Liahona
Lastemme jumalallinen päämäärä
Huhtikuu 2024


”Lastemme jumalallinen päämäärä”, Liahona, huhtikuu 2024.

Lastemme jumalallinen päämäärä

Neljä tapaa, joilla vanhemmat voivat auttaa lapsiaan oppimaan asioita Jeesuksesta Kristuksesta ja tunnistamaan sisimmässään olevan jumalallisuuden.

Kuva
Nuori mies rukoilemassa

Lapsilta kysytään usein: ”Miksi haluat tulla, kun kasvat aikuiseksi?” Jos meille olisi esitetty samanlainen kysymys maanpäällistä elämää edeltävässä elämässä, vastauksemme olisi saattanut olla yksinkertaisesti: ”Minä haluan tulla sellaiseksi kuin taivaalliset vanhempamme.”

Vanhemmuudessa on usein kyse nukkumaanmeno- ja kylpyajoista, opettamisesta ja kiukunpuuskista, oikaisemisesta ja lohduttamisesta. Mutta kenties voimme pysähtyä hetkeksi ja nähdä vanhemmuutemme laajemmasta näkökulmasta muistaen lastemme jumalallisen luonteen – että hekin ovat Jumalan lapsia – ja että heillä on jumalallinen päämäärä, jopa tulla jonakin päivänä Jumalan kaltaisiksi (ks. OL 132:20).

Presidentti Dallin H. Oaks, ensimmäinen neuvonantaja ensimmäisessä presidenttikunnassa, on opettanut: ”Teologiamme alkaa taivaallisista vanhemmista, ja korkein toiveemme on saada iankaikkisen korotuksen täyteys.”1 Ja meillä jokaisella on tuo jumalallinen mahdollisuus. Asiakirjassa ”Perhe – julistus maailmalle” sanotaan: ”Kaikki ihmiset – miehet ja naiset – on luotu Jumalan kuvaksi. Jokainen heistä on taivaallisten vanhempien rakas henkipoika tai -tytär, ja sellaisena jokaisella on jumalallinen luonne ja päämäärä.”2

Vanhemmat voivat auttaa lapsia suunnistamaan ja menestymään polullaan tulla Jumalan kaltaisiksi. Mutta tullakseen enemmän Hänen kaltaisikseen lastemme täytyy ensin oppia lisää siitä, millainen Jumala on. Yksi syy, miksi Jeesus Kristus tuli maan päälle, oli auttaa meitä ymmärtämään taivaallista Isäämme. Kuten Vapahtaja sanoi: ”Minä ja Isä olemme yhtä” (Joh. 10:30), ja ”joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän” (Joh. 14:9). Jotta voimme tulla Jumalan kaltaisiksi, me käännymme Vapahtajan puoleen oppien Hänestä.

Tässä on neljä asiaa, joita voimme tehdä auttaaksemme lapsiamme oppimaan, kuka Jeesus Kristus on, ja siten tuntemaan taivaallisen Isänsä:

  1. Opettakaa heitä luottamaan Vapahtajan apostoleihin ja profeettoihin.

  2. Opettakaa heitä toimimaan uskossa.

  3. Opettakaa heille ilmoituksen tärkeys.

  4. Olkaa esimerkkejä Vapahtajan ominaisuuksista.

Apostoleihin ja profeettoihin luottaminen

Yksi tärkeimmistä tavoista, millä lapsemme tulevat tuntemaan Jeesuksen Kristuksen, on kuunnella Hänen valitsemiaan erityisiä todistajia. Aivan kuten Uuden testamentin aikoina, apostolit nykyään auttavat meitä ymmärtämään Hänen luonnettaan ja Hänen työtään. Presidentti Russell M. Nelson on opettanut: ”Jeesuksen Kristuksen asetetut apostolit todistavat aina Hänestä. He osoittavat tien, kun kuljemme läpi kuolevaisuuden kokemustemme sydäntä raastavan sokkelikon.”3 Ja vanhin Neil L. Andersen kahdentoista apostolin koorumista on opettanut: ”Profeetta ei ole teidän ja Vapahtajan välissä. Pikemminkin hän on vierellänne ja ohjaa teitä kohti Vapahtajaa.”4

