. 7, 9.