On myös tärkeää opettaa lapsiamme olemaan nöyriä ja kärsivällisiä, kun he kuuntelevat innoitettuja johtajiamme. Vanhin Andersen sanoi: ”Älkää yllättykö, jos toisinaan omat henkilökohtaiset näkemyksenne eivät alkuun olisikaan yhdenmukaisia Herran profeetan opetusten kanssa. Nämä ovat oppimisen ja nöyryyden hetkiä, kun polvistumme rukoukseen. Me kuljemme eteenpäin uskossa, luottaen Jumalaan, tietäen, että ajan mittaan saamme lisää hengellistä selkeyttä taivaalliselta Isältämme.”5 Herra opetti erään tärkeän periaatteen sanoessaan profeetta Joseph Smithistä: ”Sillä teidän tulee ottaa vastaan hänen sanansa niin kuin minun omasta suustani kaikessa kärsivällisyydessä ja uskossa” (OL 21:5). Kun opetamme lapsiamme olemaan kärsivällisiä ja tekemään työtä, jotta he saavat ymmärrystä, heistä tulee hengellisesti omavaraisia koko elämänsä ajaksi.

Uskossa toimiminen

Se, että tietää jotakin, on enemmän kuin tosiasioiden ulkoa opettelemista. Ihmiset voivat lukea kirjoja pianon soittamisesta, mutta elleivät he koskaan soita pianoa, heidän tietonsa ei auta heitä tulemaan pianonsoittajiksi. Sama pätee Jeesuksen Kristuksen tuntemiseen. Se, että opimme tuntemaan Hänet, on muutakin kuin vain tosiasioiden tietämistä. Oppiaksemme tuntemaan Hänet meidän täytyy tehdä sitä, mitä Hän tekee.

Vapahtaja tähdensi, että tekeminen on keskeinen osa tuntemista: ”Joka tahtoo noudattaa hänen tahtoaan, pääsee kyllä selville siitä, onko opetukseni lähtöisin Jumalasta vai puhunko omiani” (Joh. 7:17). Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on sanonut: ”Me alamme oppia tuntemaan Vapahtajan, kun me herätämme hengelliset kykymme ja kokeilemme Hänen opetuksiaan.”6 Kuningas Benjamin kysyi: ”Sillä kuinka ihminen tuntee isännän, jota hän ei ole palvellut?” (Moosia 5:13.)

Lapsemme voivat oppia Kristuksesta pyhien kirjoitusten tutkimisen, seminaarin ja yleiskonferenssin avulla. Ne eivät kuitenkaan riitä, elleivät he tee sitä, mitä Kristus teki: saarnaa evankeliumia, pidä huolta apua tarvitsevista ja ”tee hyvää” (ks. Ap. t. 10:38).

Kirkon Lasten ja nuorten ohjelma voi auttaa lapsiamme toimimaan uskossa. Voimme auttaa heitä miettimään tavoitteita, jotka auttavat heitä tekemään sitä, mitä Kristus teki, ja tulemaan tuntemaan, kuka Hän on.7

Ilmoituksen tavoitteleminen

Opimme tuntemaan Kristuksen myös henkilökohtaisemmalla tasolla, kun – kuten presidentti Nelson on kehottanut – me kuulemme Häntä Hengen välityksellä: ”Me kuulemme Häntä myös selkeämmin, kun parannamme kykyämme tunnistaa Pyhän Hengen kuiskaukset. Koskaan ei ole ollut välttämättömämpää tietää, kuinka Henki puhuu teille, kuin juuri nyt. Jumaluudessa Pyhä Henki on sanansaattaja. Hän tuo mieleenne ajatuksia, joita Isä ja Poika haluavat teidän saavan.”8

Lapsemme voivat oppia tuntemaan Vapahtajan, kun he kuulevat, mitä Hän haluaa heidän tietävän ja tekevän henkilökohtaisesti. Lasten ja nuorten ohjelma kannustaa lapsia ja nuoria: ”Voit rukoilla tietääksesi, mitä [kykysi] ovat ja minkä asian parissa voit työskennellä juuri nyt.”9 Kun lapset pyrkivät ymmärtämään, mitä Vapahtaja haluaa heille, heidän mahdollisuutensa tuntea Hänen rakkautensa henkilökohtaisesti kasvaa.

Voimme opettaa heitä olemaan lannistumatta, elleivät vastaukset tule heti. He voivat jatkaa uskossa tietäen, että he tuntevat Jumalan rakkautta, kun he tekevät työtä kuullakseen Häntä. Presidentti Nelson esitti askelia, jotka auttavat meitä profeetta Joseph Smithin sanoin ”kasvamaan ilmoituksen periaatteessa”, kuten uppoutuminen pyhiin kirjoituksiin, Herraa lähestyminen rukouksessa, vastauksien kuunteleminen ja se, että kirjoitamme muistiin tuntemuksiamme, sekä (vaikka meidän ei tarvitse olla täydellisiä) päivittäisten ponnistelujen tekeminen ollaksemme yhä kelvollisempia.10

Kuva
Äiti ja tytär rukoilemassa yhdessä

Esimerkkinä oleminen

Lopuksi, vanhempina yksi vaikuttavimmista tavoista, millä opetamme lapsillemme Kristuksesta, on se, että omaksumme Hänen ominaisuuksiaan omaan elämäämme. Presidentti Jeffrey R. Holland, virkaa toimittava presidentti kahdentoista apostolin koorumissa, on sanonut: ”Onko liian rohkeaa toivoa, että lapsillamme voisi olla jokin pieni osa siitä tunteesta meitä kohtaan, jota taivaallinen Poika tunsi Isäänsä kohtaan? Voisimmeko me ansaita enemmän tuota rakkautta pyrkimällä olemaan enemmän sitä, mitä Jumala oli lapselleen? Joka tapauksessa me tiedämme, että nuoren ihmisen kehittyvä näkemys Jumalasta keskittyy niihin ominaisuuksiin, joita lapsi näkee maallisissa vanhemmissaan.”11

Kun pyrimme olemaan Kristuksen kaltaisia, me autamme lapsiamme tuntemaan Hänet ja Isän. Joitakin Kristuksen ominaisuuksia esitetään jakeissa Moroni 7:44–45, kuten rakkaus, toivo, lempeys, sävyisyys, pitkämielisyys, se, ettei vihastu helposti ja että kärsii kaiken.

Eräällä tuntemallani naisella oli isä, joka oli usein vihainen ja suuttui helposti. Hän sanoi: ”Monia vuosia näin taivaallisen Isän samalla tavoin kuin näin oman isäni – sellaisena, joka suurimmaksi osaksi piti etäisyyttä ja pettyi herkästi.” Tämä vaikutti hänen kykyynsä todella ymmärtää taivaallista Isää. Nainen kertoi kuitenkin, että taivaallinen Isä auttoi häntä oppimaan, että ”Hän johdattaa minua hitaasti pois Häntä kohtaan tuntemastani pelosta ja kohti Hänen rakkautensa pelastavaa voimaa”. Nainen alkoi nähdä todellisen Herran.

Alkeisyhdistyksen ensimmäinen tarkoitus on auttaa lapsia tuntemaan heidän taivaallisen Isänsä rakkautta.12 Tämä voi olla myös yksi vanhempien ensimmäisistä tarkoituksista. Kun lapset tuntevat taivaallisen Isän rakkautta, heillä on parempi ymmärrys Hänestä ja he haluavat tulla Hänen kaltaisikseen.

Millaisiksi lapsemme haluavat tulla, kun he varttuvat aikuisiksi? Me vanhemmat voimme vaalia heissä halua olla taivaallisten vanhempiemme kaltaisia. Jeesus Kristus on täydellinen esimerkkimme, ja kun autamme lapsiamme tulemaan Hänen luokseen, he todennäköisemmin saavat tämän halun. Me voimme auttaa heitä tuntemaan Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen kasvattamalla luottamusta apostoleihin ja profeettoihin, auttamalla heitä toimimaan, kuten Herra toimisi, auttamalla heitä kuulemaan Häntä Hengen välityksellä ja pyrkimällä olemaan Herran kaltaisia omissa toimissamme.

Meidän esimerkkimme ja heidän liittosuhteensa Herraan luovat vakautta, yhteenkuuluvuuden tunteen ja tiedon Jumalan rakkaudesta, joita lapsemme tarvitsevat, ja ne siunaavat heitä tulevina vuosina.